Epic bötfällda för Fortnite-försäljning riktad till barn

Robot
Epic bötfällda för Fortnite-försäljning riktad till barn

Stressar barn till köp, enligt nederländsk utredning.

#epic-games, #fortnite


Medlem

Måste vara skönt att vara förälder i dag, allt är antingen samhällets eller företagens fel, aldrig föräldrarnas.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Måste vara skönt att vara förälder i dag, allt är antingen samhällets eller företagens fel, aldrig föräldrarnas.

Så du tycker inte att epic gör lite fel här som stressar till köp ?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Så du tycker inte att epic gör lite fel här som stressar till köp ?

Nej, det är exakt samma som när butiker har tidsbegränsade reor. Ska barn förbjudas inom 500 meter kring Pressbyrån för de har halva priset på glass i två veckor? Elgiganten har X antal timmar reor också på spel och elektronik.

Det är oansvariga föräldrar inget annat. Barn kan inte skaffa bankkort utan föräldrars tillåtelse.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Nej, det är exakt samma som när butiker har tidsbegränsade reor. Ska barn förbjudas inom 500 meter kring Pressbyrån för de har halva priset på glass i två veckor? Elgiganten har X antal timmar reor också på spel och elektronik.

Det är oansvariga föräldrar inget annat. Barn kan inte skaffa bankkort utan föräldrars tillåtelse.

Nej det är inte samma sak, Pressbyråns kunder är inte till stor det barn och ungdomar under 18 år. Detta existerar ju för att barn och ungdomar inte har samma konsekvenstänk som vuxna (de flesta i alla fall). Att ens föreslå att det är föräldrarnas ansvar vad företag utsätter deras barn för är ju helt absurt.

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Nej det är inte samma sak, Pressbyråns kunder är inte till stor det barn och ungdomar under 18 år. Detta existerar ju för att barn och ungdomar inte har samma konsekvenstänk som vuxna (de flesta i alla fall). Att ens föreslå att det är föräldrarnas ansvar vad företag utsätter deras barn för är ju helt absurt.

Du låter som en klassisk iPad-förälder.

Medlem

Jag förstod det inte riktigt. Måste epic games betala 13 miljarder kr o sen extra om de inte tar åtgärder eller kommer de pröjsa 13 miljarder om de inte tar åtgärderna?

Medlem
Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Du låter som en klassisk iPad-förälder.

Rädd valve-fanboy?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Redaktör
Skrivet av Bro Exotic:

Måste vara skönt att vara förälder i dag, allt är antingen samhällets eller företagens fel, aldrig föräldrarnas.

Det där är en kraftig förenkling.

Metoder för att skapa köpsug används väldigt medvetet och omfattande i många f2p-spel. Sånt har vuxna svårt att stå emot (t.ex. fear of missing out), och det lär inte vara enklare för barn. Särskilt inte när de ofta spelar med kompisar, och om en kompis(ar) fått köpa saker i spelet så kan barnet lätt känna sig utanför. Barnet upplever grupptryck, verkligt eller inbillat spelar mindre roll. En förälder som tillåter köp under såna förutsättningar gör det inte nödvändigtvis för att den är kass på att sätta regler, utan för att det är extremt svårt - hur man än gör så blir det fel.


signatur
Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Nej, det är exakt samma som när butiker har tidsbegränsade reor. Ska barn förbjudas inom 500 meter kring Pressbyrån för de har halva priset på glass i två veckor? Elgiganten har X antal timmar reor också på spel och elektronik.

Det är oansvariga föräldrar inget annat. Barn kan inte skaffa bankkort utan föräldrars tillåtelse.

En bättre jämförelse är kanske att det inte är tillåtet att sälja energidrycker till barn under 15 år. Samhället måste också ta ett visst ansvar. Man kan inte skydda sina barn från allting. Jag kan inte vara med och vakta varje gång ett av mina barn springer in på affären för att köpa nåt.

Mitt barn spelade Fortnite och han fick inte köpa vad som helst. Men han var så uppgiven och ledsen hela tiden. Vi föräldrar märkte hur spelet påverkade hans mående negativt. Alla hans kompisar spelade. Ska man bara förbjuda allt som förälder? Det handlar liksom inte bara om att kidsen råkar köpa massa skit med kortet och föräldrarna inte har koll, det finns fler aspekter.

Fortnite är framtaget med hjälp av psykologer för att göra det så beroendeframkallande som möjligt. Är det rimligt att att samhället ska ge företag carte blanche att göra hur de vill för att göra barn beroende av spel? Det är bra med lite gränser.

Självklart kan man inte trolla bort sitt ansvar som förälder. Tyvärr har inte alla barn bra föräldrar, och jag personligen tycker att även samhället har lite ansvar att skydda även dem barnen.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Du låter som en klassisk iPad-förälder.

De låter väldigt vettiga, men det kanske är vad en iPad-förälder ska betyda?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Du låter som en klassisk iPad-förälder.

Nyfiken, vad är en sk "iPad-förälder"? Googlade men fann inget.

Skall jag tolka inläggen i tråden så låter det som en förälder, som tydligen, måste vara rädd för allt i världen (vad gäller påtryckningar på ens barn) och inte kunna ha någon tilltro till att samhället sätter upp gränser och lagar för vad företag får lov att göra eller utsätta deras barn för. Lösningen blir en mild Fritzell situation med barn inlåsta i källaren tills de är 18 (som skydd).

