Bara 270 000 PSVR2 sålda första månaden, enligt analytiker

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

PSVR2 kommer precis som PSVR floppa.

För högt pris, för få och trista vr-spel vilka även de är för dyra. PSVR2 lär floppa i sinom tid.

PSVR floppade väl inte? Minns jag inte helt fel så är de ett av de bäst säljande headseten. Efter quest då.

Medlem

Väntar tills det kostar 2999:- då jävlar ska det spelas.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag tycker 2 miljoner verkade absurt med tanke på läget. 200 k känns faktiskt mer rimligt. Men problemet är väl just deras egna beräknade förväntningar och om Sony fortfarande är villiga att satsa, eller om de skalar ned hela VR-satsningen.

Men vi får se vad som händer. De kanske bara tuffar på och satsar långsiktigt.

Tror nog de "tuffar på", får de bara ut bra spel och kanske erbjuder bra deals till typ Black Friday kan de nog sälja lite då och då ändå. De lär ju inte sänka priset nämnvärt inom första året i alla fall tänker jag. Men precis som med första så är det ju en långsiktig lösning de satsar på under en längre livstid.

Medlem
Skrivet av doversund:

Naturligtvis men, när man kommer med påståenden som bygger på sekundära källor och inte länkar så blir jag irriterad...

Fast legitimerar ett "tiotal" priset på headsetet för den stora massan? Jag tror inte det.

Jämfört med att köpa ett Xbox/PC och skaffa gamepass. och du har några hundra spel till godo?

Kan man spela vrspel på gamepass?

Medlem

Älskar mitt PSVR men när det knappt finns några nya intressanta spel känns inte det höga priset så lockande för en uppgradering. Tänker inte ge mer en 4000:- för det.

Kan säga som ägare av hjälmen att GT7 i vr kanske är det mäktigaste jag upplevt i spelväg senaste 7 åren? Hur PD skapat så enormt bra VR stöd gör att jag skulle vilja att alla köpte en. Drömmer dagligen om ett f1-23 I vr.
Men åter till artikel, siffrorna kommer från en känd skojare som har fulpassat spelindustrin förut, flertal gånger. Blivit nedskjutet flera gånger, att han fortfarande får utrymme brinner i mig.

Medlem

Jag tycker det låter i rätt prisklass med tanke på vad man får och i jämförelse med de övriga vr till pc kostar. Sen spelar det inte roll om den är prisvärd och hur bra den är då det alltid finns en smärtgräns vad folk vill betala.

Lägg därtill att de inte har så många spel men det är inte så konstigt då den precis släppt. De behöver dock uppdatera befintliga spel som finns till psv 1 snarast.

Sony måste ta första steget och våga släppa fler AAA spel till vr också. Folk köper inte bara för upplevelse eller havdana demospel. Det behövs fler spel som re village och gran turismo 7.

Jag kommer dock köpa psvr 2 inom en snar framtid. Fördelen jag ser med psvr 2 är att den verkar väldigt användarvänlig med plug and play. Alla spel har officiellt stöd och oftast väl genomtänkta funtioner i spelen.

Medlem

PSVR2 är det med en klass i sig det mest prisvärda som finns. Bristen på spel är väl dens akilleshäl

Medlem
Skrivet av doversund:

Naturligtvis men, när man kommer med påståenden som bygger på sekundära källor och inte länkar så blir jag irriterad...

Fast legitimerar ett "tiotal" priset på headsetet för den stora massan? Jag tror inte det.

Jämfört med att köpa ett Xbox/PC och skaffa gamepass. och du har några hundra spel till godo?

Vad som legitimerar något, är även det subjektivt, exempelvis minns man klagomålen när PS5 släpptes, det dyra priset och att det inte fanns några spel. De som var intresserade köpte konsolen ändå och lite mer än två år senare har PS5 sålt mer än 30 miljoner exemplar.

Tråden handlar för övrigt om VR, inte Gamepass, men om vi ändå ska nämna den tjänsten, så finns det väl inte direkt mer än ett tiotal, eller färre, spel där som stödjer PCVR?


