Pressbyrån fasar ut cigaretter.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kan du hänvisa till källor som bevisar att:
- Rökare skall bestraffas med arbetsläger
- Att de kriminella nätverken bemöts med ”gullande och bullar”.

Tack.

Det spelar ingen roll om jag ger dig källor från Gud själv, du hade inte trott på något som går emot din världsbild i vilket fall.

Varsågod.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det spelar ingen roll om jag ger dig källor från Gud själv, du hade inte trott på något som går emot din världsbild i vilket fall.

Varsågod.

Jag tror på fakta vilket du inte verkar klara av att backa upp med.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fördelar? Jag har själv varit rökare och kan inte minnas några fördelar. Ja det var ju coolt kanske. Gott var det ju först när man var fast och det håller nog de flesta med om. Jag tror det är svårt att jämföra med alkohol som också farligt såklart och hade någon uppfunnit det idag så hade det nog varit svårt att sälja det. Men alkohol har den fördelen att vara berusande och fungerar då som ett socialt smörjmedel. Det har också en lång kulturell historia hos oss som inte tobak har. Och nej, vi ska inte förbjuda allt som är farligt men produkter som enbart är farliga och som är framställda enbart för att skapa ett beroende kan vi faktiskt vara utan.
Faktiskt så räcker det med kopplingen till lungcancer för att förbjuda rökning helt. Vi kan i princip utrota en cancerform bara genom ett sådant förbud.

När man jobbade i bar var det rätt nice att få ta rökpauser lite då och då.
Samtidigt som icke-rökare fick man konstiga blickar gick och satte sig i två minuter.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

När man jobbade i bar var det rätt nice att få ta rökpauser lite då och då.
Samtidigt som icke-rökare fick man konstiga blickar gick och satte sig i två minuter.

Ha. Den var faktiskt ganska bra. Man kan ju ta med en chokladcigarett som icke-rökare annars och låtsasröka.

Ni som jämställer rökning med att friheten rycks ur era händer, väntar bara tills ni ser de riktiga baksidorna av vad nikotin kan göra. Jag hjälper min mor dagligen, sedan 21 år tillbaka i vardagen efter hennes strupcancer. Dom opererade bort hennes struphuvud och hon har talventil. På hennes tid så pratade man aldrig om tobakens skador. Det var ju "typ" något alla sysslade med. Lägg ned medan ni fortfarande har chansen och hoppas innerligt att detta gift försvinner så snabbt det bara kan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bort med skiten. Värsta som finns är att se föräldrar röka bland sina barn, särskilt små barn i vagn. Borde finnas en särskilt lag som ger en rätt att gå fram och ge dem en rak höger och läxa upp dem

Skrivet av Raider:

Bort med skiten. Värsta som finns är att se föräldrar röka bland sina barn, särskilt små barn i vagn. Borde finnas en särskilt lag som ger en rätt att gå fram och ge dem en rak höger och läxa upp dem

Så det räcker inte med passiv rökning, du föreslår alltså att traumatisera barnet genom att misshandla dess förälder med? 😅

Medlem
Skrivet av Raider:

Bort med skiten. Värsta som finns är att se föräldrar röka bland sina barn, särskilt små barn i vagn. Borde finnas en särskilt lag som ger en rätt att gå fram och ge dem en rak höger och läxa upp dem

Det bösta av allt.
Folk som påstår att dom har det svprt ekonomiskt och inte kan ge sina barn nått.
Sen bolmar man på cigaretter stup i ett.
Det är inte gratis om något. känner fan inte ens att jag själv skulle ha råd att röka och jag har det bra ekonomiskt 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det bösta av allt.
Folk som påstår att dom har det svprt ekonomiskt och inte kan ge sina barn nått.
Sen bolmar man på cigaretter stup i ett.
Det är inte gratis om något. känner fan inte ens att jag själv skulle ha råd att röka och jag har det bra ekonomiskt 😅

Eller hur. Betala nästan 2500/mån för att se till att man dör 10 år för tidigt. Och inte en stillsam eller snabb och smärtfri död heller utan långdragen och plågsam.

Skrivet av GustavA:

Eller hur. Betala nästan 2500/mån för att se till att man dör 10 år för tidigt. Och inte en stillsam eller snabb och smärtfri död heller utan långdragen och plågsam.

Eller så cyklar du till jobbet i syfte att leva lite sunt men andas in partiklar från bildäcken och dör 20 år för tidigt.
¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Det är högst individuellt, jag ser många fördelar med rökning och är inte rädd för att dö tidigare än dinosaurierna på ålderdomshemmet.

Ge oss ett exempel på fördelar med rökning, förrutom det du precis beskrev att dö förtidigt i lungcancer som jag får betala för.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av GustavA:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/pressbyran-fasar-ut-ci...

