Regel för spridning av läckor?

Medlem
Regel för spridning av läckor?

Borde det inte finnas en regel för kända spel nyhetssajter att inte sprida läckor och rykten som skadar ett spels utveckling? Vet att det är svårt/omöjligt men borde vara en sån allmän sak för nyhetssidor, att vara överens om.

Jag menar hade ju inte alls blivit så stort o skadligt om det inte spreds vidare i nyheterna världen över.

För i slutändan är det bara en som blir vinnare då: läckaren själv.

Medlem

Riktigt bra grävande journalist kommer aldrig direkt från bolagen officiella PR-avdelning. I.e. det har läckt på ett eller annat sätt. Hade man inte skrivit om misshavande så hade fler bolag betett sig som skit.

Sedan förstår jag att du egentligen tänker på screens/early builds som läckt via hacker-attacker, etc. Det är så klart klandervärt. Men för allt i världen, stoppa inte all journalistik som inte gått igenom företagens egna censur...

Medlem

Tänker främst som nu senast med GTA 6 läckan där nyhetssajter spred vidare videos från läckan. Sen i samma artikel så beklagar de sig att det skett en läcka och att det skadar industrin.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Tänker främst som nu senast med GTA 6 läckan där flesta nyhetssajter spred vidare videos från läckan. Sen i samma artikel så beklagar de sig att det skett en läcka och att det skadar industrin.

Mmm. De söker bara klicken. Samma usla journalistik som kvällstidningarna hamnat i.

Medlem

Så du efterfrågar censur mao? Ska det bara gälla spelföretag? vad händer med whistleblowers som rapporterar om oegentligheter hos företagen? Vem bestämmer vad som är en skadlig läcka?

Visst det är beklagligt det som hände med Rockstar, men det finns inget 100% igt sätt att hindra spridning, Kan ju hålla med om att man kanske inte behöver länka direkt till läckorna, men skriva om det måste ju få göras


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Så du efterfrågar censur mao? Ska det bara gälla spelföretag? vad händer med whistleblowers som rapporterar om oegentligheter hos företagen? Vem bestämmer vad som är en skadlig läcka?

Svåraste biten just. Vad sägs om sunt förnuft?

Medlem

Llart.man måste rapportera om sånt som tex gta6 läckan.
Hur skulle det se ut om ingen nämnde nått om det och alla läste om det via andra vägar ist.
Lika bra att.få en rapport om vad som föresgår annars är det rätt att allt blir rykten


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av B-itta:

Svåraste biten just. Vad sägs om sunt förnuft?

Tyvärr så är det långt ifrån alla som besitter detta..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skrivet av B-itta:

Svåraste biten just. Vad sägs om sunt förnuft?

Vem bestämmer vad sunt förnuft är?
För mej är det sunt förnuft att det inte går att ha regler som du frågade efter, för det går inte att få en världsomfattande lag som säger så inom spel på nyhetssajter


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Llart.man måste rapportera om sånt som tex gta6 läckan.
Hur skulle det se ut om ingen nämnde nått om det och alla läste om det via andra vägar ist.
Lika bra att.få en rapport om vad som föresgår annars är det rätt att allt blir rykten

Hade ju varit katastrof om vi inte hade fått reda på att det skett en läcka...

Nä men man kan ju försöka göra det på ett sätt som inte sprider vidare videorna eller länkar till själva läckan. Att göra saken större än vad det behöver vara. Gynnar ju bara läckaren och förstör för spelutvecklaren.

Skrivet av Snake Plissken:

Vem bestämmer vad sunt förnuft är?
För mej är det sunt förnuft att det inte går att ha regler som du frågade efter, för det går inte att få en världsomfattande lag som säger så inom spel på nyhetssajter

Påpekade att det är en omöjlig sak att genomföra, men man kan alltid diskutera det

Medlem

Jag tycker nästintill det är omoraliskt eller om man ska hårdra det hela, oprofessionellt att släppa artiklar eller nyheter om läckor som dessutom länkar till bilder, videor eller vad det nu kan vara. Många spelsidor skriver ju friskt om hur viktigt det är att bevara spelkultur men samtidigt har man inga problem att sprida läckor. Är inte det på gränsen till hyckleri?

Osäker på om DNF-läckan räknas in här?

