Hogwarts Legacy

Medlem
Skrivet av Cyberz:

https://i.ibb.co/Kr71Bmm/HL.png

Sånt är bara för jävla tråkigt.

Det är när någon betalt för det. Så här har sony betalt dom pengar för att utveckla exklusiva saker till dom.

Ser inget konstigt med det. Skulle inte funnits alls annars.

Medlem

Hur upplevs grafiken? på de flesta filmer jag sett så ser det ut som om grafiken är flera år tillbaka i tid. Finns det typ Ray tracing och hdr. Och ser det bättre ut på konsol än vad det framstår som på youtube kilpp?

Medlem
Skrivet av Extazzy:

Hur upplevs grafiken? på de flesta filmer jag sett så ser det ut som om grafiken är flera år tillbaka i tid. Finns det typ Ray tracing och hdr. Och ser det bättre ut på konsol än vad det framstår som på youtube kilpp?

Har sett några beskriva det som en mycket inlevelsefull värld men med lite äldre utseende. Så gjorde ju elden ring med och det har ju fantastiskt på alla sätt.

NuZ
Testpilot

Grym recension Johan! Spelet verkar vara en riktig härlig ”ouss” 🤙

Längtar tills jag själv får lira det nu. Tiden går som en elvisp när man inte vill och när man vill som att klockan har stannat


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Älskade att läsa recensionen. Det är det här spelet som gjort jag byggt datorn att klara 4k.

Utforskningen kommer jag längta efter då spelet liksom skriker efter det. Se alla korridorer som filmerna etc.

Så 19.00 imorgon alltså fyfan vad spännande.
Ja jag köpte deluxe

Längtar tills max.

TACK FÖR EN BRA RESCENSION

Skribent
Skrivet av Extazzy:

Hur upplevs grafiken? på de flesta filmer jag sett så ser det ut som om grafiken är flera år tillbaka i tid. Finns det typ Ray tracing och hdr. Och ser det bättre ut på konsol än vad det framstår som på youtube kilpp?

Spelet har både ray tracing och hdr om man vill.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Dres81:

Älskade att läsa recensionen. Det är det här spelet som gjort jag byggt datorn att klara 4k.

Utforskningen kommer jag längta efter då spelet liksom skriker efter det. Se alla korridorer som filmerna etc.

Så 19.00 imorgon alltså fyfan vad spännande.
Ja jag köpte deluxe

Längtar tills max.

TACK FÖR EN BRA RESCENSION

Tack så mycket! Hoppas du får lika kul som jag har med spelet!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Verfierat till steam deck redan. Givet köp!


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Danster:

Vad handlar spelet om?

Fortfarande inget svar? Det hade ju varit trevligt att ha läst något stycke om handlingen i spelet, eller som allra minst en mening i alla fall. Jag vet inte, för alla dem som utbrister "Grym recension!" kanske story är fullkomligt egalt, men jag läser hellre om det än vilka slags sidouppdrag ett spel har.

Skribent
Skrivet av Danster:

Fortfarande inget svar? Det hade ju varit trevligt att ha läst något stycke om handlingen i spelet, eller som allra minst en mening i alla fall. Jag vet inte, för alla dem som utbrister "Grym recension!" kanske story är fullkomligt egalt, men jag läser hellre om det än vilka slags sidouppdrag ett spel har.

Det utspelar sig under ett goblinuppror och sen massa mysteriet kring din egen karaktär. Vill inte spoila något om storyn, men den är välskriven som allt annat.

Sorry för att jag missade din post.


signatur

"Writer and Fighter"

Gen
Medlem
Skrivet av fejksson:

Enligt reviews så suger perfomance.

Hoppas på en Day 1 patch då. Dock sett videos där folk lirar spelet med ett 4090 maxat i 4K samt full RT och får över 100fps med DLSS3.

Skribent

Hmm.. PS5 eller PC.. Svårt val, hårt liv. =/


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Att inte ens nämna Rowlings transfobi är konstigt. Inte för att jag tycker att det borde dra ner betyget på spelet, men det är ju något många bryr sig om och har starka åsikter kring. Jag känner flera personer som antingen menar att det är omöjligt att spela spelet pga Rowling och andra som helt menar att man måste skilja verk från person. Och det är ju faktiskt bara intressant om spelet faktiskt är bra - vilket kritikerkåren verkar enad om att det är.

Att säga att det är en icke-fråga är ju inte sant, efter som det inte stämmer för de som bryr sig om den. Att säga att det finns ett enkelt svar går ju inte heller efter som det direkt har med konsumenten att göra. Men att inte röra frågan alls är ju tämligen fegt.

Medlem

Performance är skitbra på series x. Jag har inte stött på några större performance grejer. Jag kör dock grafik istället för upplösning och är låst på 30fps med 4k och snyggare grafik helt enkelt. Inga problem och spelet är hur snyggt som helst.

Combat känns riktigt bra, flyter på bra och man känner sig involverad i fighterna. Vilket är bra. Jag ska provköra resolution nästa gång. Få se hur det flyter på då.

