Är en remake värd ett fullpris?

Medlem

Beror på om det tillför något och spelet blir bättre. Är det bara en cash grab med lite nya texturer i samma engine så får det vara.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vattentemplet underlättas så sjukt mycket när du hela tiden kan ha kartan på skärmen under.

Skulle va det då

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja just det! Jag trodde ju Code: Veronica skulle bli remaken efter RE2 faktiskt? Men hade nu totalt glömt bort det spelet.

Det är väl lite av seriens fula ankunge då det släpptes till Dreamcast och sålde därefter. Men jag gillar det och har inte gett upp än.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Så är det nog, tror det var mycket enklare att göra 3an också. Precis på samma vis som 3an kändes som en expansion till 2an back in the days. Personligen gillar jag nog 3an minst av alla klassiska RE-spel (men verkar vara en av de få).

Ja, fast jag gillade trean mycket just därför. Men tvåan är nog oslagbar hur många spel till det än blir.

Kommer inte riktigt ihåg hur det var med grafik ocg sånt, om det kan ha sparat produktion med samma miljöer.

Modeller har säkert ha återvunnits från 2 med nya vinklar. Men såg händelsevis nyligen något där det nämndes att de videos som utgör merparten av miljöerna tog flera dagar bara att rendera för varje scen.

Skrivet av Ruffles:

Det är väl lite av seriens fula ankunge då det släpptes till Dreamcast och sålde därefter. Men jag gillar det och har inte gett upp än.

Fast spelet kom även till PS2 inte jättelångt efter, (men till Spelkuben var det en god bit ytterligare längre) och ungefär samtidigt just som SEGA kastade in handduken i maskinen. Så känns kanske inte som att Dreamcasten skulle ha bidragit att dra ner förväntningarna på spelet.

Det här var ju också ganska långt innan spel släpptes samtidigt världen över, ens på samma plattform.

Skribent
Skrivet av ZF:

Ja, fast jag gillade trean mycket just därför. Men tvåan är nog oslagbar hur många spel till det än blir.

Kommer inte riktigt ihåg hur det var med grafik ocg sånt, om det kan ha sparat produktion med samma miljöer.

Modeller har säkert ha återvunnits från 2 med nya vinklar. Men såg händelsevis nyligen något där det nämndes att de videos som utgör merparten av miljöerna tog flera dagar bara att rendera för varje scen.

Med tanke på att spelet startade som en spin-off som fick byta namn till RE3, och sen hastades fram till ps2 för att den "tänkta" trean skrotades. Så är det nog så att de sparade in vad de kunde i produktionen med assets och sånt.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ZF:

Fast spelet kom även till PS2 inte jättelångt efter, (men till Spelkuben var det en god bit ytterligare längre) och ungefär samtidigt just som SEGA kastade in handduken i maskinen. Så känns kanske inte som att Dreamcasten skulle ha bidragit att dra ner förväntningarna på spelet.

Det här var ju också ganska långt innan spel släpptes samtidigt världen över, ens på samma plattform.

Ja, och jag vet inte hur Code Veronica X sålde. Jag vet bara att Code: Veronica är ett av de RE-spel som sålt sämst.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

En remake som enbart följer orginalet, gjord i en ny motor och som bara lägger till lite lull lull är inte värt fullpris.
Problemet är att många efterfrågar just detta, och det tar tid att utveckla en remake (en remaster är en annan fråga).
Däremot om man gör som i exempelvis Final Fantasy VII fall. Att vi får ett helt annat spel, men att det följer samma grundhistoria. Då är det helt klart värt fullpris.
Men den vägen är svår.
Många spel skulle säkert förstöras av den behandlingen. Men, om man gör det rätt...

Medlem
Skrivet av robbis:

Tittade precis in på Epic store och såg att man kunde "förboka" Dead Space-Remake för enbart 649:-
Fick en liten funderare, skulle jag verkligen betala fullpris spel för ett spel jag antagligen redan spelet flera gånger, och klarat?
I detta fall så absolut inte, älskar dead space men i mina ögon är en remake mer värd en pris summa på 2-300kr max. Även fast det är massa fancy tech bakom allt i det nya. Som ny spelare som aldrig kört Dead Space så är det ju skitsamma, det är en ny upplevelse, som antagligen är bättre än den jag upplevde för en massa år sedan, men för oss som redan spelat dem flera gånger? Dom ingår dessutom i gamepass om jag vill spela dem igen. Utan uppgraderad grafik och nya coola ljudeffekter i super duper 3d.

