Konsolkrig? Nej...snälla.

Medlem
Konsolkrig? Nej...snälla.

Efter alla nyheter om att Microsoft får genomföra sitt köp så har det minst sagt blivit tråkig stämning på inläggen.
Troligtvis går köpet igenom. Men är det till nytta för oss gamers?
Vem vet.
Jag satt mig dock ner efter jobbet och tänkte bara spela på varje möjlig enhet jag har. För att själv få en feeling för vad gaming är för mig idag eftersom jag inte vet vilket ben jag ska stå på i denna fråga. Även om min åsikt inte betyder ett dugg i det stora hela.
Började med att köra Forza Horizon 5, ett spel jag bara älskar.
Körde någon timme och tänkte att jag har inte klarat Horizon: Forbidden West än. Men är dock på slutet. Drog igång det och körde på.
I min adhd och "fomo" om spel jag inte kört klart än så kom jag på Metroid på Switch, vilket jag knappt startat.
Körde sedan igång min minst sagt suspekta "multi konsol" från Ali Express, och körde några gamla arkad klassiker.
Och där hittade jag spelglädjen igen. Är det för jag är gammal med kärleken för spel i sin "linda"?
Eller hänger jag inte med i nutidens mer avancerade spel?

Min slutsats är att jag är grymt privilegierad. Jag har tillgång till alla konsoler. Haft råd att köpa dom spel jag vill, och faktum är att varje platform har något eget att komma med.
Min backlogg är dessutom så stor att jag behöver inte köpa ett spel till på flera år om jag ska kunna komma ifatt.
Vissa upplevelser finns bara på vissa ställen.
Nintendos magi när dom träffar rätt är nästan ren perfektion, Microsoft när dom vågar satsa på något som konkurrenten inte har, i detta fall ett "open world bilspel som är bra!". Eller Sony som tycker upplevelser i cinematiska singleplayer spel är mottot.
Alla har något och alla gör bra ifrån sig. Visst dom snubblar ibland, men i det stora hela finns det mängder av fantastiska spel på varje konsol.

Hoppas denna affär inte straffar oss gamers i slutet. För avsett många misslyckanden inom "AAA" genren så har vi gamers aldrig haft det bättre.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Moderator | Testpilot

Har aldrig riktigt förstått varför folk måste konsolkriga, eller bara tjafsa rent allmänt om olika märken. Det är en helt annan grej om man bara lätt lyfter någon gång vad man själv föredrar, men ofta känns det som att man måste trycka ned något annat och lyfta det man själv gillar till skyarna.

Jag antar någonstans att det handlar om att rättfärdiga sitt köp, men som du är inne på tycker jag alla konsoler gör något bra. Själv har jag en PC, PS5 och Switch setup så jag kan spela det mesta. Förstår om någon vill köra PS5 över Xbox, men förstår också varför Xbox med Game pass är lockande för andra.

Väldigt trött på allt konsolkrigs-tjafs rent allmänt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Precis vi är väl för det mesta vuxna här på forumet så man får köpa vad man vill och tycker man att en har vissa fördelar mot den så för all del.

Har även själv möjligheten att köpa det jag vill även om jag inte är högavlönad så skulle något locka mer än vanligt så kan jag ge vika för fomon.

Vissa här verkar tyvärr trivas bäst i sandlådan, kanske där det var bättre förr.

Geeks Gaming

Jag kan tänkte mig att fenomenet finns i princip överallt där man gör märkesbaserade inköp för ”större” summor. Skillnaden när det kommer til konsoler är att tillverkarna är färre och därför blir bråket tydligare (tänker tex i jämförelse med bilar).

Jag tror en överväldigande majoritet gärna hade suttit med samtliga konsoler om man hade haft den ekonomiska möjligheten (inom logiska och rimliga gränser) men att man tagit ett beslut och känner därför ett behov att försvara det 🤷‍♂️

Medlem

På ett sätt så kan jag tycka att detta fenomen tyvärr ligger i tiden. Jämför 30-talets depression med vad jag tycker är VÅR tids depression; polariseringen mellan människor. Det ställs kulturer mot kulturer, hudfärg mot hudfärg, religion mot religion - ja ni förstår mitt resonemang.

Då blir detta på något vis en naturlig utveckling, man ställer människor med olika preferens inom gaming mot varandra. Nu kanske jag hårdrar det hela lite men jo, jag tycker nog som sagt ändå att polariseringen människor emellan smyger sig in i princip överallt...


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Skribent

Just konsolkrig har förekommit i alla tider. MS-affären kanske lyfter upp det lite mer just nu, men det är inget nytt och kommer säkerligen fortsätta långt efter affären blir klar (eller stoppas). På 80-talet fanns inget internet, men vi konsolkrigade ju redan då på skolgården om Nintendo eller Sega var bäst. Det förekommer ju inte heller exklusivt inom spelbranschen. Bara titta på hur det funkar i sportvärlden. Huliganer som slåss med järnrör och kastar sten på varandra, om något så är det ju "konsolkrig" i absurdum.

Med det sagt är det ju förstås tråkigt när det blir dålig stämning.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Förstår verkligen inte hur vissa kan gå igång så starkt på vilken plattform man spelar eller inte spelar på.

Låter kanske hårt men tycker det är patetiskt. Nästan så att det är en del av hur dom identifierar sig.

De verkar glömma att Sony och MS, som exempel, är vinstdrivande företag som skiter högaktningsfullt i oss som individer. Att dessa enormt stora koncerner skulle vara på konsumentens sida är bisarrt. Deras enda lojalitet är gentemot aktieägarna och se till att de får så hög avkastning som det bara är möjligt.

Medlem

Kommer alltid hålla mig där final Fantasy vii är. Annars bryr jag mig varken om xbox eller playstation

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Förstår verkligen inte hur vissa kan gå igång så starkt på vilken plattform man spelar eller inte spelar på.

Låter kanske hårt men tycker det är patetiskt. Nästan så att det är en del av hur dom identifierar sig.

De verkar glömma att Sony och MS, som exempel, är vinstdrivande företag som skiter högaktningsfullt i oss som individer. Att dessa enormt stora koncerner skulle vara på konsumentens sida är bisarrt. Deras enda lojalitet är gentemot aktieägarna och se till att de får så hög avkastning som det bara är möjligt.

Haha så jäkla spot on! Det är lite som när jag (tyvärr på riktigt) fick förklara för mina godtrogna föräldrar att banken inte var deras kompis, utan bara intresserade sig av att göra aktieägarna som redan är rika rikare.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Redaktör
Skrivet av Johan Lorentzon:

Just konsolkrig har förekommit i alla tider. MS-affären kanske lyfter upp det lite mer just nu, men det är inget nytt och kommer säkerligen fortsätta långt efter affären blir klar (eller stoppas). På 80-talet fanns inget internet, men vi konsolkrigade ju redan då på skolgården om Nintendo eller Sega var bäst. Det förekommer ju inte heller exklusivt inom spelbranschen. Bara titta på hur det funkar i sportvärlden. Huliganer som slåss med järnrör och kastar sten på varandra, om något så är det ju "konsolkrig" i absurdum.

Med det sagt är det ju förstås tråkigt när det blir dålig stämning.

Min uppväxtby var en fristad! Vi var ett gäng som umgicks, och jag tror alla familjerna hade olika system (en hade NES, två hade Philips G7000, hos någon stod en Intellivision och min familj hade Atari 2600, C64 och Amiga 500). Noll krigsföring där, man lirade hos varandra och njöt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Min uppväxtby var en fristad! Vi var ett gäng som umgicks, och jag tror alla familjerna hade olika system (en hade NES, två hade Philips G7000, hos stod en Intellivision och min familj hade Atari 2600, C64 och Amiga 500). Noll krigsföring där, man lirade hos varandra och njöt.

Rätt likt där jag kommer ifrån (vad gäller atmosfären, utbudet va sämst). Fanns som mest några som hade ett gammal NES stående. Sen kom ps1 och några fick det av päronen. Minns även att några kompisars pappor spela "extremt avancerade" strategispel som vi barn inte fick vara med på. Kan ha varit PC, men gissar att det va Amiga. Fick aldrig reda på vad det var för någonting.

Det kom aldrig på tal om vad som va bättre, snarare kul med nya spel (med ny konsoll) 😊

Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Min uppväxtby var en fristad! Vi var ett gäng som umgicks, och jag tror alla familjerna hade olika system (en hade NES, två hade Philips G7000, hos stod en Intellivision och min familj hade Atari 2600, C64 och Amiga 500). Noll krigsföring där, man lirade hos varandra och njöt.

För oss var det väl kanske mer vänskapligt tjafs ändå som ibland kunde hetta till. Det var helt klart två grupperingar dock och på vintrarna var det i alla fall snöbollskrig mellan Nintendo och Sega. Men sen bytlånade vi också konsoler ibland med den andra sidan.