Jag skulle inte köpa detta spel på releasedagen egentligen men det såg bra ut i previews så jag tog chansen och är glad över det. Jag har absolut ingen koll på harry potter alls, har inte sett en enda film eller läst en enda bok, men spelet förklarar bra och man kan läsa om tavlor och statyer och olika monster, drakar och sånt. Rätt intressant.

Magisk värld helt enkelt och jag har redan laddat ner ljudöckerna så jag kan lyssna på jobbet. Sjunka in lite mer i världen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tack så mycket! Hoppas du får lika kul som jag har med spelet!

Med deluxe versionen kunde jsg spela redan 12 igår natt. Kör på xbox dock så jag vet inte vad andra plattformar har för erbjudande.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Kul och skönt att det verkar vettigt! Jag kan köpa avsaknaden av Quidditch, som diskuterat tidigare så kan det lätt bli konstigt om man ser det från något perspektiv annat än sökarens då matchen plötsligt kan avgöras bara för att en NPC fångade kvicken. Sökaren spelar helt enkelt för stor roll, imo, eftersom kvicken är värd 15 mål.

Däremot tänker jag inte betala 50% mer för tre dagars early access, så jag får hålla mig till fredag kväll!

50% mer. Räkna om räkna rätt. Överdriven summa. Lol.

Medlem

Är det 4/5 för någon som är ett fan av HP loren eller kan en individ som inte är det även uppskatta spelet.

Skrivet av newlaseridea:

Att inte ens nämna Rowlings transfobi är konstigt. Inte för att jag tycker att det borde dra ner betyget på spelet, men det är ju något många bryr sig om och har starka åsikter kring. Jag känner flera personer som antingen menar att det är omöjligt att spela spelet pga Rowling och andra som helt menar att man måste skilja verk från person. Och det är ju faktiskt bara intressant om spelet faktiskt är bra - vilket kritikerkåren verkar enad om att det är.

Att säga att det är en icke-fråga är ju inte sant, efter som det inte stämmer för de som bryr sig om den. Att säga att det finns ett enkelt svar går ju inte heller efter som det direkt har med konsumenten att göra. Men att inte röra frågan alls är ju tämligen fegt.

Fast detta är ju en recension av spelet och inte en utvärdering angående individen som skapat världen. Individer som på förhand bestämt sig att de inte vill röra produkten (vilket jag ser som ett val alla har rätt att göra) kommer ju inte ändra sig för att spelet får 4 eller 5 i betyg. Det har ju även redan skrivits spaltmeter om JR och dennes underliga syn, så det kan ju inte komma som något nytt nu då alla som bryr sig redan är fullt medvetna om situationen. Men visst skulle man kunna nämna det, kan se båda sidor här dock. Ifall man endast vill göra en ren spelrecension så är det helt okej att utelämna det hela då JR inte direkt har en påverkan på spelutvevklingen och dess mekaniker.

Skribent
Skrivet av Nerox:

Är det 4/5 för någon som är ett fan av HP loren eller kan en individ som inte är det även uppskatta spelet.

Fast detta är ju en recension av spelet och inte en utvärdering angående individen som skapat världen. Individer som på förhand bestämt sig att de inte vill röra produkten (vilket jag ser som ett val alla har rätt att göra) kommer ju inte ändra sig för att spelet får 4 eller 5 i betyg. Det har ju även redan skrivits spaltmeter om JR och dennes underliga syn, så det kan ju inte komma som något nytt nu då alla som bryr sig redan är fullt medvetna om situationen. Men visst skulle man kunna nämna det, kan se båda sidor här dock. Ifall man endast vill göra en ren spelrecension så är det helt okej att utelämna det hela då JR inte direkt har en påverkan på spelutvevklingen och dess mekaniker.

Jag är inget större HP-fan och kan nog ses som very "causual" där. Så för mig är det 4/5, ett Potter-fan kan nog se det ännu högre.


signatur

"Writer and Fighter"

GSX
Medlem
Skrivet av denza:

Med deluxe versionen kunde jsg spela redan 12 igår natt. Kör på xbox dock så jag vet inte vad andra plattformar har för erbjudande.

Samma sak med PS5 kan jag meddela. Satt och körde en hel del igår.
Är inte en super galen Harry Potter fan och jag tycker spelet är riktigt mysigt och kul. En hel del att utforska!
Kommer nog lägga ner en hel del tid på detta spel framöver.


signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NvME 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Skribent
Skrivet av newlaseridea:

Att inte ens nämna Rowlings transfobi är konstigt. Inte för att jag tycker att det borde dra ner betyget på spelet, men det är ju något många bryr sig om och har starka åsikter kring. Jag känner flera personer som antingen menar att det är omöjligt att spela spelet pga Rowling och andra som helt menar att man måste skilja verk från person. Och det är ju faktiskt bara intressant om spelet faktiskt är bra - vilket kritikerkåren verkar enad om att det är.

Att säga att det är en icke-fråga är ju inte sant, efter som det inte stämmer för de som bryr sig om den. Att säga att det finns ett enkelt svar går ju inte heller efter som det direkt har med konsumenten att göra. Men att inte röra frågan alls är ju tämligen fegt.

Jag respekterar att du säger det. Varför jag valde att hålla det borta från recensionen var dels för jag räknar med att de flesta vet turerna kring Rowlings, men också för att hon inte haft något med spelet att göra personligen. Spelet innehåller också saker som direkt går emot vad Rowlings rantar så det nästan som Avalanche gjort ett eget statemebt där. Det finns t.ex. en rätt stor karaktär i spelet som är trans. Men det är definitivt inte en icke-fråga dock och kanske kunde jag nämnt en mening eller två. Nu valde jag att låta spelet få fokus.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bra recension Johan!

Att få känna sig som en sith lord á la Anakin är ju alltid latjo lajban . I övrigt har jag nog känt som flera andra att spelet känts lite som ljummen mellanmjölk men efter din recension, wakkaah stream och lite mer gameplay videos blev spelet väldigt mycket mer intressant! Har lite i backloggen att beta av men lär bli ett köp inom en snar framtid (eller hoppas på Gamepass ).

Medlem

Någon som kört pc versionen? Hur mycket buggar osv har ni stött på? Bra sugen på köpa, men funderar på värt o vänta på en patch

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Att inte ens nämna Rowlings transfobi är konstigt. Inte för att jag tycker att det borde dra ner betyget på spelet, men det är ju något många bryr sig om och har starka åsikter kring. Jag känner flera personer som antingen menar att det är omöjligt att spela spelet pga Rowling och andra som helt menar att man måste skilja verk från person. Och det är ju faktiskt bara intressant om spelet faktiskt är bra - vilket kritikerkåren verkar enad om att det är.

Att säga att det är en icke-fråga är ju inte sant, efter som det inte stämmer för de som bryr sig om den. Att säga att det finns ett enkelt svar går ju inte heller efter som det direkt har med konsumenten att göra. Men att inte röra frågan alls är ju tämligen fegt.

Som redan nämnt vad en individ tycker om folks intressen har ju inget med spelet o göra. Alla har vi ju våra tycken. Man måste ju inte tycka om LGBTQ. Det måste ju vara fritt åt båda hållen. Jag hatar Putin till exempel. Men jag har inget emot ryssar

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Att inte ens nämna Rowlings transfobi är konstigt.

Varför? Det har noll och ingenting med spelet att göra. Det är bara en distraktion.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pholiage:

Som redan nämnt vad en individ tycker om folks intressen har ju inget med spelet o göra. Alla har vi ju våra tycken. Man måste ju inte tycka om LGBTQ. Det måste ju vara fritt åt båda hållen. Jag hatar Putin till exempel. Men jag har inget emot ryssar

Inte så bra respons tycker jag: "Man får ju faktiskt vara rasist om man vill och inte vara för allas lika värde" (exempel). Klart man får det så länge man inte agerar utefter sina åsikter, men vill och borde man argumentera och bete sig så? Klart de flesta av oss vill att alla ska må bra om så är möjligt

Hoppar in lite snabbt här också för att säga följande: Håll diskussionen till spelet och recensionen. Vill man diskutera J. K. Rowling och hennes åsikt om saker och ting kan man glatt göra det på andra ställen. Vi finns här för att vi ska snacka om spel. Johan (vår rescencent) har valt att inte ta upp ämnet så då tycker jag vi lämnar det här och nu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Skönt att kunna separera skapelsen och skaparen. En del kan inte det. Har dock lite många spel som jag vill klara av först. Tar denna på en rea. Tror dock att det kommer dröja ett bra tag.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freeman79a:

Skönt att kunna separera skapelsen och skaparen. En del kan inte det. Har dock lite många spel som jag vill klara av först. Tar denna på en rea. Tror dock att det kommer dröja ett bra tag.

Jag tror faktiskt det kommer dröja ett tag också. Ser ut att bli ett storspel, och så länge folk köper det finns det ingen anledning att dra ned priset.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator

Nu är den äntligen här!!! Den stora tråden om Hogwarts Legacy!
https://www.fz.se/forum/trad/453009-den-magiska-traden-om-hog...

Redaktör
Ponny

Är det fredag snart? 🥺


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte så bra respons tycker jag: "Man får ju faktiskt vara rasist om man vill och inte vara för allas lika värde" (exempel). Klart man får det så länge man inte agerar utefter sina åsikter, men vill och borde man argumentera och bete sig så? Klart de flesta av oss vill att alla ska må bra om så är möjligt

Hoppar in lite snabbt här också för att säga följande: Håll diskussionen till spelet och recensionen. Vill man diskutera J. K. Rowling och hennes åsikt om saker och ting kan man glatt göra det på andra ställen. Vi finns här för att vi ska snacka om spel. Johan (vår rescencent) har valt att inte ta upp ämnet så då tycker jag vi lämnar det här och nu.

Jag tror du missförstått min poäng. Det var att separera HP skaparen med WB Studios skapelse. Vad sen jk rowling tycker är ju upp henne. Likaså de som kritiserat. Men jag håller med din notis, vi släpper det. Det har ju inte med spel att göra

Skriv svar