Liberalism i all ära; en stat behöver inte blir NK/Kina för att införliva vissa påtryckningar på sina invånare/företag...

Medlem

Jag har spelat Fortnite i flera år och jag känner verkligen inte alls igen den kritik som nämns här. Har aldrig sett en klocka räkna ner i shopen förutom den som visar när nästa refresh är, men det kan ju knappast vara problematiskt när vi vet att shopen ändras samma tid varje dag. Kanske ser det annorlunda ut i olika länder?

ZF
Medlem

Nu får ni skärpa er. Tråden handlar om Epics böter. Inte Pressbyrån, iPads eller hur ansvarsfullt föräldraskap ser ut!

Det finns för övrigt en bra tråd om Pressbyrån nu.

Medlem
Skrivet av Stingshot:

Jag förstod det inte riktigt. Måste epic games betala 13 miljarder kr o sen extra om de inte tar åtgärder eller kommer de pröjsa 13 miljarder om de inte tar åtgärderna?

Största skillnaden var väl att det är en tusendel av beloppet du nämnde. 13 miljoner är en rätt blygsam summa för Epic får man säga.

ELF
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

En bättre jämförelse är kanske att det inte är tillåtet att sälja energidrycker till barn under 15 år. Samhället måste också ta ett visst ansvar. Man kan inte skydda sina barn från allting. Jag kan inte vara med och vakta varje gång ett av mina barn springer in på affären för att köpa nåt.

Vad jag vet så är det tillåtet att säja energidryck till barn under 15 år. Det är dock en rekommendation till butikerna att själva förbjuda det.
Men visst, detta kan nu ha ändrats till att nu vara ett faktiskt förbud.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Min son har frågat oändligt många gånger om han får köpa skins i fortnite (för hans egna pengar då) och varje gång säger jag -är det värt att lägga pengar på något sådant och försöker förklara hur onödigt det är. Nu köper han bara battlepass ibland och spelar till sig sakerna istället.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Med tanke på att de tjänar miljarder tror jag 1 miljon euro är typ ingenting

Medlem
Skrivet av ELF:

Vad jag vet så är det tillåtet att säja energidryck till barn under 15 år. Det är dock en rekommendation till butikerna att själva förbjuda det.
Men visst, detta kan nu ha ändrats till att nu vara ett faktiskt förbud.

Precis, det är en branschöverenskommelse.

Medlem
Skrivet av ELF:

Vad jag vet så är det tillåtet att säja energidryck till barn under 15 år. Det är dock en rekommendation till butikerna att själva förbjuda det.
Men visst, detta kan nu ha ändrats till att nu vara ett faktiskt förbud.

Du har rätt, det är inte ett förbud egentligen! Man kanske ska säga att det inte är tillåtet för yngre att köpa energidrycker, iaf i praktiken. Det får inga rättsliga påföljder för någon om det säljs skulle jag tro.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Så du tycker inte att epic gör lite fel här som stressar till köp ?

Epic gör fel, men i slutändan så är det föräldrarna som tillåter sina barn att spela Fortnite och spendera pengar i spelet. När jag växte upp så fanns det mängder med riktad reklam mot barn. Självklart ville man ha alla coola leksaker från reklamer och TV-serier som man tittade på. TV-serier som endast kom till världen för att kränga på leksaker. Transformers och He-Man skapade t.ex. av Hasbro och Mattel, två gigantiska leksakstillverkare. Oddsen är nog minimala att du ägde leksakerna om du tittade på serierna.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Du låter som en klassisk iPad-förälder.

Du låter som en barnlös person.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Epic gör fel, men i slutändan så är det föräldrarna som tillåter sina barn att spela Fortnite och spendera pengar i spelet. När jag växte upp så fanns det mängder med riktad reklam mot barn. Självklart ville man ha alla coola leksaker från reklamer och TV-serier som man tittade på. TV-serier som endast kom till världen för att kränga på leksaker. Transformers och He-Man skapade t.ex. av Hasbro och Mattel, två gigantiska leksakstillverkare. Oddsen är nog minimala att du ägde leksakerna om du tittade på serierna.

Går ju knappt å jämföra hur man utsattes för reklam "förr" med nu. Nu har du ju precis allt tillgängligt överallt och man bombarderas konstant. "Förr" är för mig runt 90-talet och visst fanns det reklam då också men inte ens i närheten av vad det är nu.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Du låter som en klassisk iPad-förälder.

Jag tycker att hela denna diskussionen är onödig då både och kan vara sant.

Att bli förälder nu är helt annorlunda mot hur det varit förr. Det finns så mycket som kan vara skadligt för barnen som de måste förhålla sig till med elektronik, sociala medier och aggressiva försäljningsmetoder. Min bror har barn och uppfostrar dem väl, men han och hans fru måste lägga ner en otrolig mängd tid på att ta reda på hur allt fungerar och hur de ska lära sina barn hantera det.

Sen tycker jag inte heller att det är företagens fel, de är bara där för att tjäna pengar då det är deras uppgift. Det må inte vara särskilt etiskt men det är vad det är. Det som krävs är att att regeringarna världen över börjar komma ikapp elektroniken och ser till att rätt lagar finns på plats för att förhindra sånt här. Det som hänt i Nederländerna nu är en väldigt bra sak!

1
Skriv svar