Leveransproblem för Playstation 5 kan bestå till sommaren

Robot
Leveransproblem för Playstation 5 kan bestå till sommaren

Tufft att möta efterfrågan på både Xbox och PS5, säger butiker till FZ.

#playstation-5, #xbox-series


Avstängd

Man har ju kunnat förhandsboka ps5 från komplett i snart 1 års tid men ändå sitter dom och gråter nu över att Sony inte kan leverera. Troligtvis har dom haft slutsålt av allokerade enheter redan i somras


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Jajo, vi är ju mitt uppe i en pandemi som slagit ut stora delar av produktionen, ekonomin och logistiken världen över. Jag är förvånad över att de ens beslöt sig för att släppa konsolerna i år.

Ambassadör
Xbox

Gött med högt tryck! Nu jäklar är det dags för next-gen! HYPE


signatur

Jump in.

Medlem

Förstår inte problemet. Är det brist på komponenter? Annars kan väl produktionsunderskott på sådana här produkter lösas ganska enkelt om man bara ökar på mänskligt lidande några steg till...

Redaktör

På Webbhallens feedback-sida säger (minst) en person att den bokade en PS5 första dagen (i april 2019), men inte får den på release. Det väcker ju frågan hur många enheter svenska butiker får av Sony.


signatur
Medlem

Fick mitt mail från Webhallen idag kommer inte få en PS5 innan jul iaf. Hoppas man inte behöver vänta till nästa sommar iaf... ångesten på den

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

På Webbhallens feedback-sida säger (minst) en person att den bokade en PS5 första dagen (i april 2019), men inte får den på release. Det väcker ju frågan hur många enheter svenska butiker får av Sony.

Webhallen säger att vi får en bekräftelse 1 vecka innan release, hur kan han redan nu veta det?

Jag bokade i april och fick preliminärt veta att jag kommer få min mellan release och jul.

Medlem

De som haft förbokning sedan innan Sonys event rätt nyligen har ju inre vetat hur många maskiner som de skulle bli tilldelade. Dagen efter eventet, när förbokningarna släpptes även på andra ställen, då hade Sony informerat om fördelningen av konsolerna. Har man låtit folk förboka i 1,5 år innan så kan vem som helst räkna ut att det riskerar att bli överbokat.

Redaktör
Skrivet av jehuty:

Webhallen säger att vi får en bekräftelse 1 vecka innan release, hur kan han redan nu veta det?

Jag bokade i april och fick preliminärt veta att jag kommer få min mellan release och jul.

Jag gissar nu, men de kanske har blivit garanterade ett antal med antydan om att de eventuellt får fler. Det har ju ryktats om produktionsproblem, så Sony själva kanske inte vet exakt. Men det är ren spekulation från mig.


signatur
Medlem

Sämsta lanseringen någonsin? Trodde dom hade erfarenheter av konsol-lanseringar.

RTX 3080 kan man heller inte få tag på... skjut mig!!

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

På Webbhallens feedback-sida säger (minst) en person att den bokade en PS5 första dagen (i april 2019), men inte får den på release. Det väcker ju frågan hur många enheter svenska butiker får av Sony.

Om man kunde förhandsboka så tidigt är det väl knappast Sony som bör få skulden över att releasekonsolerna inte räcker till. Det är ju trots allt en fysisk produkt som ska tillverkas och skickas ut till återförsäljare. Att återförsäljarna redan för länge sedan, före dom fick veta hur många konsoler som finns tillgängliga, har sålt över vad som ska vara tillgängligt är ju helt och hållet ÅFs fel.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Jag bokade i december 2019 hos webhallen och får som ni säkert räknat ut ingen konsol. Jag kan förstå att webhallen inte kan rå över hur många konsoler de blir tilldelade men jag tycker de borde kommunicerat ut detta tidigare. De sa ju redan i juni 2019 att trycket var högt. Med facit i hand borde jag såklart garderat med bokningar på Media Markt och Elgiganten.

Tycker även det är extremt märkligt att de inte kan svara på var brytpunkten för vilka som får i första vändan går (vilket tycks vara i juli 2019?!). Det skapar bara onödiga konspirationsteorier. De vill inte heller tala om vart i kön man är så man har ingen aning om när man kan tänkas komma längst fram. Onödigt mycket hemlighetsmakeri.

Har nu bokat en på mediamarkt också så får vi se vem som levererar först.

Någon som lyckats få kontakt med Nordisk Film om vilka återförsäljare som får PS5 och hur fördelningen ser ut?

Medlem
Skrivet av Checker:

Om man kunde förhandsboka så tidigt är det väl knappast Sony som bör få skulden över att releasekonsolerna inte räcker till. Det är ju trots allt en fysisk produkt som ska tillverkas och skickas ut till återförsäljare. Att återförsäljarna redan för länge sedan, före dom fick veta hur många konsoler som finns tillgängliga, har sålt över vad som ska vara tillgängligt är ju helt och hållet ÅFs fel.

Men alltså. Dom har aldrig lovat någon tilldelning.

Det dom har erbjudit är ju ett kössystem. Man har kunnat ”förboka”, fått en köplats och sen får man tilldelning när det väl kommer i lager.

Om Webhallen hade väntat tills idag med att öppna förbokningen, säg att dom öppnade 10:00.... då hade ju deras hemsida varit totalt kraschad i 1 timme och så hade folk istället gnällt över att ”det gick inte att boka när det öppnade”.

Hade det varit bättre att inte ta några bokningar alls, och sen köra en ny vända av att man får banka F5 och hopps på att sidan inte kraschar varje gång dom får en ny leverans?

Problemet är att det finns för lite konsoler från Sony, så hur man än gör tilldelningen så blir det ju folk som kommer vara missnöjda.

———
För att förtydliga: nu har dom (flesta?) ju stängt förbokningarna. Så hur menar ni att det är bättre? Alla som ännu inte lyckats ”förboka” sitter ju nu och väntar i en ovisshet där dom inte ens har en köplats....

———
Elgiganten är ju ett bra exempel: jag hade tänkt ”säkra upp” med en bokning även hos giganten. Jag hade dock inte koll på när dom skulle släppa sin bokning, så vid det laget jag läste här att bokningen öppnats så hade den sålt slut sen länge... hos Webhallen hade man iaf -månader- på sig att få in en order som ändå verkar kunna levereras i år, på Elgiganten sålde det ju slut på typ en timme...

Medlem
Skrivet av Checker:

Om man kunde förhandsboka så tidigt är det väl knappast Sony som bör få skulden över att releasekonsolerna inte räcker till. Det är ju trots allt en fysisk produkt som ska tillverkas och skickas ut till återförsäljare. Att återförsäljarna redan för länge sedan, före dom fick veta hur många konsoler som finns tillgängliga, har sålt över vad som ska vara tillgängligt är ju helt och hållet ÅFs fel.

Sålt och sålt... dom tar snarare intresseanmälningar/bokningar. Man har fortfarande inte köpt något. Jag hoppas inte att någon här har betalt i förväg.

Ska bli intressant och se hur många Playstation och Xbox enheter det kommer finnas i övriga världen. Kommer bli förbannad om det blir enkelt att få tag på enheter i andra länder.

Usel planering av dom. Ni startade fabrikerna och transporterna för sent.

Medlem

Sikken flopp i leveransen av Sony, seriöst

Redaktör
Skrivet av Checker:

Om man kunde förhandsboka så tidigt är det väl knappast Sony som bör få skulden över att releasekonsolerna inte räcker till. Det är ju trots allt en fysisk produkt som ska tillverkas och skickas ut till återförsäljare. Att återförsäljarna redan för länge sedan, före dom fick veta hur många konsoler som finns tillgängliga, har sålt över vad som ska vara tillgängligt är ju helt och hållet ÅFs fel.

Det vet väl bara de som vet hur processen hos ÅF går till. Komplett säger ju att Sony levererar mindre än vad de först lovade.


signatur
Medlem

Haha, hoppet levde i ungefär 1 vecka, jag bokade på Mediamarkt för typ 3 veckor sen, lär väl inte få någon förrän i vår då..


signatur

The last metroid is in captivity, the galaxy is at peace!

Medlem
Skrivet av heady89:

Sikken flopp i leveransen av Sony, seriöst

Dom är nog inte heller nöjda, alla vill ju sälj och tjäna deg.

Men finns ju hur mkt info som helst:

The revised figure would be well above what Sony was said to have been originally planning for the PS5 launch. As of this April, Sony was reportedly expecting to produce 5 to 6 million consoles by the end of March, which would have been fewer than it made for the PS4 launch in 2013. The COVID-19 pandemic, however, caused the company to sharply increase its forecasts as the gaming industry boomed in popularity.

Nu snackar dom om 15 miljoner enheter till sista mars.
Så det är ju sjukt bra jobbat att ha tripplat output mot det som var planerat att tillverkas i mars i år.

Tror ändå inte folk fattar, lätt att gnälla över tillverkning:

Säg att dom började tillverka i augusti. Då är det 8 månader till 31 mars.
Det skulle ge 62 500 tillverkade enheter per dygn, 7 dagar i veckan! Jag är djupt imponerad över dom volymerna.

Medlem

fy va pinsamt.. vilken cirkus.. man undrar om det är så smart lansera en ny konsollgeneration i dessa tider med corona o allt? varför inte bara vänta till nästa år istället eller nåt.. lär ju bli som alltid folk kommer kränga dessa för hutlösa priser på ebay blocket osv.. skönt man slipper bry sig o köper den lugnt en dag nåt år senare eller nåt.

