Ej klar med Zelda TOTK?

Medlem
Ej klar med Zelda TOTK?

Är det bara jag och grabben som köpte Zelda TOTK på releasedagen men som inte klarat ut spelet ännu?

Vi körde hyfsat intensivt i en månad och klarade ut 3 tempel, fixa en massa hjärtan och stamina etc. Men sen kom något imellan och vi sköt upp Zelda-spelandet…

Det var något tråkigt med storyn i Zelda TOTK. Efter man klarat ut ett tempel så fick man i stort sett samma story berättat i slow motion oavsett vilken ras man rädda. Det tyckte jag var så tråkigt och så jag led när jag skulle lyssna igenom storyn efter tredje tempelbossen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag känner igen mig, Spelade intensivt strax efter release på kvällarna under semestern. är i slutet men jag måste påstå dom senaste timmarna inte varit roliga och det känns omotiverat att fortsätta, det här spelet blev man "mätt" på.

Det är som Breath of the wild med "crafting".
nu var det länge sen jag körde det så spelet kändes fräsht till en början. Men Sky tillförde inte så mycket och depths är bara urtråkigt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har ej kört just Zelda MEN
Vanligt fenomen i nästan alla större openworld spel för mig. Tappar jag momentum med spelet ala något kommer imellan så har jag jättesvårt att ta upp och fortsätta


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ha inte dåligt samvete. är på min 3dje karaktär i bg3 nu. Kommit till max act 2. These Things take time.


signatur

Allätare

Inaktiv

Tog en paus efter första templet.
Blev lite förvirrad och kände att det gick ännu mindre ihop med tidigare Zelda spel men har nu fastställt för mig själv att det är som att Nintendo valt att börja om från ruta ett med Zelda i och med Breath of the Wild och Tears of the Kingdom. Köper inte den storyn jag hört på nätet om att det blev något fel pågrund av tidsresorna i de äldre spelen så att de tre olika tidslinjerna smälte ihop till en tidslinje men ingen i Hyrule minns det som hände innan tidslinjerna smälte ihop.

Så när jag orkar ska jag försöka ta tag i spelet igen.

Medlem

Lirade klart det till sist, men så fort jag dödat Ganondorf lade jag ifrån mig spelet och har inte spelat sedan dess.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Jag har spelat sen release, men tagit en paus under juli då jag varit bortrest. Har fortfarande inte klarat det då jag tycker det är mysigt att springa runt i världen och göra olika grejer. Men snart är det slut på shrines och då börjar det väl bli dags att runda av...

Skribent

Har betat av tre tempel men lirar inte sådär jätteaktivt. Det känns som ett jäkligt bra spel att ha liggandes och lira några timmar här och där när man känner för det.

Redaktör
Ponny

Är 200 timmar in, men Gamescom och (strax) Starfield har kommit i vägen, så de senaste veckorna har varit skrala. Är dock fullständigt övertygad om att jag kommer bli klar. Lirade några timmar i helgen och det var lätt att komma in i det igen.

Detta är ju risken med jättespel, att man faller ifrån. Dock måste jag säga att motivationen i TotK är betydligt högre 200 timmar in än vad jag brukar känna i de flesta 50-timmarsspel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag är inte klar än. Är 160+ timmar in, har typ en lightroot och några shrines kvar innan jag tänker ge mig på Ganon. Tänker nog inte maxa min armor då det verkar vara extremt grindy. Vet inte om jag kommer försöka mig på att ta alla bubbul gems, kommer definitivt inte jaga alla Koroks.

Känner att det här är ett spel jag aldrig kommer spela om sen, vilket kanske är syftet med att göra ett så mastigt spel?

Men ja, The Depths och Sky Islands tillförde verkligen ingenting. Har inget emot formatet, men hade önskat en tajtare upplevelse nästa gång med mindre utfyllnad. Och side quests som ger bättre belöningar än 100 rupees.

Medlem
Skrivet av Danster:

Jag är inte klar än. Är 160+ timmar in, har typ en lightroot och några shrines kvar innan jag tänker ge mig på Ganon. Tänker nog inte maxa min armor då det verkar vara extremt grindy. Vet inte om jag kommer försöka mig på att ta alla bubbul gems, kommer definitivt inte jaga alla Koroks.

Känner att det här är ett spel jag aldrig kommer spela om sen, vilket kanske är syftet med att göra ett så mastigt spel?

