EA överväger reklam i spel

Robot
EA överväger reklam i spel

Kommer i så fall vara genomtänkt. Hurra?

#ea


Medlem

Offentligt uttalande:
..."väldigt noga genomtänkt" reklam "inuti spelupplevelser".

Översättning:
"Vi använder försökspublik för att se hur mycket reklam vi kan pressa in i ett spel utan att någon kräks innan reklamationstiden gått ut."

Medlem

It's in the game.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"genomtänkt" och EA i samma mening känns inte helt... relevant

Medlem

Säsongspass, lootlådor, mikrotransaktioner och reklam. Man får verkligen allt med AAAA-spel för 900kr.

Medlem

Reklam i spel skulle nog kunna få mig att överge hobbyn helt och hållet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Reklam i spel går helt fint för min del, men då ska spelet vara kostnadsfritt för mig som kund. Reklamexponering är tillräcklig betalning. Klarar man av att hålla igång TV-kanaler enbart med reklam, så får man väl bekosta spelutvecklingen med samma inkomstkälla. Med det sagt, så betalar jag hellre och slipper reklam helt.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Medlem

I betalspel känner jag att det är oacceptabelt. Tror vi kommer få en stor AAA-uppgörelse mellan utgivare och spelare snart….

Jag blir stressad av det. Jag spelar många EA-titlar och orkar inte med allt AAA-jidder som pågår hos de stora utgivarna nu.

KoP
Medlem

Då kontrar jag med att jag vill ha deras spel gratis. Annars blir det inget köp om det ska vara reklam i dem.

Medlem

Folk har tack vare streamingtjänster som Netflix och Hulu visat att de är villiga att både betala och se på reklam, så det är inte konstigt att spelbranschen följer med med stort intresse.

Förstår att det satsas på "anti-tamper DRM" nu. Det handlar inte bara om kopieringsskydd. De vill även stoppa oss att använda Cheat Engine för att fuska till oss in game-resurser i singleplayer-spel som är medvetet där för att skapa jobbig tidskrävande grind, och istället tvinga oss att köpa dessa med mikrotransaktioner. Dessutom kommer de även använda det för att se till att vi inte kan blockera annonser i spelen.

Visst, "företags enda syfte är att tjäna pengar blah blah blah," men jag tänker i alla fall inte bidra till deras girigheter.

Medlem

Ser framför mig när Ubisoft hoppar på det här och folk seglar runt i skull & bones med ett ica segel

Testpilot

Sportspel ja, Dragon age nej.

ZF
Medlem

Nu igen?

Skrivet av DarkSvenn1002:

Ser framför mig när Ubisoft hoppar på det här och folk seglar runt i skull & bones med ett ica segel

Pirater hade visserligen ofta sponsorer. Så det kanske funkar.

Stig: "Sänk bara Lidls båtar så får ni så många äpplen ni kan äta, ok?"

ZF
Medlem
Skrivet av VilePlacenta:

Reklam i spel går helt fint för min del, men då ska spelet vara kostnadsfritt för mig som kund. Reklamexponering är tillräcklig betalning. Klarar man av att hålla igång TV-kanaler enbart med reklam, så får man väl bekosta spelutvecklingen med samma inkomstkälla.

Frågan är bara vad "klarar" översätts till i praktiken.

De flesta kanaler som enbart har reklam producerar antingen bara väldigt billigt material eller köper in skåpmat att fylla tiden med.

Så reklam skulle säkert kunna finansiera rotationen av NES-klassiker, men antagligen inte nästa Zelda.

Medlem

Jag överväger att leka pirat för att få tag på deras spel om detta sker.

Medlem
Skrivet av VilePlacenta:

Reklam i spel går helt fint för min del, men då ska spelet vara kostnadsfritt för mig som kund. Reklamexponering är tillräcklig betalning. Klarar man av att hålla igång TV-kanaler enbart med reklam, så får man väl bekosta spelutvecklingen med samma inkomstkälla. Med det sagt, så betalar jag hellre och slipper reklam helt.

Du kan fundera på vilka tv-kanaler som hålls igång med enbart reklam och vilken typ och kvalitet det är på tv-serier de producerar. OCh vilken budget dessa har.

Men vill man se reklam med avbrott av spel så går det säkert bra med spel helfinansierade av reklam.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Sportspel ja, Dragon age nej.

Eller där det passar sin. Ett modernt spel som utspelar sig i en stad så kan ju reklam vara en del av världen tex.

Men blir ju fel om det går köpa Monster och Redbull på Inn:et i tex då Dragon Age.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag spelar inte ens gratisspel med en spelmekanik som bygger på megatransaktioner. Kanske dags att sluta kalla de för mikro nu?
Det handlar ju inte om en dollar längre, som det var när utrycket myntades.

Är det reklam vill jag ha betalt, så då räcker det inte att spelet är gratis ens.

Rösta med plånboken. Sänk betyget om du är spelredaktör.

Medlem

Skulle inte förvåna mig om man fick möjligheten att betala några dollar i månaden för att slippa reklamen i spelen.

Medlem

Jag har länge tänkt på detta. Reklam där reklam i den verkliga världen skulle kunna finnas skulle väl inte verka märkligt att ha i ett spel, kanske till och med tvärt om, göra det mer realistiskt. Till exempel i ett fotbollsspel där reklamen vid kanterna utgör marknadsföringen. Eller billboards i något spel.

Medlem

Ni som är så upprörda,störde ni er på reklamen för Monster i Death stranding?

Jag tyckte det var en rolig ”detalj”


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Det återstår att se om detta faktiskt införlivas, och hur pass omfattande det i så fall blir.

Jag gissar att de inte slänger in ICA-Jerry med Zoegas i händerna som skybox i kommande Dragon Age-lir, men däremot kanske de lägger in Snickers-reklam eller dylikt i något av deras sport-spel.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Reklam i spel skulle nog kunna få mig att överge hobbyn helt och hållet.

Det finns redan. Monster i Death Stranding och Intel i Battlefield 2 och 2142 bland annat

Medlem

Hade EA inte reklam inne redan i spelet BF 2142 från 2007? Har för mig att det pratades om att det skulle vara reklam på billboards, dvs på de annonsytor som redan fanns naturligt i spelmiljöerna.

Medlem

Är det ett free2play spel så skulle jag ha svårt att argumentera emot det.
Men i köpta spel... Aldrig i helvete!

Medlem

Blir skeptisk direkt, men kan tänka mig tex ett Fifa spel där reklamen snurrar på sidorna av planen som i verkligheten.

Skribent
Skrivet av xverminator:

Blir skeptisk direkt, men kan tänka mig tex ett Fifa spel där reklamen snurrar på sidorna av planen som i verkligheten.

och det gör den väl delvis redan. Inte att den byts ut, men att det är reklam på sidan av planen för riktiga produkter. Ser inget problem att denna skulle bytas ut "live" varje gång man spelade.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

EA är inte speciellt relevanta i min hobby som tur är.

Medlem

Gammal skåpmat. Reklam i spel hade redan mer innebandy för mer i spelet under periodpauserna i mitten på 90 talet.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Snart får man väl coop och ica reklam när man pausar spelet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

12
Skriv svar