Men säg t ex diablo 4-läckan. Det är ju en sak att nämna att det blivit läckt och en annan att hänvisa direkt till videor. Detta skadar ju både företaget och de anställda. Jag förstår om det är aftonbladet som ändå är en skvallertidning men en seriös spelsida borde inte länka till läckta videor. Är ju som att länka direkt till piratsidor i min värld men kanske bara jag som övertänker?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Självklart inte. Är redan brist på riktig speljournalistik, de flesta sidorna är glorifierade spelbloggar där man endast publicerar utgivarnas noggrant formulerade säljsnack som nyheter eller skriver hype-texter som förhandstittar där det ofta inte ens är tydligt om spelet faktiskt testats. När såg du exempelvis en negativ förhandstitt senast?

Det är redan ett problem hur spelsidor ignorerar buggar i sina recensioner (Cyberpunk), hur spel recenseras som att mikrotransaktioner är frånkopplade från upplevelsen (Fifa, Overwatch) eller där recensionen baseras på noggrant regisserade spelupplevelser under vräkiga pressresor där man testar spelet i perfekta testmiljöer (Battlefield). Att sitta och be om att spelsidor tar avstånd från läckor, som borde vara en central del av deras verksamhet, är lika absurt som att be om att lägga ned med negativa recensioner i och med att de kan skada spelförsäljningen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Självklart inte. Är redan brist på riktig speljournalistik, de flesta sidorna är glorifierade spelbloggar där man endast publiceras utgivarnas noggrant formulerade säljsnack som nyheter eller skriver hype-texter som förhandstittar där det ofta inte ens är tydligt om spelet faktiskt testats. När såg du exempelvis en negativ förhandstitt senast?

Det är redan ett problem hur spelsidor ignorerar buggar i sina recensioner (Cyberpunk), hur spel recenseras som att mikrotransaktioner är frånkopplade från upplevelsen (Fifa, Overwatch) eller där recensionen baseras på noggrant regisserade spelupplevelser under vräkiga pressresor där man testar spelet i perfekta testmiljöer (Battlefield). Att sitta och be om att spelsidor tar avstånd från läckor, som borde vara en central del av deras verksamhet, är lika absurt som att be om att lägga ned med negativa recensioner i och med att de kan skada spelförsäljningen.

Lägga ned negativa recensioner? Vad är det för jämförelse. Negativa recensioner förstör för spel utvecklaren: ja, men då är det ju utvecklarens fel att det gjort ett spel som inte håller.

Men du kan ju inte jämföra det med läckor som förstör för utvecklaren, vare sig bra eller dåligt spel, då de måste ofta stoppa produktion med förseningar, spoilers, krav om betalning från läckaren m.m.

Medlem

Den som tror att t.ex. GTA6 kommer att misslyckas pg av en läcka bör nog gå hem och tänka lite igen. Får vi inte nyheter från FZ om läckor så får vi dem från annat håll. Det är bara löjligt att resonera på det sättet.

Det är flera spel som läckts på nätet i varierande grad, och inget av dem (Witcher 3, HL2 etc) har misslyckats med att sälja i miljoner av exemplar: https://www.pcgamer.com/biggest-gaming-leaks/

= dina argument står på jäkligt skakig mark.

Den enda faktiskt negativa effekten är spoilers för de som vill vänta, men det finns ett val - Läs inte. Simpelt.

Medlem

Jag kan hålla med både trådskaparen och inläggsförfattare i frågan. T.ex. går det ju att rapportera om läckan, och skriva om den, utan att publicera tweets med videos från läckan. Det är lite som att dunka hackaren i ryggen och säga "bra jobbat nu kan vi frossa i dina resultat och skita fullständigt i utvecklarna, deras jobb, integritet, hur det påverkar deras arbete". Många blev ju förbluffade över hur fult det var, utan en tanke på att det var gamla builds och tidigt i utvecklingen. De verkar tro att GTA V ser ut som det gör från dag ett till release och att utvecklarna bara använder drag&drop för att fylla spelen med innehåll. För oinsatta gav det ett skadligt resultat där många nu tror slutresultatet är någonting lika dåligt. Nu är det ju ändå GTA det handlar om så det kommer säkerligen inte påverka försäljningssiffrorna nämnvärt utan sälja i typ 150M exemplar ändå - men som bild av spelindustrin kan det vara skadligt. Så skriv om läckor och hackare, absolut, men publicera gärna inte deras resultat. De som vill kan nog hitta till de ändå och media behöver inte vara behjälplig till skadedjuret och hälla bensin på elden själva.

Medlem

Haha vad tokigt. Det är väl snarare för lite läckor och grävande journalistik bland spelnyheterna. Tänk om all nyhetsrapportering var sådan. Endast pressmeddelanden.Skulle våra politiker t ex. göra ett mycket bättre jobb om ingen granskade dem?

Skrivet av GustavA:

Haha vad tokigt. Det är väl snarare för lite läckor och grävande journalistik bland spelnyheterna. Tänk om all nyhetsrapportering var sådan. Endast pressmeddelanden.Skulle våra politiker t ex. göra ett mycket bättre jobb om ingen granskade dem?

Till viss del, skulle jag säga.
Jag har en tanke om att den viktigaste politiken, på kommun- och region-nivå, styrs av sådana som har ambitioner att ta sig in i riksdagen. Dit kommer du enbart om du inte gjort bort dig, vilket gör att de som sitter på dessa viktiga nivåer är så fokuserade på att inte göra bort sig. Vilket resulterar i att de inte vågar att ta beslut i svåra frågor utan nöjer sig med de enklare ärenden som ligger på bordet och helst vill slänga över ansvar uppåt i de svårare frågorna.
Det är direkt dåligt för den politik som direkt påverkar invånare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Att gömma undan t.ex. GTA 6-filmerna och sätta spelbolagens intresse före läsarens är ett perfekt sätt att tappa all trovärdighet

Medlem

Hade källkoden publicerats på forumet (alt. länkats i kommentarer utan att sådana plockas ned) hade jag hållit med - det känns som att gå över gränsen. Men att rapportera om, och posta videor som ligger öppet på YouTube... nja, det känner jag är okej och i läsarens intresse.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Svåraste biten just. Vad sägs om sunt förnuft?

varför anser du att speljournalister har nån slags skyldighet att värna om spelföretag? speciellt när det gäller såna jättar som rockstar. jag tycker inte om att läsa om läckor av spel jag ser fram emot, och har därför inte sett något av det läckta materialet, men skulle aldrig få för mig att be speljournalister censurera sig själva när en ett sånt scoop bokstavligen dimper ner i knät på dom.

du återkommer till "förstör för utvecklaren", så du menar att det är "taskigt" mot rockstar eller vad? dom har ingen annan än sig själva att skylla för bristande säkerhet. journalisters enda jobb är att rapportera, inte oroa sig för hur det påverkar storföretags vinstmarginal.

Medlem
Skrivet av superlim:

Att gömma undan t.ex. GTA 6-filmerna och sätta spelbolagens intresse före läsarens är ett perfekt sätt att tappa all trovärdighet

Tanken bakom är nog mer att försöka stoppa spridningen av elden så gott det går. Att dela läckan är ju indirekt att hjälpa läckaren.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Borde det inte finnas en regel för kända spel nyhetssajter att inte sprida läckor och rykten som skadar ett spels utveckling? Vet att det är svårt/omöjligt men borde vara en sån allmän sak för nyhetssidor, att vara överens om.

Jag menar hade ju inte alls blivit så stort o skadligt om det inte spreds vidare i nyheterna världen över.

För i slutändan är det bara en som blir vinnare då: läckaren själv.

Det enda jag skulle hålla med är att inte länka till källkoder. Videos och bilder som är upplagda på YT och Twitter ser jag inget problem om att rapportera. Det är trotsallt nyheter som ligger ute på det offentliga som inte kan skada eller fördröja utveckling utav spel. Lite som att säga att media inte skulle få rapportera om Wikileaks och vad de hade skrivit om för läcker.

Hur många spel har tagit skada utav att folk har "läckt" pre-alpha bilder och filmer? Hur många spel har tagit skada utav att folk läckt videos utav spel som varit under NDA i Closed Beta-tester? Tog BF2042 skada för att det läcktes och rapporterades om deras interna beta-tester med videoklipp? Inte direkt.

Att inte skriva om stora händelser bara för att "det finns en risk att någon tar skada utav det" är fel, dessutom så skulle allt kunna anses som "skada" om man vrider på det tillräckligt mycket. Även om man skulle recensera ett spel och ge det dåligt betyg så tar ju spelbolaget skada då det kan påverka försäljningar.
Att rapportera om dålig företagskultur gör ju mer skada på spelbolaget än om man inte hade rapporterat om det.

Nej, nyhetssidor (spel och vanligt) ska ha all rätt att kunna rapportera om händelser och incidenter, och länka till vad de anser inte kan göra någon skada över nyheten i sig (som t.ex. bilder, videos).

Avstängd
Skrivet av Zymac:

Så du efterfrågar censur mao? Ska det bara gälla spelföretag? vad händer med whistleblowers som rapporterar om oegentligheter hos företagen? Vem bestämmer vad som är en skadlig läcka?

Visst det är beklagligt det som hände med Rockstar, men det finns inget 100% igt sätt att hindra spridning, Kan ju hålla med om att man kanske inte behöver länka direkt till läckorna, men skriva om det måste ju få göras

Det är "censur" att upphovsrättsskyddat material och möjligen affärshemligheter "läcker"?

Dåliga arbetsförhållanden på en arbetsplats är däremot inte "upphovsrättsskyddat" eller "affärshemligheter" så det är "okej att det läcker ut till allmänheten".

Att skriva om en "läcka" leder ironiskt nog till att det "läcker" mer eftersom fler söker reda på det och troligen sprider vidare.

Det går att problematisera det hela med mer objektiva nyanser där majoriteten håller med istället för att rättfärdiga/ursäkta allt med, "vem ska bestämma vad x y z egentligen är?".

Redaktör

@B-itta - Man får avgöra från fall till fall om man ska skriva eller inte. GTA 6-läckan är rätt given att rapportera om då det "bara" handlar om bilder och videor, inte om spelbar kod. Det är stort allmänintresse (vilket syns av att reguljära medier också skrev om läckan). Och grundproblemet är att det läcker hos Rockstar, inte att vi skriver om att det läcker hos dem.

Den gamla Doom 3-läckan var väl värre då det fanns spelbar kod att ta hem, och när medier rapporterar kommer folk göra det. Men åter ligger ju ansvaret hos de som sitter på koden, men medier ska givetvis inte uppmana till eller länka direkt till nedladdningsställen.


signatur
Medlem

Självklart ska en oberoende publikation skriva om läckor och få länka till media kring det. Är redan nu alltför mycket munkavle på media vad gäller recensionsembargo före vissa datum, youtube-takedowns av gameplay, och hot om svartlistning av recensionskod vid negativ kritik.

Mer makt till konsumenterna.

Testpilot

Tycker det är lite intressant hur pass lite gräv det är inom speljournalistik. Jag följer sport och fotboll väldigt mycket och det är väldigt vanligt att spelarövergångar ryktas om friskt i tidningar innan de sker officiellt. Kanske för att speljournalister är beroende av recensionskoder etc. kanske inte så kul att skicka ut koder till en sajt som har läckt saker. Vet att det hände när Kotaku avslöjade saker om Betheseda spel om jag minns rätt, då fick Kotaku inga recensionskoder längre.

I GTA 6 fallet har jag svårt att se att det skulle leda till att Rockstar inte skickar några koder men man vet aldrig.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Tycker det är lite intressant hur pass lite gräv det är inom speljournalistik. Jag följer sport och fotboll väldigt mycket och det är väldigt vanligt att spelarövergångar ryktas om friskt i tidningar innan de sker officiellt. Kanske för att speljournalister är beroende av recensionskoder etc. kanske inte så kul att skicka ut koder till en sajt som har läckt saker. Vet att det hände när Kotaku avslöjade saker om Betheseda spel om jag minns rätt, då fick Kotaku inga recensionskoder längre.

I GTA 6 fallet har jag svårt att se att det skulle leda till att Rockstar inte skickar några koder men man vet aldrig.

Fast samtidigt så går det rykten och det läcks väldigt mycket inom spelmedia också. Tar vi GTA6 igen så ryktades det ju vara en grej långt innan Rockstar utannonserade spelet officiellt. Samma månader innan varje E3, när mässan kommer så är ju allt i princip redan avslöjat. Så nog grävs det, skillnaden med sport är att spelutvecklarna är duktiga på att hålla sina kort nära bröstet. Spåren media kan se är ju när de söker nya anställda till något projekt eller om någon som jobbar skvallrar (vilket inte är jättevanligt då de flesta vill behålla sina jobb).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Till viss del, skulle jag säga.
Jag har en tanke om att den viktigaste politiken, på kommun- och region-nivå, styrs av sådana som har ambitioner att ta sig in i riksdagen. Dit kommer du enbart om du inte gjort bort dig, vilket gör att de som sitter på dessa viktiga nivåer är så fokuserade på att inte göra bort sig. Vilket resulterar i att de inte vågar att ta beslut i svåra frågor utan nöjer sig med de enklare ärenden som ligger på bordet och helst vill slänga över ansvar uppåt i de svårare frågorna.
Det är direkt dåligt för den politik som direkt påverkar invånare.

