Håller jag på att bli scammad? Jobberbjudande.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Trams.

Jag har lidit på alla sätt, varit dum och naiv, tagit massor av dumma beslut, med mera. Och i detta har jag fått bära mycket skam. Skammen är det som har varit vägvisaren, vill man sluta att känna det så bör man börja att tänka.

Detta exemplet är något som man bör ta för vad det är, rent uppenbart bedrägeri. Det är av respekt för OP som man är tydlig med att det är uppenbart, en spark i röven som det kallas.

Lägg ner, men behöver inte skam för att lära sig. Vilket skitsnack.

Sen att du uppenbarligen tog åt dig av mitt inlägg säger en del.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Lägg ner, men behöver inte skam för att lära sig. Vilket skitsnack.

Sen att du uppenbarligen tog åt dig av mitt inlägg säger en del.

Håller inte med. Skam är där av en anledning och det är en mycket bra läromästare. Antingen viker du dig för rädslan av att känna skam eller så lär du dig av den och slipper den framöver.

Jag tog inte åt mig mer än en att jag anser att du har fel.

Edit: skrev heller aldrig att man behöver skam för att lära sig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte med. Skam är där av en anledning och det är en mycket bra läromästare. Antingen viker du dig för rädslan av att känna skam eller så lär du dig av den och slipper den framöver.

Jag tog inte åt mig mer än en att jag anser att du har fel.

Edit: skrev heller aldrig att man behöver skam för att lära sig.

Ja eller så fattar man redan innan, exempelvis genom att fråga som OP gjorde. Bra mycket smartare och effektivare än att utsätta sig för skam.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Ja eller så fattar man redan innan, exempelvis genom att fråga som OP gjorde. Bra mycket smartare och effektivare än att utsätta sig för skam.

Håller inte med.

OP har utsatt sig för skam genom att skapa denna tråden. Så värdet jag ser som du missar kommer att infinna sig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte med.

OP har utsatt sig för skam genom att skapa denna tråden. Så värdet jag ser som du missar kommer att infinna sig.

Endast på grund av att du försöker trycka skam åt OP's håll.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Endast på grund av att du försöker trycka skam åt OP's håll.

Jag försöker ingenting, jag bara kommentarer hur det förhåller sig.

Nu försöker du skambelägga mig. 😉


signatur

Ännu en dag i paradiset.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Freakon:

Jag försöker ingenting, jag bara kommentarer hur det förhåller sig.

Nu försöker du skambelägga mig. 😉

Det var ju faktiskt du som kom in i den här tråden och på ett ganska uppenbart dumförklarande sätt ifrågasatte TS, något som redan gjorts 5-6 gånger i tråden. Och när någon påpekar detta så försöker du bara gång på gång försvara dig istället för att ta åt dig lite. Det är ju faktiskt ganska osnyggt.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Skam är en norsk sak.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men snälla. Att du inte förstår att detta är bedrägeri?

Klickar du på länkar som säger att du är en vinnare av Facebooks årliga lotteri och har rätt att plocka ut 10 miljoner dollar?

Har du inte läst tråden? Jag har inte genomgått hela "utbildningen" de ville ge mig eller skrivit några recensioner. Allra mindre skapat konton där jag kan ljusskyggt passa runt skumma pengar. I ett svagt ögonblick där jag fick veta jag troligtvis blir utan inkomst idag så hoppade jag på ett "jobberbjudande" för att det lyckades komma i precis rätt stund. Av desperation och försök att lösa en jobbig situation. Hade jag sett SVT-inslaget innan (tror jag såg headlinen när jag var inne på appen häromdagen nu när jag tänker på det, men klickade mig aldrig in tyvärr) hade tråden aldrig behövt skapas. Gör det mig till en dum gås? Kanske. Behöver jag dig som pappa duktig som slår ned på mig och lär mig genom "tough love". Nej, verkligen inte. Men tack för din omtanke. Med det sagt, har du den där Facebook-länken eller?

Moderator | Testpilot

Har rensat bort en del inlägg här i tråden som egentligen inte hör hit. Varningar är också skickade.

Sedan vill jag också säga att jag tycker det är tråkigt att folk känner att de gör någon nytta, eller hjälper en person, genom att sparka på dem som ligger ned. Skam är verkligen ingenting som jag vill att vi ska utsätta andra medlemmar för.

