Steam-köparna slaktar Star Wars Jedi: Survivor

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Det har ju varit så många år nu, ingen kan väl ha missat att alla AAA spel är trasiga vid launch senaste åren eller ?

Handlar inte om att det är synd om nån, bara att det är så pinsamt spelen blir dyrare och dyrare men alltmer trasiga vid release.. det är inte ok

Håller med men tror inte att "ingen kan ha missat det" alla har inte full koll och räknar med at ett släppt spel ska fungera. Vilket man ju ska göra..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, det gjorde det inte. Felet med det spelet var helt och hållet på av grund hur Capcom själva lagt till extra kod utöver Denuvo. Denna kod kördes förvisso inom Denuvo-VM:en men hade egentligen ingenting med Denuvo-DRM:en att göra. Detta är baserat på crackarens egen beskrivning, knappast någon som lär vara partisk för Denuvo.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2021-resident-evil-v...

Fixen som släpptes sedan och löste problemet hade fortfarande Denuvo såvitt jag minns. Det var väl först långt senare som Capcom patchade bort Denuvo?

Återigen, nej Resident Evil Village var inte något exempel på prestandaproblem med Denuvo, det var ett exempel på inkompetens hos Capcom. Nog för att jag gärna slipper DRM, men ser mycket hellre att man diskuterar baserat på fakta.

Hogwarts Legacy är väl snarare problematiskt ur prestandasynpunkt för att kräver så mycket VRAM? Har du någon källa på att Denuvo är inblandat?

https://youtu.be/Rh7kFgHe21k

Hade inte koll att det var det som gjorde prestandan dålig på resident evil då jag inte följde hur det gick sen utan kom bara ihåg launch och vad folk antog att problemet var, påtal om Hogwarts så har det Denuvo (googla) och såg även denna videon för ett tag sedan https://m.youtube.com/watch?v=5y_bab5wtHY&pp=ygUWaG9nd2FydHMg...

Avstängd
Skrivet av Lukan:

Hade inte koll att det var det som gjorde prestandan dålig på resident evil då jag inte följde hur det gick sen utan kom bara ihåg launch och vad folk antog att problemet var, påtal om Hogwarts så har det Denuvo (googla) och såg även denna videon för ett tag sedan https://m.youtube.com/watch?v=5y_bab5wtHY&pp=ygUWaG9nd2FydHMg...

Hogwarts är så jävla uselt optimerat spel i sin helhet så jag anser att skillnaden mellan empress och retail inte är ett bevis på att Denuvo sänker prestandan så mycket. Nu har jag inte forskat så mycket i ämnet men hade velat se jämförelser ena dagen med denuvo och andra dagen när utvecklarna har tagit bort denuvo.

Inaktiv

Det här ska inte ligga på spelarna eller recensenterna. Massvis av köparna är unga personer som antingen inte läser på internet eller bryr sig. Man ska inte behöva ha en PhD för varje köp i dagens samhälle.

Vad vi behöver är en stark bransch organisation som står på konsumenternas sida som kan sätta press på utgivarna. Där böter kan krävas och där de ställs till ansvar. Spelbranschen är fortfarande helt galet oreglerad och många konsumenter råka illa ut. Jag hade gärna stöttat en bransch organisation

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det här ska inte ligga på spelarna eller recensenterna. Massvis av köparna är unga personer som antingen inte läser på internet eller bryr sig. Man ska inte behöva ha en PhD för varje köp i dagens samhälle.

Vad vi behöver är en stark bransch organisation som står på konsumenternas sida som kan sätta press på utgivarna. Där böter kan krävas och där de ställs till ansvar. Spelbranschen är fortfarande helt galet oreglerad och många konsumenter råka illa ut. Jag hade gärna stöttat en bransch organisation

Lol alltså det är underhållning.
Om man vill spela ett spel så gör man det. Marvelfilmer drar in miljarder. De är usla filmer med dålig cgi. Ge böter till Disney?
Folk gillar Sabaton trots att de suger, ge böter till Sony/universal eller vem det nu är som ger ut skräpet?
Du har ångerrätt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

BRA! Inget annat än välförtjänt! Jag är så jävla skittrött på alla inkompetenta idiotutvecklare som inte optimerar sina spel.