Det här är riktigt jävla bra och jag hoppas coop och ica följer det här. Förhoppningsvis får vi ett slut på eländet snart. Det finns exakt "0" fördelar med rökning. Tvärtom så dödar det miljoner människor varje år.

Vad tror ni? Har den första rökfria generationen redan fötts kanske?

Jättebra att det fasas ut. Svårt dock för dem som är så pass inne i rökandet att det är det stora i deras liv exempelvis en 80 åring. Det vore väl inte helt orimligt om de kunde sätta in så att folk födda vid visst datum ej får köpa nikotin och tobaksvaror.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jättebra att det fasas ut. Svårt dock för dem som är så pass inne i rökandet att det är det stora i deras liv exempelvis en 80 åring. Det vore väl inte helt orimligt om de kunde sätta in så att folk födda vid visst datum ej får köpa nikotin och tobaksvaror.

Det har vi ju redan. Det är 18 år då det räknas att man är vuxen. Menar du att en 25-30 åring inte ska få köpa men för en 80 åring är det tillåtet?


signatur

1# FZ Troll

Medlem

I like turtles


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Alltså, såhär va.

1. Det är privata företag - de får sälja vad de vill utan att behöva förklara varför, annat än för sina ägare
2. De har inga skyldigheter att förse befolkningen med ett visst utbud
3. Detta är precis såhär kapitalism ska fungera, som självreglerande. Andra länder har försökt lagstifta om detta och beslut har rivits upp. Det är inte enkelt att gå den vägen
4. Finns det en marknad för detta, räkna med att alla små sk tobakshandlare/kiosker, kommer poppa upp överallt som isf fyller efterfrågan
5. Stora varuhus i usa har redan börjat gå den här vägen, men handlar ju främst om en dyr och krånglig hantering pga skalan samt att cigg inte är dragkraften till varuhusen som mjölk är för mataffären längre. Sen klär man in detta i att man bryr sig om folk som en liten eftertanke…vad fick de flesta med sig från artikeln? Jo, att de bryr sig om människor. Vad hyggliga dom är
6. Ingen som reagerat på hur mkt hyllmeter snus och tex heat but not burn- produkter tar upp? På vilken produkts bekostnad? Cigg.
7. Philip Morris International med marknadsvärde ~155 miljarder dollar har tom som sin vision, ”for a smoke free future”, go figure (https://www.pmi.com/our-transformation/delivering-a-smoke-fre...)

Skrivet av robbis:

Det har vi ju redan. Det är 18 år då det räknas att man är vuxen. Menar du att en 25-30 åring inte ska få köpa men för en 80 åring är det tillåtet?

Hen menar nog att förbjuda rökning för personer födda från ett visst årtal och framåt. Antar jag? Tänker att det skulle vara en bra lösning. T ex att förbjuda rökning för alla födda 2020 och framåt. Nu drog jag bara till med ett årtal, men du hajar. Då skulle ju rökandet fasas ut och försvinna av sig självt, med tiden.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Hen menar nog att förbjuda rökning för personer födda från ett visst årtal och framåt. Antar jag? Tänker att det skulle vara en bra lösning. T ex att förbjuda rökning för alla födda 2020 och framåt. Nu drog jag bara till med ett årtal, men du hajar. Då skulle ju rökandet fasas ut och försvinna av sig självt, med tiden.

Eller bli likt narkotika och drabbas av gängkrim. Wiiii...


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Har läst lite gnäll om anledningen till att Pressbyrån slutar med cigarretter. Att det ändå inte är lönsamt och nu vill de göra en sorts pr-kupp av det. Fråga er själva om det spelar någon roll. Jag anser att ibland är det faktisk bara slutresultatet som räknas.

Skrivet av robbis:

Eller bli likt narkotika och drabbas av gängkrim. Wiiii...

Ja, kanske. Men antalet som röker skulle garanterat minska. Vilket är en vinst för folkhälsan, oavsett. Sen vet jag inte om rökning skulle ha samma "drag" som narkotika... Men det är klart, helt rökfria lär vi aldrig bli -- förbud eller ej!

Medlem

Undrar om de istället kommer börja sälja vapes istället med argumentet att det tekniskt sett inte är cigaretter...

Medlem

Förstår tanken med att förbjuda cigg för att det är hälsofarligt. Men nikotinprodukter är ju till för vuxna människor som borde få bestämma själva om dom ska röka eller inte. Samma med alkohol. Dåligt för kroppen även i små volymer. Men vuxna borde få välja själva.
Tror världen hade blivit tråkigare om vi skulle förbjuda allt som var farligt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

En liten Tanke bara..
varför inte göra all röknings relaterade sjukdomar så de inte ingår i den allmänna sjukvården utan dessa klassas som skönhets ingrepp eller liknande,
så vi skatte betalare slipper betala detta ,kanske det blir mer pengar över till bättre sjukvård.

