Uppgift: Kraftigt krympt produktionsplan för Apples svindyra Vision Pro-headset

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Specsen för Quest 3 som det ryktas om ser minst sagt trista ut...

Men ja vi sitter på i ett gaming forum och ärligt talat ser spelen till en Quest bättre ut än dom bättre spelen i Apple Arcade? Högst tveksamt. Bortser man från spelandet så är Vision Pro något helt annat än Quest. Medans Quest känns som en chromebook så är Vision Pro en betydligt vassare maskin på alla planen. Här pratar vi ju mer eller mindre en dator som kör ett operativsystem där appar osv är kompatibla över flera enheter.

Smakar det så kostar det. Allt nytt är oftast svinigt dyrt. Jag minns den första dvd-spelaren, platt-tvn och så vidare. Samsungs vikbara mobil kostade en bra bit över 22k när den kom om jag inte minns fel.

Säga vad man vill om Apple, men dom sätter någon slags standard här. Nu har konkurrenterna en måttstock och självklart kommer dom komma ikapp. Precis som dom gjorde med touch telefonerna efter iPhone släpptes och liknande.

Vad är onaturligt med funktionerna? Har du sett presentationen osv? Vision Pro ser ju onekligen ut att kunna göra mycket mer än konkurrenternas...?

Man får uppfattningen att folk bara bestämt sig för att hacka och leta fel på Vision Pro. Lite samma sak minns jag att det var när iPhonen släpptes. Det var samma tugg om att det var helt onödiga funktioner, att peka och svepa med mera kontra knappar verkade inte alls bra. Nu sitter 98% säkert av alla med en mobiltelefon med just det. Knappar känns ganska opraktiskt på en mobiltelefon idag.

Att ha ett par brillor på sig för att kunna göra digitalt arbete tror jag att de allra flesta upplever som onaturligt/konstigt. En mobiltelefon är inte jämförbar enligt mig. Samma sak med ett grafikkort.

Med det sagt så tycker jag personligen att det är en häftig produkt som jag gärna hade ägt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är om dem inte borde ha flyttat en del av elektroniken till batteriet istället för att få ner vikten.

Precis, om den nu ändå måste ha ett extern batteri för längre fungerande användning så skulle man kunna ha flyttat en hel del av elektroniken/tyngden till en väst eller ett midjebälte allt för för att minska trycket på huvudet.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis, om den nu ändå måste ha ett extern batteri för längre fungerande användning så skulle man kunna ha flyttat en hel del av elektroniken/tyngden till en väst eller ett midjebälte allt för för att minska trycket på huvudet.

Palmer Luckey tror att det är dit Apple tänker gå. Att dom kunde valt att ha batteri integrerat eller bak på huvudet, men att hela upplägget är för att sätta förväntan på en framtida produkt där även CPU och dylikt är i en separat låda. Detta då det sätter gränsen för hur kompakta brillorna kan göras

Inaktiv
Skrivet av Hullken:

Det är inte alls samma sak. Det är jättestor skillnad i inlevelse att faktiskt hålla något i handen, som sedan blir en pistol, ett svärd, en golfklubba osv.

Okej, men då tror jag inte det är Apple som ska göra det. Utan spelutvecklaren själv. Känns mycket mer logiskt enligt mig om det släppts med spelen. T ex en kontroll gjord för det specifika spelet om det är ett svärd.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Att ha ett par brillor på sig för att kunna göra digitalt arbete tror jag att de allra flesta upplever som onaturligt/konstigt. En mobiltelefon är inte jämförbar enligt mig. Samma sak med ett grafikkort.

Med det sagt så tycker jag personligen att det är en häftig produkt som jag gärna hade ägt.

Ja så är det garanterat. Men allt nytt känns oftast konstigt i början. Möjligheterna är ju enorma och dom som sitter och sågar det gör det mest för att hacka ner på Vision Pro, den uppfattningen får man ganska tydligt tycker jag. Det är inte att det är konstigt att ha på sig dom som folk hackar på för den delen. Att sitta och säga att man inte kan se användningsområdet för dom känns ganska trångsynt.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Ja så är det garanterat. Men allt nytt känns oftast konstigt i början. Möjligheterna är ju enorma och dom som sitter och sågar det gör det mest för att hacka ner på Vision Pro, den uppfattningen får man ganska tydligt tycker jag. Det är inte att det är konstigt att ha på sig dom som folk hackar på för den delen. Att sitta och säga att man inte kan se användningsområdet för dom känns ganska trångsynt.

Håller med om att möjligheterna är enorma. Jag hade gärna använt mig av dem om jag hade haft råd. Bara en sådan sak som att slippa vrida på nacken för att kolla på olika skärmar är en stor förbättring för ens fysiska hälsa.