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Kan säga som ägare av hjälmen att GT7 i vr kanske är det mäktigaste jag upplevt i spelväg senaste 7 åren? Hur PD skapat så enormt bra VR stöd gör att jag skulle vilja att alla köpte en. Drömmer dagligen om ett f1-23 I vr.
Men åter till artikel, siffrorna kommer från en känd skojare som har fulpassat spelindustrin förut, flertal gånger. Blivit nedskjutet flera gånger, att han fortfarande får utrymme brinner i mig.

Fan man blir inte mindre sugen när man hör och läser överallt hur bra det är till GT7. Får väl dra till webhallen i helgen o köpa en. Ratt,pedaler och stol har man ju redan. Det kommer förhoppningsvis ett f1 spel med vr stöd. Jag gillar de flesta bilspel men är mest för rally.

Medlem

"analysen är att Sony måste sänka priset för att få fart på försäljningen."

Ja annars lär det nog floppa.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean

Sony sålde drygt 5 miljoner PSVR, vilket givet att de sålt en bra bit över 100 miljoner PS4 gör PSVR till en nischprodukt i bästa fall. PSVR2 ser inte ut att göra så mycket bättre ifrån sig, av denna ytterst svaga start att döma.

Priset är för högt. Killer appsen för få.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
För dyr?

I sverige ja! i USA kostar den 550 dollar. Hade inte svenska kronan varit så svag och alla jäkla skatter hade 5500 kr varit som hittat

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror världsläget också spelar in här. Maten och elen är svindyr, räntorna skenar. Prioriteten ligger inte på nöjesprodukter för de flesta.

Det är därför PS5 säljer så dåligt för 7300Kr?
Majoriteten av FZs läsare var inne på samma spår när Series X/PS5 lanserades, alltså att priset var för högt. Det var bara 15% som sa att den fick kosta över 6000Kr som smärtgräns i frågeställning, 41% tyckte att gränsen gick vid 5000Kr FZ artikel.

Jag tror att bland annat marknadsföring är en betydliget större bov i dramat, ifall man anser att headsetet borde haft högre försäljning.

Skrivet av xverminator:

Tycker PSVR var väldigt prisvärt och lätt att komma igång med, nu är det dubbla priset för PSVR2 vs föregångaren!

PSVR2 kostar ca $50 mer än föregångaren och PSVR var inte ens tekniskt imponerande för sin tid, den hade inte ens skräddarsydda kontroller.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag tycker 2 miljoner verkade absurt med tanke på läget. 200 k känns faktiskt mer rimligt. Men problemet är väl just deras egna beräknade förväntningar och om Sony fortfarande är villiga att satsa, eller om de skalar ned hela VR-satsningen.

Men vi får se vad som händer. De kanske bara tuffar på och satsar långsiktigt.

Som många skriver så vet vi inget om Sonys förväntningar, lite skumt att räkna med fantastiska siffror nästan helt utan marknadsföring. De kanske räknar med snöbollseffect med hjälp av viral marknadsföring. Det verkar svårt att göra reklam för VR och ju mer headset som finns ute desto mer kan prova.

Finns ingen kunnig inom VR som säger att PSVR2 är dyrt jämfört med vad man får, finns inget teknikmessigt konkurrerande headset ens inärheten av den prisklassen.

Skrivet av doversund:

Naturligtvis men, när man kommer med påståenden som bygger på sekundära källor och inte länkar så blir jag irriterad...

Fast legitimerar ett "tiotal" priset på headsetet för den stora massan? Jag tror inte det.

Jämfört med att köpa ett Xbox/PC och skaffa gamepass. och du har några hundra spel till godo?

50-tal och fler är påväg i alla möjliga kategorier. Pavlov, GT7, RE8 är systemsäljare inom sina genrer och sedan finns det väldigt många andra bra spel som man kan lägga ner 100-tals timmar i. Fler är också pågång, men det vore osmart att bara dumpa alla spel på en gång. Jag tror mer på att rulla ut spelen i omgångar så lär de få betydligt mer uppmärksamhet. Skulle inte förvåna mig ifall Alyx blev hösten/vinterns release för att hålla headsetförsäljningen igång.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Siffrorna kan stämma men det presenteras felaktigt som att det är ett misslyckande.

