Inför säsong 2 av HBO:s Last of Us: "Inte begränsade av källmaterialet"

Robot
Inför säsong 2 av HBO:s Last of Us: "Inte begränsade av källmaterialet"

Ska bygga på andra spelet – men hur mycket?

#hbo, #the-last-of-us


Medlem

Bort med Abby och full fokus på Ellie, plssss

EDIT: Mycket passionerade känslor här i tråden! För att förtydliga då: Abby var en ganska tråkig karaktär i mitt tycke(Är inte en sådan som skrek mary sue eller gnällde på hennes fysik eller vad det nu för larv en viss skara av folk skrek om) och tog FÖR mycket plats i storyn ifrån Ellie.

Ellie var den unga flickan som man agerade skyddsvakt åt i första delen och det skulle varit hennes stund att få skina som ung vuxen i denna uppföljare som huvudkaraktär tyckte jag. Verkligen få en inblick i hur hennes psyke blir värre och värre och hur hon fått vissa drag på både gott och ont ifrån Joel(kanske är det något vi fick se hyffsat av men inget jag minns iallafall).

Det hade fortfarande kunnat vara en hämdstory och man hade kunnat få kuta runt lite som Abby för att ge nyans till storyn men nu fick jag kuta runt i timmar som en karaktär jag kände mellanmjölk om.

Har tankarna om att spela om del två och spela klart(körde tills vad jag räknade ut var c:a 5 timmar kvar innan jag inte orkade spela längre utav TloU2) för att se om jag helt enkelt inte var i rätt "mode" när jag spelade det första gången.

Sen kan det ju tilläggas att jag inte är en manusskrivare eller har den talangen som Neil Druckman med sina medarbetare har och det är alltid lätt att gnälla om hur det ska vara eller borde gjorts när man har allt svart på vitt. Lär ju inte vara det lättaste att skriva en fet story liksom

Så kanske inte "Bort med Abby" men definitivt mycket mindre fokus på henne i säsong 2, i mitt tycke


signatur

There is only the Emperor, and he is our Shield and Protector!

Medlem

"Han eller Druckmann känner sig dock begränsade."
Blev nog lite fel där 😉

Även om Joel har det ödet han har i andra spelet så är han ändå med väldigt mycket, vilket många verkar glömma. Väldigt många flashback-sekvenser, ganska långa sådana med som man säkert kan bygga på en del med!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Zensu:

Bort med Abby och full fokus på Ellie, plssss

Vad är det du säger? XD
Abbys del är extremt viktig i andra delen samt så tycker jag det är märkligt allt det negativa om henne.
Väldigt bra karaktär med många nyanser (som alla andra karaktärer i TloU.)
Om Abby inte är med så blir jag sjukt besviken...

Medlem
Skrivet av Zensu:

Bort med Abby och full fokus på Ellie, plssss

Bort med dryga Ellie och mer Abby plsss

Medlem
Skrivet av Zensu:

Bort med Abby och full fokus på Ellie, plssss

Skrivet av Ronzem:

Bort med dryga Ellie och mer Abby plsss

Vi kan väl enas om att ta bort båda? Tror att vi kan landa riktigt rätt då!

***

Mer seriöst är jag inte överdrivet förtjust i någon av karaktärerna i det andra spelet. Ellie är minst sagt svår och Abby kan jag av [spoilerskäl] inte tycka om.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Gnällkuk

Ja, bara man inte går bort sig som The Walking Dead och spenderar en hel säsong i ett fängelse där typ inget händer t ex...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tideswell:

Vad är det du säger? XD
Abbys del är extremt viktig i andra delen samt så tycker jag det är märkligt allt det negativa om henne.
Väldigt bra karaktär med många nyanser (som alla andra karaktärer i TloU.)
Om Abby inte är med så blir jag sjukt besviken...

Knappast viktig, klipp bort hela Abby-delen och Part 2 blir ett ok spel istället för fullständigt värdelöst.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Bort med Abby och full fokus på Ellie, plssss

Men varför ? inte så hela last of us 2 fokuserar enbart på abby.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Knappast viktig, klipp bort hela Abby-delen och Part 2 blir ett ok spel istället för fullständigt värdelöst.