Många medlemmar kommer hit för att ställa frågor och be om hjälp och om ens första reaktion är att på något sätt dumförklara någon så måste man verkligen tänka om gällande sitt att "hjälpa". Att vara negativ är inte ett så bra karaktärsdrag som vissa verkar tro, plus att det inte är så hjälpsamt att i stort säga "Men hur kan du vara så dum?". I sådana här situationer är det alltid bättre att vara stöttande så att eventuella misstag inte sker igen.

Åter till topic, men håll er i skinnet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Dödgrävaren
Skrivet av Gertzy:

Har du inte läst tråden? Jag har inte genomgått hela "utbildningen" de ville ge mig eller skrivit några recensioner. Allra mindre skapat konton där jag kan ljusskyggt passa runt skumma pengar. I ett svagt ögonblick där jag fick veta jag troligtvis blir utan inkomst idag så hoppade jag på ett "jobberbjudande" för att det lyckades komma i precis rätt stund. Av desperation och försök att lösa en jobbig situation. Hade jag sett SVT-inslaget innan (tror jag såg headlinen när jag var inne på appen häromdagen nu när jag tänker på det, men klickade mig aldrig in tyvärr) hade tråden aldrig behövt skapas. Gör det mig till en dum gås? Kanske. Behöver jag dig som pappa duktig som slår ned på mig och lär mig genom "tough love". Nej, verkligen inte. Men tack för din omtanke. Med det sagt, har du den där Facebook-länken eller?

Det dumma hade varit att aldrig fråga.

Men rent generellt, om nån initierar kontakt med dig å erbjuder något som är för bra för å va sant, så är det någon form av fuffens som pågår.

Medlem

Tryck aldrig på länkar i WhatsApp. Alltså pratar du med någon och dom vill att du trycker dig vidare så får dom automatiskt tillgång till din mobil. Och kommer att använda det till allt möjligt. Råkar du trycka på en länk försök att hitta information om hur du bäst fixar det då. För nu kan dom stänga av din mobil och filma dig.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte med.

OP har utsatt sig för skam genom att skapa denna tråden. Så värdet jag ser som du missar kommer att infinna sig.

Isåfall är skam ett värdelöst ord att använda i det här sammanhanget. Blir så arg på folk som tror att den som är utsatt ska få skit. För mig är det som att kasta ut sina barn bara för att dom råkar fylla 18. Så att dom kan utnyttjas av samhällets ruggiga element kriminella och andra utnyttjare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har rensat bort en del inlägg här i tråden som egentligen inte hör hit. Varningar är också skickade.

Sedan vill jag också säga att jag tycker det är tråkigt att folk känner att de gör någon nytta, eller hjälper en person, genom att sparka på dem som ligger ned. Skam är verkligen ingenting som jag vill att vi ska utsätta andra medlemmar för.

Många medlemmar kommer hit för att ställa frågor och be om hjälp och om ens första reaktion är att på något sätt dumförklara någon så måste man verkligen tänka om gällande sitt att "hjälpa". Att vara negativ är inte ett så bra karaktärsdrag som vissa verkar tro, plus att det inte är så hjälpsamt att i stort säga "Men hur kan du vara så dum?". I sådana här situationer är det alltid bättre att vara stöttande så att eventuella misstag inte sker igen.

Åter till topic, men håll er i skinnet.

Drar till med den här igen.

Sluta upp med att nedvärdera i onödan. Har man ingen konstruktiv kritik som är schysst och hjälpsam – då kan man glatt hålla käften.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om du är osäker om någon försöker lura dig eller inte kan du alltid tänka att om något låter för bra för att vara sant är det förmodligen det.
Jag har fått några erbjudanden på att investera i olika kryptovalutor där jag skulle få tillbaka 100 gånger pengarna på några år om jag bara var en av dom första att investera 1000 dollar. Låter det för bra för att vara sant? Ja. Så jag investerade aldrig pengarna för det är förmodligen ett pyramidspel för att få göra skaparna av valutan rika.
Så brukar jag tänka


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

En eloge till alla er fina människor i tråden. Blir så glad att se folk tom erbjuda hjälp, vilka hjältar.