Är glad över att Apple investerar i utveckling av tekniken då det tar oss alla framåt långsiktigt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Okej, men då tror jag inte det är Apple som ska göra det. Utan spelutvecklaren själv. Känns mycket mer logiskt enligt mig om det släppts med spelen. T ex en kontroll gjord för det specifika spelet om det är ett svärd.

Men nu är du ju antingen inte seriös eller så har du ingen VR-utrustning själv. Sådana kontroller är ju inte billiga direkt. För att inte tala om att du ska beställa kontroller varje gång du köper en app?

Det jag försöker betona, och som ju även i princip alla techsidor rapporterar, är ju att Apple inte har spelande som fokus här. Vilket knappast är förvånande med tanke på priset såklart, men ändå kanske talande inför framtiden.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Men nu är du ju antingen inte seriös eller så har du ingen VR-utrustning själv. Sådana kontroller är ju inte billiga direkt. För att inte tala om att du ska beställa kontroller varje gång du köper en app?

Det jag försöker betona, och som ju även i princip alla techsidor rapporterar, är ju att Apple inte har spelande som fokus här. Vilket knappast är förvånande med tanke på priset såklart, men ändå kanske talande inför framtiden.

Var ett intressant inlägg om detta på RoadToVR. Kontroller är bra för att simulera pistoler, men dåliga för mycket annat som t ex kräver finmotorik. Så det kan bli annorlunda spel men inte nödvändigtvis sämre

Citat:

Apple is now third in place after Tencent and Sony in revenue from games, first in place in earnings from games, with games generating about 2/3 of all revenue from mobile apps, split between sales, DLC, micro-transactions and ads. And all that without any physical buttons or controllers. Game designers simply adapted and came up with mechanics that worked with tipping, dragging, tilting and shaking the devices.

So "no VR controllers" doesn't mean "no VR games", it means "different VR games". Yes, hand tracking is a worse solution than a VR controllers for all types of games that use the VR controller as a gun substitute, of which there are a lot. But there are a lot of those, because VR controllers aren't good for much else other than a gun substitute. You basically have to point and pull a trigger, often a rather clunky "grab/don't grab" function and joysticks adapted from gamepads for a type of movement that makes a lot of people sick. Their main benefits are precise button presses and "feeling something".

VR controllers are absolute crap for anything that involves interacting with small objects: placing a key in a lock, writing something down, turning a switch, stacking objects. Things you do all the time in your real life, so they could make for great game mechanics, but with VR controllers you throw out all the hand-eye coordination that occupies a significant part of our brain activity and replace it with the precision of large, clunky toddler toys.

So we should fully expect VR games, but not necessarily games that are basically still adaptions of desktop games played with a mouse for aiming and a keyboard for running, interacting indirectly with rather distant objects, only now you aim with your arm. Instead games that can utilize good hand tracking at close distances will implement lock picking by having you place two pieces of virtual wire you hold with your actual fingers into a rather small lock and moving them, instead of turning two sticks until they vibrate. You'll solve Indiana Jones' style weight puzzles by carefully putting small amounts of virtual sand in a bag with your hand instead of tugging on a giant lever. You'll put your inventory items in your bag and have to pull them out of there, instead of being transported into a 2D puzzle where you have to place everything in Tetris style Tetromino shaped compartments for its own spatial optimization meta game.

Of course haptics can add a lot, but Apple seems to have done a pretty good job with "faking" haptics on the virtual keyboards they demonstrated during WWDC. The keys react to fingers approaching them by highlighting, then move with the finger in a way your brain expects, then emit a pulse of light once they have been pressed down far enough and a click sound that again matches your expectation, causing several people to say they "felt" the keys click, even though that was impossible. If enough things indicate that an event happened, your brain just fills in the missing details. That's basically how all of VR works, and it works on the Vision Pro too.

So instead of moaning that Apple not supporting traditional VR controllers will cause all the VR developers to be lost in the desert, maybe look at what we might gain once we are no longer forced to interact with the virtual world with what amounts to the agility of glued-on boxing gloves. How about looking back a couple of years in the past, when developers were suddenly forced to deal with touchscreens instead of buttons, and somehow managed to turn this into the largest gaming market ever, now generating more than half of all revenue and still growing fast?

Doom was great in 1993, its mechanics were an excellent match for mouse and WASD, but who knows what John Carmack would have come up with if eye tracking as an input method had already been established back then. Genres are very sticky, and I was pretty shocked when a redaction error in Sony court documents revealed that currently about 1mn Playstation users play nothing but Call of Duty, and another 20m play mostly Call of Duty (partly just because that's where everybody hangs out), so there are a lot of FPS gamers that need their controls to be gun substitutes and nothing else, and these won't be happy with substitutes. But there is really more to XR than that, so there is no need to panic that a lack of buttons will end VR gaming. And Apple will go for whatever kind of XR gaming developers will come up with, because gaming makes them more money than their whole Mac business.

Medlem

Helt fria kontroller / alt använda vad vi vill som kontroll kommer nog inte till VR fören vi får nån form av inmatning med BCI.
Man vill gärna hålla i nått om man tex ska simulera att hålla ett vapen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Helt fria kontroller / alt använda vad vi vill som kontroll kommer nog inte till VR fören vi får nån form av inmatning med BCI.
Man vill gärna hålla i nått om man tex ska simulera att hålla ett vapen.

Se inlägget ovan. Apples AppStore har blivit bland de mest lönsamma i världen med spel anpassade för touch, trots att normen var handkontroll och tangentbord/mus tidigare. Samma sak kan mycket väl hända med Vision, spelen anpassas till plattformen bara.

Sen blir det kanske inte pistolspel, men andra saker kan å andra sidan göras mycket bättre

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Var ett intressant inlägg om detta på RoadToVR. Kontroller är bra för att simulera pistoler, men dåliga för mycket annat som t ex kräver finmotorik. Så det kan bli annorlunda spel men inte nödvändigtvis sämre

Nu håller jag väl inte med om att det enbart är bra för pistolgrepp, även blanka vapen och klubbor osv (GORN) är de oumbärliga för, men i övrigt är det som vanligt någon sorts kollektiv psykos i stil med "vi har använt VR-kontroller sedan VR fick sin nystart, men NU, NU kommer Apple och gör det bättre.".

Du (allmänt DU, inte nödvändigtvis just DU jag menar... kan dra på dig en Quest idag och använda deras alldeles utmärkta handspårning. Så kan man se redan idag om man föredrar att spela med händer eller kontroller. Det enda jag spontant vill använda händer till är:

1. Slöanvändning, te.x om man ska titta på media i youtube eller netflix typ, då är det mycket smidigare att använda händerna än att ta fram kontroller.

2. Äventyrsspel, som beskrevs i artikeln du citerade, typ plocka upp nyckel, sätt i lås osv... då funkar det utmärkt med händer.

Alla andra vill jag hellre ha kontroller. För mer "avancerade" saker, typ snabbt ta fram specifika platser och vinklar i Google Earth eller Tilt Brush är kontroller med alla sina knappar otroligt mycket snabbare.

Men visst, sitter du ändå bara framför ett tangentbord så kan du ju lägga kontrollerna åt sidan.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Se inlägget ovan. Apples AppStore har blivit bland de mest lönsamma i världen med spel anpassade för touch, trots att normen var handkontroll och tangentbord/mus tidigare. Samma sak kan mycket väl hända med Vision, spelen anpassas till plattformen bara.

Sen blir det kanske inte pistolspel, men andra saker kan å andra sidan göras mycket bättre

Ja jag säger inte emot men för att ersätta spel som idag förlitar sig på kontroller så behövs mer inmatning än vad eye+hand tracking kan ge.
Det finns redan idag spel som körs enbart med handtracking på Meta Quest det är inget nytt men kan och kommer förfinas mer och mer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hullken:

Nu håller jag väl inte med om att det enbart är bra för pistolgrepp, även blanka vapen och klubbor osv (GORN) är de oumbärliga för, men i övrigt är det som vanligt någon sorts kollektiv psykos i stil med "vi har använt VR-kontroller sedan VR fick sin nystart, men NU, NU kommer Apple och gör det bättre.".

Du (allmänt DU, inte nödvändigtvis just DU jag menar... kan dra på dig en Quest idag och använda deras alldeles utmärkta handspårning. Så kan man se redan idag om man föredrar att spela med händer eller kontroller. Det enda jag spontant vill använda händer till är:

1. Slöanvändning, te.x om man ska titta på media i youtube eller netflix typ, då är det mycket smidigare att använda händerna än att ta fram kontroller.

2. Äventyrsspel, som beskrevs i artikeln du citerade, typ plocka upp nyckel, sätt i lås osv... då funkar det utmärkt med händer.

Alla andra vill jag hellre ha kontroller. För mer "avancerade" saker, typ snabbt ta fram specifika platser och vinklar i Google Earth eller Tilt Brush är kontroller med alla sina knappar otroligt mycket snabbare.

Men visst, sitter du ändå bara framför ett tangentbord så kan du ju lägga kontrollerna åt sidan.

Skrivet av Molotov:

Ja jag säger inte emot men för att ersätta spel som idag förlitar sig på kontroller så behövs mer inmatning än vad eye+hand tracking kan ge.
Det finns redan idag spel som körs enbart med handtracking på Meta Quest det är inget nytt men kan och kommer förfinas mer och mer.

Kontroller är bättre till en del saker, men dels är handtrackingen till Quest glappig och kräver bra ljus (Quest 3 blir bättre på den fronten), dels är det inte standardinmatningen. När spelen måste anpassas för händer, snarare än att vara en gimmick, så kommer det bli mer innovativa upplevelser

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kontroller är bättre till en del saker, men dels är handtrackingen till Quest glappig och kräver bra ljus (Quest 3 blir bättre på den fronten), dels är det inte standardinmatningen. När spelen måste anpassas för händer, snarare än att vara en gimmick, så kommer det bli mer innovativa upplevelser

Innovativa och innovativa... det kommer vara andra typer av upplevelser, varken bättre eller sämre.

Mus+tangentbord är inte bättre än handkontroll på alla speltyper, det är + och -.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Innovativa och innovativa... det kommer vara andra typer av upplevelser, varken bättre eller sämre.

Mus+tangentbord är inte bättre än handkontroll på alla speltyper, det är + och -.

Menade inte mer innovativa än VR-kontroller, utan mer innovativa än de handtrackingupplevelser som finns idag

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Apple verkar omedvetet ha gjort reklam för Quest 3, förutom avsaknad av spel ser det inte ut att bli nån vettig konsumentversion förrän 2026. Vad köper man till dess? Quest 3

Svaret är Quest 3 om du vill ha porr och vchatt och annat som inte är spel till. Eller Psvr2 om du enbart vill spela dom snyggaste spelen. Och Quest 2 om du vill snåla men fortfarande vill prova på vr.

Inaktiv
Skrivet av Hullken:

Men nu är du ju antingen inte seriös eller så har du ingen VR-utrustning själv. Sådana kontroller är ju inte billiga direkt. För att inte tala om att du ska beställa kontroller varje gång du köper en app?

Det jag försöker betona, och som ju även i princip alla techsidor rapporterar, är ju att Apple inte har spelande som fokus här. Vilket knappast är förvånande med tanke på priset såklart, men ändå kanske talande inför framtiden.

Vore det inte mer logiskt att EA t ex gör en kontroll för alla deras sportspel? Eller att Activision gör en för Call of Duty? Givetvis att dom fungerar till fler spel än just årets utgåva.

Dom som spelar Fifa spelar just Fifa och att ha en kontroll utformad just för det vore mer logiskt, eller t ex Call of Duty. MS har ju sin Elite kontroll som är lite inne på det spåret. Man kan ställa knappar osv så som man själv vill ha det. Vilket är riktigt bra för dom flesta spelen.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag personligen har aldrig förstått att två kontroller i princip ska funka till precis allt. Spelupplevelsen kan bli så mycket bättre med en kontroll(er) som är utformad för specifika spel.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Vore det inte mer logiskt att EA t ex gör en kontroll för alla deras sportspel? Eller att Activision gör en för Call of Duty? Givetvis att dom fungerar till fler spel än just årets utgåva.

Dom som spelar Fifa spelar just Fifa och att ha en kontroll utformad just för det vore mer logiskt, eller t ex Call of Duty. MS har ju sin Elite kontroll som är lite inne på det spåret. Man kan ställa knappar osv så som man själv vill ha det. Vilket är riktigt bra för dom flesta spelen.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag personligen har aldrig förstått att två kontroller i princip ska funka till precis allt. Spelupplevelsen kan bli så mycket bättre med en kontroll(er) som är utformad för specifika spel.

Lite ute och cyklar är du nog.

1. Hur skulle ens en VR-kontroll för ett fotbollsspel se ut? En fotboll?
2. Den här typen av kontroller kostar flera tusen kr.... ska man köpa flera?
3. Hela poängen med VR-kontroller är ju att de ska kännas naturliga och ersätta både händer och redskap.

Inaktiv
Skrivet av Hullken:

Lite ute och cyklar är du nog.

1. Hur skulle ens en VR-kontroll för ett fotbollsspel se ut? En fotboll?
2. Den här typen av kontroller kostar flera tusen kr.... ska man köpa flera?
3. Hela poängen med VR-kontroller är ju att de ska kännas naturliga och ersätta både händer och redskap.

1. En sko?
2. Flera tusen är väl att ta i?
3. Fast ska man vara i "en VR värld" så känns det som att ha två kontroller i händerna sabbar den upplevelsen på något sätt. Som Apple Vision Pro där du inte har ett fysiskt tangentbord, utan skriver i luften. Det är väl "äkta"?

Men det här med kontroller osv. Det gäller väl inte enbart VR. Det är egentligen två kontroller (Xbox och PS) som ska fungera till allt. Noll optimering egentligen. Noll känsla. Ubisoft verkar ha något på gång nu. Är väl kanske inte det häftigaste och priset var ju...sådär. Men något försök till att göra något specifikt för spelet. Jag kanske fortfarande är ute och cyklar, men jag har alltid tyckt att det läggs så mycket energi på att bygga spelen. Men sen är det alltid samma trista kontroller och kontrollschema.

Ubisoft tröja till AC

12
Skriv svar