Elden Ring - en helvetesresa värd att genomföra?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Aletheides:

Jag har mig veterligen inte postat en recension om Cyberpunk på FZ. Det är nog ganska lätt att konstatera då jag inte postat någon som helst medlemsrecension på FZ

Det är även ganska lätt att kritisera Cyberpunk tidigt då CDPR tidigt var ute och gav detaljerade löften om vad som skulle finnas i det färdiga spelet. Det visade sig sedan vid release att alla dessa löften och beskrivningar av spelsystem inte stämde med verkligheten. Jag tror det är ganska brett accepterat vid det här laget hur Cyberpunk releasen gick till och att det inte var väl skött.

Man ser även vid den tiden att folk som var superfans av Cyberpunk försvarade det in i döden på forum. Även där tummades det på vad man kan tycka är gränserna för anständigt och OK beteende online.

Menade inte att du skrivit en recension, utan att jag tvivlar på att du inte skulle våga att skriva en recension med tanke på att du knappast framstår som konflikträdd i sammanhanget.

eld
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha sorry, menade inte att basha så menade bara att jag oftare stannar upp i Breath of the Wild för att beundra vildkreaturen. Och får en annan relation till dem när jag lyckats ta mig an dem och sen fått kämpa för att befreanda dem.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/9A6phm49STTjX28Abc4XXJ.jpg

https://www.lifewire.com/thmb/fwpBk7SK1D10XXxOdDHm7K8ABQg=/12...

https://youtu.be/r5vooD7QfGU

Ja men, de slår inte elden rings sjukt gulliga hundar!:

Medlem
Skrivet av eld:

Ja men, de slår inte elden rings sjukt gulliga hundar!:

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/0...

Haha, iofs sant!

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Håll dig till färgglada barnspel. 🤣

Ja, får peppa Kirby istället!

Skrivet av Knalle:

@Gertzy, det var en rolig recension! Själv älskar jag spelet men kunde ändå inte låta bli att garva åt dina formuleringar

Hur hur många timmar spelade du innan du gav upp?
Finns det, enligt dig, något positivt med hur spelet är designat, den konstnärliga aspekten etc?

Nej. Även om jag kan uppskatta en Roy Andersson-film gillar jag inte det dötrista i spel.

Medlem

Blir nog köp när det blir rea,har aldrig spelat denna typ av spel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Det är ett väldigt bra spel, om man sätter sig in i det. Det är inte speciellt svårt heller. Visst man får Grinda lite men det är oftast ganska nice och mysigt imo. Zelda och Nintendo spel ser ut som bebis spel har inte spelat Nintendo sedan typ Mario 64. Hur många timmar la du innan du fick nog då?


signatur

Allätare

From Softwares spel har ALDRIG lockat mig. Jag hr testat några spel ett fåtal timmar och sen gett upp. Det har inte haft något av det jag söker i ett spel.

Hittade en billig kopia av Elden Ring och tänkte ge det en chans, då jag gillar open world, men spel i den kategorin har en tendens att hålla en i handen väldigt länge (om inte hela spelet igenom) och antalet waypoints, Point of interest osv osv ger mig nästan hjärnsmälta. Ubisoft är ju speciellt ”bra” på detta.

När jag fyrar av Elden Ring så gör jag det helt utan förhoppningar, jag nästan förutsätter att jag inte kommer gilla det.

Så jävla fel jag hade! Ibland spelar jag det som Botw, ibland får man leka Agent 47 och lika många gånger så är det som Skyrim.

Nu är jag bara 7-8 timmar in, men jag har nog aldrig dött så många gånger, svurit så mycket och samtidigt känt en sån total triumf över att ÄNTLIGEN lyckas ha ihjäl ett soldatbefäl.

Ett riktigt spännande spel där man verkligen har nytta av papper och penna, och det borgar för kvalitet och spelglädje i min bok.


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Avstängd

Lite cringe kanske.... men samtidigt måste jag också ifrågasätta valet att inte ha justerbar svårighetsgrad. Varför inte? Att tvinga folk att spela igenom på frusterande svår nivå, är det verkligen nödvändigt? De som vill plåga sig igenom behöver ju isf inte sänka till easy och således tappa sin självupplevda cred.

Jag har inte lirat Elden Ring, det verkar å ena sidan lovande men samtidigt vet jag inte om jag skulle ha tålamodet för det heller.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Tycker det är intressant att du tycker styrningen i Souls spel känns märklig, men du anser att RDR2 ett mästerverk.

Styrningen i Rockstar spel känns ju som att du styr en karaktär i ett rutbaserat nät ala Tibia där du trycker framåt och gubben tar 18 kliv innan han stannar.

Nja, riktigt så illa är det ju inte, men visst en viss fördröjning är det ju, men det vänjer man sig med tycker jag


signatur

Nothing is power without Control

eld
Medlem
Skrivet av General White:

Lite cringe kanske.... men samtidigt måste jag också ifrågasätta valet att inte ha justerbar svårighetsgrad. Varför inte? Att tvinga folk att spela igenom på frusterande svår nivå, är det verkligen nödvändigt? De som vill plåga sig igenom behöver ju isf inte sänka till easy och således tappa sin självupplevda cred.

Jag har inte lirat Elden Ring, det verkar å ena sidan lovande men samtidigt vet jag inte om jag skulle ha tålamodet för det heller.

Å ena sidan så tycker jag att difficulty settings skulle vara nice för folk i elden ring,

å andra så fungerar summons som en difficulty setting, du kan slänga in andra personer, plus summona diverse npc's i varje bossfight utan att du förlorar något på det, men det är lite svårt att sälja det som ett easy mode när det inte specifikt säger att det är det.

Medlem

Grafiken är kanske mer åt Mona Lisa hållet än något som kan kallas för next-gen, men det har sina absolut magnifika stunder av fidelitet, vad de gjort med vad de har är inget mindre än magnifikt. Mästerverk, precis som tavlan.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jämför valfritt PS3-spel. Inte ens Last of Us som är en av de snyggare rent grafiskt kommer ens nära när det kommer till upplösning, kvalitén på effekterna, skuggorna eller ljuset. Även om du skulle spela PS4-versionen i 1080p är det inte ens i närheten.

Två helt olika spel men enda stället där Last of us är bättre skulle möjligen vara animationer för karaktärerna och ansiktet, men det är inte något som Elden Ring ens har fokus på då det knappt är någon story.

Elden Ring är inte ett bra exempel om vi ska snacka bäst grafik på senaste tiden, men att kalla det för "PS3/360"-grafik är konstigt, galet, och en fortsatt trött kommentar då det inte ens stämmer på något plan.

https://youtu.be/RkPi2r2NCa0?t=9800

https://www.youtube.com/watch?t=383&v=JldMvQMO_5U&feature=you...

Nu vet jag inte riktigt vad vi diskuterar? Jag importerade demons souls, och jag minns att jag tyckte det såg sämre ut än typ god of war 2, på ps2. Det var mest en "haha men souls-spelen har väl aldrig vart stora pga grafiken"


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av eld:

Å ena sidan så tycker jag att difficulty settings skulle vara nice för folk i elden ring,

å andra så fungerar summons som en difficulty setting, du kan slänga in andra personer, plus summona diverse npc's i varje bossfight utan att du förlorar något på det, men det är lite svårt att sälja det som ett easy mode när det inte specifikt säger att det är det.

Jag skulle säga att Elden Ring har easy mode precis som du är inne på. Coop summons, NPC summons och Spirit ashes är tre saker som gör spelet betydligt enklare. Att spela med great sword istället för daggers är ett annat sätt att göra spelet enkelt för sig själv. Om man kör fast helt så kan man alltid levla upp ett par levels och komma tillbaka senare då inga zoner eller bossar scalar med din level.

Souls serien har ett lite oförtjänt rykte av sig att vara väldigt svår. Visst är det utmanande och kräver lite av dig som spelare men det finns många spel som är svårare.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

eld
Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Nu vet jag inte riktigt vad vi diskuterar? Jag importerade demons souls, och jag minns att jag tyckte det såg sämre ut än typ god of war 2, på ps2. Det var mest en "haha men souls-spelen har väl aldrig vart stora pga grafiken"

Jag är helt på "demon souls är rätt fult"-tåget, men sen bloodborne har de lyckats med något magiskt i det audiovisuella.

Medlem

Skillnad på grafik och artisteri. Story / berättlelse är 1 prio i ett spel.
Sen kommer spelbarhet/control.
Sen ljud/musik
Sen grafik
I min mening.

Sen kan det vara gryningt men artisteri är fantastiskt som i elden ring

Medlem
Skrivet av General White:

Lite cringe kanske.... men samtidigt måste jag också ifrågasätta valet att inte ha justerbar svårighetsgrad. Varför inte? Att tvinga folk att spela igenom på frusterande svår nivå, är det verkligen nödvändigt? De som vill plåga sig igenom behöver ju isf inte sänka till easy och således tappa sin självupplevda cred.

Jag har inte lirat Elden Ring, det verkar å ena sidan lovande men samtidigt vet jag inte om jag skulle ha tålamodet för det heller.

För det är så mycket lättare att balansera spel om det bara existerar 1 svårighetsgrad och inte 4+ olika.

Att balansera svårighetsgrad orsakar ofta att svårigheten är mer "artificiell" än utmaning. Om vi tar CoD som exempel så får de WH och aimbot, där de skjuter de samma frame som din hitbox går utanför skyddet vid ett hörn t.ex.

Sen så är en av charmen i From spelen just att det inte finns en svårighetsgrad. Alla har samma utmaning. Och jag säger inte det för att det ska se ut som en flex, utan jag ser det mer som att alla är equal på den planen. Däremot så är Elden Ring utan tvekan en av de lättare Souls-spelen just pga det är Open World, du kan summona Spirits för att hjälpa dig, bättre Co-op än tidigare osv.

Finns ju guider hur du kan farma Runes (Souls) direkt efter du kommit till Limgrave, där du kan få ~500.000 Runes på 1 timme utan att döda ett enda fiende. Det låter dig komma till c.a. level 50, vilket är hög level innan man ens har kommit till första bossen.

Så det finns inte en inställning för att ställa svårighetsgrad, däremot så kan du själv justera svårigheten/utmaningen genom att göra något/några av de ovanstående metoder.

Geeks Gaming
Skrivet av Gertzy:

Haha sorry, menade inte att basha så menade bara att jag oftare stannar upp i Breath of the Wild för att beundra vildkreaturen. Och får en annan relation till dem när jag lyckats ta mig an dem och sen fått kämpa för att befreanda dem.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/9A6phm49STTjX28Abc4XXJ.jpg

https://www.lifewire.com/thmb/fwpBk7SK1D10XXxOdDHm7K8ABQg=/12...

https://youtu.be/r5vooD7QfGU

Hehe, torrent är ”skyrimhorse 2”

Men helt rätt, stanna upp och beundra vildkreaturen är något man inte bör göra i Elden ring, det gör ont och framkallar mardrömmar 😱

Skrivet av eld:

Ja men, de slår inte elden rings sjukt gulliga hundar!:

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/0...

Just hund/but hole/secret entrance ahead-meddelandena är….överallt!

Det bästa är ändå meddelandena i fingerrummet

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Tycker det är intressant att du tycker styrningen i Souls spel känns märklig, men du anser att RDR2 ett mästerverk.

Styrningen i Rockstar spel känns ju som att du styr en karaktär i ett rutbaserat nät ala Tibia där du trycker framåt och gubben tar 18 kliv innan han stannar.

Snacka inte skit om Tibia!! Iallafall inte Tibia 2003-2009! Mästerverk

Medlem
Skrivet av eld:

Jag är helt på "demon souls är rätt fult"-tåget, men sen bloodborne har de lyckats med något magiskt i det audiovisuella.

Ja jag håller med, själv tycker jag allt dom släppt sedan bloodborne är finfint. Det var bara en kommentar på en kommentar om att saker kan se lite gamla ut.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Tycker elden ring är ett av de vackraste spelen med dom mest hänförande vyerna och magiska miljöerna jag någonsin sett. Att sedan jämföra det med botw? Ett skämt. Men men vi tycker alla olika och det är väll bra. Jag tyckte botw var lite mysigt ibland men nej, jag kan inte tänka mig annat än att du trollar eller är någon slags Zelda fanboy/girl.