.. 😊

Medlem
Skrivet av KexPai:

En liten Tanke bara..
varför inte göra all röknings relaterade sjukdomar så de inte ingår i den allmänna sjukvården utan dessa klassas som skönhets ingrepp eller liknande,
så vi skatte betalare slipper betala detta ,kanske det blir mer pengar över till bättre sjukvård.

.. 😊

Hur fungerar det om man råkar ut för passiv rökning då? Om man bor med en rökare och själv får kol eller lungcancer, innebär det också att den personen också ska utförsäkras då?
Låter som gjort för att vi ska bli som ett USA junior.

Nej, beskatta istället skiten ur rökarna om de så gärna vill skada sig så att åtminstone en del betalas in till statskassan som sen måste vårda dessa människor.

Skrivet av KexPai:

En liten Tanke bara..
varför inte göra all röknings relaterade sjukdomar så de inte ingår i den allmänna sjukvården utan dessa klassas som skönhets ingrepp eller liknande,
så vi skatte betalare slipper betala detta ,kanske det blir mer pengar över till bättre sjukvård.

.. 😊

Det finns forskning på att vissa rökningsrelaterade sjukdomar inte har minskat i samma utsträckning som den minskade rökningen. Vilket gör det jättesvårt att bestraffa lungcancer-sjuka på detta sätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av GustavA:

Har läst lite gnäll om anledningen till att Pressbyrån slutar med cigarretter. Att det ändå inte är lönsamt och nu vill de göra en sorts pr-kupp av det. Fråga er själva om det spelar någon roll. Jag anser att ibland är det faktisk bara slutresultatet som räknas.

Gnäll får väl du tolka det som om du vill så klart. Men faktum är att de behövde leverera en för många negativ nyhet, då passar man väl på att vinkla artiklarna till att ”vi tänker på er hälsa” införsta hand snarare än ”vi tänker på vår vinst, det gör inget att några blir förbannade”.
Det roliga är att media bara äter upp kör ut pr-versionen, sån känslan är för mig iaf och det får jag tycka.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Gnäll får väl du tolka det som om du vill så klart. Men faktum är att de behövde leverera en för många negativ nyhet, då passar man väl på att vinkla artiklarna till att ”vi tänker på er hälsa” införsta hand snarare än ”vi tänker på vår vinst, det gör inget att några blir förbannade”.
Det roliga är att media bara äter upp kör ut pr-versionen, sån känslan är för mig iaf och det får jag tycka.

Men allt är ju bara antaganden. Är det en omöjlig tanke att ett företag kan helt enkelt vill ändra sin profil? De ska även fasa ut produkter med palmolja och den försäljningen lär inte ha minskat. Varannan människa i kön på pressbyrån har ju en marabou i näven.
Men som jag skrev så blir utgången densamma oavsett orsaken.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Hen menar nog att förbjuda rökning för personer födda från ett visst årtal och framåt. Antar jag? Tänker att det skulle vara en bra lösning. T ex att förbjuda rökning för alla födda 2020 och framåt. Nu drog jag bara till med ett årtal, men du hajar. Då skulle ju rökandet fasas ut och försvinna av sig självt, med tiden.

Precis så. Jag kan avslöja att jag är en man.

Skrivet av Sarato:

Undrar om de istället kommer börja sälja vapes istället med argumentet att det tekniskt sett inte är cigaretter...

Engångs vejps säljs ju redan. Men allt med nikotin inklusive nikotinspray som jag själv är beroende av borde läggas ner helt för alla som är född från visst datum.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Tema-musik till den här tråden!
Moderator | Testpilot

Rensat en hel del inlägg som var off-topic. Håll er till ämnet. Känns det som att ett inlägg inte har något med tråden att göra, rapportera det direkt till oss så tar vi hand om det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tror jag sa att jag var för att de tas bort, men jag vet inte. Människor måste välll ändå ha rätten att få välja själva? Men å andra sidan om dn person väljer att bli rökare, som vi alla vet inte är super bra för kroppen, framförallt lungorna. Sedan röker tills alla hemska skador som gör att sedan kan behöva sjukvård för exempelvis kol. Så får vi alla betala för denna personens val att dra ner tjära och rök i lungprna dag ut o dag in. Fast jah säger inte nej till några cigg själv ibland. Svååår fråga. Beskatta ciggen hårdare, sänk skatten på snus.


signatur

Allätare

Skriv svar