En jobbfråga

Medlem
En jobbfråga

En generell fråga. Din chef blir sur på dig (för en struntsak). Tvingar dig att ta tjänstledigt resten av dagen (trots att det finns jobb). Är det möjligt för en arbetsgivare att agera så? Tänker då utan lön naturligtvis.

Moderator | Testpilot

Ring facket.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nej, du kan inte tvingas ta ledigt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Känns spontant som någon form av maktmissbruk.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Hade ringt facket, även som icke medlem så kan de ge tips osv. Kanske dags att gå med facket. Är själv med och har hittills inte behövt använda dom. Kan tycka att det är ganska dyrt 400-500kr varje månad

Btw har en vän som var medlem och var inte så väl behandlad. Fick ut en ett års lön som "skadestånd" tackvare facket.

Glöm inte dokumentera ifall såna här saker sker ofta

Medlem

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbeta-i-sver...
"Med ett arbetsschema är det överenskommet vilka dagar och tider du ska arbeta. Om en chef inte vill att du jobbar en dag och tid som står i ditt schema måste arbetsgivaren ändå betala ut lön till dig för tiden som ni avtalat."

Backloggens befriare

Åh, jag hade tackat och gått hem och vetat att chefen hade haft det värre utan mig ändå!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

chefen kan inte med så kort varsel skicka hem nån utan lön.
Skicka hem dig kan dom nog men inte utan lön.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Känns spontant som någon form av maktmissbruk.

Ja, speciellt när det inte är första incidenten

Skrivet av noyart:

Hade ringt facket, även som icke medlem så kan de ge tips osv. Kanske dags att gå med facket. Är själv med och har hittills inte behövt använda dom. Kan tycka att det är ganska dyrt 400-500kr varje månad

Btw har en vän som var medlem och var inte så väl behandlad. Fick ut en ett års lön som "skadestånd" tackvare facket.

Glöm inte dokumentera ifall såna här saker sker ofta

Det kanske är lönt trots allt. Har känt att det är dyrt att vara med, speciellt i dessa tider. Kanske värt det dock!

Skrivet av PcGamer:

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbeta-i-sver...
"Med ett arbetsschema är det överenskommet vilka dagar och tider du ska arbeta. Om en chef inte vill att du jobbar en dag och tid som står i ditt schema måste arbetsgivaren ändå betala ut lön till dig för tiden som ni avtalat."

Tack!

Frilansare

Springade frågan är väl vad "en struntsak" är. Men det kanske facket kan avgöra bättre.

Medlem

Berätta vad struntsaken är!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Ja, speciellt när det inte är första incidenten

Oj. Om det har hänt flera gånger så är det ju verkligen något som är fel. Är det bara riktat mot dig eller händer det andra medarbetare?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Oj. Om det har hänt flera gånger så är det ju verkligen något som är fel. Är det bara riktat mot dig eller händer det andra medarbetare?

Kanske inte exakt samma sak men det här 'aggressiva' beteendet har jag sett riktat mot andra också. Går liksom från att vara supertrevlig till en sträng lärare som skäller ut dig ganska fort.

Medlem

Står rent generellt på din sida men berätta vad struntsaken är? Sen tror jag inte det kan tvinga dig att ta ledigt.

Medlem

Jobbar du inom barnomsorgen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Låter som det handlar om härskarteknik. Men vad är det för struntsak det handlar om? Konflikter brukar ju sällan starta från inget, ofta är det ju en "mindre" sak som gör att droppen rinner över bägaren.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Kanske inte exakt samma sak men det här 'aggressiva' beteendet har jag sett riktat mot andra också. Går liksom från att vara supertrevlig till en sträng lärare som skäller ut dig ganska fort.

Fråga chefen vad det är för fel på denne.
Tacka vet jag när man jobbar inom större företag, man kan skälla ut chefer utan att behöva riskera få kicken pga nån blev butthurt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Berätta vad struntsaken är!

Kyrres chef: "Var tvungen att avinstallera Elden Ring igår, kom inte förbi första bossen ens."

Kyrre: "git gud"

Kyres chef: "Packa dina grejer och åk hem."

Probably..

phi
Medlem

"Nej, jag går hem när jag slutar och jag förväntar mig att jag får lön för hela dagen. Annars ringer jag facket imorgon. Frågor på det?"

Medlem

Nej, inte utan lön i alla fall (som andra redan påpekat).

1
Skriv svar