Sony stäms på 62 miljarder kronor i Storbritannien för konkurrensbrott

Robot
Sony stäms på 62 miljarder kronor i Storbritannien för konkurrensbrott

Eftersom de tar 30 % i provision.

#Playstation-network


Medlem

Nintendo bör svettas då också.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Man stäms för att man tar ut vad som är branschstandard för digitala butiker? Nintendo och Xbox tar ut lika mycket.

Kommer de stämma alla typer av butiker och tjänsteföretag som har en vinstmarginal på 30 %?

Medlem

Man tog nog bara en i högen som lät bra och sen vinner de mot sony kommer de andra som tar 30% också få stämningar

Avstängd

Bara jag som inte kan scrolla på den där sidan?

Avstängd

Att Sony lurar sina konsumenter är ingenting nytt, kul att se någon tar tag i det och stämmer företaget.

Inaktiv

Anledningen att de valde Playstation är möjligen att de tar ut 30% provision (vet inte hur mycket de andra tar) och att utvecklarna inte kan välja plattform utifall de skapar spel för Playstation. Det verkar dock mestadels handla om in-game köp och att man blir beroende av Playstations värld och kan inte välja något alternativ.

“The drive towards in-game purchases allows companies like Sony to profiteer and abuse
their power because they have a captive audience. Sony knows its customers are hooked
once they are part of the PlayStation world and it exploits them with exorbitant charges on
every digital purchase."

Intressant mål och man kan ju hoppas att det sätter ett prejudikat och att Immoral Blizzard kanske till sist får upp ögonen kring det som sker i spelbranschen för detta lär inte bli den sista stora kampen. Finansvärlden har ju betalat ut miljarder på miljarder på böteslistan och spelföretagen kommer nog komma med på top 100 snart. Advokatfirmorna verkar också inse att spelföretagen varit lite väl giriga och tänjt deras gränser för att se hur långt de kan gå. Det är en ny lukrativ värld för dem att kräma ur spelföretagen på pengar och samtidigt vara på konsumenternas sida. Kan inte se något negativt. Mer sådant tack!

Medlem

Ja jag vet inte jag, känns som att det skulle kunna ta ännu mer o folk skulle ändå köpa spelen


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Hur är det med spel på fysisk media som på skiva, är det 30 % där med?

Medlem

Helt sjukt, i min bransch inom IT (laptop hårdvara) så kan man glömma ens tvåsiffrig mariginal som tillverkare eller dist om du vill ha en chans att överleva och vinna affärer. Man brukar skämta på skoj om "ja men ta du dina 30% mariginal på det", sjukt det verkligen fortfarande exsisterar. Det är inte hem-pc tiden nuförtiden där man tjänade 50-100% mariginal.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Helt sjukt, i min bransch inom IT (laptop hårdvara) så kan man glömma ens tvåsiffrig mariginal som tillverkare eller dist om du vill ha en chans att överleva och vinna affärer. Man brukar skämta på skoj om "ja men ta du dina 30% mariginal på det", sjukt det verkligen fortfarande exsisterar. Det är inte hem-pc tiden nuförtiden där man tjänade 50-100% mariginal.

Steam tar väl också 30 procent? Microsoft tar 12 procent (på spel).


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Gnällkuk
Skrivet av D1versity:

Helt sjukt, i min bransch inom IT (laptop hårdvara) så kan man glömma ens tvåsiffrig mariginal som tillverkare eller dist om du vill ha en chans att överleva och vinna affärer. Man brukar skämta på skoj om "ja men ta du dina 30% mariginal på det", sjukt det verkligen fortfarande exsisterar. Det är inte hem-pc tiden nuförtiden där man tjänade 50-100% mariginal.

Det finns ju dock fler än tre tillverkare på den marknaden och lite fler modeller så kanske inte helt jämförbara:)


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Steam tar väl också 30 procent? Microsoft tar 12 procent (på spel).

MS sänkte på PC då man var tvingade då man gav sig in i kampen mellan Epic och Apple.

På Xbox tar de väl fortfarande 30 % vilket man motiverade i domstol med att man subventionerar hårdvaran som man aldrig tjänat pengar på.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Att Sony lurar sina konsumenter är ingenting nytt, kul att se någon tar tag i det och stämmer företaget.

Dom lurar väl inte sina kunder nå mer än andra företag? Folk ser vad spelen kostar och väljer att betala den summan. Hur är det att bli lurad?

Kolla på t.ex. Apple som sätter så höga priser på sina produkter, men ändå springer alla runt med iPhones. Antar att dom också luras och borde stämmas?

Avstängd

62 miljarder? Med den summan kan man lösa världshungern.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Att Sony lurar sina konsumenter är ingenting nytt, kul att se någon tar tag i det och stämmer företaget.

Som alla andra företag


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Vilket svammel.
Om det är nån som borde "få tillbaka" nått på dom där 30% är väll dom som säljer spelen på plattformen och måste punga iväg 30% till Sony, inte dom som köper???


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Kan inte se något negativt. Mer sådant tack!

Det negativa om Sony tvingas sänka provisionen kan ju bli att de beslutar att höja spelpriserna ytterligare istället, för att täcka upp förlusten ^^. Ytterst tveksamt dock.

Jag hade gärna sett billigare priser på nya spel på psn. 849:- för stortitlar och standardversionen verkar ju vara det nya normala tyvärr. Sjukt bra reor har de förvisso hela tiden.

Medlem

man väljer ju själv om man vill köpa spel eller ej, detta känns som larv. ingen större risk att dom sony får betala tillbaka tror jag


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

62 miljarder? Med den summan kan man lösa världshungern.

https://youtube.com/shorts/M0LUdqFJEPI?feature=share

Medlem

Wut, 30% år standard, hos samtliga plattformar, förutom MS
Dom borde väll egentligen fällas istället för att dom inte tillåter externa / tredjeparts nycklar
Alla digitala titlar kan bara köpas på deras egna affär
DET är en konkurrensbrotts fråga


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Ska det där vara kul eller?

Skrivet av FPSJonna:

Ska det där vara kul eller?

kanske trodde att ditt inlägg var ett skämt från början med tanke på hur fel det är att det skulle kunna bota världshungern


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Lägg det på vad en konsol kostar att köpa istället, mycket bättre för konsumenten, eller?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Wut, 30% år standard, hos samtliga plattformar, förutom MS

Och Epic väl?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Och Epic väl?

Jo men dom nämner man inte


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Jo men dom nämner man inte

mog2


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Ska det där vara kul eller?

You tell me. Jag tyckte det var rätt kul ändå.

Avstängd
Skrivet av gorbatjov:

You tell me. Jag tyckte det var rätt kul ändå.

Nja. Rätt osmakligt faktiskt.

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Nja. Rätt osmakligt faktiskt.

Helt ok att tycka så.

12
Skriv svar