Alla läker inte på samma sätt. Var medveten om att ditt perspektiv, åsikt (ang en särskild situation) och referensram inte alltid är rätt eller ens applicerbart jämnt, speciellt med andra människor inblandade (okända dessutom). Den sanna situationen kan faktiskt existera utanför ditt nuvarande begripande. Är så fallet ta chansen och utvecklas. Vi är alla människor, ingen är perfekt.

OP, ta hand om dig.

Medlem
Skrivet av Sarkofag:

En eloge till alla er fina människor i tråden. Blir så glad att se folk tom erbjuda hjälp, vilka hjältar.

Alla läker inte på samma sätt. Var medveten om att ditt perspektiv, åsikt (ang en särskild situation) och referensram inte alltid är rätt eller ens applicerbart jämnt, speciellt med andra människor inblandade (okända dessutom). Den sanna situationen kan faktiskt existera utanför ditt nuvarande begripande. Är så fallet ta chansen och utvecklas. Vi är alla människor, ingen är perfekt.

OP, ta hand om dig.

Det är ju tyvärr ett reellt problem, för om man blir filosofisk kommer gränsen för alla att dras någonstans - en del kommer tvivla på precis allt, även sådant som är fullt legitimt (vilket i sig kan innebära problem, se konspirationsteoretiker), medan andra lutar mer åt det godtrogna hållet. Och andra ligger någonstans däremellan.

Exakt var sådana gränser ska dras, vad som är rimligt att tvivla på och inte... det är inte så svart och vitt alla gånger. Inte minst då vi är individer som gör våra individuella bedömningar i mångt och mycket. Sen tror jag å andra sidan det är viktigt att poängtera, i dagens samhälle inte minst, att man faktiskt själv också bör ta ett visst ansvar vad gäller att skydda sig mot bedrägeriförsök och annat, men det går att nämna utan att vara ett rövhål.

Finns många källor på nätet med bra tips och väl underbyggd information om den här typen (och andra typer, se exempel i länken ovan eller här) av bedrägerier och vad man kan göra för att skydda sig och andra, bättre att komma med såna än att kasta skit. Sen finns det ju sådana som skapar den här typen av trådar för att trolla också, tyvärr.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Min 12-åring fick detta fina "erbjudandet" också. Tyckte det lät sjukt bra, tur att han kom till mig först INNAN han började svara massa haha. Försöker lära honom att tveka på allt han får erbjudet helt gratis, något kanske börjar fastna där inne.

Bra att du fått svar och jag hoppas det bästa för dig!

Medlem

Jag gick på en mina en gång.
Minns inte hur det var med hade med poäng på coop att göra.
Jag har samlat poäng utan att använda dom sen det började. Har säkert nån gratis resa eller hotellnatt att plocka ur (om det finns fortfarande)

Iaf så på nått sått kom jag in på nån fake coop sida som visade min poäng (som antagligen var falsk men hög) och det stog att poängen var tvungen att användas.
Jag fick välja mellan 5 artiklar som bla bestog av då senaste iPhone mm.
Tänkte inte mer utan fyllde i information som bla bestog av mobilnr och namn mm.
I SISTA skedet så kom jag på mig själv att jag inte verifierat om detta är legit och avbröt.
Men på nå sätt så fick dom tag i mitt mobilnr och jag plågadesav spamsamtal och sms i säkert 6 månader dagligen.
Nu är det inte lika illa men det kommer ibland nå scam samtal så jag gissar att mitt nr fortfarande finns med i nån scam lista som nån nybörjar scammer får tag i


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu vill de att jag registrerar mig på Crypto-site och verifierar mig genom att fota antingen ID-kort eller passet. Nah. Big f-ckn no på det. Har tagit det här så långt jag kan för att se om det är minsta legit men det här känns inte bra. Tack för länken också noreason det är nog liknande svindleri detta handlar om tyvärr. Tur jag frågade här så jag inte seglade iväg med alltför stora löften. Vet inte vad de tjänar på att boka hotellrum som antagligen aldrig används bara för att öka betygsättningen? Desperat och skumt. Hoppas någon annan som funderar på detta hittar denna tråden och kan avrådas innan det är försent. Hotelbookings.com kallas de.

Redan vid när de vill betala i krypto är det en enorm röd flagg. Att de helt slumpartat kontaktar folk via WhatsApp borde få de flesta att haja till. Är det för bra för att vara sant så är det definitivt det.

Medlem

Fick själv något jobberbjudande för någon vecka sedan, från en rekrytare via whatsapp. Kollade upp företaget, som faktiskt fanns och var ett bemanningsföretag, men valde att ignorera det då jag har ett jobb.

Medlem

Jag får minst ett sånt här jobberbjudande i veckan på whatsapp och telegram. Har alltid undrat vad det i slutändan rör sig om. Det är ibland hyfsat sofistikerat eftersom de använder sig av riktiga rekryterares signaturer.

Tack OP för att du delar, det är intressant att veta. Helt klart är att det rör sig om penningtvätt och att recensionerna bara är ett svepskäl för att antyda någon sorts legitimitet. Det var klokt av dig att hoppa av i tid och nu är det bara att gå vidare. Vi går alla på massor av minor i våra liv, det är så vi lär oss, och du slapp ju faktiskt bli lurad i slutändan, så ge dig själv en klapp på axeln.

Medlem

Finns inga dumma frågor, det vet jag eftersom jag är världsmästare på dumma frågor. Har nog med att man är nyfiken till naturen och inte låter sig hämmas av att man bryr sig allt för mycket om vad folk och fä tycker om en.

OT: Har en nära släkting som blev av med 150-tusen i en bank-id scam, jag fick lite av en chock när jag hörde det, då jag anser hen vara både intellektuell, ordentlig och inte speciellt lättlurad. Det kan verkligen hända alla om man sänker garden för en sekund.


signatur

IDKFA

Skribent

Lita på din magkänsla, 9 av 10 ggr så stämmer den. Din magkänsla här verkar inte vara undantaget heller, känns de fel så är det också oftast det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kontaktad av random på whatsapp av alla ställen. Tjäna hutlösa pengar, crypto och fota idhandlingar. Går och lägger mig igen... Natti


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag gick på en mina en gång.
Minns inte hur det var med hade med poäng på coop att göra.
Jag har samlat poäng utan att använda dom sen det började. Har säkert nån gratis resa eller hotellnatt att plocka ur (om det finns fortfarande)

Iaf så på nått sått kom jag in på nån fake coop sida som visade min poäng (som antagligen var falsk men hög) och det stog att poängen var tvungen att användas.
Jag fick välja mellan 5 artiklar som bla bestog av då senaste iPhone mm.
Tänkte inte mer utan fyllde i information som bla bestog av mobilnr och namn mm.
I SISTA skedet så kom jag på mig själv att jag inte verifierat om detta är legit och avbröt.
Men på nå sätt så fick dom tag i mitt mobilnr och jag plågadesav spamsamtal och sms i säkert 6 månader dagligen.
Nu är det inte lika illa men det kommer ibland nå scam samtal så jag gissar att mitt nr fortfarande finns med i nån scam lista som nån nybörjar scammer får tag i

När jag läste det här kom jag på att jag fick ett sms en gång där jag kunde vinna jättefina priser. Jag behövde bara svara på några frågor. Sista steget var att jag skulle identifiera mig med bank-id. Då hann logiken ikapp och jag fattade att det var något skumt på gång. Meddelandet såg ut att komma från Tre som jag hade då så jag tänkte inte att det kunde vara något konstigt med det.
Kan ju i och för sig ha varit en riktig tävling också men det där sista steget med bank-id kändes väldigt fel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Lita på din magkänsla, 9 av 10 ggr så stämmer den. Din magkänsla här verkar inte vara undantaget heller, känns de fel så är det också oftast det.

Fast det är riskabelt/olämpligt att rekommendera, då det där med "magkänsla" och intuition varierar från person till person, och eventuella brister i vårt individuella omdöme gärna utnyttjas av bedragare. (Se inte minst Polisens avsnitt kring romansbedrägerier, som kan vara tämligen utstuderade rent psykologiskt.)

Däremot kan det vara en del i att försvara sig, och ens intuition och individuella bedömningsförmåga kan såklart slipas genom att hänga med och aktivt försöka stärka sin motståndskraft mot till exempel bedrägerier. Det där med "om det låter för bra för att vara sant är det oftast det" är en vedertagen formulering, men vem definierar vad som faktiskt är "för bra för att vara sant"? (Som filosofiskt exempel, är 50% rabatt på marknadsvärde gränsen när det kommer till produktförsäljning? 60%? 80%? När börjar det bli suspekt?) Då kommer vi tillbaka till något som inte kan definieras särskilt objektivt, och det skapar en potentiell brist i det personliga omdömet, som går att utnyttja av illasinnade.

Klart bättre, i mina ögon, är att försöka hålla sig ajour med hur bedragare mer sakligt tänker och agerar i samhället (som med de förebyggande kampanjer som ex. Polismyndigheten och/eller övriga brottsförebyggande myndigheter och seriösa organisationer/företag organiserar) så man bättre kan skydda sig själv, snarare än att bara lita till sin personliga intuition. I stället för att "lita på sin magkänsla", Googla, fråga (som här, däremot finns det kanske ibland mer lämpliga ställen att fråga på än ett forum med viss anonymitet, där folk kan trolla eller komma med knasigheter som svar - ens kommun har konsumentvägledning inför köp, som exempel), undersök. Med källkritik.

Någonstans är det ju just vårt omdöme (eller eventuella brister i det - något som vi *alla* riskerar ha i något avseende/vid något tillfälle/i något scenario, lite som bl.a. @mrFluffy är inne på) som bedragarna ofta siktar in sig på, och då blir det lite kontraproduktivt att rekommendera att förlita sig på det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har genom mitt jobb på polisen varit ute och föreläst en hel del om om bedrägerier, och en stor målgrupp har varit seniorer då de är en ganska utsatt målgrupp som kan vara svår för oss att nå. När man hör om deras berättelser och skammen en del upplever över att ha blivit lurade på olika sätt så kan det göra ganska ont i hjärtat. Men jag brukar försöka påminna om att det är lätt att i efterhand tänka ”men varför gick jag på det där!?”, men med tanke på den höga nivån som är på många bedrägerier och vilka enorma pengar det omsätter och att det rör sig om grovt organiserad brottslighet, så är det inte konstigt att en hel del trillar dit.

Så ja, man har ett stort eget ansvar att ”skydda sig”, men det är inte helt lätt alltid.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Tack alla för era fina och initierade svar! Jag skrev bara att jag inte hade något giltigt ID jag kunde verifiera mig med och att jag inte kunde fortsätta, sen blockerade jag "säljagenten" och tog bort mig från Telegram och Blockchain-sajten. Blockade och anmälde som spam även den som hade tagit första kontakten. Såg även idag att jag hade fått ett sms liknande Whatsapp-meddelandet och det i SVT-inslaget men raderade bara det och blockerade numret. Men det är tydligt de är i stor offensiv och rekryterar så det står härliga till. De märker väl att om de kontakter tillräckligt många är några desperata nog att svara. Men det här med att jag skulle känna skam, det vet jag inte. Lite dum kanske, men skam? Vad ska jag göra? Känna att jag dragit skam över familjen och begå harakiri? Nja, känner inte att det vore speciellt hjälpsamt. Och som så många här inne visat så behöver en heller inte vara otrevlig eller nedslående för att ge hjälp eller insikter. Erfarenheter och råd räcker betydligt längre. Så stor tack för det. Igen. Det betyder mycket. Som alla stöttande ord. ❤️

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Låt hen ha sitt roliga, det är väl roligt att sparka på oss som ligger ned i våra svaga stunder antar jag...

Ta inte sån skit.

Det är lätt att skriva saker på nätet, men man vet inte vem som sitter bakom skärmen och hur denne mår. Speciellt inte när du i inlägg innan skrivit att du inte mått så bra.

Otroligt lågt av personen i ett patetiskt försök att vara rolig och håna dig. Det är inte okej och FZ (och internet i övrigt) bör vara en plats där man respekterar varandra och uppträder schyst.

Frågar man inte, får man inget veta. Så med det sagt är inga frågor dumma och alla har olika kunskapsnivå. Du vet garanterat saker och har kunskap om något som många andra inte har här. Tänk på det och peppa dig själv och ta inte sån skit som idioten som försökte vara rolig i tidigare inlägg.

123
Skriv svar