Känner precis tvärtom, det är lyxvara att vi får en AAA-remake, speciellt på något så nischat som sci-fic skräck. Kände precis samma med Demon Souls som var värt varenda öre, snacka om värdig remake.

Älskade orginalet och stödjer gladeligen detta till fullo. Ser fram emot att varva Dead Space ytterligare många gånger i denna nya tappning och hoppas känslan består, det ser ju onekligen riktigt bra ut.

Medlem

Jag tycker det borde vara någon hundring billigare än ordinarie, med tanke på just den simpla faktan att viss del i spelets utveckling är "recycled" och ska således inte uppfinnas igen, koncept, manus, story ect ect

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Ja, och jag vet inte hur Code Veronica X sålde. Jag vet bara att Code: Veronica är ett av de RE-spel som sålt sämst.

Tror problemet var att spelet blev inklämt mellan 3an och 4an. Släpptes väl ett år efter RE3 på PS2 och ett år före RE4 på GC. Tanken var väl att spelet skulle marknadsföras främst som ett Dreamcast-spel så det hamnade i skymundan på alla andra konsoler. Men det är ju det sista "klassiska" RE-spelet vi fick innan serien gick mer åt actionhållet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Aldrig värt full pris i mina ögon.

Konceptet, manuset och upplägget är redan framtaget. Det är enligt mig det som tar längst tid.

En remake/remaster har du ju ursprungsspelet framför dig. Nivåerna är redan framtagna, du kopierar layouten och slänger in nya objekt. Karaktärerna är framtagna, samma sak där. Egentligen allt.

Max 299kr för en remake/remaster. Allt annat är ett enkelt försök för utvecklaren att tjäna enkla pengar pga brist på idéer.

Fö. alldeles för många remakes/remasters idag och få nya stora IPn.

Final Fantasy 7 remake skriver ju om hela historien. Med helt ny grafikmotor, dialog, händelser, områden, etc. Det ligger lika mycket arbete bakom den som andra AAA-spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror problemet var att spelet blev inklämt mellan 3an och 4an. Släpptes väl ett år efter RE3 på PS2 och ett år före RE4 på GC. Tanken var väl att spelet skulle marknadsföras främst som ett Dreamcast-spel så det hamnade i skymundan på alla andra konsoler. Men det är ju det sista "klassiska" RE-spelet vi fick innan serien gick mer åt actionhållet.

Code: Veronica originated from an unsuccessful attempt to port Resident Evil 2 to the Sega Saturn. After producer Shinji Mikami and his team learned they would be unable to port the game without making a large sacrifice to quality, Mikami was asked by his leadership to create something else for Sega fans, and so development began on an original Saturn game. When Mikami asked for more time to develop the game, he was told it would need to have a better technical quality, making Sega's upcoming Dreamcast more appealing.

Med facit i hand så önskar man att dom helt skippat RE till Sega.

Medlem

En riktig Remake = Ja
En Remaster = Nej

Hursomhelst så finns det bara en Remake världen behöver.
På Trespasser!

Medlem
Skrivet av robbis:

Fick en liten funderare, skulle jag verkligen betala fullpris spel för ett spel jag antagligen redan spelet flera gånger, och klarat?
I detta fall så absolut inte, älskar dead space men i mina ögon är en remake mer värd en pris summa på 2-300kr max. Även fast det är massa fancy tech bakom allt i det nya.

När det gäller Dead Space-remaken så är mitt svar absolut Ja. Jag betalar gärna fullpris utan problem i det här fallet eftersom det är tydligt att utvecklarna inte enbart släpper något som bara ser ännu snyggare ut än originalet utan de har även vidareutvecklat och förbättrat spelet.

Jag skrev precis om några av förbättringarna här.

Moderator | Testpilot

En remake kan vara värd fullpris. Final Fantasy 7 Remake är ett exempel då det är ett helt nytt spel på alla sätt.

Ett spel som The Last of Us Part I hade gärna kunnat få vara lite billigare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Ronzem:

En riktig Remake = Ja
En Remaster = Nej

Hursomhelst så finns det bara en Remake världen behöver.
På Trespasser!

Borde ju funka bara i Cryengine? Var inte första demot från den motorn en ö med dinosar?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

För mig är det enkelt:

Välgjord Remake/Remaster + Jag har inte spelat originalet = Köp till fullpris.

Välgjord Remake/Remaster + Jag har redan spelat originalet = Köp på rea.

Dåligt gjord Remake/Remaster = Skippa direkt. Finns så mycket annat att spela ändå.