En kan bli frustrerad över mycket i dagens samhälle. Men det är ibland lätt att glömma att det finns en anledning till varför demokratiska institutioner är uppbyggda på det sätt som dem är.

Det finns annars en risk att fastna i tanken att om man bara kunde genomföra lösning X, då skulle man få saker och ting gjort! Eller kolla bara på landet Y, där går ju allt enligt plan! Utan att kanske tänka på hur lösning X kan resultera i konsekvenser som är betydligt värre än själva problemet man försöker lösa. Eller att, eftersom landet Y också saknar pressfrihet, har man inte heller samma möjlighet att rapportera om hur det egentligen ligger till under en ofta glorifierad fasad.

Jag har mycket hellre mindre effektiva politiker, med relativ begränsad förmåga att ställa till med bekymmer. Än att de kan ta beslut och starta igång en massa projekt utan transparens och tillsyn.

Kollar man exempelvis på länderna på den här listan...
https://en.wikipedia.org/wiki/Press_Freedom_Index
...är nog chansen relativt god att desto längre ner i listan, desto mer vansinnesbeslut och värre nivå av korruption hittar man.

Problemet handlar snarare om att demokratiska samhällen fungerar bara så långt som befolkningen är engagerad, utbildad och dess förmåga ha en balanserad nivå av skepticism och kritisk tänkande.

-

Liknande gäller ju även GTA 6 läckan. Där en stor del av problemet låg i att oinformerade och okritiska personer inte förstod att det var bara handlade om ett tidig testbygge. Vilket gjorde att vissa forma en helt snedvriden bild om hur spelet kommer att bli vid lanseringen. Och det kommer alltid finnas en sådan massa, men bara för det kan man ju inte anpassa resten av samhället pga sådana individer.

Speciellt med tanke på hur ofta samma oinformerade massa gång på gång utnyttjas att skapa en okritisk hypearme. Nä, då får man också acceptera att samma massa kan vändas emot dig när skit passerar fläkten.

Och ett annat problem är ju också att spelindustrin har en riktigt usel historik när det gäller transparens, öppenhet och ärlighet. Vilket självklart har odlat en cynism bland många, som allt för ofta känt sig lurade.

Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast samtidigt så går det rykten och det läcks väldigt mycket inom spelmedia också. Tar vi GTA6 igen så ryktades det ju vara en grej långt innan Rockstar utannonserade spelet officiellt. Samma månader innan varje E3, när mässan kommer så är ju allt i princip redan avslöjat. Så nog grävs det, skillnaden med sport är att spelutvecklarna är duktiga på att hålla sina kort nära bröstet. Spåren media kan se är ju när de söker nya anställda till något projekt eller om någon som jobbar skvallrar (vilket inte är jättevanligt då de flesta vill behålla sina jobb).

Jo visst händer det men inte så ofta som det skulle kunna, är min känsla. Det är nog inte lika bra insyn i saker och ting men jag spår att det kommer förändras lite grann när spelmediet växer och fler personer blir involverade i produktionen.

eld
Medlem
Skrivet av magma:

Jag tycker nästintill det är omoraliskt eller om man ska hårdra det hela, oprofessionellt att släppa artiklar eller nyheter om läckor som dessutom länkar till bilder, videor eller vad det nu kan vara. Många spelsidor skriver ju friskt om hur viktigt det är att bevara spelkultur men samtidigt har man inga problem att sprida läckor. Är inte det på gränsen till hyckleri?

Osäker på om DNF-läckan räknas in här?

Men säg t ex diablo 4-läckan. Det är ju en sak att nämna att det blivit läckt och en annan att hänvisa direkt till videor. Detta skadar ju både företaget och de anställda. Jag förstår om det är aftonbladet som ändå är en skvallertidning men en seriös spelsida borde inte länka till läckta videor. Är ju som att länka direkt till piratsidor i min värld men kanske bara jag som övertänker?

På efterhand så är ju ändå läckor rätt viktigt rent kulturellt, det är en historisk inblick i spel som annars hade försvunnit med tiden. Men just nar det händer så är det ju inte roligt för studion.

Tänk på alla tusentals spel vi aldrig fått se under dess utveckling, tänk på all historia om utvecklingen som försvunnit.

1
Skriv svar