Det var inte så många som ägde datorer dock. Tror det var en som ägde en Amiga 500, två som hade en C128 och en som hade en Atari ST. Men annars var det konsoler.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kan tänkte mig att fenomenet finns i princip överallt där man gör märkesbaserade inköp för ”större” summor. Skillnaden när det kommer til konsoler är att tillverkarna är färre och därför blir bråket tydligare (tänker tex i jämförelse med bilar).

Jag tror en överväldigande majoritet gärna hade suttit med samtliga konsoler om man hade haft den ekonomiska möjligheten (inom logiska och rimliga gränser) men att man tagit ett beslut och känner därför ett behov att försvara det 🤷‍♂️

Jo, skulle nog säga att det stämmer det där med varumärken och att det blir fanboyfight oavsett om det gäller spelkonsoler, bilar, mopeder eller segelbåtar. Kanske lite värre just kring spel då det är en lite yngre publik det handlar om och många av oss blir ju inte vuxna förrän vid 50 årsåldern.

Personligen hade jag inte velat ha alla konsolerna även om jag haft oerhört mycket pengar. Jag tycker det räcker med en konsol, så får man bättre chans att investera tiden i nämnda konsolens ekosystem, och exklusiva spelutbud. Det finns ändå så mycket spel oavsett om man väljer ex. Nintendo eller Playstation, man kommer inte riskera spelbrist som man gjorde om man bara ägde säg en Wii U runt 2012-2013...

Medlem

Ja det va tider det, heta diskussioner på skolgården om Nintendo med Mario eller Sega med Sonic va bäst, Konsolkrig va skoj, speciellt när man tillhörde den vinnande sidan:D

phi
Medlem

Folk söker grupptillhörighet på ett eller annat sätt och hittar "sin" grupp i konsollerna i detta fallet. Sen vill ju ingen av oss känna att vi har gjort ett dåligt köp/val av konsol och hur gör man det? Man hyllar "sin" konsol och pissar på den andra, vilket gör att man får ryggdunkningar och den bekräftelsen man sökte.

Det kvittar vad det handlar om för produkt eller varumärke.

Skribent
Skrivet av Jönsen:

Förstår verkligen inte hur vissa kan gå igång så starkt på vilken plattform man spelar eller inte spelar på.

Låter kanske hårt men tycker det är patetiskt. Nästan så att det är en del av hur dom identifierar sig.

De verkar glömma att Sony och MS, som exempel, är vinstdrivande företag som skiter högaktningsfullt i oss som individer. Att dessa enormt stora koncerner skulle vara på konsumentens sida är bisarrt. Deras enda lojalitet är gentemot aktieägarna och se till att de får så hög avkastning som det bara är möjligt.

Jag tror faktiskt det är exakt så, det blir någon form av identitet för du har som investerat i det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

"Konsolkrig" är väl precis detsamma som att en del inte kan se en fotbollsmatch utan att håna motståndarlagets supportrar. Det ligger i människans natur att genom att skapa en vi mot dom-känsla stärka sammanhållningen och allt vad det innebär. Så länge det är milt, helst med glimten i ögat, så är det nog ingen fara. Men om det går över styr och man likt huliganerna börjar slåss om det, då skapar det bara splittring.

För min del så har alltid SEGA vs Nintendo som det var när jag växte upp alltid varit på skoj och jag såg aldrig ned på mina kompisar/klasskamrater som hade en konsol av "det andra märket".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd
Skrivet av KuShO:

På ett sätt så kan jag tycka att detta fenomen tyvärr ligger i tiden. Jämför 30-talets depression med vad jag tycker är VÅR tids depression; polariseringen mellan människor. Det ställs kulturer mot kulturer, hudfärg mot hudfärg, religion mot religion - ja ni förstår mitt resonemang.

Då blir detta på något vis en naturlig utveckling, man ställer människor med olika preferens inom gaming mot varandra. Nu kanske jag hårdrar det hela lite men jo, jag tycker nog som sagt ändå att polariseringen människor emellan smyger sig in i princip överallt...

Det var betydligt mer rasism på 30-talet än idag. Tribalism har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Personligen så tycker jag det är bra att konsolkriget finns för det ökar konkurrensen.

Avstängd

Jag tycker inte det är så mycket konsolkrigande här.
Det är mer att folk inte accepterar att alla inte tycker lika. Xbox och ps försvararna är dom värsta och då blir det "konsolkrig"
Säger man nått negativt eller behöver inte ens menas i speciell negativ så kan man räkna med minst 1 svar av dessa 3.
Den totalt blinde fanboyen som klumpigt bara försvarar sin favorit.
Den som kommer in och försöker låta förnuftig men mellan raderna läser man tydligt "du tycker fel".
Den som kommer in med "fakta" men denna "fakta" är helt oviktig för det ändrar ju inte den första personens åsikt. (Kan å andra sidan vara ok om personen framförde sina personliga åsikter som fakta)

Visst kan man uttrycka sig klumpigt ibland när man skriver så det låter som man framför sitt tyckande som nån sorts fakta men men.