Medlem

Tycker inte man kan dra en linje och säga att alla remakes inte kan kosta fullpris...FFVII remake är ju som ett helt nytt spel? Klart som tusan det ska få kosta. Problemet är väl mer den att ibland känns det inte ens som branschen är säkra på vad som klassas som en remake och vad som klassas som en remaster?

Remakes är egentligen inte problemet som jag ser det, men remasters? Där är det ju nästan absurt ibland...

Medlem

Pris styrs av efterfrågan. Spel kommer alltid att sättas efter fullt pris. Sedan är frågan om hur länge produkten kommer förbli till fullt pris, det är konsumenterna som bestämmer det med sina köp.

Medlem

För det första måste spelet vara minst 10 år gammalt, sedan bör originalet helst inte heller vara spelbart på den i dagsläget aktuella konsolgenerationen. Därefter så bör förbättringarna vara mer än bara grafik och prestanda, de måste innehålla saker så som ny spelmekanik och/eller utökat innehåll så som story eller design av värld/nivå.
Är alla dessa saker uppfyllda och det är riktigt bra utfört så kan jag tycka att fullpris är motiverat, men med detta sagt så tycker jag oftast att remakes inte når riktigt hela vägen fram och bör kosta något mindre. En hundring eller två lägre pris än ett helt nytt spel brukar i det allra flesta fall kännas som rätt pris för mig.

Medlem

bror på hur mycket tid och förnyelse dom har lagt in på remake, är det bara en rak copy paste med låt säga lite förbättrad grafik så tycker jag dom ska ta mindre pris än när originalet kom. Men om dom givit mer kärlek in på spelet så det verkligen blir den bättre utgåvan av spelet ja då kan nog samma pris ett litet tag vara ok tycker jag.

Medlem

Har bara spelat en gång vid släpp och glömt bort det mesta så för mig blir det som ett helt nytt spel och värt det.

Remake och remasters är jo egentligen mest för dom som aldrig har spelat spelet. Så tycker du att du inte får något utav det och inte värt pengarna så är det bara att inte köpa.

Jag tycker bra remakes är helt klart värda fullpris

Medlem

Nej, inte ens om det är mer perfekt än originalet.


signatur

//monster

Medlem

Bara om spelet tilför något utöver "remakeandet". Resident evil 2 remake gav mig en annorlunda (och positiv) spel upplevelse om man jämför med originalet.

Medlem

Det finns många faktorer som väger in helt klart. En av dem är ju hur mycket billigare det lär vara för ett företag att putsa upp grafiken på ett befintligt spel mot att släppa ett nytt från grunden. I rättvisans namn bör det återspeglas i priset också.
Jag köpte nyligen D2:Remastered när det gick för halva priset (200kr), och det känns mer rimligt att betala än fullpris.

Just D2:R har ju allt klart...story, mekaniker, concept art, musik...allt utom det grafiska och uppdateringar till modern teknologi. Dessutom når väl D2 ut till en större målgrupp nu iom konsolerna, så de lär ju knappas tjäna mindre pengar än när originalet kom.
Visst ska en utvecklare ha betalt i nivå med nedlagt arbete för en remake, men ifall man försöker profitera hutlöst får man också räkna med att communityn tycker att de är giriga rövhattar och istället ger fan i att köpa remaken.

Medlem

Finns några stycken som helt klart är värt det, shadow of the colossus, re2, ff7, demon souls, mafia, och nu kanske dead Space och Silent Hill. Klart som fan det är värda sitt pris🙃

Medlem

Är det en riktigt bra remake på ett AAA spel som jag inte har spelat så är det värt fullpris. Men jag köper inte ett spel två gånger och spelar extremt sällan ett spel mer än en gång.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Ja om remakesen är som ett helt nytt spel som tex senaste resident evil spelen. Om det bara är ett reskin så borde det kosta lika mycket som mods, nada om man redan äger spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Kan va värt det .. om det är en RIKTIG remake .. inte bara mer högupplösta texturer och lite nya effekter.
För att kvalificeras som remake i mina ögon så ska ALLT va omgjort från scratch , för den senaste hårdvaran.

Medlem

När de släppte Sonic Mania, ett helt nytt Sonic spel i 2D grafik för 200kr så var jag med på tåget direkt. Det är inte ens en remake.
Skulle till och med säga att Mania är det bästa 2D Sonic spelet hittills.

Sen kom Sonic Origins (Sonic 1-2-3) för ett högre pris på 400kr. Visst är det 3 spel men dom är gamla.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar