Medlem

Min största kritik mot tidigare Diablo-spel är att jag tycker att det snabbt blir enformigt. Oavsett vilken fiende jag möter så använder jag hela tiden samma vapen och samma attacker.
Hur är Diablo 4 i det avseendet? Ändrar du taktik, vapen, attacker och så vidare beroende på vilka fiender du möter?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

That's a classic! Tack, vi missade den.

Kanske är en Rogue, som gillar röda kläder... då är han/hon/hen en Rouge Rogue 😁


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Moderator | Testpilot
Skrivet av DieZe:

Kommer ni återbesöka spelet i framtiden och sätta ett nytt betyg? Grym recension men personligen känns det lite halvskumt att sätta betyg redan nu när inte mycket av det som många faktiskt spelar Diablo för är testat på djupet, skulle gissa att minst 80-85% struntar i story osv i ett Diablo spel. Jag hade gärna vetat mer om balansering av klasser, antal olika builds, hur gear progression känns, vad för alternativ till farms det finns i endgame, om paragon systemet utvecklar det magra skillträdet osv. Kommer köpa spelet men för en sån som mig som kommer skippa exakt all dialog och fluff så säger inte den här recensionen mig så mycket.

Men är väl lite tvunget med, går ju inte testa allt som du säger och är ju inte heller realistiskt att plöja 500 timmar i ett spel för en recension 😁👍🏻

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det finns en chans att vi återvänder och justerar om det visar sig att vissa saker inte alls utvecklar sig i linje med betyget. Angående balans så är det en sådan sak som verkar tweakas nästan varje gång man loggar in med små justeringar. Även gears progression och loot tables känns som det måste få ha sin gång och justeras när folk faktiskt börjat spela spelet. Det blir lite det här att recensera vad vi har och inte vad som möjligen komma skall.

Jag respekterar dock vad du säger och förstår helt att många kanske inte spelar Diablo för storyn. Dock så är storyn och allt runt det redan så pass bra och roligt att spela. Inte bara en parantes som singelspelskampanjerna i tex CoD.

Vi kommer att återbesöka spelet med streams! Bara att hänga med på våran Youtube kanal så kollar vi hur spelet känns en månad och två månader efter release


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av stephan900:

Min största kritik mot tidigare Diablo-spel är att jag tycker att det snabbt blir enformigt. Oavsett vilken fiende jag möter så använder jag hela tiden samma vapen och samma attacker.
Hur är Diablo 4 i det avseendet? Ändrar du taktik, vapen, attacker och så vidare beroende på vilka fiender du möter?

Det som kan göra det annorlunda är senare dungeons där fiender beter sig annorlunda. Ibland kanske de expoderar, lämnar en stor giftpöl på marken eller att man har någon varelse som konstant jagar en och gör skada (som inte går att döda). Man skulle väl kunna säga att det där gör att du får spela lite annorlunda iofs

Charmen är också att testa sig fram med olika builds och se vad som fungerar. Har du tur i oturen att få en riktigt cool stav till din sorc för en eldbuild kanske du skippar dina blixtbesvärjelser och gör om din build.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

"Geforce GTX 1600 Ti" Vad är det?

Medlem

Är det bara jag men sedan jag började köra D3 på Ps4 aldrig någonsin skulle gå tillbaka till mus o tangentbord. Testade i D4 men det kändes sååå fel. Men kontroll känns det som du har mer kontroll över karaktären och det är sjukt mycket skönare att ligga bakåtlutad i stolen. Våga vägra mus/tangentbord i D4... Måste köpa en ny kontroll om nån av mina kontroller går sönder så jag har en extra.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

"Föreställ dig detta: du ska till Ica för att handla, och på vägen tvingas du hacka ihjäl 3 000 skrikande demoner. Det är så spelreglerna i den här världen fungerar, monstren härjar precis överallt. "
😂

Jag tycker att recensionen bådar gott. Detta är trots allt en recension på huvudkampanjen och spelet börjar på riktigt vid lvl 50 och tier 3 🙂

Testade du Capstone dungeon för att komma till tier 3?

Medlem

Ser bra ut


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Är det bara jag men sedan jag började köra D3 på Ps4 aldrig någonsin skulle gå tillbaka till mus o tangentbord. Testade i D4 men det kändes sååå fel. Men kontroll känns det som du har mer kontroll över karaktären och det är sjukt mycket skönare att ligga bakåtlutad i stolen. Våga vägra mus/tangentbord i D4... Måste köpa en ny kontroll om nån av mina kontroller går sönder så jag har en extra.