Dead Space, Hogwarts Legacy, The Last of Us, och nu detta inom loppet av 2023. Orosväckande utveckling!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

fasiken ta dig. min knapp var redan på buy it!

För mig fungerade jedi perfekt. Inga problem alls som beskrivs.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Geeks Gaming
Skrivet av FejkFejksson:

Lol alltså det är underhållning.
Om man vill spela ett spel så gör man det. Marvelfilmer drar in miljarder. De är usla filmer med dålig cgi. Ge böter till Disney?
Folk gillar Sabaton trots att de suger, ge böter till Sony/universal eller vem det nu är som ger ut skräpet?
Du har ångerrätt.

Jag kan tycka att din liknelse haltar en del.
Det är skillnad på smak och att något inte fungerar som utannonserat.

Ett bra exempel är ju fallout 76. Där var spelet väldigt annorlunda från det som utannonserades och det blev ju faktiskt lite juridiskt efterspel (nästan) även om det inte enbart handlade om spelet i sig.

Ångerrätt i all ära men det är inte alla platser i världen som har det så bra som vi har det

Sen är gränsdragningen om vad som anses vara erkänt trasigt och inte extremt svår

Medlem

Tror det är något fundamentalt fel och inte att det är tungdrivet egentligen då det inte gör någon skillnad att ändra på grafiken. Nu streamar jag till Steam deck och den snittar fortfarande 50 fps i upplösningen 1200x800 vilket inte borde kräva så mycket. Grafiken ser bra ut men inget extraordinärt.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kan tycka att din liknelse haltar en del.
Det är skillnad på smak och att något inte fungerar som utannonserat.

Ett bra exempel är ju fallout 76. Där var spelet väldigt annorlunda från det som utannonserades och det blev ju faktiskt lite juridiskt efterspel (nästan) även om det inte enbart handlade om spelet i sig.

Ångerrätt i all ära men det är inte alla platser i världen som har det så bra som vi har det

Finns väl ingen internationell lagstandard på frames per second, subjektivt om det stör.
Att ett spel "hackar" är väl inget nytt.
Elden ring, quake, quake 2, golden eye, ocarina of time, unreal. Alla hackade på dåvarande (rekommenderad) hårdvara.
Fallout 76 har jag inte spelat men jag minns Fallout 3-releasen, det var 23 fps och inte så poppis.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Finns väl ingen internationell lagstandard på frames per second, subjektivt om det stör.
Att ett spel "hackar" är väl inget nytt.
Elden ring, quake, quake 2, golden eye, ocarina of time, unreal. Alla hackade på dåvarande (rekommenderad) hårdvara.
Fallout 76 har jag inte spelat men jag minns Fallout 3-releasen, det var 23 fps och inte så poppis.

Fanns väl inte heller grafikkort som kostade 25k och det fortfarande var i princip ospelbart på?
Inget emot om ett nytt spel är något som verkligen tar ett steg framåt i utvecklingen och kräver hårdvara som kanske inte ännu finns till och med., de sista spelen för pc har absolut inte varit det utan de är simpla portningar som är otroligt dåligt utförda


signatur

7900XTX
7800X3D

Geeks Gaming
Skrivet av FejkFejksson:

Finns väl ingen internationell lagstandard på frames per second, subjektivt om det stör.
Att ett spel "hackar" är väl inget nytt.

Exakt, svårt att sätta någon direkt gräns

Skrivet av FejkFejksson:

Elden ring, quake, quake 2, golden eye, ocarina of time, unreal. Alla hackade på dåvarande (rekommenderad) hårdvara.
Fallout 76 har jag inte spelat men jag minns Fallout 3-releasen, det var 23 fps och inte så poppis.

