Dualsense Edge har sämre batteritid än vanliga PS5-kontrollen

Robot
Dualsense Edge har sämre batteritid än vanliga PS5-kontrollen

Men USB-sladden för laddning blir längre...

#dualsense, #dualsense-edge, #playstation-5


Medlem

Synd att den är så jävla dyr....vill väldigt gärna ha en

Avstängd

Hur kan den vara så dyr?

Medlem
Skrivet av Jurti:

Hur kan den vara så dyr?

Modulära spakar, bland annat.

Medlem

De borde ha en som helt är kopplad med sladd bara då 6 timmar är ett skämt och jag som tycker den vanliga kontrollern har dålig batteritid. Vad är det som drar så mycket mer juice i denna ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Modulära spakar, bland annat.

Och varför skull det vara så dyrt? Jag köpte en scuf för 900 kronor som hade modulära spakar. Detta är ett rån.

It's not a lake, it's an ocean

Sladdar, länge leve sladdar!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

De borde ha en som helt är kopplad med sladd bara då 6 timmar är ett skämt och jag som tycker den vanliga kontrollern har dålig batteritid. Vad är det som drar så mycket mer juice i denna ?

6 timmar för en kontroller är acceptabel drifttid det behövs inte mer. Säg att man spelar en hel dag och börjar klockan 9 med kontrollern fulladdad och spelar till 12 det blir tre timmar. Man tar sen en timmes lunch för och laga mat och äta och så där kontrollern kan ligga på laddning. Man spelar sen sex timmar då är klockan 18:00 och då är det dags att börja laga mat och äta igen. Kontrollern kan återigen ligga på laddning för att återuppta spelandet sen och man får kanske spela de sista timmarna på kvällen med laddning. En kontroller behöver inte ha längre batteritid än så. Om man spelar mer ja då får man ha en tillräckligt lång sladd som gör att man ändå kan sitta på rimligt avstånd.

Medlem
Skrivet av Sorten:

6 timmar för en kontroller är acceptabel drifttid det behövs inte mer. Säg att man spelar en hel dag och börjar klockan 9 med kontrollern fulladdad och spelar till 12 det blir tre timmar. Man tar sen en timmes lunch för och laga mat och äta och så där kontrollern kan ligga på laddning. Man spelar sen sex timmar då är klockan 18:00 och då är det dags att börja laga mat och äta igen. Kontrollern kan återigen ligga på laddning för att återuppta spelandet sen och man får kanske spela de sista timmarna på kvällen med laddning. En kontroller behöver inte ha längre batteritid än så. Om man spelar mer ja då får man ha en tillräckligt lång sladd som gör att man ändå kan sitta på rimligt avstånd.

Ett problem är ju att Sämre batteritid gör att du förbrukar fler laddcykler på kortare tid och därför förbrukar fler batterier under konsolgenerationen. I värsta fall slängs fler kontroller eftersom många inte fattar att det går öppna och byta batteriet.

Medlem

Jag laddar kontrollen varje gång jag spelat så verkligen ett ickeproblem.

Medlem

Jag har alltid 2 kontroller varav en alltid är på laddning. Har aldrig behövt använda kontroll nummer 2.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag laddar kontrollen varje gång jag spelat så verkligen ett ickeproblem.

Mmm, men hur laddar du?

Jag spelar några timmar, tänker att det är bra dosan är laddad till nästa gång man ska spela. Så då lämnar jag Playstation på stand-by eftersom den laddar om man har kabeln till dosan. Problemet är att konsollen ofta blir kvar i stand-by-läge i kanske en vecka tills nästa gång man spelar.

Hur gör ni andra? När är det bäst att ladda?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Jurti:

Och varför skull det vara så dyrt? Jag köpte en scuf för 900 kronor som hade modulära spakar. Detta är ett rån.

Och jag köpte en kontroll med knappar för 99 kr, därför borde alla kontroller med knappar kosta 99 kr. Jag kan hålla med om att priset är saftigt, men det är en officiell kontroll, som jag gissar är av hög kvalitet. Och modularitet är något som alltid kostar extra då det går åt mer material och ingenjörerna får jobba mer för att få ihop det på ett snyggt sätt. Bara spakarna kostar 20 dollar styck om man köper dem separat.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Mmm, men hur laddar du?

Jag spelar några timmar, tänker att det är bra dosan är laddad till nästa gång man ska spela. Så då lämnar jag Playstation på stand-by eftersom den laddar om man har kabeln till dosan. Problemet är att konsollen ofta blir kvar i stand-by-läge i kanske en vecka tills nästa gång man spelar.

Hur gör ni andra? När är det bäst att ladda?

Switch och playstation kontroller laddar jag med vanliga laddare som följer USB standarden (tänk en telefonladdare) och de brukar jag sätta på laddning om de indikerar halva batteriet eller mer är förbrukat när ja slutat spela.

På Xbox kör jag laddningsbara aa batterier och har alltid några laddade liggande i en skål i tv-bänken.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Mmm, men hur laddar du?