Har sagt det förut och det är värt att upprepa, om 2:an hade handlat om att Ellie lämnade gruppen i ett par år och var ute på egna äventyr p.g.a. hon inte litar på Joel längre och sen haft en 3:a som börjar med att hon kommer tillbaka och Joel har blivit mördad så hade det varit ljusår bättre än skit storyn som de drog ihop i 2:an.

Medlem
Skrivet av Esri:

Har sagt det förut och det är värt att upprepa, om 2:an hade handlat om att Ellie lämnade gruppen i ett par år och var ute på egna äventyr p.g.a. hon inte litar på Joel längre och sen haft en 3:a som börjar med att hon kommer tillbaka och Joel har blivit mördad så hade det varit ljusår bättre än skit storyn som de drog ihop i 2:an.

Eh alltså varken första eller andra spelet har speciellt bra story. Väldigt basic.

Spelen har dock riktigt bra karaktärer och det är dess starkaste punkt.

Medlem
Skrivet av Esri:

Har sagt det förut och det är värt att upprepa, om 2:an hade handlat om att Ellie lämnade gruppen i ett par år och var ute på egna äventyr p.g.a. hon inte litar på Joel längre och sen haft en 3:a som börjar med att hon kommer tillbaka och Joel har blivit mördad så hade det varit ljusår bättre än skit storyn som de drog ihop i 2:an.

Så du ville att hela det andra spelet bara skulle vara en enda stor filler? Låter ju jättekul...

Medlem
Skrivet av Zoobaru:

Så du ville att hela det andra spelet bara skulle vara en enda stor filler? Låter ju jättekul...

Vaddå filler? Hur fan kan det vara filler om det bygger vidare på karaktärer? Det är inte vad filler betyder!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Eh alltså varken första eller andra spelet har speciellt bra story. Väldigt basic.

Spelen har dock riktigt bra karaktärer och det är dess starkaste punkt.

Eeeeh, det är inte så någonting fungerar. Storyn ÄR karaktärerna, att de ska ta sig från punkt a till b är i det stora hela inte intressant. Du kan skriva handlingen på ett visitkort, och det är helt ok för majoriteten av berättelser. Det är största problemet med serien som de gjorde, de lät inte karakäterna få tid att växa, det gick för snabbt vilket gjorde att man inte fick se hur alla karaktärer växer under sin resa. Med den logiken kan man ju säga att Sagan om Ringen är dålig för storyn i det stora hela är att ringen ska till vulkanen, allt annat runt det är fluff. Det är allt som händer på vägen och hur karaktärerna växer som gör storyn intressant.

Medlem

Hela del två bygger ju på Joels öde, så osannolikt att de ändrar på ngt där. Hoppas verkligen att de lyckas lika bra med Abby som de gjort med övriga karaktärer! Tror starkt på att säsong 2 blir bra. Joels karaktär framställs på ett väldigt bra sätt i säsong 1 och inte det minsta ologiskt att hans öde blir samma som i spelet.

Medlem
Skrivet av Esri:

Eeeeh, det är inte så någonting fungerar. Storyn ÄR karaktärerna, att de ska ta sig från punkt a till b är i det stora hela inte intressant. Du kan skriva handlingen på ett visitkort,


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Esri:

Har sagt det förut och det är värt att upprepa, om 2:an hade handlat om att Ellie lämnade gruppen i ett par år och var ute på egna äventyr p.g.a. hon inte litar på Joel längre och sen haft en 3:a som börjar med att hon kommer tillbaka och Joel har blivit mördad så hade det varit ljusår bättre än skit storyn som de drog ihop i 2:an.

Alltid lika komiskt att läsa alla alternativa berättelser "som skulle varit så mycket bättre" än storyn till en av de mest prisbelönta spelserierna genom alla tider.