På SweC forumet skrev en som hade räknat att antalet sålda PSVR2 headsets motsvarar 0.8% av PS5 spelarbas.
Det på 1 månad och med obefintlig marknadsföring plus att PSVR2 i dom största regionerna endast säljs online direkt från Sony via Sony Direct.
Det är inte alls dåliga siffror eller ett misslyckande.
Användaren på SweC jämförde även med SteamVR som är 2% av spelarbasen där och det på 7år.

Sen ska man påminna sig om att den som skriver detta är samma person som skrev tidigare att Sony hade planerat 2 miljoner för att sen dra ner pga för få förbokningar.
Nått som dementerades av Sony.
Personen har även skrivit liknande saker om Nintendo och MS som det även dementerats.
Personen slriver för att skapa rubriker/påverka och det är inte bara Sony VR som är i skottgluggen utan gaming i allmänt ofta.

Om det här stämmer varför jobbar media med den här personen om informationen är så billig?

Medlem
Skrivet av matt76:

Vad som legitimerar något, är även det subjektivt, exempelvis minns man klagomålen när PS5 släpptes, det dyra priset och att det inte fanns några spel. De som var intresserade köpte konsolen ändå och lite mer än två år senare har PS5 sålt mer än 30 miljoner exemplar.

Tråden handlar för övrigt om VR, inte Gamepass, men om vi ändå ska nämna den tjänsten, så finns det väl inte direkt mer än ett tiotal, eller färre, spel där som stödjer PCVR?

Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig otydligt, då du helt missar min poäng:
Det är ju en väsentlig skillnad på användningsområde om du jämför en konsol och VR?
PS5 kan i mångt och mycket spela PS4 spel? Vilket innebar att generationsövergången var inte så kostsam för gemene man, eller hur?
Jämför man då PS och Xbox så är det mer värde i att skaffa gamepass, i kvantitet, hänger du med?

Med det i bakhuvudet så är i kvantitativa termer dyrare med PSVR2, som ej är bakåtkompatibel?
Men, det finns entusiaster med mycket pengar som anser att det redan nu finns ett värde i att köpa PSVR2, det är dock inga 30 miljoner ( Var nu den siffran kommer ifrån)


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det är ett riktigt bra VR-headset. Håller tummarna för det, även om det gissningsvis är väl dyrt för de flesta (särskilt just nu).

Varför jobbar ni med den här informatören om ni vet att det är hänt i "veckan nyheter"? Är media i stort en "damtidning" kvalité på informationen nuförtiden? Jag är seriös jag hänger verkligen inte med. Jag menar gör ni och alla andra det här för billiga "klicks"? Och är det så det mesta fungerar nuförtiden? Det är bara intressant hur seriöst jag ska ta nyheter här i fortsättningen.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Det är därför PS5 säljer så dåligt för 7300Kr?
Majoriteten av FZs läsare var inne på samma spår när Series X/PS5 lanserades, alltså att priset var för högt. Det var bara 15% som sa att den fick kosta över 6000Kr som smärtgräns i frågeställning, 41% tyckte att gränsen gick vid 5000Kr FZ artikel.

Jag säger inte att priset är för högt för det man får, jag säger bara att prioriten ser annorlunda ut. Jag jobbar nu med folk som har det ekonomiskt svårt och kan säga att fattigdomen har stigit rejält senaste månaderna. Många så kallade "vanliga" familjer och personer har det svårt idag och lever på gränsen. Att då lägga pengar på nöjesteknik är inte prio ett. Så även om de skramlar till en Ps5a så ska det ut med 6000 kr till för köpa PSVR2, Där tror jag faktiskt många nöjer sig med en konsol i nuläget.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Sony gjorde en stor överskattning här. Den är på tok för dyr för att vara låst till PS5. Öppna upp till PC, där majoriteten av VR-entusiaster finns, eller sänk priset rejält, annars kommer det förbli en flopp.