Så var det för mig också. När jag väl skaffade D3 till PS4 så såg jag aldrig tillbaka, helt överlägset imo.

Medlem

"När en demon droppar en ny episk yxa framför mina fötter spelar det ingen roll hur många blåsor min arma tv-spelstumme har."

Just det här är själva Grejen. Att få loot som sedan Bara Måste Testas, även om klockan passerat läggdags för en stund sedan, har alltid varit Blizzards paradgren.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Är det någon som sett info gällande PVP området? Kommer det att kunna teama up med andra spelar i Coop? Kommer det att då vara friendly fire på mm?

Medlem

För alla trophyhunters där ute så verkar det vara en snäll lista med trophies:

https://www.powerpyx.com/diablo-4-trophy-list-revealed/

Jag tycker listan är ganska spoilerfri då bara ett bossnamn dyker upp men en liten varning för alla som inte läst recensionen eller kollat på några trailers.

Kul att spelet blev lika bra som betan skvallrade om. Bra och välskriven recension!

Skribent
Skrivet av Rydell1986:

Är det någon som sett info gällande PVP området? Kommer det att kunna teama up med andra spelar i Coop? Kommer det att då vara friendly fire på mm?

Jag tror inte du kan döda de i din egen grupp, så det ska gå att teama med andra. Jag sprang igenom PVP området med en gruppmedlem, vi dödade bara monster, men verkade inte vara någon friendly fire då i alla fall.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av jaicoas:

"Föreställ dig detta: du ska till Ica för att handla, och på vägen tvingas du hacka ihjäl 3 000 skrikande demoner. Det är så spelreglerna i den här världen fungerar, monstren härjar precis överallt. "
😂

Jag tycker att recensionen bådar gott. Detta är trots allt en recension på huvudkampanjen och spelet börjar på riktigt vid lvl 50 och tier 3 🙂

Testade du Capstone dungeon för att komma till tier 3?

Jag hann aldrig köra Capstone tyvärr, Blizzard klippte recensionsexet redan den 26e och har även raderat karaktärerna. Så jag har inte kunnat spela sedan i torsdags.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Subzero199:

"Geforce GTX 1600 Ti" Vad är det?

1660 ska det förstås vara! Sitter på en bärbar dator.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

16-årig bröllopsdag på fredag! Det här kommer att bli en svår nöt att knäcka!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av robbis:

Är det bara jag men sedan jag började köra D3 på Ps4 aldrig någonsin skulle gå tillbaka till mus o tangentbord. Testade i D4 men det kändes sååå fel. Men kontroll känns det som du har mer kontroll över karaktären och det är sjukt mycket skönare att ligga bakåtlutad i stolen. Våga vägra mus/tangentbord i D4... Måste köpa en ny kontroll om nån av mina kontroller går sönder så jag har en extra.

Skrivet av anon_328997:

Så var det för mig också. När jag väl skaffade D3 till PS4 så såg jag aldrig tillbaka, helt överlägset imo.

Har hört att det ska vara en aha-upplevelse och överväger att köpa en Playstationkontroll att använda till PC'n.
Men hur funkar inventory management, sätta skills m.m. med kontroll, bökigt eller?
Om jag spelar med kontrollen på PC, kan jag ändå peka runt med min mus när jag ska pilla i inventory etc?

Medlem

Fint skrivet. Ska bli kul detta

Medlem
Skrivet av crulltan:

Har hört att det ska vara en aha-upplevelse och överväger att köpa en Playstationkontroll att använda till PC'n.
Men hur funkar inventory management, sätta skills m.m. med kontroll, bökigt eller?
Om jag spelar med kontrollen på PC, kan jag ändå peka runt med min mus när jag ska pilla i inventory etc?

Yes, du kan swappa rätt fritt. Jag har kört på både pc/ps5 och körde kontroll även till pc. Tangentbord/mus kan vara smidigt till inventera/chatta dock.

Medlem
Skrivet av skymf:

Kände lite samma. Det började starkt. Gillade introt storymässigt i betan. Men när jag sen började ge mig runt i världen, kände jag en bitter smak av Lost ark-vibbar. Och något annat liknande cash grab "gratislir".
Men spelade inte långt. Så vem vet. Men jag inväntar en rea.

Då lär du få vänta länge. Blizzard är inte kända för sina reor direkt.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Min största kritik mot tidigare Diablo-spel är att jag tycker att det snabbt blir enformigt. Oavsett vilken fiende jag möter så använder jag hela tiden samma vapen och samma attacker.
Hur är Diablo 4 i det avseendet? Ändrar du taktik, vapen, attacker och så vidare beroende på vilka fiender du möter?

Menar du att man hade builds som förlitade sig på fler än några huvudsakliga attacker i de tidigare Diablo-spelen? För i såna fall håller jag inte med, de flesta ARPG's brukar se ut så i grunden

Medlem

Är det sant att typ main-storyn bara nästan slutar I act1, och sedan är det typ bara sidequest typ av quests man gör från random NPCs I alla andra acts?

Inaktiv
Skrivet av mobmoben:

Är det sant att typ main-storyn bara nästan slutar I act1, och sedan är det typ bara sidequest typ av quests man gör från random NPCs I alla andra acts?

Var har du hittat denna info? Låter som nonsens.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Är det sant att typ main-storyn bara nästan slutar I act1, och sedan är det typ bara sidequest typ av quests man gör från random NPCs I alla andra acts?

Act1 spelades igenom i betan, och nej, storyn slutar verkligen inte där.


signatur

The King is Back

Medlem

Så jag antar att bojkotten av Blizzard nu är slut eftersom de släppt ett bra spel igen som folk inte vill missa?

Skribent
Skrivet av mobmoben:

Är det sant att typ main-storyn bara nästan slutar I act1, och sedan är det typ bara sidequest typ av quests man gör från random NPCs I alla andra acts?

Jag kan inte spoila något, men storyn slutar inte i akt 1, det är totalt felaktigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av FortuN:

Act1 spelades igenom i betan, och nej, storyn slutar verkligen inte där.

Har du spelat hela spelet?

Skrivet av Sillgam:

Så jag antar att bojkotten av Blizzard nu är slut eftersom de släppt ett bra spel igen som folk inte vill missa?

Från IGN's review utav spelet.
"But before you get any real payoff for what’s expertly set up in the first act, you’ll spend the vast majority of the next four going on tangentially related errands with more filler than a packing peanut factory, before finally getting back to the task at hand. The result is an interesting but disjointed story with a payoff that doesn’t quite stick the landing. The real shame is that anytime Lilith is on-screen or closely involved in whatever action is going on, it’s absolutely engrossing stuff. But she’s largely hidden behind a curtain waiting for the final act for the vast majority of the campaign, and the diversions you’re sent on along the way consistently feel like unnecessary detours. Combine that with some seriously disappointing boss fights I won’t spoil, especially the campaign’s final one, and it’s hard not to feel let down by what this could have been."

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Så jag antar att bojkotten av Blizzard nu är slut eftersom de släppt ett bra spel igen som folk inte vill missa?

Varför bojkotta Blizzard? Vad har jag missat?

Skribent
Skrivet av mobmoben:

Har du spelat hela spelet?

Från IGN's review utav spelet.
"But before you get any real payoff for what’s expertly set up in the first act, you’ll spend the vast majority of the next four going on tangentially related errands with more filler than a packing peanut factory, before finally getting back to the task at hand. The result is an interesting but disjointed story with a payoff that doesn’t quite stick the landing. The real shame is that anytime Lilith is on-screen or closely involved in whatever action is going on, it’s absolutely engrossing stuff. But she’s largely hidden behind a curtain waiting for the final act for the vast majority of the campaign, and the diversions you’re sent on along the way consistently feel like unnecessary detours. Combine that with some seriously disappointing boss fights I won’t spoil, especially the campaign’s final one, and it’s hard not to feel let down by what this could have been."

Storyn är inte helt linjär i att den går från A-B-C. Det handlar om flera händelser som händer i världen på olika platser som sen knyts ihop. Sen får man förstås ha åsikter om berättandet, då det kanske inte är helt traditionellt i mån att man följer en rakt linje.

Vidare bryter IGN embargot med att prata om storyn efter akt 1, men det är en annan femma.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Själv blev jag mest avtänd från spelet efter att ha lirat betan men så verkar också min favoritarketyp - bågskytten - ha blivit generellt kritiserad. Vid l20 hade jag fortsatt bara två förmågor och det var utan tvekan det tråkigaste ARPG jag spelat och då har jag ändå D1-D3, PoE, Titan Quest, Dungeon Sigge, Torchlight, Grim Dawn m.fl. under bältet. Får se om jag plockar upp det framöver och testar att lira som något helt annat istället.

Oavsett måste det kännas kanon för alla som sett fram emot det att betygen blir så här höga, så ett stort grattis till er som med stor sannolikhet har många timmars nöje framför er!

Skriv svar