Och alla som inte förstår att storyn är karaktärerna och deras relationer med varandra, precis som någon skrev ovan. Jag kan också tycka att det finns några svagheter i utvecklandet av karaktärerna, särskilt i spelen, men för att vara spel ligger de enligt mig ljusår före nästan allt annat. Väldigt få spel som fått mig att bry mig om karaktärerna, deras bakgrund, utveckling eller deras relationer med varandra.
Serien utvecklade karaktärerna ytterligare, vilket är fantastiskt bra jobbat med tanke på att den är baserad på ett spel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Knappast viktig, klipp bort hela Abby-delen och Part 2 blir ett ok spel istället för fullständigt värdelöst.

Hoppas du trollar, för hela grejen med del 2 som skaparna vill förmedla bygger på Abby
Men gissar att du bara vill ha ett coolt actionäventyr mot svampinfektetade med karaktärer från del 1.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Alltid lika komiskt att läsa alla alternativa berättelser "som skulle varit så mycket bättre" än storyn till en av de mest prisbelönta spelserierna genom alla tider.

Prisbelönt, säger mer om industrin än om spelet, LOUT2 story är ett extremt dålig skämt.

Medlem
Skrivet av Esri:

Prisbelönt, säger mer om industrin än om spelet, LOUT2 story är ett extremt dålig skämt.

Gillar du ettan? Vad hade du i så fall velat ha ut av tvåan?

Medlem
Skrivet av NJ9404:

Gillar du ettan? Vad hade du i så fall velat ha ut av tvåan?

Kort och gott, tvåan skulle ha varit en trea, Abby är en USEL karaktär eftersom att de försöker tvinga dig att spela en karaktär som du inte gillar, hade vi haft ett spel som faktiskt byggde upp henne istället för att göra den största synden du kan göra med en story och använda sig av flashbacks. Jag hade inte brytt mig en sekund av Joels öde, om vi faktiskt hade följt Abbys gäng ifrån början. Du hade kunnat ha ett helt spel där du spelar med hennes grupp istället och i slutet så visar det sig att det var Joel de jagade. Det finns 1000 sätt att göra storyn på ett bättre sätt än alternativet de valde.

Medlem
Skrivet av Esri:

Eeeeh, det är inte så någonting fungerar. Storyn ÄR karaktärerna, att de ska ta sig från punkt a till b är i det stora hela inte intressant. Du kan skriva handlingen på ett visitkort, och det är helt ok för majoriteten av berättelser. Det är största problemet med serien som de gjorde, de lät inte karakäterna få tid att växa, det gick för snabbt vilket gjorde att man inte fick se hur alla karaktärer växer under sin resa. Med den logiken kan man ju säga att Sagan om Ringen är dålig för storyn i det stora hela är att ringen ska till vulkanen, allt annat runt det är fluff. Det är allt som händer på vägen och hur karaktärerna växer som gör storyn intressant.

Ja det var ju det jag skrev. Spelet är karaktärerna.

???

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ja det var ju det jag skrev. Spelet är karaktärerna.

???

Nej du skrev "Eh alltså varken första eller andra spelet har speciellt bra story". Vilket om du frågar mig är att du särskiljer på story och karaktärer, vilket är helt fel när storyn är 99% karaktärerna. Men visst om du inte gillade hur de byggde karaktärerna så fine.

Medlem

Var så jäkla besviken på andra spelet att jag inte ens kommer kolla på säsong 2.

Medlem

Jag har sagt det förr, och säger det igen. Serien behöver i alla fall fyra välplanerade säsonger för att allt ska klaffa och inte kännas rushat i slutet. Det finns mycket att utforska under de fem åren mellan de två spelen utan att det blir filler, och låta oss lära oss känna både Ellie och Joel mycket bättre, vilket

(The Last of Us Part 2 SPOILER)

kommer göra det betydligt mer effektfullt när Abby till slut dödar Joel.

Vilket leder mig till...

Skrivet av Esri:

Vaddå filler? Hur fan kan det vara filler om det bygger vidare på karaktärer? Det är inte vad filler betyder!

Precis, men jag har lärt mig att när det gäller TLOU-serien har inte logik något att göra med vad som är filler eller inte. Det har att göra med att om någon inte gillar ett avsnitt, så är det tydligen oviktigt för handlingen, och därmed filler.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag har sagt det förr, och säger det igen. Serien behöver i alla fall fyra välplanerade säsonger för att allt ska klaffa och inte kännas rushat i slutet. Det finns mycket att utforska under de fem åren mellan de två spelen utan att det blir filler, och låta oss lära oss känna både Ellie och Joel mycket bättre, vilket

(The Last of Us Part 2 SPOILER)

kommer göra det betydligt mer effektfullt när Abby till slut dödar Joel.

Vilket leder mig till...

Precis, men jag har lärt mig att när det gäller TLOU-serien har inte logik något att göra med vad som är filler eller inte. Det har att göra med att om någon inte gillar ett avsnitt, så är det tydligen oviktigt för handlingen, och därmed filler.

Kollar man på serien så är det en enda episoden som jag skulle kunna klassificera som filler och det är episod 3, ingenting av vad som händer i episoden händer i spelet, det påverkar inte handlingen m.m. Sen tycker jag att episoden överlag var dålig mest p.g.a. det man lärde sig av Bill i spelet var så mycket bättre berättat.
Skulle de göra en serie mellan spelen där man följer både Ellie och Abby för att bygga vidare på Ellie och presentera och visa Abbys motivation så hade det varit utmärkt, för det är det som spelet saknar. Då kan man gå vidare på LoU2 utan att göra några större förändringar.

Håller däremot med att serien skulle ha haft många fler säsonger, att bara göra en säsong på första spelet är skamligt. De hade kunnat göra en per årstid hur lätt som helst. Åtminstone 2 säsonger för första spelet. Känns lite som att de är rädda för att göra serier så man stressar igenom den istället. Bästa spelserien? Nej, den är inte ens i närheten av Arcane, men den är helt klart godkänd.

Medlem
Skrivet av Esri:

Kollar man på serien så är det en enda episoden som jag skulle kunna klassificera som filler och det är episod 3, ingenting av vad som händer i episoden händer i spelet, det påverkar inte handlingen m.m. Sen tycker jag att episoden överlag var dålig mest p.g.a. det man lärde sig av Bill i spelet var så mycket bättre berättat.
Skulle de göra en serie mellan spelen där man följer både Ellie och Abby för att bygga vidare på Ellie och presentera och visa Abbys motivation så hade det varit utmärkt, för det är det som spelet saknar. Då kan man gå vidare på LoU2 utan att göra några större förändringar.

Håller däremot med att serien skulle ha haft många fler säsonger, att bara göra en säsong på första spelet är skamligt. De hade kunnat göra en per årstid hur lätt som helst. Åtminstone 2 säsonger för första spelet. Känns lite som att de är rädda för att göra serier så man stressar igenom den istället. Bästa spelserien? Nej, den är inte ens i närheten av Arcane, men den är helt klart godkänd.

Kan inte riktigt hålla med om att avsnitt tre är en ren filler, men jag har argumenterat kring det så mycket att jag är helt slutkörd

Den krassa anledningen att vi fick hela första spelet i en kort säsong är väl att de var rädda för att det inte skulle bli en succé, bli kansellerad, och allt skulle sluta halvvägs. Nu blev vi i alla fall garanterade en hel story från början till ett slut som fungerar som ett fullständigt sådant. Nu när succén är ett faktum finns det ju ingen anledning att forsätta rusha genom allt. Tvärtom, de har potentiellt mycket att vinna genom att dra ut lite på det.

Episod 3 var riktigt bra för att inte ha NÅGONTING att göra med spelet. Då var det sagt.

Medlem
Skrivet av Esri:

Nej du skrev "Eh alltså varken första eller andra spelet har speciellt bra story". Vilket om du frågar mig är att du särskiljer på story och karaktärer, vilket är helt fel när storyn är 99% karaktärerna. Men visst om du inte gillade hur de byggde karaktärerna så fine.

Nej karaktärerna är bra skrev jag ju.

Medlem

Dom gör ju helt rätt i att döda den egoistiska Joel som tar hela männsklighetens räddning för sig själv bara för att han vill ha tillbaka sin dotter, som nu får agera Ellie. Så egentligen helt rätt att han dör.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar