Extern SSD till PS5

Medlem
Extern SSD till PS5

Kära forumiter, jag undrar vilken SSD till PS5 ni kan rekommendera för lagring av PS4-spel. Är alla SSD:er PS5-kompatibla? Är vissa betydligt bättre än andra? Vilka eventuella saker bör jag tänka på?

Jag funderar på att skaffa denna: https://www.webhallen.com/se/product/316088-Seagate-Expansion...

Vet ni om den är kompatibel med PS5, och ifall det går att koppla in den och använda den direkt, eller ifall den först måste formateras i Windows eller att något annat måste göras innan användning?

Medlem

Jag tror inte att Seagate Expansion Portable är en SSD (ganska säker faktisk). Men de flest externa hårddiskar bör fungera. Den du länkade till är snabb nog för att fylla PS4's bandbredd. Hur snabb hårddisken är kommer annars bara märkas av när du flyttar spelen mellan internt och externt tror jag.

Den du har länkat e väll ingen SSD? Utan en hdd??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Oj, ser nu att det är en mekanisk hårddisk, ja.

Finns det någon, mekanisk eller SSD, som ni kan rekommendera? Hållbarhet och pris är viktigast för mig, lite laddningstider kan jag leva med.

Skrivet av Jim128:

Oj, ser nu att det är en mekanisk hårddisk, ja.

Finns det någon, mekanisk eller SSD, som ni kan rekommendera? Hållbarhet och pris är viktigast för mig, lite laddningstider kan jag leva med.

Om man scrollar ner på sidan så är där en som frågar ifall den funkar till PS5 och enligt dom som du funkar den med PS4 spel till PS5.. annars vet jag inte direkt nån att rekommendera


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag köpte en extern SSD till min PS5 förra veckan och hade ungefär exakt samma frågor som dig innan köp. Efter att ha läst lite på olika forum och bland olika recensioner så bestämde jag mig för att chansa på en extern Samsung T7 SSD 1 TB, hade inte haft en sådan tidigare men jag hittade modellen i olika storlekar och färger hos olika återförsäljare, de kostar en del men jag hittade en blå sådan Samsung T7 1TB på Amazon.se för 1412 kr förra veckan på kampanj så jag slog till på den!

Jag fick den levererad häromdagen och jag blev direkt wowad över hur bra den fungerar och hur snabbt och smidigt allt är! Kopplade in den via en av de två snabba USB-A-portarna bak på PS5an och körde igång en formatering direkt via PS5an, formateringen tog några sekunder och sen var den externa SSDn redo att användas med konsolen! Kopierade över PS4-spel som redan var installerade på den interna SSDn till den externa SSDn, det gick väldigt snabbt och det var väldigt smidigt att göra det i PS5an. Testade även att installera storspel som RDR 2 från skiva direkt till den externa SSDn och det gick otroligt mycket snabbare än tiden det tog att installera spelet till min tidigare PS4 Pro. Har även spelat PS4-spel direkt ifrån den externa SSDn och laddtider + prestanda/FPS är i princip exakt samma som från den interna SSDn, det går inte att märka någon större skillnad vad jag upplevt i alla fall! Älskar också inställningen i PS5ans menyer som gör att du kan välja att automatiskt installera alla PS4-spel till den externa SSDn för att spara plats på PS5ans interna SSD för PS5-spel som är bättre ämnade att utnyttja kraften i den interna SSDn.

Läs gärna denna artikel för mer info kring Samsung T7 SSD + andra externa hårddiskar för PS5an: https://www.expertreviews.co.uk/external-hard-drives/1412996/...

Allt jag kan säga är att jag verkligen kan rekommendera en sådan Samsung T7 SSD, blev som sagt helt wowad av hur smidigt allt var och hur bra allt flyter! Lycka till och återkom gärna om du har frågor kring den SSDn!

Medlem

Tack för all info hittills.

Genub, funderar på att köpa likadan som du har, fast 2 TB. Ser att den kommer med två kablar.

https://imgur.com/bNXT2Ed

Vet du (eller någon annan här) hur det är bäst att koppla in SSD:n? Med USB C till C-kabeln där fram på konsolen, eller med "vanliga" USB-kabeln där bak på konsolen? Det medföljer som sagt två olika USB-kablar. Ursäkta att jag inte är så teknisk.