Medlem
Skrivet av Bf1942:

Tycker elden ring är ett av de vackraste spelen med dom mest hänförande vyerna och magiska miljöerna jag någonsin sett. Att sedan jämföra det med botw? Ett skämt. Men men vi tycker alla olika och det är väll bra. Jag tyckte botw var lite mysigt ibland men nej, jag kan inte tänka mig annat än att du trollar eller är någon slags Zelda fanboy/girl.

Jag tycker definitivt Botw har en mer smakfull estetik och är mycket mer tilltalande än Elden Ring, jag älskar Elden efter runt 40 timmar spelade men tycker fortfarande Botw är det bättre spelet, inte behöver man väl vara ett troll för det? Tekniskt är Elden bättre såklart men det är ju inte allt, det är en smaksak såklart.

Medlem

Tycker att Elden Ring är bland dom lättare souls spelen, grafiken och gameplay är riktigt bra.
Stor värld att upptäcka som inte är "död". Träd, gräs ect svajar i vinden med väldigt bra ljud design.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av delli:

Agree, skall det vara ett spel som är bäst genom tiderna så bör det även vara spelbart för alla.

Subjektivitet vet du.
Att något ska vara till för alla är bara larv.

Medlem
Skrivet av General White:

Lite cringe kanske.... men samtidigt måste jag också ifrågasätta valet att inte ha justerbar svårighetsgrad. Varför inte? Att tvinga folk att spela igenom på frusterande svår nivå, är det verkligen nödvändigt? De som vill plåga sig igenom behöver ju isf inte sänka till easy och således tappa sin självupplevda cred.

Jag har inte lirat Elden Ring, det verkar å ena sidan lovande men samtidigt vet jag inte om jag skulle ha tålamodet för det heller.

Hur skulle ett easy mode se ut? Mer mindre skada? Skulle "förstöra" skräp mobs encounters.
Som tdigiare nämnt, kalla in hjälp om em boss blir för jobbig!


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av General White:

Lite cringe kanske.... men samtidigt måste jag också ifrågasätta valet att inte ha justerbar svårighetsgrad. Varför inte? Att tvinga folk att spela igenom på frusterande svår nivå, är det verkligen nödvändigt? De som vill plåga sig igenom behöver ju isf inte sänka till easy och således tappa sin självupplevda cred.

Jag har inte lirat Elden Ring, det verkar å ena sidan lovande men samtidigt vet jag inte om jag skulle ha tålamodet för det heller.

Det "enda" svåra är att sparpunkterna ofta finns före eller efter tuffa fienden. Men jag ser nu att FS har lagt in många ställen där man kan farma runor, så man kan ju egentligen gå från level 1 till 300 på ett par dagar, och så mycket videos om tips som det finns på YouTube nu, kan du hitta föremål och vapen och rustning för att döda bossar på ett par sekunder. Detta är nog FS mest lättillgängliga spel någonsin.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Med raggliga ben ger jag mig ut i det vilda. Jag kallar det så för det första jag kommer att tänka på är Breath of the Wild. Men där slutar också jämförelsen. Kontrollen känns instabil och ryckig. Känns inte som jag riktigt styr min karaktär ens. Grafiken känns som ett gammalt Playstation 3-spel från tiden innan de designade om förpackningarna.

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/5sfwMSs7SnyNMyWoC5M-pYsdS2s=/...

https://gamingintel.com/wp-content/uploads/2022/02/Elden-Ring...

https://estnn.com/wp-content/uploads/2022/02/20220226175309_1...

Får ofta snegla bredvid TV:n och kolla att det verkligen är en Xbox Series X och inte en Xbox 360 som står där och renderar den horribla grafiken. Sen tänker jag tillbaka till BoTW för äkta skönhet! Den första bilden är från PS3-titeln Lair och de två andra från Elden Ring. Eller var det tvärtom?

https://cdn.pocket-lint.com/r/s/1200x/assets/images/137952-ga...

Spelvärldens Kent?

Nintendo vet hur man designar spelvärldar. Göra dem vackra och levande. Här är det precis tvärtom. Fult och dött. En helvetesresa gjord på LSD och med en Kent-platta. Typ en blandning av Du & jag döden och Tillbaka till samtiden. Samma livsleda och dödsångest. Men här är dödsångesten snarare ångest över att dö. För dö gör du. Om och om igen. Ofta och länge. Först känner jag mig bara överrumplad, men bestämd att ge igen. Slänga mig upp på hästen igen. Men så kommer något monster, eller småkryp, och slänger ned mig igen. Jag måste pausa, lägga mig i sängen och gråta lite. Fundera över mina livsval. Är livet verkligen värt att leva? Ja, kommer jag fram till, om det är vad döden och helvetet är som vill jag undvika det så länge som möjligt.

Ett lätt val?

När jag tillsist kravlat mig ur sängen för att ge spelet ytterligare en chans tänker jag att det är "no shame in that game" att sänka svårighetsgraden något. Från Hell till Easy. Men till min stora försräckelse går det inte. Inte ens till Medium eller Hard. För, visar det sig, en annan likhet med BoTW är att det inte finns någon svårighetsgrad att välja. Alls. Utan du kör på i 180 jämt och ständigt och hoppas du inte kör in i en bergsvägg. Tills du gör just det. Och dör. Jag märker snabbt att där Nintendo velat attrahera så många som möjligt och bjuda in dem till en lummig sagovärld med rättvisa strider är det här för masochister som verkligen hatar sig själva och vill plåga sig så mycket som möjligt. För det riktigt knäcker mig och min självkänsla. Får mig att ta ut skivan och bryta itu den innan jag kastar plastbitarna genom fönstret. Sen går jag och tar ett bad. Tänker på att det trots allt finns godhet i världen, att allt inte är Putin, kriget i Ukraina och Elden Ring. Att det finns skönhet också. Medmänniskor som tar hand om varandra, hjälper flyktingar och ett gulligt litet spel som heter Animal Crossing: New Horizons. Där kan jag bara flanera fritt i naturen och prata med andra på ön utan att behöva tänka på att döda dem. Eller dödas utav dem. För vi är vänner. Hjälper varandra bygga upp vårt lilla samhälle. Planterar träd med eller utan frukt, blommor och buskar. För att det är vackert. Levande. Allt i symbios med varandra.

https://www.nintendo.se/images/gallery/sw_switch_animal_cross...

Som att ständigt jagas av en tarantula

Allt är förstås inte frid och fröjd hela tiden i New Horizons heller. Vilket jag blir påmind efter att ha fiskat, plockat ogräs och grävt efter fossiler i någon timme. För ibland kommer nämligen ett litet monster på besök: den lilla spindeln Tarantula som likt en Terminator jagar dig tills den kommer ifatt och kan bita dig så du svimmar. Och så vaknar du upp framför din dörr. Eller, om du har flugit eller båtat över till annan ö så vaknar du upp vid din pilot eller kapten istället. Men hemskt intense är det. Vilket är samma hemska känsla jag får konstant av att spela Elden Ring. Samma panik och hjälplöshet. För den gömmer sig ofta och ger sig på en när en är som mest hjälplös. Väntar bakom ett träd eller en bro, för att sedan jaga ifatt en när det är försent att vända sig om och ta fram håven för att ens försöka fånga den. Det leder sällan, eller aldrig, till ens favör. Som i Elden Ring.

https://youtu.be/pu_XA9V46rw

https://youtu.be/FlmTTcnofjw

https://youtu.be/JNEiXFCg4EA

OMG! Visste inte om det men det finns tydligen skorpioner också. Har alltså haft turen att undvika dessa dödliga bestar hittills men förhoppningsvis kan jag nu vara bättre förbered den dagen kommer. Tills dess har jag bokat in tid hos min psykolog efter Elden Ring-haveriet som bäst kan sammanfattas i spelbar depression. Hoppas ingen som faktiskt gillar livet ger sig på det bara.

Betyg?

https://youtu.be/r2TkkELL5Yg

Elden Ring
1
Dåligt
+
Gillar du självplågeri har du hittat rätt!
+
Bättre vapensystem där de inte går sönder stup i ett
-
Grådassig grafik
-
Styltig kontroll
-
Som BoTW - men allt bra är dåligt
-
Som att ständigt jagas av Tarantula i New Horizons
-
Kan inte ställa svårighetsgraden på Easy
Det här betyder betygen på FZ

Surt att du inte gillar spelet, men smaken är som baken. BotW hade inte heller "easy"-mode såvitt jag kommer ihåg, men ändå spelade jag igenom det två gånger - vanilla och sen en till gång i master class expansion-packet. Båda versionerna var, enligt mig, på tok för enkla. Fantastisk story, absolut, men för lätt och repetativt.