Men ja, The Depths och Sky Islands tillförde verkligen ingenting. Har inget emot formatet, men hade önskat en tajtare upplevelse nästa gång med mindre utfyllnad. Och side quests som ger bättre belöningar än 100 rupees.

Ja Grinden känns väldigt seg, och var en anledning till att jag själv kände att jag inte orkade fortsätta utan gick och städade av slutbossen så att jag blev klar och kunde lägga ifrån mig spelet utan att känna att jag var ofärdig.

Korok seedsen och shrinsen kan jag väl köpa att det är mycket av, det är en del av motivationen till att utforska världen, men övrig grind kände jag att var lite seg. Jag var konstant kort på pilar och rupees och hade för dålig armor. Det blev lite av en jobbig cykel där varje område i princip kräver sitt eget armor sett och att uppgradera alla krävde mycket grind och rupees, och rupees i sig krävde mycket grind osv.

Under sommaren när jag bott på min båt och seglat har det väl varit okej att sätta sig 1 timme på kvällen när jag inte har något annat att göra och bara göra ett shrine eller så, men jag skulle nog aldrig få för mig att spela om spelet.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Spelade väldigt intensivt i en månad och sedan så gick jag och besegrade Ganon. Saknar 3 hjärtan och lite annat, men den känns som om det får räcka så.

Men håller med om att berättelsen är lite sådär, den är inte speciellt engagerande i varken BotW eller TOTK, utan det är till stor del tack vare spelmekaniken jag fortsatte att spela till slutet.

Medlem

Det ser ut att va ganska 50/50 mellan de som börjat och klarat och de som börjat men ej klarat.

Kanske till och med 45/55?
27 (klar) vs 35 (ej klar)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Testade en tredjedel kanske men ledsnade efter ungefär lika lång tid som med Breath of the wild. De är verkligen inte roliga spel i längden. Kommer aldrig köra igen.

Medlem

Jag har inte spelat mig ur tutorial-delen av BotW än. Zelda i 3D är nog helt enkelt inte min grej.

Medlem

Jepp, är färdig med det. Rundade av vid om det var 145 eller 148 timmar, något sånt. Så här i efterhand känner jag väl att jag kanske borde stannat kvar längre, men där och då kände jag mig ganska mätt på det och ville börja spela på nått annat. Kommer definitivt att spela om det igen om några år. Botw körde jag två gånger, blir nog två omgångar med TotK också. Nästa gång ska jag nog köra mer vansinniga fordonsbyggen.

Medlem

Inte haft så mycket tid för att spela senaste tiden med studier som jag har påbörjat och deltidsjobb. Köpte spelet i slutet av maj och har ca 30 timmar in på spelet. Men gillar hur man sakta blir bättre, vet redan nu att jag enkelt kommer lägga minst 100 timmar på detta.

Medlem

Har nu tagit paus från spelet.
Spelets betyg hitills 2/5 - 3/5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har nu tagit paus från spelet.
Spelets betyg hitills 2/5 - 3/5

Förståeligt.
Upptäckarmagin är helt klart inte densamma som i Botw. Tycker TotK- spelet objektivt är mycket bättre än just Botw för att quests och berättandet är mycket bättre gjort, men även om jag tycker mitt omdöme på 5/5 står sig, så lider det helt klart av symptomet att uppföljare sällan kan leverera samma magi på nytt. Tycker f.ö. Nintendo tagit rätt beslut att inte utveckla DLC denna gång. Nu behöver spelserien återigen förnya sig och leverera något helt annat.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Förståeligt.
Upptäckarmagin är helt klart inte densamma som i Botw. Tycker TotK- spelet objektivt är mycket bättre än just Botw för att quests och berättandet är mycket bättre gjort, men även om jag tycker mitt omdöme på 5/5 står sig, så lider det helt klart av symptomet att uppföljare sällan kan leverera samma magi på nytt. Tycker f.ö. Nintendo tagit rätt beslut att inte utveckla DLC denna gång. Nu behöver spelserien återigen förnya sig och leverera något helt annat.

Ja 2 av 5 kanske är lite lågt jag har haft kul med spelet men fick en mättnadskänsla som gjirde att jag bara blev less.
Även fast det är så pass länge sen jag spelade genom botw så började totk kännas samma.
Jag är ingen som spelar denna typ av spel så mycket tycker jag, men jag har också kört Elden ring mellan dessa 2 spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Har spelat till och från hela sommaren. Nu har jag det sista uppdraget kvar. Men det finns mycket kvar att upptäcka och göra...