Var finns informationen om att Sony har sagt att dom räknde med högre försäljning än detta? Det värsta ett företag kan göra är att gå ut med ett mål i förtur och sen inte leva upp till det målet. Jag är bara intresserad av fakta nu och inte om vad folk känner. För pris och mängd är väldigt relativt. Tydligen så äger alla en dyr pc och redan har Vr här. Så det måste vara många som spelar vr nuförtiden.

Medlem
Skrivet av doversund:

Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig otydligt, då du helt missar min poäng:
Det är ju en väsentlig skillnad på användningsområde om du jämför en konsol och VR?
PS5 kan i mångt och mycket spela PS4 spel? Vilket innebar att generationsövergången var inte så kostsam för gemene man, eller hur?
Jämför man då PS och Xbox så är det mer värde i att skaffa gamepass, i kvantitet, hänger du med?

Med det i bakhuvudet så är i kvantitativa termer dyrare med PSVR2, som ej är bakåtkompatibel?
Men, det finns entusiaster med mycket pengar som anser att det redan nu finns ett värde i att köpa PSVR2, det är dock inga 30 miljoner ( Var nu den siffran kommer ifrån)

Kanske ska vänta mer än ett par veckor i så fall och se vad som kommer närmaste framtiden, då det ändå verkar ramla in en hel gratis patchar för PSVR spel framöver. Om 3-6 månader kanske det finns ett hundratal spel att välja mellan. Kostnaden för dessa spel är oftast inte heller i samma prisklass som övriga konsolspel.

Får för övrigt be om ursäkt själv, om jag uttryckte mig otydligt, då "30 miljoner" hänvisar till jämförelsen att samma klagomål förekom om PS5 när den släpptes, som det nu gör för PSVR2. PS5 gick sedan vidare och sålde mer än 30 miljoner exemplar på ca två år (Något FZ tog upp i början på Januari, här)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Det har gått en månad sen PSVR2 släpptes, det är väl helt ok siffror försäljningsmässigt sett? Att måla upp PSVR2 som ett potentiellt misslyckande där man måste sänka priset efter så kort tid är ju enbart löjligt.

Skrivet av Krabban77:

Fan man blir inte mindre sugen när man hör och läser överallt hur bra det är till GT7. Får väl dra till webhallen i helgen o köpa en. Ratt,pedaler och stol har man ju redan. Det kommer förhoppningsvis ett f1 spel med vr stöd. Jag gillar de flesta bilspel men är mest för rally.

Kan säga att rally delen i GT7 är magiskt med vr för du kan fortfarande titta ”framåt ” men bilen är snedställd

Sitter i ratt och stol, här håller. Vi alla tummar för nästa f1 är vr. Då är jag seriöst nöjd för typ 4 år fram med priset för hjälmen

Medlem
Skrivet av doversund:

Naturligtvis men, när man kommer med påståenden som bygger på sekundära källor och inte länkar så blir jag irriterad...

Fast legitimerar ett "tiotal" priset på headsetet för den stora massan? Jag tror inte det.

Jämfört med att köpa ett Xbox/PC och skaffa gamepass. och du har några hundra spel till godo?

Du tänker lite konstigt här. Om jag skulle tänka som dig så skulle jag aldrig köpa en ny konsol utan vänta i flera år med att köpa en. Det skulle sluta med att min backlogg blir gigantisk. Och jag tvingas leva i den gamla generationen av spel utan att kunna spela nya spel. Nu är jag också väldigt intresserad av spel och köper nya spel varje månad även om jag har premium på ps+. Jag föredrar att bara köpa ca15 spel nu och ta det lite lugnt med spelandet istället för att ha 200 spel att välja på från början. För då skulle spelen inte kännas lika unika att spela. Iaf tycker jag det.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag säger inte att priset är för högt för det man får, jag säger bara att prioriten ser annorlunda ut. Jag jobbar nu med folk som har det ekonomiskt svårt och kan säga att fattigdomen har stigit rejält senaste månaderna. Många så kallade "vanliga" familjer och personer har det svårt idag och lever på gränsen. Att då lägga pengar på nöjesteknik är inte prio ett. Så även om de skramlar till en Ps5a så ska det ut med 6000 kr till för köpa PSVR2, Där tror jag faktiskt många nöjer sig med en konsol i nuläget.