Det är rätt skönt att vara på sidan om och kunna spela på "alla" plattformar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det handlar väl om att många identifierar sig med val av spel-system och måste flrsvara sin livsstil.
Värst är väl pcm, och vi vet ju alla att det är xsx ftw (använde jag akronymer korrekt nu? Getting to old for this shit som Danny Glover säger)

Skribent
Skrivet av conthox:

"Konsolkrig" är väl precis detsamma som att en del inte kan se en fotbollsmatch utan att håna motståndarlagets supportrar. Det ligger i människans natur att genom att skapa en vi mot dom-känsla stärka sammanhållningen och allt vad det innebär. Så länge det är milt, helst med glimten i ögat, så är det nog ingen fara. Men om det går över styr och man likt huliganerna börjar slåss om det, då skapar det bara splittring.

För min del så har alltid SEGA vs Nintendo som det var när jag växte upp alltid varit på skoj och jag såg aldrig ned på mina kompisar/klasskamrater som hade en konsol av "det andra märket".

Antar att du är på den blå igelkottens sidan i och med att du skriver SEGA först!

I så fall är du inte min kompis!

XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Växte upp med ett "Amiga vs PC"-krig under början och mitten av 90-talet, där jag som tonåring var rätt så insnöad på Amiga-sidan och predikade om dess fördelar när jag fick chansen till det. "AmigaOS är mycket bättre än Windows 3.11 för att X" osv.

10 år senare så var min jämnåriga kusin lite påverkad på en familjefest och började gorma rätt så rejält om "Xbox vs PS2" och tyckte han lät som en idiot, och att han var alldeles för gammal för att hålla på med sådan barnslighet.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Antar att du är på den blå igelkottens sidan i och med att du skriver SEGA först!

I så fall är du inte min kompis!

XD

#NotMyRörmokare


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tror det är en mentalitet från 8-bits-eran, som eskalerade än mer under 16-bitars-eran, där Nintendo och Sega konkurrerade högljutt i såväl spelaffärer som spelhallar men även media och att spela det ena eller andra var ett kraftigt ställningstagande av spelaren. Sega var det tuffa och råa, medan Nintendo var det trevliga och familjära. Mario var lugnt och sansat, Sonic var snabbt och häftigt. Och även om Sega sedan länge slutat skapa konsoler och släpper spel till alla möjliga format och konsoler, lever nog det hela kvar. Vilket känns överflödigt när Sony och Microsoft gör väldigt likasinnade konsoler och Nintendo gör någonting helt annat på sin egna spelplan. Attityder och ställningstaganden i konsolköp är inte så förankrat i vår moderna kultur, speciellt inte när många dessutom äger alla tre och kan njuta av alla dess fördelar. Men ändå tycks det leva kvar i oss spelare, om än djupt ned i själen.

Avstängd
Skrivet av Tassel:

Efter alla nyheter om att Microsoft får genomföra sitt köp så har det minst sagt blivit tråkig stämning på inläggen.
Troligtvis går köpet igenom. Men är det till nytta för oss gamers?
Vem vet.
Jag satt mig dock ner efter jobbet och tänkte bara spela på varje möjlig enhet jag har. För att själv få en feeling för vad gaming är för mig idag eftersom jag inte vet vilket ben jag ska stå på i denna fråga. Även om min åsikt inte betyder ett dugg i det stora hela.
Började med att köra Forza Horizon 5, ett spel jag bara älskar.
Körde någon timme och tänkte att jag har inte klarat Horizon: Forbidden West än. Men är dock på slutet. Drog igång det och körde på.
I min adhd och "fomo" om spel jag inte kört klart än så kom jag på Metroid på Switch, vilket jag knappt startat.
Körde sedan igång min minst sagt suspekta "multi konsol" från Ali Express, och körde några gamla arkad klassiker.
Och där hittade jag spelglädjen igen. Är det för jag är gammal med kärleken för spel i sin "linda"?
Eller hänger jag inte med i nutidens mer avancerade spel?

