Det perfekta kaffet

Inaktiv
Skrivet av Jozo:

Är det gammalt kaffe?

Hmm.. Nej, ser ut att vara bra datum på dem. Köpta förra veckan.

Releasehästryttare

Det enda kaffet som behövs!

Medlem

Hemma vafierar jag mellan

Och kokar i sån här panna 👌

Dricker inte kaffe så ofta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dricker väl 1-3 koppar i veckan, oftast 3-4 timmar efter jag vaknat.

Brukade köra valfri mörkrost i en Fransk press men det är för mycket möda så den är en raritet idag. Det blir oftast frystorkat kaffe som funkar finfint! Sen ska det vara svart, precis som da BabyJesus vill ha det!

Har exakt 0 beroende av Koffein och det är så man ska leva!(och istället vara beroende av snus hahaha ;D )

phi
Medlem

Pour-over igenom bambukallingar som använts minst tre dagar och helst på gymmet. Det blir ett jävla drag i gommen.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Har en Moccamaster och kör Gevalias, men tycker på senaste att det börjat smaka lite "surt" och svagt. Har rengjort.
Någon som har tips?

Jag maler alltid själv. Ger bästa smaken och fyllighet
Gillar mörkt kaffe gärna Lavazza i alla dess smaker eller Carte Noire
Tips på vanligt brygg är löfbergs prezzo och deras lätt mörkrost
Svea från Classic är god med men annars köp en enkel billig elektrisk kaffekvarn, kostar bara runt 3-500 som fungerar bra och när du maler själv smakar det alltid bäst
Gevalia ger jag inte mycket för, bara deras Ebony som är outstanding

Medlem

Kör en skopa Lindvalls för en halvliter kaffe i min bryggare för 149 kronor från överskottsbolaget. Gillar mitt kaffe mycket svagt, rentav blaskigt. EN skopa blir väl ca. 10-12 gram och jag dricker två byttor om dagen dvs, 1 liter kaffe utspätt på ca. 20 gram pulver om dagen. Alltid tycks jag dricker otroligt mycket kaffe, men räknar jag på det nu så blir det ju bara knappt 7,3 kg om året, så det är ju mindre än genomsnittet.

Plus, jag låter helst kaffet stå i flera timmar innan jag dricker det, har märkt att om det står på bryggaren tills den automatiskt stänger av värmen (kaffet är skållhett då) och sedan väntar jag tills det svalnat, då försvinner nästan all den äckliga sura smaken.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kör en skopa Lindvalls för en halvliter kaffe i min bryggare för 149 kronor från överskottsbolaget. Gillar mitt kaffe mycket svagt, rentav blaskigt. EN skopa blir väl ca. 10-12 gram och jag dricker två byttor om dagen dvs, 1 liter kaffe utspätt på ca. 20 gram pulver om dagen. Alltid tycks jag dricker otroligt mycket kaffe, men räknar jag på det nu så blir det ju bara knappt 7,3 kg om året, så det är ju mindre än genomsnittet.

Plus, jag låter helst kaffet stå i flera timmar innan jag dricker det, har märkt att om det står på bryggaren tills den automatiskt stänger av värmen (kaffet är skållhett då) och sedan väntar jag tills det svalnat, då försvinner nästan all den äckliga sura smaken.

Det var bland det vidrigaste jag läst på länge men också lite skönt då alla inte behöver vara kaffe snobbar som en annan.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Det var bland det vidrigaste jag läst på länge men också lite skönt då alla inte behöver vara kaffe snobbar som en annan.

Haha, ja, har hittills inte stött på någon med liknande kaffevanor som jag har, men tog flera år av experimenterande innan jag fick till just det perfekta bryggkaffet. Kan inte dricka kaffe på caféer och liknande i någon större skala då det är på tok för starkt, smakar ju som att dricka smält asfalt. Tyvärr så måste man ju dricka kaffet på jobbet som är äckel-päckel, men där brukar jag blanda ut det med halva koppen tevatten.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Haha, ja, har hittills inte stött på någon med liknande kaffevanor som jag har, men tog flera år av experimenterande innan jag fick till just det perfekta bryggkaffet. Kan inte dricka kaffe på caféer och liknande i någon större skala då det är på tok för starkt, smakar ju som att dricka smält asfalt. Tyvärr så måste man ju dricka kaffet på jobbet som är äckel-päckel, men där brukar jag blanda ut det med halva koppen tevatten.

Du var inte testa att göra lite klenare coldbrew så slipper du nästan all syra i smaken?

phi
Medlem
Skrivet av Majoren:

Kör en skopa Lindvalls för en halvliter kaffe i min bryggare för 149 kronor från överskottsbolaget. Gillar mitt kaffe mycket svagt, rentav blaskigt. EN skopa blir väl ca. 10-12 gram och jag dricker två byttor om dagen dvs, 1 liter kaffe utspätt på ca. 20 gram pulver om dagen. Alltid tycks jag dricker otroligt mycket kaffe, men räknar jag på det nu så blir det ju bara knappt 7,3 kg om året, så det är ju mindre än genomsnittet.

