Assassin's Creed Liberation plockas bort från Steam, tros bli ospelbart

Robot
Assassin's Creed Liberation plockas bort från Steam, tros bli ospelbart
Medlem

Vänta nu... Dom tänker göra spelet ospelbart även för dom som redan äger det?! Är det ens lagligt? Folk har ju betalat för spelet.

Medlem

Sådan här konsumentfientligt beteende borde vara olagligt, om det inte redan är det. Aldrig mer att jag köper en Ubisoft titel.

Medlem

Undrar om Ubisoft försökte få någon deal med Steam men fick nej, det verkar nästan personligt nu. Har bestämt mig för att inte köpa något mer Ubisoftspel på ett tag. Får se hur Avatar blir, kanske gör undantag för att det är Massive.

En sak som jag personligen har irriterat mig på det är att alla deras MTX är unika för varenda spel. Det är fan ett bolag, kunde de inte gör en gemensam MTX för alla spel? Nejdå, här ska det krämas ur varenda krona genom att spelare inte kan utnytta MTX valuta som blivit över i andra spel. Men gissar att det inte är unikt för Ubisoft.

Medlem

Frågan är om det även gäller de fysiska versionerna. Silent hunter 5 släpptes 2010 tex och det var i gränslandet från när fysiska versioner av PC spel i princip bara var en Steam installation.

Jag har faktiskt den fysiska versionen av Silent Hunter 5 på någon hylla så borde testa i september för att se om det funkar av ren nyfikenhet

Medlem

Vad säger ni? Ska Splinter Cell Blacklist tas bort? Hur vet jag om det är deluxe versionen jag äger eller inte?

Ubisoft står inte högt till i rankingen just nu...

Testpilot

Detta verkar bara gälla Steam? Kan ej se någon information om det på Uplay Connect. Hittar dock inte spelet i Ubisoft store...

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vänta nu... Dom tänker göra spelet ospelbart även för dom som redan äger det?! Är det ens lagligt? Folk har ju betalat för spelet.

Du äger (oftast) inte de digitala spel/filmer som du köper. Du betalar för att låna / har tillgång till dem så länge de finns kvar på plattformen alt. så länge plattformen existerar. Det enda digitala du äger är det som du också kan ladda ner och som inte innehåller DRM.

Tänk t.ex. de som köpt +100 filmer på Playstation/PSN och har sin filmkatalog där. De blir blir snart av med allt då Sony ska ta bort alla filmer/serier från PSN. Yikes.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vänta nu... Dom tänker göra spelet ospelbart även för dom som redan äger det?! Är det ens lagligt? Folk har ju betalat för spelet.

De äger inte spelet. De äger rätten att spela det så länge det finns tillgängligt digitalt.

Edit: Nocturnal hann före.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Detta verkar bara gälla Steam? Kan ej se någon information om det på Uplay Connect. Hittar dock inte spelet i Ubisoft store...

Ser att det finns bara i AC3 Remastered som medföljande spel på Ubisoft Store. Vilket är samma som på Steam nu.

Medlem

Steam förstörde verkligen mycket.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vänta nu... Dom tänker göra spelet ospelbart även för dom som redan äger det?! Är det ens lagligt? Folk har ju betalat för spelet.

Medlem

Nja det är inte så enkelt att man bara betalar för "tillgång" till produkter. EU och Sverige anser ju faktiskt att man innehar äganderätt till all mjukvara som man köper, vare sig det är digitalt eller fysiskt.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Vad säger ni? Ska Splinter Cell Blacklist tas bort? Hur vet jag om det är deluxe versionen jag äger eller inte?

Ubisoft står inte högt till i rankingen just nu...

Skulle inte förvåna mig.
Köpte Blacklist åt mig och brorsan för ett tag sedan, Fick aldrig igång Coop-läget av någon anledning, så vi problemsökte ett tag och kom fram till att spelet inte stödjer den nya uPlay-launchern. Så för att lösa problemet och spela tillsammans skulle vi behöva ladda ned en gammal version från en tredjepartssida och installera den.

Aldrig i livet att jag laddar ned en extra launcher för ett enskilt spel, och särskilt inte från någon okänd hemsida.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Kanske därför flera Ubisoft spel försvinner från steam.

Det funkade ändå inte på deras egen plattform.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Frågan är om det även gäller de fysiska versionerna. Silent hunter 5 släpptes 2010 tex och det var i gränslandet från när fysiska versioner av PC spel i princip bara var en Steam installation.

Jag har faktiskt den fysiska versionen av Silent Hunter 5 på någon hylla så borde testa i september för att se om det funkar av ren nyfikenhet

Menar att det kom till steam 2010? För annars kom det 2005. Minns det för man var så taggad😁

Medlem

Det jag alltid sagt, vill man äga ett spel så ska man köpa fysiskt

Medlem

Dags att skriva om lagar runt rättigheter här. Köp måste börja gälla saker över digitalt. Så korkat att man lånar en licens.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Dags att skriva om lagar runt rättigheter här. Köp måste börja gälla saker över digitalt. Så korkat att man lånar en licens.

Frankrike har jobbat på detta, första delen är avklarad och domen var att Steam-spel ska kunna säljas vidare. Men Valve bryr sig inte, överklagade och motsätter sig givetvis likt hur de gjorde i Australien angående returer, men som tur är förlorade slutligen Valve där (men EA vart ändå först med att tillåta returer, vilket är lite roligt). Så det kan möjligtvis hända saker inom en relativt nära framtid, men inget spikat (senaste nyheten jag snappat upp var 2019)..

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vänta nu... Dom tänker göra spelet ospelbart även för dom som redan äger det?! Är det ens lagligt? Folk har ju betalat för spelet.

Du äger inte spelen på steam. Du hyr dem på obestämd tid... Och nu är den tiden över. Samma på alla online köp ställen,inkl PS o xbox.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

https://twitter.com/IGN/status/1546537582082740224

"Update: Ubisoft says current owners of Assassin's Creed: Liberation HD on Steam will "still be able to access, play, or redownload" it after it's decommissioned."

Medlem

Inte så snyggt, när AC nu firar 15 år i år med någon sorts jubileum, Ubisoft skulle ju kunna ge alla ägare av det första spelet tillgång till AC Liberation HD Remastered som en gest, eller som en väldigt billig uppgradering. Fast problemet är väl att de gjorde det till en del av AC III Remastered... Tror inte det finns separat?

Medlem

Dags att ta på sig sin hatt och öppna buren till papegojan för nu ska det ut och seglas på dom stora haven!

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Menar att det kom till steam 2010? För annars kom det 2005. Minns det för man var så taggad😁

Så kanske det var Jag kollade Steam sidan. Jäklar vad tiden gått fort! På den fysiska utgåvans fodral står det "Permanent internet connection required to play this game", hade säkert med kopieringsskyddet att göra, men skulle inte vara förvånad om det sätter käppar i hjulet framöver. Skall definitivt testa i september!

Även jag skulle vara taggad om det kom ett nytt Silent Hunter. Men det lär väl inte hända med tanke på vilka som äger IPt

Skrivet av Gaara:

Det jag alltid sagt, vill man äga ett spel så ska man köpa fysiskt

Hur många har DVD-spelare / BluRay-spelar i sin dator idag, inte jag, har inte haft det på tio år. Sedan tror jag inte det är rätt väg heller, digitala spel är här för att stanna; UbiSoft kan dock dra åt pepparn


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hur många har DVD-spelare / BluRay-spelar i sin dator idag, inte jag, har inte haft det på tio år. Sedan tror jag inte det är rätt väg heller, digitala spel är här för att stanna; UbiSoft kan dock dra åt pepparn

Jag har inte heller någon DVD/BluRay spelare i mina datorer jag byggt. Har istället en extern drive jag plockar fram vid behov. Vilket idag inte är ofta. På PC kör jag det mesta digitalt nu mera sedan det börjades med otyget att släppa steam installationer i fysiska fodral i princip. Då försvinner mycket av poängen med en fysisk utgåva om den ändå är knuten till en digital tjänst.

På konsol kör jag fortfarande allt fysiskt så långt det är möjligt.

Testpilot
Skrivet av Fulci:

Ser att det finns bara i AC3 Remastered som medföljande spel på Ubisoft Store. Vilket är samma som på Steam nu.

Ah så kanske det är. Jag fick spelet i någon giveaway för några år sen. Har inte hunnit spela det ännu.

Medlem

Varför 100% digitalt inte är en bra utveckling.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

12
Skriv svar