Fallout 76 var extremt trasigt. Det finns ett antal videos om det men min favorit är ”internet historian” version

Medlem
Skrivet av Zensu:

Klistrar även in det här som jag nu skrivit på två andra trådar, sen ger jag mig! Ska inte spamma för mycket :>

Detta är angående PS5 versionen!

Har nu kört introt och kommer endast framhäva det negativa(det finns massor med positiva saker!) för att informera dom som väntar med köp:

System: Playstation 5
Grafikläge: Performance
Svårighetsgrad: Jedi Knight(Medium)

Kontrollern känns ganska otajt och jag som älskar att blocka i sista sekund kan säga att det är inte bra. Du gör bäst i att blockera långt innan vilket då tar ifrån en hel del av känslan, speciellt då motattacker görs genom att då blocka i sista sekund. Mot blaster skott funkar det bra dock.

En del cutscenes laggar något FRUKTANSVÄRT.

Trots performance mode som håller iaf 50-60fps(tror jag) så är det väldigt mycket Screen tearing. Något enstaka lagg har förekommit mitt i strider med många fiender samtidigt också.

Tips till folk med tålamod: Avvakta med köp innan dom har patchat, för detta är inte okej. Har även läst att PC versionen är nästintill trasig.

Tips till mig själv: Sluta upp med att förköpa(Inget jag gör generellt, utan bara vissa titlar men nu är det slut med det).

Uppdatering: Nu när jag har kommit till öppnare ytor, kan jag säga att FPS dipparna är märkbara och hyffsat rejäla, screentearing blev ännu värre också. Att gå in i en cutscene är lika smidigt som att torka sig i bakändan med sandpapper och glitchar, pop-ins och karaktärer som snurrar runt helt galet innan dom flyger in på plats är återkommande.

Det här är allt annat än acceptabelt. HUR kan dom fått för sig att släppa spelet när det är såhär? Jag vet, inget nytt och speciellt inte med EA men herrejösses alltså...

TL;DR
UNDVIK köp är allt jag har att säga.

Helt sjukt. Spelresencenterna spelade på en tidigare version som var ännu värre tydligen och ändå ger de snittbetyg på 9.0 av 10. Har förståelse om att man kan uppfatta olika vad som är acceptabelt men detta kan väl ändå ingen tycka på fullt allvar att det är okej eller spelbart.

Man börjar snart undra om inte EA har mutat eller tystat alla speljournalisterna/kritikerna med en pengapåse och sagt åt dem att prata så lite som möjligt om prestandan eller förminska dess betydelse.

Andvändar resencionerna som ramlar in imorgon på opencritic och metacritic kommer nog ligga på max 6.0 av tio men troligvis något lägre. På pc sidan ser jag redan 1.6 framför mig knallröd 😀

Medlem
Skrivet av Lukan:

Hade inte koll att det var det som gjorde prestandan dålig på resident evil då jag inte följde hur det gick sen utan kom bara ihåg launch och vad folk antog att problemet var, påtal om Hogwarts så har det Denuvo (googla) och såg även denna videon för ett tag sedan https://m.youtube.com/watch?v=5y_bab5wtHY&pp=ygUWaG9nd2FydHMg...

Kan tänka mig att Denuvo har en del CPU overhead, vilket rimligen drabbar långsamma CPU:er mer. Det vore kul att se samma jämförelse med en lite snabbare CPU.

Låter också i kommentarerna som att andra inte nödvändigtvis kan återskapa samma prestandaskillnad, så man bör nog gräva lite mer i detta innan man drar någon slutsats av videon i fråga. Med 8 GB VRAM eller mindre lär det fortfarande prestera som skit dock.

Skrivet av Dohman:

BRA! Inget annat än välförtjänt! Jag är så jävla skittrött på alla inkompetenta idiotutvecklare som inte optimerar sina spel.

Dead Space, Hogwarts Legacy, The Last of Us, och nu detta inom loppet av 2023. Orosväckande utveckling!

Nya spel kräver mer än 8 GB VRAM helt enkelt. Tråkigt, men till synes sant. Samtidigt borde Nvidia ha ökat mängden VRAM för länge sedan istället för att köra samma mängd ett flertal år. Det blir jag personligen mer irriterand på.

Medlem
Skrivet av alias:

Fanns väl inte heller grafikkort som kostade 25k och det fortfarande var i princip ospelbart på?
Inget emot om ett nytt spel är något som verkligen tar ett steg framåt i utvecklingen och kräver hårdvara som kanske inte ännu finns till och med., de sista spelen för pc har absolut inte varit det utan de är simpla portningar som är otroligt dåligt utförda

Simpla portingar? Uppenbarligen inte så simpelt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skribent

Man får väl se det som nostalgiskt och minnas när jag satt och spelade Hi-Octane på min 486:a och puttrade på i cirka 3 fps.

Medlem
Skrivet av blunden:

Nya spel kräver mer än 8 GB VRAM helt enkelt. Tråkigt, men till synes sant. Samtidigt borde Nvidia ha ökat mängden VRAM för länge sedan istället för att köra samma mängd ett flertal år. Det blir jag personligen mer irriterand på.

Haha, vettefan. Mina settings i RE4 använder bara 3 GB och det är hästlängder snyggare än Hogwarts tex, noll större fps dippar heller för den delen.

Jag kan köpa att mitt 3080 inte orkar stora spel på högsta, men på lägsta? Come on. Även om jag kör Hogwarts på lägsta får jag fortfarande samma dippar och stutters som jag får på övriga inställningar.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Finns väl ingen internationell lagstandard på frames per second, subjektivt om det stör.
Att ett spel "hackar" är väl inget nytt.
Elden ring, quake, quake 2, golden eye, ocarina of time, unreal. Alla hackade på dåvarande (rekommenderad) hårdvara.
Fallout 76 har jag inte spelat men jag minns Fallout 3-releasen, det var 23 fps och inte så poppis.

Der borde defentivt finnas ett generellt kvalitetskrav från någon utomstående comission som ser till att kraven efterlevs. Spelutvecklarnas QA gör säkert sitt jobb men spelutgivarna skiter i det och säger åt dem att släppa spelet

Då pratar jag inte om annat än den tekniska aspekten. Exempelvis ett krav på ps5 och xbox series x kan vara att större spel AAA ska alltid ha ett 30 fps läge och ett på 60. De ska på släppdagen kunna se till att spelen till minst 95 av hela spelet hålla låst 30 eller 60 fps. Minimalt med buggar och andra tekniska problem. Sen om de vill lägga till ännu en grafikläge med rt och varierande bilduppdatering där bildupdateringen kan virra runt upp o ned hejvilt. Klarar de exempelvis inte ett sådan krav bör det böta så kraftigt att det inte är värt att stressa it halvfärdiga spel.

Det är nästan totalt kravlöst gentemot spelutgivarna. Inga andra företag kan komma undan som de gör.

De flesta som tillverkar producter har krav att de ska fungera. Ofta så hårda att vi pratar om ppm. 10 fel på 10 000 000 och en del företag får böta rejält.

Spelresencentern verkar sitta i spelutvecklarna klor annars hade vi nog sett annat betyg. De är beroende helt enkelt.

Vi som köper har nästan inga skydd alls idag mot spel som inte är färdiga. Steam 2 timmar finns med det är inte heller perfekt på långa vägar.

Medlem

Känner inte riktigt att jag får valuta för pengarna som PC gamer i dagens läge.. Priserna har ökat men upplevelsen har blivit sämre.

Jag hoppas att det här bara är covid hicka som löser sig självt inom ett par år men som läget ser ut just nu ser framtiden dyster ut när det gäller AAA spel.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Helt sjukt. Spelresencenterna spelade på en tidigare version som var ännu värre tydligen och ändå ger de snittbetyg på 9.0 av 10. Har förståelse om att man kan uppfatta olika vad som är acceptabelt men detta kan väl ändå ingen tycka på fullt allvar att det är okej eller spelbart.

Man börjar snart undra om inte EA har mutat eller tystat alla speljournalisterna/kritikerna med en pengapåse och sagt åt dem att prata så lite som möjligt om prestandan eller förminska dess betydelse.

Andvändar resencionerna som ramlar in imorgon på opencritic och metacritic kommer nog ligga på max 6.0 av tio men troligvis något lägre. På pc sidan ser jag redan 1.6 framför mig knallröd 😀

Verkligen. Gillar inte alla svinhöga betyg jag ser av recensenter. Omöjligt att se förbi på den otroligt kassa prestandan. Fine att själva spelet i sig är kul och kanske förtjänar höga betyg för den delen, men herre jösses liksom man kan ju inte ducka för hur illa optimerat det är och det faktum att EA innan release(Där jag är ett pucko som inte läste på ordentligt först...) går ut med att spelet har problem som kommer behöva patchas över flera veckor.

Blir lite förundrad att Jonas Vågström här på FZ ger 4/5 och "Ibland svajig bilduppdatering" som ett av dom två minusarna men kanske flöt det på bra för honom. Ska inte bli helt konspiratorisk här

EDIT: Formulerade om mig

Medlem
Skrivet av Zensu:

Verkligen. Gillar inte alla svinhöga betyg jag ser av recensenter. Omöjligt att se förbi på den otroligt kassa prestandan. Fine att själva spelet i sig är kul och kanske förtjänar höga betyg för den delen, men herre jösses liksom man kan ju inte ducka för hur illa optimerat det är och det faktum att EA innan release(Där jag är ett pucko som inte läste på ordentligt först...) går ut med att spelet har problem som kommer behöva patchas över flera veckor.

Blir lite förundrad att Jonas Vågström här på FZ ger 4/5 och "Ibland svajig bilduppdatering" som ett av dom två minusarna.

Kanske hade han råröta och allt flöt bra mycket bättre, men det tvivlar jag STARKT på eftersom som du säger hade dom inte ens fått patchen än.

Nä det ända som är pucko är att man ens ska behöva göra riktigt tung research innan man köper ett spel för att se om det fungerar.

Räcker ju inte ens om man äger ps5,xbsx och en high end pc. Alla 3 kan vara lika dåliga eller ha olika problem.

Jag väntar nästan alltid med att köpa spel och brukar kika runt på flera sidor om vad folk som köpt tycker när det gäller den tekniska biten.

Den beskrivningen du gav mig vara mer än nog för att cementera mitt beslut att defenetivt inte köpa inom närmaste tiden.Beskriving var mer detaljerad än vad de flesta professionella resencioner kunde kläcka ut sig så jag tackar för det.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Jo jag skrev om detta också i en kommentar tidigare. De kommer dock nästan alltid ut med info försent. Troligvis för de inte tillgång till spelen samtidigt som speljournalisterna får. Man kan ju räkna ut varför EA och många andra inte skickar ut pc,ps5xbsx koder till digital foundry. De är helt enkelt ofärdiga spel.

Då har många redan blivit blåsta av alla 9/10 spelet fått och Ea gnuggar händerna.

När digital foundry kommer ut med info är spelen oftast fortfarande inte i något bra skick.

Det senaste har de bara pratat 80% hur dåligt spelen är optimerade. Framför allt pc men även konsoler.

Jo men då vet man ju åtminstone att man ska avvakta, väldigt naivt att hoppa på AAA-spel day 1 på PC.

Inaktiv
Skrivet av FejkFejksson:

Lol alltså det är underhållning.
Om man vill spela ett spel så gör man det. Marvelfilmer drar in miljarder. De är usla filmer med dålig cgi. Ge böter till Disney?
Folk gillar Sabaton trots att de suger, ge böter till Sony/universal eller vem det nu är som ger ut skräpet?
Du har ångerrätt.

Vad spelar det för roll om det är underhållning? Att köpa en sportbil är underhållning för mig. Betyder inte att jag inte bryr mig mindre för det eller inte kommer klaga. Om du inte förstår skillnaden på att en produkt är tekniskt trasig och en dålig story i ett spel eller film kommer vi inte komma någonstans.

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Exakt, svårt att sätta någon direkt gräns

Fallout 76 var extremt trasigt. Det finns ett antal videos om det men min favorit är ”internet historian” version

Sedan när är det omöjligt att sätta en gräns!? Det händer bokstavligen i varenda bransch! Hur man kommer fram till gränsvärdet? Ja det är det svåra men där man får utforska och komma överens som händer just i varenda bransch.

Cyberpunk är ett bra exempel. Sony gick in och återbetalade alla som ville och behövde. De ansåg att en gräns hade nåtts. Hur vi ska komma fram till gränsen är upp till debatt. Kanske X antal krascher, X FPS och så vidare.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Der borde defentivt finnas ett generellt kvalitetskrav från någon utomstående comission som ser till att kraven efterlevs. Spelutvecklarnas QA gör säkert sitt jobb men spelutgivarna skiter i det och säger åt dem att släppa spelet

Då pratar jag inte om annat än den tekniska aspekten. Exempelvis ett krav på ps5 och xbox series x kan vara att större spel AAA ska alltid ha ett 30 fps läge och ett på 60. De ska på släppdagen kunna se till att spelen till minst 95 av hela spelet hålla låst 30 eller 60 fps. Minimalt med buggar och andra tekniska problem. Sen om de vill lägga till ännu en grafikläge med rt och varierande bilduppdatering där bildupdateringen kan virra runt upp o ned hejvilt. Klarar de exempelvis inte ett sådan krav bör det böta så kraftigt att det inte är värt att stressa it halvfärdiga spel.

Det är nästan totalt kravlöst gentemot spelutgivarna. Inga andra företag kan komma undan som de gör.

De flesta som tillverkar producter har krav att de ska fungera. Ofta så hårda att vi pratar om ppm. 10 fel på 10 000 000 och en del företag får böta rejält.

Spelresencentern verkar sitta i spelutvecklarna klor annars hade vi nog sett annat betyg. De är beroende helt enkelt.

Vi som köper har nästan inga skydd alls idag mot spel som inte är färdiga. Steam 2 timmar finns med det är inte heller perfekt på långa vägar.

Vet inte om du trollar eller inte. Vi som köper spel har mer information än någonsin. Med det sagt, jag spelar hellre ett bra spel i 45 fps än doom eternal i 120.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Gen
Medlem
Skrivet av Krabban77:

Ja det var bara någon månad sedan the witcher 3 patch droppade från väldigt stadiga 60 fps till 50 fps på ps5 och xbox series x. Precis innan jag skulle köpa på rea till xbox series x. Tack o lov hann jag se det innan jag köpte.

Frågade om de skulle fixs problemet. Gör ni det så köper jag. Fick inget svar men några veckor sedan korrigerade dem det.

Tyvärr korrigerar inte alla. Inte extremt ofta nej men det händer lite då och då och ibland korrigerar dem inte det. Jäkligt frustrerande om det är ett spel man gillar mycket i övrigt.

Ville bara tillägga att ja digital foundry gör ett bra jobb. Önskade bara de fick tillgång till spelen i samma veva som speljournalistern så att de kunde visa vad man köper dag ett.

Ja det minns jag också, får hålla med om att det var väldigt konstigt av CDPR att släppa en patch till Witcher 3 som försämrade saker. Ibland har jag sett att DF droppat video innan ett spel släpps, dock inte alltid.

eld
Medlem
Skrivet av Krabban77:

Vi som köper har nästan inga skydd alls idag mot spel som inte är färdiga. Steam 2 timmar finns med det är inte heller perfekt på långa vägar.

Och det just för att det är omöjligt att sätta en gräns på vad som skulle vara okej eller inte.

Finns mängder med spel där ute som inte passar dina gränser men som ändå är något som köparen är nöjd med.

Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Jo men då vet man ju åtminstone att man ska avvakta, väldigt naivt att hoppa på AAA-spel day 1 på PC.

Ja det är helt sjukt att man ska behöva avvakta och göra ordentligt reseach på flera sidor. Väntsa på digital foundrys resultat. Titta om de släppt nya uppdateringar varje dag och för att verifiera eller se om det är verkligen är i spelbart skick. Allt detta istället för att man ska kunna förvänta sig att man kan köpa ett spel som uttnyttjar den hårdvarans kraft man har på ett tillfredställande sätt dag 1. Det är det största problemet och att man inte får ordentlig och detaljerad information om hur spelet fungerar innan det släpps.

Jag litar varken på speljournalister,spelutvecklare,spelutgivare när det handlar om hur bra spelet exempelvis flyter på. Kikar runt och läser olika användare och deras upplevelser. Detta ihop med digital foundry och lite andra liknande tekniknörndar sammlade bedömning så kan man ofta fatta ett beslut. Det är så jävla tragiskt att det ska vara på detta sättet och speljournalister hjälper inte till när de lurar folk med högs betyg och knappt tar med den tekniska biten i detalj så man får en ordentlig bild innan spelet släpps. Sen har vi dessa positiva som aldrig av någon anledning har problem vilket är rena lögner. De kan ha exakta samma datordelar som en själv har och säga att jag har minsann inga problem. Fanboys som försvarar och säger att det inte finns några problem. Eller så har de bara tur 😀

Det är inte alltid lätt för många oerfarna att sålla ut vad som stämmer och inte stämmer när man gör en research på ett spel. Jag har lärt mig att se och sålla ut skräpet som kommer med lögner sedan länge, men många kan inte det. Dock är de inte naiva för den sakens skull.

.

Medlem
Skrivet av eld:

Och det just för att det är omöjligt att sätta en gräns på vad som skulle vara okej eller inte.

Finns mängder med spel där ute som inte passar dina gränser men som ändå är något som köparen är nöjd med.

Jag kom bara med ett exempel på hur de kunde ha som ett standard/minimikrav och inte på hur exakt jag vill ha det eller att det skulle utformas som jag ville ha det.

Du kanske tycker det är okej att de släpper ett spel som jedi survivor där det är helt uppenbart att spelet underpresterar på alla konsoler och på pc. Jag tycker inte det är okej att vara så kravlös.

Det jag ville komma fram till är att det måste till något krav på de tekniska bitarna och någon form av prestandamässig standard och kvalite som utgivarna och utvecklarna måste förhålla sig till . Om jag tar bort mina exempel på en viss bilduppdatering så kanske du förstår om jag förklarar så här. Jag tycker det borde vara ett krav att man uttnyttjar kraften som finns i hårdvaran till fullo. Du måste väl ändå hålla med om att det släpps alldeles för många spel som inte är i närheten av deras fulla kapacitet och som är dåligt optimerade pga detta.

Du måste väl ändå tycka det är bra om man på något sätt ställer krav som är rimliga så att vi får en bättre spelupplevelse?

En gränsdragning kan fungera om man har en utomstående företag som på konsumenterna sida kontrollerar att de exempelvis uttnyttjat hårdvaran så mycket de klarar av.

Spelet jedi survivor behöver inte ens någon utomstående expert granska för att förstå att spelet underpresterar. Ge dem flera miljoner i böter för att de inte följer konsumentkraven och du ska se att nästa gång de släpper ett spel så kommer det fungera dag 1

Redaktör
Skrivet av FejkFejksson:

Lol alltså det är underhållning.
Om man vill spela ett spel så gör man det. Marvelfilmer drar in miljarder. De är usla filmer med dålig cgi. Ge böter till Disney?
Folk gillar Sabaton trots att de suger, ge böter till Sony/universal eller vem det nu är som ger ut skräpet?
Du har ångerrätt.

Du pratar om kvalitén på underhållningen, men @anon_332538 är ju inne på det tekniska: att spelet ska leverera okej prestandamässigt. Det ska funka på en PS5, Xbox series eller en pc med hårdvara enligt officiella specsen. ”Funka” är förstås en definitionsfråga, men när nu många - både köpare och recensenter - klagar så har man knte gjort sitt jobb ordentligt.


signatur
Skriv svar