Jag spelar några timmar, tänker att det är bra dosan är laddad till nästa gång man ska spela. Så då lämnar jag Playstation på stand-by eftersom den laddar om man har kabeln till dosan. Problemet är att konsollen ofta blir kvar i stand-by-läge i kanske en vecka tills nästa gång man spelar.

Hur gör ni andra? När är det bäst att ladda?

Jag har ett separat laddställ som laddar oberoende av konsollen.

Avstängd
Skrivet av Sorten:

6 timmar för en kontroller är acceptabel drifttid det behövs inte mer. Säg att man spelar en hel dag och börjar klockan 9 med kontrollern fulladdad och spelar till 12 det blir tre timmar. Man tar sen en timmes lunch för och laga mat och äta och så där kontrollern kan ligga på laddning. Man spelar sen sex timmar då är klockan 18:00 och då är det dags att börja laga mat och äta igen. Kontrollern kan återigen ligga på laddning för att återuppta spelandet sen och man får kanske spela de sista timmarna på kvällen med laddning. En kontroller behöver inte ha längre batteritid än så. Om man spelar mer ja då får man ha en tillräckligt lång sladd som gör att man ändå kan sitta på rimligt avstånd.

Vi som fastar 16 timmar om dagen då?

Det är ett skämt att kontrollen bara klarar 6 timmar medan jag kan lyssna på musik i mina hörlurar i 50 timmar i sträck utan en enda laddning.

Betalar man 3000 sek för en kontroll så ska man kunna spela i minst 10 timmar innan man behöver ladda den.

Skrivet av Bojkott:

Och jag köpte en kontroll med knappar för 99 kr, därför borde alla kontroller med knappar kosta 99 kr. Jag kan hålla med om att priset är saftigt, men det är en officiell kontroll, som jag gissar är av hög kvalitet. Och modularitet är något som alltid kostar extra då det går åt mer material och ingenjörerna får jobba mer för att få ihop det på ett snyggt sätt. Bara spakarna kostar 20 dollar styck om man köper dem separat.

Detta är ett överpris på alla sätt och vis. Speciellt när den bara klarar att användas i sex timmar i sträck.

Medlem

Batteritiden började på 12 timmar men ”efter en tids användning” så var den nere på 6 timmar? Dom kan ju inte hunnit testa kontrollen mer än någon månad(er)? Helt sjukt att batterierna tappar 50% kapacitet på den tiden!

Medlem
Skrivet av whoo:

Batteritiden började på 12 timmar men ”efter en tids användning” så var den nere på 6 timmar? Dom kan ju inte hunnit testa kontrollen mer än någon månad(er)? Helt sjukt att batterierna tappar 50% kapacitet på den tiden!

De har inte testat Dualsense Edge dock, utan gör en gissning vad dess batteritid kan vara utifrån genomförda tester av vanliga standard DualSense.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

ELF
Medlem

Haha, löjligt.
Dags för Fony att få tummen ur och antingen trycka i ett batteri av högre kvalité eller erbjuda en kontroll som använder AA batterier.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Modulära spakar men batteriet är ett jäkla meck att byta ut som kräver en viss kompetens och specialverktyg (antar att kontrollen inte har funktion för hot-swap av batteri)?

Sjukt trött på den här utveckling som idag har blivit standard när det kommer till batteridrivna produkter i allmänhet.

Det är så klart inte bara Sony som gör det. Minns när Samsung lanserade Galaxy S5 för många år sedan och petade på Apple via en av sina reklamfilmer för deras mobiltelefon och jämförde sig med USP:en att man kan snabbt byta ut sitt batteri genom att enkelt för hand öppna bakluckan och sätta in ett nytt reservbatteri. Idag har de flesta teknikjättar frångått det, produkten ska bli obsolet och konsumenten ska sträva efter att köpa nytt och kassera när batteriet har levt sitt.

@ 00:37

Medlem
Skrivet av Sorten:

6 timmar för en kontroller är acceptabel drifttid det behövs inte mer. Säg att man spelar en hel dag och börjar klockan 9 med kontrollern fulladdad och spelar till 12 det blir tre timmar. Man tar sen en timmes lunch för och laga mat och äta och så där kontrollern kan ligga på laddning. Man spelar sen sex timmar då är klockan 18:00 och då är det dags att börja laga mat och äta igen. Kontrollern kan återigen ligga på laddning för att återuppta spelandet sen och man får kanske spela de sista timmarna på kvällen med laddning. En kontroller behöver inte ha längre batteritid än så. Om man spelar mer ja då får man ha en tillräckligt lång sladd som gör att man ändå kan sitta på rimligt avstånd.

Det där är ju något jag hade stört mig oerhört på att behöva sätta kontrollern på laddning varje gång man inte använder den. Jag har sessioner som är rätt långa och när jag väl ska spela vill jag inte börja med en urladdad kontroller. Med Xbox series kontrollern är det ett icke problem. Om jag dessutom byter till AA så håller den en månad.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sony kan verkligen inte det här med handkontroller. Mening med innovationer och utveckling är ju att göra det bättre inte sämre. Och 240€? För det priset får man nästan en Series S. Alltså en hel konsol + handkontroll. Det skiljer sig bara ett tiotal €.