Medlem

Klarat det men gjorde i princip bara de stora sakerna. Tempel, master sword och lite små saker innan slutbossen.

Fick tvinga mig att spela igenom det i slutet typ


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Nej, bara "spelat en bit" - klarat av första bossen i Colgera (vindtemplet) och begett mig till Goron City för mer äventyr där. Någon med mer erfarenhet som spelade i annan ordning och som kan ge tips? Och vart jag kan hitta bra rustningar osv kanske?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej, bara "spelat en bit" - klarat av första bossen i Colgera (vindtemplet) och begett mig till Goron City för mer äventyr där. Någon med mer erfarenhet som spelade i annan ordning och som kan ge tips? Och vart jag kan hitta bra rustningar osv kanske?

Jag kör samma ordning som dig.

För att få råd med den värmeresistenta armorn så sålde jag av en massa ädelstenar.

Som tips på bra armor så rekommenderar jag att leta rätt på Soldier's helm. Den går att hitta och komma över tidigt i spelet och jag använder den fortfarande nu när jag är påväg mot fjärde templet.

Hur man får tag på Soldier's armor settet.
https://www.ign.com/wikis/the-legend-of-zelda-tears-of-the-ki...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Backloggens befriare

Jag har inte ens köpt min Switch än, och dö har jag ändå tänkt göra det sedan Mario + Rabbids kom ut.


signatur

Ad hoc addendum

Jag kan inte sluta spela!

Varje gång jag kommer till ett nytt område känner jag en ohejdad äventyrslust och finkannar varje kulle/dal/berg/träddunge. Fattar inte varför men det är någon lekparkskänsla över världen.

En "baksida" är att jag antagligen har ett antal 100h kvar innan jag får se röken av något annat spel 😅

Medlem

Jag har tagit en paus sedan i somras. Efter 100+ timmar så har jag gjort och sett det mesta som är intressant för mig, så jag behövde en paus. Får se om jag återvänder igen och krämar ut det sista. Jag har aldrig varit någon fan boy av Zelda-spel men det här föll jag för, väldigt svårt att släppa ifrån sig när man väl har kommit igång.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag kör samma ordning som dig.

För att få råd med den värmeresistenta armorn så sålde jag av en massa ädelstenar.

Som tips på bra armor så rekommenderar jag att leta rätt på Soldier's helm. Den går att hitta och komma över tidigt i spelet och jag använder den fortfarande nu när jag är påväg mot fjärde templet.

Hur man får tag på Soldier's armor settet.
https://www.ign.com/wikis/the-legend-of-zelda-tears-of-the-ki...

Oh, tack för rekommendation. Jag har tänkt sälja av ädelstenar då de är värda så mycket men är rädd att inte få tag på nya och att jag kan komma behöva dem framöver. Eller är deras främsta funktion att bringa inkomst?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Oh, tack för rekommendation. Jag har tänkt sälja av ädelstenar då de är värda så mycket men är rädd att inte få tag på nya och att jag kan komma behöva dem framöver. Eller är deras främsta funktion att bringa inkomst?

Ädelstenar behövs till en viss del i slutet, för att uppgradera armor och dylikt. Fast ädelstenarna är inte så pass sällsynta att man måste hålla stenhårt i dem. Jag har säkert sålt 4-5 diamanter så jag kan komma åt viktiga rustningar.

Min grabb satte safir på skölden för att stå emot hetta och likadant rubin för att stå emot kyla. Båda stenar är hyfsat billiga.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Ädelstenar behövs till en viss del i slutet, för att uppgradera armor och dylikt. Fast ädelstenarna är inte så pass sällsynta att man måste hålla stenhårt i dem. Jag har säkert sålt 4-5 diamanter så jag kan komma åt viktiga rustningar.

Min grabb satte safir på skölden för att stå emot hetta och likadant rubin för att stå emot kyla. Båda stenar är hyfsat billiga.

Aha, nä då kanske jag kan sälja av lite mer för att få råd med heat-tålig armor Tack för tipsen, hade inte tänkt på att skölden kan användas så, har bara använt fuse till vapen faktiskt

12
Skriv svar