Såhär ska ju inte en konsoll lanseras, man blir bara arg ledsen o besviken, inte så spelen ens är värda all frustration direkt...

Medlem

Om Sony inte kan leverera enheter har de redan förlorat konsolgenerationen. Ingen kommer sitta och rulla tummarna i ett år medan Microsoft har färdiga enheter på hyllorna.

Skrivet av Lolflakes:

Sämsta lanseringen någonsin? Trodde dom hade erfarenheter av konsol-lanseringar.

RTX 3080 kan man heller inte få tag på... skjut mig!!

PS3 gick endast att förboka genom att köpa en DVD, den kostade 6300kr i Europa och lanserades drygt ett halvår efter resterande regioner. Är tillgången så dålig som det ser ut är det fortfarande långt från den sämsta lanseringen någonsin, särskilt inte när man jämför med PS3.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Förstår inte problemet. Är det brist på komponenter? Annars kan väl produktionsunderskott på sådana här produkter lösas ganska enkelt om man bara ökar på mänskligt lidande några steg till...

Kan inte fler underbetalda arbetare lida så jag kan få min PS5 buuhuu!
Brist på komponenter och folk kan mycket möjligt vara problemet, jobbar själv på ett företag som plockar ihop elektronik/kretskort och vi har haft massa problem i år med komponeter och få hem kretskort från just kina och asien. Och det var inte så längesen som deras fabriker sattes igång igen, och har hela världen som väntat på sina beställningar.

Medlem

Kan ha att göra med den här gamla nyheten. Bloomberg påstod att det var problem hos AMD att få fram den integrerade systemkretsen för PS5 med yields så låga som 50% där hälften av kretsarna som producerades var obrukbara. Sony dementerade dock starkt den storyn i September.

https://www.theverge.com/2020/9/15/21437517/sony-ps5-manufact...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

På Webbhallens feedback-sida säger (minst) en person att den bokade en PS5 första dagen (i april 2019), men inte får den på release. Det väcker ju frågan hur många enheter svenska butiker får av Sony.

Nu for ju den personen med osanning, han hade bokat i april 2020 kom det fram efter att Webhallen hade kollat upp ordern. Den tråden är uppdaterad och han har bett om ursäkt.

Redaktör
Skrivet av Tiberius:

Nu for ju den personen med osanning, han hade bokat i april 2020 kom det fram efter att Webhallen hade kollat upp ordern. Den tråden är uppdaterad och han har bett om ursäkt.

Ah, bra det.


signatur
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Förstår inte problemet. Är det brist på komponenter? Annars kan väl produktionsunderskott på sådana här produkter lösas ganska enkelt om man bara ökar på mänskligt lidande några steg till...

Skulle gissa på att problemet bland annat beror på corona, där efterfrågan på teknik har ökat samtidigt som utbudet har minskat. Dessutom kanske en redan tidigare extremt hög efterfrågan hos TSMC på kretsar påverkar.

Redaktör

Nyhet uppdaterad med svar från Inet.

Även de har förstås brist. De säger att bristen nu gäller både PS5 och Xbox, och att den kan hålla i sig "en bra bit in i 2021".


signatur
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

fy va pinsamt.. vilken cirkus.. man undrar om det är så smart lansera en ny konsollgeneration i dessa tider med corona o allt? varför inte bara vänta till nästa år istället eller nåt.. lär ju bli som alltid folk kommer kränga dessa för hutlösa priser på ebay blocket osv.. skönt man slipper bry sig o köper den lugnt en dag nåt år senare eller nåt.

Såhär ska ju inte en konsoll lanseras, man blir bara arg ledsen o besviken, inte så spelen ens är värda all frustration direkt...

Degen ska in. Eller tänker du gå till jobbet först nästa år? På mitt jobb kan vi av olika anledningar inte köra på för fullt pga Covid, betyder ju dock bara att man måste göra det bästa av situation och i övrigt gilla läget.

Medlem

Jag kontaktade Elgigantens kundjänst och även gick till lokala butik och pratade med de där, dem säger att det ska finnas PS5 den 19e på hyllorna utan att man behöver boka den ..Hur kan det stämma ? Ska man lita på sånt ?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kan ha att göra med den här gamla nyheten. Bloomberg påstod att det var problem hos AMD att få fram den integrerade systemkretsen för PS5 med yields så låga som 50% där hälften av kretsarna som producerades var obrukbara. Sony dementerade dock starkt den storyn i September.

https://www.theverge.com/2020/9/15/21437517/sony-ps5-manufact...

Folk hånade Bloomberg för detta och nu börjar det se ut som att de hade rätt från första början.

Uruselt av Sony, kan nog vara den sämsta lanseringen någonsin. Har de gjort något rätt kan man ju fråga?

Skriv svar