Min slutsats är att jag är grymt privilegierad. Jag har tillgång till alla konsoler. Haft råd att köpa dom spel jag vill, och faktum är att varje platform har något eget att komma med.
Min backlogg är dessutom så stor att jag behöver inte köpa ett spel till på flera år om jag ska kunna komma ifatt.
Vissa upplevelser finns bara på vissa ställen.
Nintendos magi när dom träffar rätt är nästan ren perfektion, Microsoft när dom vågar satsa på något som konkurrenten inte har, i detta fall ett "open world bilspel som är bra!". Eller Sony som tycker upplevelser i cinematiska singleplayer spel är mottot.
Alla har något och alla gör bra ifrån sig. Visst dom snubblar ibland, men i det stora hela finns det mängder av fantastiska spel på varje konsol.

Hoppas denna affär inte straffar oss gamers i slutet. För avsett många misslyckanden inom "AAA" genren så har vi gamers aldrig haft det bättre.

Ja. Vi har väldigt många stora titlar å små indie med just nu som är otroliga. Du sa det själv du har möjligthet spela dessa du nämnde.
Att folk ska ge MS pengar varje månad för gamepass när dom egentligen bara spelar ett eller två spel är otroligt dumt å skadligt. Det sänker kvaliten på spel å ger MS otroligt mucket pe gar från folk som inte spelar mer än 2 3 spel om året.
Du betalar 2000 kr för starfield istället för 800 kr om du kör det på gamepss.
I gen ska känna sig som e fan boy bara för man älskar sonys gaming å inte uppskattar hur MS förstör marknaden med billig spel till en hög månadskostnad.

Medlem

Konsolkrig? Man får väl köra på vilken konsol man vill bara det är en Steam Deck! 😂

Inaktiv
Skrivet av Weeks_death:

Konsolkrig? Man får väl köra på vilken konsol man vill bara det är en Steam Deck! 😂

pc*

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Det var betydligt mer rasism på 30-talet än idag. Tribalism har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Personligen så tycker jag det är bra att konsolkriget finns för det ökar konkurrensen.

Hur ökar det konkurrensen? Det vore väl bättre om folk inte valde märke bara för att de alltid kört på det märket. Jag har aldrig samma märke 2 gånger i rad vare sig det gäller bilar tv-spel eller mobiler.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Hur ökar det konkurrensen? Det vore väl bättre om folk inte valde märke bara för att de alltid kört på det märket. Jag har aldrig samma märke 2 gånger i rad vare sig det gäller bilar tv-spel eller mobiler.

Just den här sista delen tycker jag är intressant och den som kanske allra mest bidrar till en negativ utveckling i branschen. Att ha en viss lojalitet till ett märke är i mitt tycke inte fel, då kan de experimentera/innovera lite grann utan att alla kunder försvinner direkt. Att däremot uppvisa en blind hängivenhet och redan nu ha bestämt sig för om man ska ha en PS6 eller neXt-box innan de är utannonserade eller man känner till en enda detalj om dem är bara märkligt, enligt mig. Jag agerar som dig, brukar köpa den konsol som intresserar mig mest vid release och ett till två år in i generationen har jag förhoppningsvis möjlighet att komplettera med den andra. De senaste tre generationerna har det blivit varannan X-Box och varannan PS som varit "huvudkonsol" och jag känner mig inte otrogen eller som en sämre människa för det, snarare tvärtom. Jag visar med mina val som konsument vilket företag jag anser vara på rätt väg gällande sin produkt. Har sett ett antal inlägg, både här på FZ och på andra forum där framförallt PS-fans beklagar sig över att inte kommer kunna spela TESVI när det beger sig. Det de inte verkar tänka på, som inte är ett alternativ för dem, är att det finns en väldigt enkel lösning på det - om den "andra" konsolen verkar få fler spel eller funktioner som intresserar en är det helt okej att köpa den, antingen istället för den man hade under den senaste generationen eller som ett komplement om man har ekonomiska förutsättningar för det.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har aldrig riktigt förstått varför folk måste konsolkriga, eller bara tjafsa rent allmänt om olika märken. Det är en helt annan grej om man bara lätt lyfter någon gång vad man själv föredrar, men ofta känns det som att man måste trycka ned något annat och lyfta det man själv gillar till skyarna.

Jag antar någonstans att det handlar om att rättfärdiga sitt köp, men som du är inne på tycker jag alla konsoler gör något bra. Själv har jag en PC, PS5 och Switch setup så jag kan spela det mesta. Förstår om någon vill köra PS5 över Xbox, men förstår också varför Xbox med Game pass är lockande för andra.

Väldigt trött på allt konsolkrigs-tjafs rent allmänt.

Huvet på spiken. Måste bara få dela en PBF Comic som beskriver hur bisarrt det är att kriga över brands i allmänhet. Din pryl bryr sig inte om hur högljudd du är.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

12
Skriv svar