Steam Deck-konkurrenten Lenovo Legion Go avtäckt

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är jag väl medveten om att det inte är en pryl för mig, har aldrig haft en tanke på att köpa vare sig denna eller t.ex. Rog Ally då jag till att börja med är smått allergisk mot allt Windows-relaterat.
Däremot så tycker jag att det oavsett är mycket märkligt att mosa in sådana biffiga grejer att skryta med som "2160p120Hz"-skärm som sedan ger 40 minuters batteridrift. Känns på något plan som att tillverkarna av dessa bärbara "Konsol"-PC:s som denna och Rog Ally inte riktigt verkar tänka på någon sorts helhet när de designar enheterna. Bygger man en bärbar konsol så anpassar man ju liksom allt kring batteriet och dess kapacitet. Det borde komma helt naturligt om nu inte avsikten är att man bara ska använda dessa prylar vid eluttaget hemma i vardagsrumssoffan...

Men det är ju det som är skillnaden.
Du kan ställa upp och ner prestandan.
Hade man kunnat höja prestandan på switch så ärc et stor chans man (även du gissar jag) hade gjort det om möjligheten fanns.
När man behöver batteritid ställer man ner eller laddar och spelar.
Det är inga sk "walled gardens" där allt är curerat utan mer frihet. Allt har en kostnad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det är ju det som är skillnaden.
Du kan ställa upp och ner prestandan.
Hade man kunnat höja prestandan på switch så ärc et stor chans man (även du gissar jag) hade gjort det om möjligheten fanns.
När man behöver batteritid ställer man ner eller laddar och spelar.
Det är inga sk "walled gardens" där allt är curerat utan mer frihet. Allt har en kostnad.

Switchen har redan den funktionen, när man spelar hemma vid TV:n ställer den upp prestandan, när man kör bärbart anpassar den till batteritiden och ställer ned prestandan. Skillnaden är att man inte behöver pilla i menyer och klockfrekvenser, det bara fungerar då produkten är ordentligt genomtänkt. Tycker inte det är någon direkt vits med att betala tusenlappar extra för typ 2160p/120Hz-display om den likt Rog Ally i praktiska förhållanden knappt går att använda då det yxar batteritiden totalt. Då kan man fråga sig varför de inte bara anpassar mun efter plånbok och sätter in en 720p-display som ger en vettig speltid fram till den dag då den tekniska utvecklingen hunnit anpassa sig så man faktiskt har tillräckligt kraftulla batterier eller strömsnålare displayer och komponenter. 10.000 kronor för en batteritid på 45 minuter, hade Nintendo eller Sony Playstation presenterat en sån konsol hade de blivit utskrattade..

Medlem
Skrivet av Majoren:

Switchen har redan den funktionen, när man spelar hemma vid TV:n ställer den upp prestandan, när man kör bärbart anpassar den till batteritiden och ställer ned prestandan. Skillnaden är att man inte behöver pilla i menyer och klockfrekvenser, det bara fungerar då produkten är ordentligt genomtänkt. Tycker inte det är någon direkt vits med att betala tusenlappar extra för typ 2160p/120Hz-display om den likt Rog Ally i praktiska förhållanden knappt går att använda då det yxar batteritiden totalt. Då kan man fråga sig varför de inte bara anpassar mun efter plånbok och sätter in en 720p-display som ger en vettig speltid fram till den dag då den tekniska utvecklingen hunnit anpassa sig så man faktiskt har tillräckligt kraftulla batterier eller strömsnålare displayer och komponenter. 10.000 kronor för en batteritid på 45 minuter, hade Nintendo eller Sony Playstation presenterat en sån konsol hade de blivit utskrattade..

Som jag sa det handlar om friheten, vilket många värdesätter. Sen kan man så klart diskutera val om displayer mm men som sagt många ser värde i plattformarna i sig.
Jag ser detta eftersom jag sen länge är switch-ägare och sen strax efter release steam deck ägare.
Annars hade inte speldatorer mm funnits, fan knappt konsoler, hade väll räckt med mobil, huuja


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem
Skrivet av ohGr:

Och det enda intressanta, hur länge håller batteriet?
1-2 timmar är inte ok. 8-10 timmar så köper jag en.
Hur jämför man batteritiden? Får prova massa olika konsoller spelandes med tex Red Dead 2 och se, finns massor på youtube.
2650x1600 är för hög upplösning på en sån liten skärm, så går säkert bättra på batteriet med mer passande upplösning.
Avtagbara kontroller rätt meningslöst, har en switch, aldrig tagit av dom.
Micro SD port är perfekt, bara köpa den billigaste modellen och sen köra i extra kort.
Bra med större skärm, väldigt tung, väldigt dyr, oklart om batteritiden.

8-10 timmar kan du tyvärr glömma. Med sån hårdvara i det skalet med dagens batteriteknik. Nope.

Angående avtagbara kontroller. När det gäller just denna har jag ingen kommentar. Men kring Switch så är det ju ett x antal miljoner runtom i världen som tar lös sina kontroller. Hos mig gör vi det stup i kvarten till Ring Fit Adventure, när vi spelar fyra stycken på Mario Kart, Mario Party etc. Eller när vi spelar två för den delen på något spel (göra kontrollerna till en kontroll med kontroll-basen, plus Pro Controller som kontroll nummer två).

Angående micro sd-kort så är det såklart bra. Men ju kraftfullare bärbara enheter vi får, ju mer kan micro sd-korten påverka spelen till det sämre. Vissa spel kräver t.om snabbare diskar (som Starfield t.ex). Lär ju bli mer sånt framöver (tack gode gud. Jobbigt att behöva utveckla spel som måste fungera på slitna gamla jävla 5400rpm-diskar 😅

Medlem

Hoppas den stöder egpu via usb c (usb4.0) beror såklart om det V1 eller V2 och hur den impleteras.

Är så sugen på skaffa en sådan och sälja min speldator som blir som en nintendo switch/pc med docka så blir ändå som stationär dator. Spelciellt med egpu. Vore fantastiskt

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad tror du om Lenovo glasses? Ser ganska intressant ut med en $350-ish price tag. Blir väl ganska dyrt i Sverige :/

Hoppas på att AR glasögon industrin kommer igång på riktigt.

Medlem
Skrivet av noyart:

Vad tror du om Lenovo glasses? Ser ganska intressant ut med en $350-ish price tag. Blir väl ganska dyrt i Sverige :/

Hoppas på att AR glasögon industrin kommer igång på riktigt.

Jag har inte läst på så mycket om dessa men gissar det är liknande xReal som det varit mycket om att köra med steam deck.

Ja AR är också intressant. Den bästa riktiga AR upplevelse för rimligt pris kommer du få med kommande Quest 3 som det ryktats släppas i oktober


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har inte läst på så mycket om dessa men gissar det är liknande xReal som det varit mycket om att köra med steam deck.

Ja AR är också intressant. Den bästa riktiga AR upplevelse för rimligt pris kommer du få med kommande Quest 3 som det ryktats släppas i oktober

*nReal

Medlem

Något av det sämsta med Nintendo switch enligt mig är de löstagbara kontrollerna, dels att de är oergonomiska och att de inte sittet fast i konsolen.

Jag skulle aldrig skaffa den här så länge steam deck eller andra fasta grepp existerar på bärbar speldator.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av LordOfMuppets:

Ganska säker att nReal bytte namn till xReal.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem
Skrivet av lonian:

Något av det sämsta med Nintendo switch enligt mig är de löstagbara kontrollerna, dels att de är oergonomiska och att de inte sittet fast i konsolen.

Jag skulle aldrig skaffa den här så länge steam deck eller andra fasta grepp existerar på bärbar speldator.

Plus att de är anpassade för småbarn Knapparna är ju mikroskopiska.

12
Skriv svar