Kommer ni köpa 2 st Edge? En som alltid är laddad?

Medlem

AA Celler är the way to go när det kommer till kontrollers
Men sen har vi Nintendo som faktiskt ger 40+ timmar på en laddning med sina pro dosor

Hoppas verkligen att Microsoft aldrig kommer gå ifrån AA celler


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

6h batteritid, för en kontroll som kostar smått löjliga 250 dollar?? Snikaste jag nånsin hört talas om...12h var väl nog dålig batteritid på en vanlig PS5-dosa. Min Switch Pro controller från mars 2017 levererar fortfarande, 5 år och 9 månader senare, stadigt över 25h batteritid.

Skrivet av Godofcheese:

AA Celler är the way to go när det kommer till kontrollers
Men sen har vi Nintendo som faktiskt ger 40+ timmar på en laddning med sina pro dosor

Hoppas verkligen att Microsoft aldrig kommer gå ifrån AA celler

Nä, varför det? NiMH-AA slits ju ut bra mycket fortare än vad ett inbyggt lithiumbatteri i t.ex. en Switch-kontroll slits. Inte en chans att man får ut acceptabel batteritid på 2 uppladdningsbara AA efter 5 års bruk, det går åt mängder med AA-batterier även om man köper uppladdningsbara. Batteriet på min Switch kontroll kommer jag kanske behöva byta ut en gång på 10 år...

Medlem
Skrivet av Majoren:

6h batteritid, för en kontroll som kostar smått löjliga 250 dollar?? Snikaste jag nånsin hört talas om...12h var väl nog dålig batteritid på en vanlig PS5-dosa. Min Switch Pro controller från mars 2017 levererar fortfarande, 5 år och 9 månader senare, stadigt över 25h batteritid.

Nä, varför det? NiMH-AA slits ju ut bra mycket fortare än vad ett inbyggt lithiumbatteri i t.ex. en Switch-kontroll slits. Inte en chans att man får ut acceptabel batteritid på 2 uppladdningsbara AA efter 5 års bruk, det går åt mängder med AA-batterier även om man köper uppladdningsbara. Batteriet på min Switch kontroll kommer jag kanske behöva byta ut en gång på 10 år...

Jag behöver ladda mina eneloops väldigt sällan
Sen har jag alltid flera set laddade och klara OM det skulle hända att batteriet tog slut när man gameade
Väldigt sällan batterierna har dött för mig under en lång session
Då måste jag ha glömt av att byta batterier på ett tag


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag laddar kontrollen varje gång jag spelat så verkligen ett ickeproblem.

Jag lägger den på laddning när jag spelat klart. Inga problem. Spelar man mer än 6h i sträck får man väl skaffa 2st

Medlem

Vettefan hur Sony tänker med sina kontroller egentligen.
Varför inte bara ha det enkelt att man själv byter ut sina batterier, vanliga AA batterier?
Nej men det är väll för att kunna sälja laddställ osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

6h batteritid, för en kontroll som kostar smått löjliga 250 dollar?? Snikaste jag nånsin hört talas om...12h var väl nog dålig batteritid på en vanlig PS5-dosa. Min Switch Pro controller från mars 2017 levererar fortfarande, 5 år och 9 månader senare, stadigt över 25h batteritid.

Nä, varför det? NiMH-AA slits ju ut bra mycket fortare än vad ett inbyggt lithiumbatteri i t.ex. en Switch-kontroll slits. Inte en chans att man får ut acceptabel batteritid på 2 uppladdningsbara AA efter 5 års bruk, det går åt mängder med AA-batterier även om man köper uppladdningsbara. Batteriet på min Switch kontroll kommer jag kanske behöva byta ut en gång på 10 år...

jag har fortfarande 1,2v Nimh batterier jag köpte till Xbox 360 konsolen och de funkar fint efter många år. Visst är batteritiden inte superbra längre men den duger för mig. Men har runt 12 batterier så vet inte hur många laddcykler alla har.
Nu har jag har sett att det finns uppladdningsbara lithium aa batterier att köpa. Så det är väl bara att göra det om du ska köpa nytt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vettefan hur Sony tänker med sina kontroller egentligen.
Varför inte bara ha det enkelt att man själv byter ut sina batterier, vanliga AA batterier?
Nej men det är väll för att kunna sälja laddställ osv.

Jag hade avskytt AA-batterier.

Medlem
Skrivet av Majoren:

6h batteritid, …

Vart i artikeln står det att DualSense Edge har 6h batteritid?

I deras tester är det standard Dualsense som hade 6 timmar efter X antal månader (Techradar har inte testat Edge-varianten).
Hade för övrigt varit intressant att veta hur de genomförde testerna på gamla Dualsense, vilket trist nog inte nämns.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

12
Skriv svar