Youtubers har börjat plocka isär den mindre Playstation 5-modellen

Robot
Youtubers har börjat plocka isär den mindre Playstation 5-modellen

Något mindre och tystare, och ser ut att använda samma processor.

#Playstation-5, #nyhetstips


Medlem

Gillar att de tänker mer modulärt. Om inte annat för andrahandsmarknaden. Jag funderade på om läsar-modulen påverkar kylningen av konsolen(?).
Såg LTTs video och kom fram till att det är en jäkla massa skruvar iaf. 😄😄

Medlem

Folk klagar på att den ser fulare ut men hittills tycker jag allt ser bättre ut på konsolen förutom plastbitarna som stöd vid horizontellt liggande.
Undrar hur den digitala versionen står horizontalt.
Bästa vore om de bara designat en platt undersida. Alla lär väl ha den ståendes uppåt nu.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Folk klagar på att den ser fulare ut men hittills tycker jag allt ser bättre ut på konsolen förutom plastbitarna som stöd vid horizontellt liggande.
Undrar hur den digitala versionen står horizontalt.
Bästa vore om de bara designat en platt undersida. Alla lär väl ha den ståendes uppåt nu.

Kanske, men foten som behövs för att den ska stå stabilt i upprätt läge kostar ett par hundra kronor extra. 😅

Medlem

Funderar på köpa en "gammal" Ps5 som reserv då den inte kräver online för att aktiveras?
Den här nya kräver online har jag hört för att aktivera en ny skivläsare som inte satt där innan.
Sen tycker jag den här nya ser fulare ut...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Funderar på köpa en "gammal" Ps5 som reserv då den inte kräver online för att aktiveras?
Den här nya kräver online har jag hört för att aktivera en ny skivläsare som inte satt där innan.
Sen tycker jag den här nya ser fulare ut...

Varför är online-kravet viktigt?

Medlem
Skrivet av RaXha:

Kanske, men foten som behövs för att den ska stå stabilt i upprätt läge kostar ett par hundra kronor extra. 😅

Måste foten va gjord i gjutjärnl?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av pazu:

Varför är online-kravet viktigt?

Därför att om man i framtiden har en trasig skivläsare och har lyckat hittat en annan att byta ut med så funkar ju inte det offline, ja online service finns inte tillgängligt i all oändlighet. Jag tycker en konsol ska fungera helt offline, bara koppla in o installera spelet från skivan. Men ja tydligen finns inte alla spel 100% på skivan så det krävs online ändå, så hela grejen fallerar ändå kanske. Dagens nya konsoller suger, det va bättre förr

Medlem
Skrivet av RaXha:

Kanske, men foten som behövs för att den ska stå stabilt i upprätt läge kostar ett par hundra kronor extra. 😅

En extra fot lär nog inte behövas, den ser stabil ut ändå på de där youtube videosarna. Men för den som vill vara 100% säker.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Ponny

Särskilt mycket mindre är den definitivt inte. Mindre PS5 Slim och mer Play"krympt i tvätten"Station 5.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av lonian:

Folk klagar på att den ser fulare ut men hittills tycker jag allt ser bättre ut på konsolen förutom plastbitarna som stöd vid horizontellt liggande.
Undrar hur den digitala versionen står horizontalt.
Bästa vore om de bara designat en platt undersida. Alla lär väl ha den ståendes uppåt nu.

Den ser betydligt fulare ut än orginalet, förstår inte ens varför dom gör en slim, för att folk klagat det är för stor? lönt liksom en konsoll ska va stor bara den är tyst o snabb..

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Den ser betydligt fulare ut än orginalet, förstår inte ens varför dom gör en slim, för att folk klagat det är för stor? lönt liksom en konsoll ska va stor bara den är tyst o snabb..

Fast det är väl inte en ps5 slim? Den ska ersätta nuvarande version. Sony hade kanske kunnat släppa en sådan kompakt version dag 1 men överdimensionerade den för att vara säker på kylningen. Anledningen tror jag är att dom sparar pengar samt att de passar på inför julhandeln.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kan någon förklara vem som vill ha en löstagbar skivläsare? Jag ser inte poängen.

Skrivet av McRaoul:

Kan någon förklara vem som vill ha en löstagbar skivläsare? Jag ser inte poängen.

Om du köper den utan skivläsare så kan du senare komplettera så att det blir en PS5 Slim med läsare.
Sony behöver nu bara göra en SKU. Billigare tillverkning.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Den ser betydligt fulare ut än orginalet, förstår inte ens varför dom gör en slim, för att folk klagat det är för stor? lönt liksom en konsoll ska va stor bara den är tyst o snabb..

Om jag får gissa friskt så är det en kostnadsbesparing.
Med nuvarande modell behöver Sony tillverkade två enheter där många aspekter skiljer sig. Genom att minimera antalet delar som skiljer sig mellan de två olika versionerna behöver de enbart tillverka en "grundstomme" där disc-versionen har en extra del samt en annorlunda plastkåpa i det hörnet. Inga extra skruvar, inga extra kablar eller annan tooling.

Därtill gjorde krympningen till 6 nanometer som de gjorde på CFI-1200-modellerna att de alstrar mindre värme vilket gör att chassit har massa död yta inuti då storleken var anpassad för den betydligt större kylflänsen hos CFI-1000-serien.

Kommer kostnadsbesparingarna leda till lägre pris för konsumenten? troligtvis inte, den minskade kostnaden att byta nod till 6 nanometer från 7 nanometer medför inte den sänkta kostnaden i samma skala som tidigare generationer. Samtidigt ser Sony gärna att deras egna marginaler börjar öka och att de faktiskt börjar tjäna ordentligt med pengar så här pass många år in i konsolens livstid. Missförstå mig rätt, jag säger inte att det inte är trist att det inte blivit billigare med PS5, jag försöker bara sätta vad jag misstänker är Sonys strategi i lite perspektiv.

1
Skriv svar