Medlem

Kul att höra att du gillar den Samsung T7-modellen! Bra val med 2 TB också!

Yes precis, den Samsung T7 kommer med två olika kablar, varav den ena kabeln är USB-A och den andra är USB-C. PS5an har där bak 2 st Superspeed USB-A-portar på 10 Gbit/s, och där fram en Superspeed USB-C-port på 10 Gbit/s samt en mer standard (och långsammare) USB-A-port.

Vad jag vet så kommer du troligtvis ha samma läs-/skrivhastigheter mellan den externa SSDn och PS5-konsolen oavsett om du kopplar in externa SSDn i USB-A-portarna där bak eller i USB-C-porten där fram, det viktiga är att du hursomhelst kopplar in i någon av dessa då de tre portarna är Superspeed USB 10 Gbit/s. Men kanske någon annan här är mer kunnig och kan påvisa om det är någon skillnad på USB-C / A även om båda är Superspeed - jag vet bara att dessa 3 av 4 USB-portar på PS5an går väldigt snabbt

Jag har min T7 SSD inkopplad i USB-A på baksidan av konsolen, då syns den inte heller i tv-möbeln. Men det är ju enklare tillgång till den om du kopplar in där fram i USB-C, men främst beror väl val av port på vad du främst skall ha den externa SSDn till. Mitt enda syfte är att ha den som extern lagring till PS5 - därav kopplade jag in den där bak så ligger den där för att inte synas så mycket framifrån.

Kolla denna länk för mer info kring portarna på PS5an: https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps5-usb-po...

Bara höra av dig om du har mer frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan

Medlem
Skrivet av Genub:

Kul att höra att du gillar den Samsung T7-modellen! Bra val med 2 TB också!

Yes precis, den Samsung T7 kommer med två olika kablar, varav den ena kabeln är USB-A och den andra är USB-C. PS5an har där bak 2 st Superspeed USB-A-portar på 10 Gbit/s, och där fram en Superspeed USB-C-port på 10 Gbit/s samt en mer standard (och långsammare) USB-A-port.

Vad jag vet så kommer du troligtvis ha samma läs-/skrivhastigheter mellan den externa SSDn och PS5-konsolen oavsett om du kopplar in externa SSDn i USB-A-portarna där bak eller i USB-C-porten där fram, det viktiga är att du hursomhelst kopplar in i någon av dessa då de tre portarna är Superspeed USB 10 Gbit/s. Men kanske någon annan här är mer kunnig och kan påvisa om det är någon skillnad på USB-C / A även om båda är Superspeed - jag vet bara att dessa 3 av 4 USB-portar på PS5an går väldigt snabbt

Jag har min T7 SSD inkopplad i USB-A på baksidan av konsolen, då syns den inte heller i tv-möbeln. Men det är ju enklare tillgång till den om du kopplar in där fram i USB-C, men främst beror väl val av port på vad du främst skall ha den externa SSDn till. Mitt enda syfte är att ha den som extern lagring till PS5 - därav kopplade jag in den där bak så ligger den där för att inte synas så mycket framifrån.

Kolla denna länk för mer info kring portarna på PS5an: https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps5-usb-po...

Bara höra av dig om du har mer frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan

Jag hittade denna sida till slut och jag har gjort efter en hel del av förslagen. Köpte T7 SSDn på 1 TB, hade inte riktigt råd med den på 2, och installerade den på framsidan av PS5 an. Bra att det fanns en tråd för mig som fått tag på en PS 5 först nu. I övrigt tycker jag det stämmer bra att det är en mycket bra SSD. Vet inte om de hade de snygga färgerna när ni skaffade era. Men att gömma det lilla minnet som är metaliskt blåglänsande kan man ju inte göra. 🤗 Nu kan jag äntligen spela Cyberpunk 2077 på next gen. Köpte det till PS4 när det släpptes och har legat och samlat damm. Dessutom har det ju blivit rea på lite andra spel till PS 5. Så nu åker nog PS 4an in i gardroben. Den som väntar.........

Medlem

Jag köpte en Western Digital My Passport SSD USB 3.2 500GB för ett par år sedan. Klart bra men mitt nästa köp blir en 1TB av samma märke och modell.

1
Skriv svar