Ljudkortet byter kanaler? Hjälp!

Medlem
Ljudkortet byter kanaler? Hjälp!

Som namnet lyder så har jag problem med mitt nya ljudkort. Köpte ett ASUS Xonar DX förra veckan, och är mer än nöjd förutom en rätt irriterande grej.

Jag har mitt 5.1-system inkopplat via de tre vanliga jacken, vad de nu heter, 6 kanaler.

Ibland när jag startar en låt så låter det bara i rear right. Om jag sedan stänger av låten och sätter igång den igen så låter det bara i front left (bara ett exempel, det verkar vara slumpmässigt). Om jag sedan gör om det igen, så kommer ljudet från alla högtalarna precis som det ska. Ibland kan det ta ett par försök att få ljud från alla högtalarna. Jag har pillat med varenda inställning i drivrutinerna och känner mig väldigt väldigt säker på att jag har ställt in rätt, även om jag testat andra inställningar. Även inställningarna i Vista känner jag mig säger på att de är rätt inställda.

Detta gäller varenda applikation på datorn som spelar upp ljud.

Jag har Vista och DX10 för övrigt, samt senaste versionen av drivrutinerna till kortet (senaste som inte är beta dvs).

Hjälp uppskattas! Tack på förhand.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Bump... ingen?

Har pillat med alla möjliga inställningar nu och till och med kopplat om högtalarna och testat olika effekter såsom stereo x2, 5.1 och vanligt stereo... samma sak händer hela tiden. Behöver verkligen hjälp.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

1
Skriv svar