Grafiskt är ER hästlänger före BotW, Lost Woods i BotW ser ut som skit men laggar något extremt. Även fast allt ser ut som bajs droppar frameraten till 5 fps ibland, det går inte att försvara.

Jag tycker det är kul att FZ-peepz gör egna recensioner men din är alldeles för emotionellt laddad, vinklad och dålig. Don't quit your day job, som man brukar säga.

Edit: Git Gud, sluta gnäll. Och sluta skriva click-bailt recensioner.

Medlem
Skrivet av xorpen:

Surt att du inte gillar spelet, men smaken är som baken. BotW hade inte heller "easy"-mode såvitt jag kommer ihåg, men ändå spelade jag igenom det två gånger - vanilla och sen en till gång i master class expansion-packet. Båda versionerna var, enligt mig, på tok för enkla. Fantastisk story, absolut, men för lätt och repetativt.

Grafiskt är ER hästlänger före BotW, Lost Woods i BotW ser ut som skit men laggar något extremt. Även fast allt ser ut som bajs droppar frameraten till 5 fps ibland, det går inte att försvara.

Jag tycker det är kul att FZ-peepz gör egna recensioner men din är alldeles för emotionellt laddad, vinklad och dålig. Don't quit your day job, som man brukar säga.

Edit: Git Gud, sluta gnäll. Och sluta skriva click-bailt recensioner.

Tekniskt är det mer avancerat än Botw, det kan man inte säga annat om men estetiken är ju en helt annan sak, jag tycker Botw är det vackraste mest smakfulla spel som någonsin gjorts, min smak. Måste fråga också; du tyckte Master Mode var på tok för enkelt? Jag är hyfsat bra på just Botw och för mig var det väldigt svårt. Jag är kanske inte så hyfsad som jag trott😉

Moderator | Testpilot
Skrivet av FejkFejksson:

Nu vet jag inte riktigt vad vi diskuterar? Jag importerade demons souls, och jag minns att jag tyckte det såg sämre ut än typ god of war 2, på ps2. Det var mest en "haha men souls-spelen har väl aldrig vart stora pga grafiken"

Poängen med mitt första inlägg var att Elden Ring inte alls ser ut som ett spel av PS3-eran, därav de två länkade klippen. Du skrev att "Fast demons souls såg ju ut som ett ps2-spel redan då (lägger ingen värdering i det).", varpå jag tolkade det som att du inte la någon värdering i mitt exempel.

Och så spann det vidare där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av General White:

Lite cringe kanske.... men samtidigt måste jag också ifrågasätta valet att inte ha justerbar svårighetsgrad. Varför inte? Att tvinga folk att spela igenom på frusterande svår nivå, är det verkligen nödvändigt? De som vill plåga sig igenom behöver ju isf inte sänka till easy och således tappa sin självupplevda cred.

Jag har inte lirat Elden Ring, det verkar å ena sidan lovande men samtidigt vet jag inte om jag skulle ha tålamodet för det heller.

Tror det finns en vision hur spelet ska upplevas, svårighetsgrader förstör det.
Vissa nämner farmning och skit men de förstör bara spelet för sig.
Elden Ring är relativt lätt fromsoftspel, det handlar bara om en inlärningsprocess. När du har klarat ut spelet en gång så lovar jag att du kommer gäspa dig igenom spelet nästa vända du kör det. Just pga du har memorerat alla fienders attacker. Det är lite det som är charmen, det är inte endast din karaktär som blir starkare, du som spelare utvecklas också.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Varför spela ett spel du inte tycker om och skriva en sådan tråkig recension? Känns lagom oseriöst! Jag hatar inte mig själv men jag älskar Elden RIng. Det är samma vibes som när jag spelade Botw första gången - Magi. Till skillnad från botw har detta spela sjukt mycket mer innehåll. Jag gäspar när jag tänker på världen i botw nu, helt tomt och och nästan ingen variation i bossarna eller fienderna. Inte sätter jag mig och skriver någon rabiatisk jämförelse för det

Skriv svar