Plus, jag låter helst kaffet stå i flera timmar innan jag dricker det, har märkt att om det står på bryggaren tills den automatiskt stänger av värmen (kaffet är skållhett då) och sedan väntar jag tills det svalnat, då försvinner nästan all den äckliga sura smaken.

Du hade förmodligen gillat kallbryggt kaffe eller cold brew som det kallas. Man grovmaler bönor och låter dem ligga i vatten i ett dygn och sen silar det genom ett kaffefilter.

Då kommer surheten i kaffet att avtag och smaka sött.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Du var inte testa att göra lite klenare coldbrew så slipper du nästan all syra i smaken?

Jag gjorde coldbrew hemma för några år sedan, slutade med det för att det var för besvärligt.

Skrivet av phi:

Du hade förmodligen gillat kallbryggt kaffe eller cold brew som det kallas. Man grovmaler bönor och låter dem ligga i vatten i ett dygn och sen silar det genom ett kaffefilter.

Då kommer surheten i kaffet att avtag och smaka sött.

Jo, jag vet om det

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag gjorde coldbrew hemma för några år sedan, slutade med det för att det var för besvärligt.

Kör med sådana här enklare än bryggaren och presson då behöver jag bara malt kaffe och kallt vatten.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Kör med sådana här enklare än bryggaren och presson då behöver jag bara malt kaffe och kallt vatten.

Ser ut lite som en presskaffekanna?

- Blir det nån sump i botten?
- Hur är de att rengöra?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Jag har varken tid eller energi att försöka hitta ett "perfekt" kaffe. Har man väl druckit Försvarsmaktens kaffe under en längre tid... Ja, då är man inte så petig längre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag har varken tid eller energi att försöka hitta ett "perfekt" kaffe. Har man väl druckit Försvarsmaktens kaffe under en längre tid... Ja, då är man inte så petig längre.

Vilken cliffhanger...
Vad är det som händer med en när man druckit FMs kaffe under en längre tid?

Du får det att låta så här:


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Ser ut lite som en presskaffekanna?

- Blir det nån sump i botten?
- Hur är de att rengöra?

Enkelt beskrivet är det en glasburk med ett flergångsfilter som är avtagbart sitter med bajonettfattning i toppen/halsen som i sin tur är gjord av silikon.

Blir ingen direkt sump i då meshfiltret är väldigt finmaskigt.

Den är lätt att göra rent då den i stort sett är en glasburk men med en flaskborste går det lite lättare.

En presso skulle gå med men då blir filtreringen grövre då pressokannor inte brukar vara lika finmaskiga och att hade den kvar i kylen skulle kräva att man häller över kaffe i en annan behållare så man blir kvitt sumpen för att stoppa själva ”bryggningen”. Men har man tänkt att konsumera allt samma dag så skulle det funka utmärkt.

Skrivet av Hanzo:

Vilken cliffhanger...
Vad är det som händer med en när man druckit FMs kaffe under en längre tid?

Du får det att låta så här:

https://i.imgflip.com/82yekp.jpg

En gång fick jag kaffe bryggt på ofiltrerat sjövatten för att trattbasse trodde att det gick att ta vatten från vattenhinken, som ska användas för att släcka tältbrand.

Till slut vänjer sig kroppen och plötsligt inser man att ALLT kaffe utanför det gröna livet smakar rätt bra.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ett riktigt bra kaffe beror till stor del på vilket vatten man använder.
Prova att använda avslagen ramlösa och andra olika sorters vatten när ni gör kaffe.
Vill jag göra riktigt gott kaffe använder jag avslagen ramlösa och tex Löfbergs Lila kokkaffe original
och brygg det som man gjorde förr.

MagI
---------


signatur

Är Svensk Mästare i 3D Tetris version BlockOut eller BlockOut2
på level: Out of control
https://blockout.nu

Medlem

Kan rekommendera att folk kollar in James Hoffmann på Youtube.
Han gör många intressanta klipp om kaffe på sin kanal.

https://www.youtube.com/channel/UCMb0O2CdPBNi-QqPk5T3gsQ

Medlem

Jag har slutat med kaffe, jag får såna migränanfall ibland att det inte fungerar längre. Men hatten av till er brukare som fortfarande har vad som krävs för att köra på.

Jag tror att det jag gillade mest när jag fortfarande drack var helt enkelt bara vanligt svart kaffe. Ekologiskt och fairtrade, kaffepress eller kaffekokare; lika ofta Arvid Nordqvist eller Zoegas som typ Änglamark. Gärna mörkrost, men bryggt aningen åt det svagare hållet. Jag tycker liksom inte att det blir så mycket godare av att anstränga sig med kaffet och det är ändå främst för effekten man dricker kaffe.

Gen
Medlem

På jobbet smakar kaffet skit men nån kopp om dagen måste man ha.
Hemma har vi en DeLonghi, dock en billigare modell, men den gör väldigt gott kaffe iaf. Nästa vi köper blir nog en lite biffigare med support för mjölk (frugan har det i sin kopp) och kanske lite smidigare teknik överlag.

Gällande bönor så testar vi olika varje gång men alltid sådana som inte är för sura eller för rostade. Föredrar lite fruktigare smak om möjligt.

123
Skriv svar