Det du säger kan säkert gälla majoriteten av spelare, men att 99% procent av de som äger PS5 har samma problem har jag svårt att se(1% av 30 miljoner=300 000)om man ska tro den här analysen. Då har jag inte räknat med de som köper konsolen för VR lösningen heller.

Har man väldigt smal budget så sitter man förmodligen kvar på PS4 också och väntar på slim eller liknande(och prissänkning i samband med det). PS5 har fortfarande få exklusiva titlar och jag vet flera som väntar.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony sålde drygt 5 miljoner PSVR, vilket givet att de sålt en bra bit över 100 miljoner PS4 gör PSVR till en nischprodukt i bästa fall. PSVR2 ser inte ut att göra så mycket bättre ifrån sig, av denna ytterst svaga start att döma.

Priset är för högt. Killer appsen för få.

Om du förstår att försäljningen inte borde blir högre så är det ju jätte bra. För då kan vi sluta att få nyheter som den här som över hypar produkten. För på det sättet blir aldrig någon nöjd med overkliga förväntningar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Alienshade:

Var finns informationen om att Sony har sagt att dom räknde med högre försäljning än detta?

Bloomberg rapporterade om detta.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Cortex:

Det har gått en månad sen PSVR2 släpptes, det är väl helt ok siffror försäljningsmässigt sett? Att måla upp PSVR2 som ett potentiellt misslyckande där man måste sänka priset efter så kort tid är ju enbart löjligt.

Inte om man har satt ett mål på 2 miljoner. Att det var orealistiskt högt var vi många som tyckte, men 270 000 är ju en dryg tiondel och således ruggigt långt från målet. Det säger något, trots allt. Särskilt som PlayStation är ett så starkt varumärke. Och märk väl att PSVR såldes i drygt 5 miljoner under sin livstid, trots att Sony krängde över 110 miljoner PS4.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Bloomberg rapporterade om detta.

Precis, det finns inga siffror från Sony, det kan ju betyda att det Bloomberg rapporterar är felaktiga och för låga siffror, samtidigt så är det kanske ett tecken på att det är låga siffror då Sony inte har nämnt något.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Siffrorna kan stämma men det presenteras felaktigt som att det är ett misslyckande.

På SweC forumet skrev en som hade räknat att antalet sålda PSVR2 headsets motsvarar 0.8% av PS5 spelarbas.
Det på 1 månad och med obefintlig marknadsföring plus att PSVR2 i dom största regionerna endast säljs online direkt från Sony via Sony Direct.
Det är inte alls dåliga siffror eller ett misslyckande.
Användaren på SweC jämförde även med SteamVR som är 2% av spelarbasen där och det på 7år.

Sen ska man påminna sig om att den som skriver detta är samma person som skrev tidigare att Sony hade planerat 2 miljoner för att sen dra ner pga för få förbokningar.
Nått som dementerades av Sony.
Personen har även skrivit liknande saker om Nintendo och MS som det även dementerats.
Personen slriver för att skapa rubriker/påverka och det är inte bara Sony VR som är i skottgluggen utan gaming i allmänt ofta.

Drömma kan man men jag tror 2% likt steamjämförelsen kan vara så det ser ut om 1 år för psVR2 också.

Ser det som möjligt men tror personligen på dubbla (4%)iafl.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Inte om man har satt ett mål på 2 miljoner. Att det var orealistiskt högt var vi många som tyckte, men 270 000 är ju en dryg tiondel och således ruggigt långt från målet. Det säger något, trots allt. Särskilt som PlayStation är ett så starkt varumärke. Och märk väl att PSVR såldes i drygt 5 miljoner under sin livstid, trots att Sony krängde över 110 miljoner PS4.

Du har nog missförstått siffrorna lite, då Sony har, vad jag vet, inte sagt att de haft som mål att sälja 2 miljoner PSVR2 på fyra veckor. Läste dock, minns inte vart, att målet är att sälja ungefär 2-3 miljoner headsets under första året. För övrigt är siffran på 5 miljoner PSVR1 från 2019, lär ha sålt en del därefter med.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar