Det här är Playstation VR2!

Robot
Det här är Playstation VR2!

Så ser nästa generations virtual reality ut.

#nyhetstips, #psvr2


Medlem

Äntligen.
Det enda negativa jag ser är att kabeln verkar sitta fast.
Jag hade hoppats på man kunde lossa den även från själva headsetet och kunna byta sladd om man twistar sönder den tex.

Hoppas också man får höra om mer spel snart också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är så hypad! Hoppas på release Q2 2022

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hoppas också man får höra om mer spel snart också.

De får gärna börja med att förtydliga om en kommer kunna spela PSVR(1)-spel på nya. Det vore hemskt trevligt då jag missade mycket back then.

Medlem

I like it! En mix av första PSVR och Oculus Quest. Men i slutändan är det insidan som räknas

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De får gärna börja med att förtydliga om en kommer kunna spela PSVR(1)-spel på nya. Det vore hemskt trevligt då jag missade mycket back then.

Psvr1 exlusiva spel lär inte gå, om dom inte görs om då dom förlitar sig på en helt annan tracking och kontrollschema än vad psvr2 kommer erbjuda.

Psvr2 följer ett mer standardiserat sätt, kontrollerna är exakt som oculus när det gäller knappuppsättningen.
Multiplattform spel som finns till psvr1 och pc och Quest kommer säkert få PSVR2 versioner då man inte kommer behöva lägga så mycket jobb på tracking och kontrolschema.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Gertzy:

De får gärna börja med att förtydliga om en kommer kunna spela PSVR(1)-spel på nya. Det vore hemskt trevligt då jag missade mycket back then.

De kommer köra med nya releaser av gamla PSVR1-spel, så som HD-releaserna idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Frilansare

Ändå smutt att se ut som Marvin den deprimerade roboten när man lirar!

Skribent
Skrivet av Molotov:

Äntligen.
Det enda negativa jag ser är att kabeln verkar sitta fast.
Jag hade hoppats på man kunde lossa den även från själva headsetet och kunna byta sladd om man twistar sönder den tex.

Hoppas också man får höra om mer spel snart också.

Ja att sladdarna inte gick att byta på förra VR-setet var faktiskt ett stort misstag. Blev väl ett helvete om kabeln som fakitkst gick att bytta (den mellan boxen och headsetet) började glappa, just för att de inte ens sålde ersättningskablar?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Otrolig kvalitet för lågt pris. Det här kommer sälja i tiotals miljoner och göra VR-gaming ganska stort.


signatur

Memento Mori

Medlem

Rek pris än?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Otrolig kvalitet för lågt pris. Det här kommer sälja i tiotals miljoner och göra VR-gaming ganska stort.

Det finns väl inget pris än?

Medlem
Skrivet av Keima:

Jag är så hypad! Hoppas på release Q2 2022

Dem har väl inte ens bestämt sig ifall de ska använda Tobii eller inte, så produktionen lär knappast ha påbörjats. Tror tidigast q4 innan julafton.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Skribent
Skrivet av danskung:

Dem har väl inte ens bestämt sig ifall de ska använda Tobii eller inte, så produktionen lär knappast ha påbörjats. Tror tidigast q4 innan julafton.

Gissar att den inte lär laseras innan PS5:an i alla fall har kommit upp i en produktion så den finns att köpa på de flesta ställen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De kommer köra med nya releaser av gamla PSVR1-spel, så som HD-releaserna idag.

Oh well, tänkte inte på kontrolldebaklet som Molotov nämnde och att de måste anpassas, men jag har Rez från Iam8Bit som jag skulle vilja spela men får hoppas de släpper en PS5-version också då. Tur jag inte köpt på mig så många i alla fall om jag ändå måste "börja om".

Medlem

Tråkigt att många VR-kit som fortfarande har snäv FOV. 110 är alldeles för lågt, märks omgående när man testar. Man vill ju känna att man befinner sig i en annan värld, utan att det känns som man tittat genom ett par kikhål.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Oh well, tänkte inte på kontrolldebaklet som Molotov nämnde och att de måste anpassas, men jag har Rez från Iam8Bit som jag skulle vilja spela men får hoppas de släpper en PS5-version också då. Tur jag inte köpt på mig så många i alla fall om jag ändå måste "börja om".

Det var ett skämt, men samtidigt skulle det inte förvåna mig. idag så är det ju populärt att göra omreleaser.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tråkigt att många VR-kit som fortfarande har snäv FOV. 110 är alldeles för lågt, märks omgående när man testar. Man vill ju känna att man befinner sig i en annan värld, utan att det känns som man tittat genom ett par kikhål.

Fov är högre än Quest men lägre än Valve index.
Jo man kan tyckas att man borde börja koncentrera sig på högre fov i nya headsets.
Pimax ligger i framkant även fast högre fov inte är nått man bara slänger in utan att problem kan uppstå.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var ett skämt, men samtidigt skulle det inte förvåna mig. idag så är det ju populärt att göra omreleaser.

Jo, smileyn hintade ju om det men med tanke på kontrollerna och tekniken så lär den inte vara bakåtkompatibel så så kanske ett scenario där det blir populärt att porta över äldre titlar inte är så långt borta ändå. Speciellt om PSVR2 säljer bra och utvecklare känner att deras äldre titlar kan få ny chans nu.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Det finns väl inget pris än?

Nej men lösa rykten är kring samma pris som Quest 2 256GB eller + $100 på det.
Gissar nånstans mellan 4000-6000kr.
Billigare skulle vara överaskning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Jo, smileyn hintade ju om det men med tanke på kontrollerna och tekniken så lär den inte vara bakåtkompatibel så så kanske ett scenario där det blir populärt att porta över äldre titlar inte är så långt borta ändå. Speciellt om PSVR2 säljer bra och utvecklare känner att deras äldre titlar kan få ny chans nu.

Ja det är väl de titlar som är exklusiva och enbart stöder Move-tekniken och liknande de nog måste göra om en del. Sen kan de ju göra en enkel lösning i att det går att köra Move-pinnarna till PSVR2 för de äldre spelen. En lat lösning kanske, men de skulle i alla fall gå att spela.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av danskung:

Dem har väl inte ens bestämt sig ifall de ska använda Tobii eller inte, så produktionen lär knappast ha påbörjats. Tror tidigast q4 innan julafton.

Ryktas ju att det ska ha börjat redan mass producerats och det är därför dom kan visa bilderna. Men ja q2 kanske vore att hoppas för mycket

Medlem

Helt sjukt att de inte har en State of play eller liknande för detta, det var väl det alla trodde typ?

Lite märkligt att de visar hårdvaran så väldigt tidigt också, men det är väl för att det inte ska läcka under produktion och nu när devs får tillgång till det.

Borde vara långt fram i utvecklingen eftersom att det inte finns någon bra anledning till att inte använda andra företags kontroller och headset i tidigt skedde, de är ju väldigt lika menar jag, behöver ju inte vara exakt samma under utveckling.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Gissar att den inte lär laseras innan PS5:an i alla fall har kommit upp i en produktion så den finns att köpa på de flesta ställen.

Hardcore fansen som är största målgruppen för detta köper PS5 tidigt(inte omöjlig att få tag i), samtidigt som de ändå inte kommer hinna producera tillräckligt med PSVR2 vid release.
De är ju också bästa målgruppen för att promota detta till resten.

Så i slutet av året så är nog inte bristen ett problem för denna målgrupp längre och kan till och med hjälpa till att hålla trycket uppe på försäljningen av PS5:or.

Jag tror att PSVR2 är ett riktigt stort steg för VR, det ger en stor målgrupp möjligheten till att spela spel som har väldigt hög standard.

Tyvärr så hade de nog behövt kompromissa för mycket ifall headsetet varit tråslöst, tror inte att det hade varit en bra lösning i det här fallet.

Inaktiv

Lite sugen blir man

Vill spela RE7 men kommer skrika som ett dagisbarn. Har inga problem med skräckfilmer, men VR alltså...

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Otrolig kvalitet för lågt pris. Det här kommer sälja i tiotals miljoner och göra VR-gaming ganska stort.

Nja, vi får väl se vad det faktiskt kommer kosta först innan vi säger för mycket. Har ganska svårt att tro att PSVR2 kommer ha en låg prislapp, och tror inte det finns en chans att det landar under 6000 här i Sverige.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nja, vi får väl se vad det faktiskt kommer kosta först innan vi säger för mycket. Har ganska svårt att tro att PSVR2 kommer ha en låg prislapp, och tror inte det finns en chans att det landar under 6000 här i Sverige.

Jag tror max 6000 inte mer.
Det är endå "mycket teknik" för pengarna man får i PSVR2 headsetet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Winzi:

Nja, vi får väl se vad det faktiskt kommer kosta först innan vi säger för mycket. Har ganska svårt att tro att PSVR2 kommer ha en låg prislapp, och tror inte det finns en chans att det landar under 6000 här i Sverige.

Detta är en enklare produkt än första PSVR och kommer antagligen produceras i fler exemplar. Att det inte behövs externa kameror, extra lådor för beräkning osv leder till att detta är en enklare produkt. Med en mer mogen VR-marknad kan de producera fler enheter och få bättre skalfördelar.

Det finns ingen orsak att denna inte kan vara billigare än originalet. Hur det faktiskt blir är givetvis upp till dem.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Helt sjukt att de inte har en State of play eller liknande för detta, det var väl det alla trodde typ?

Lite märkligt att de visar hårdvaran så väldigt tidigt också, men det är väl för att det inte ska läcka under produktion och nu när devs får tillgång till det.

Borde vara långt fram i utvecklingen eftersom att det inte finns någon bra anledning till att inte använda andra företags kontroller och headset i tidigt skedde, de är ju väldigt lika menar jag, behöver ju inte vara exakt samma under utveckling.

Hardcore fansen som är största målgruppen för detta köper PS5 tidigt(inte omöjlig att få tag i), samtidigt som de ändå inte kommer hinna producera tillräckligt med PSVR2 vid release.
De är ju också bästa målgruppen för att promota detta till resten.

Så i slutet av året så är nog inte bristen ett problem för denna målgrupp längre och kan till och med hjälpa till att hålla trycket uppe på försäljningen av PS5:or.

Jag tror att PSVR2 är ett riktigt stort steg för VR, det ger en stor målgrupp möjligheten till att spela spel som har väldigt hög standard.

Tyvärr så hade de nog behövt kompromissa för mycket ifall headsetet varit tråslöst, tror inte att det hade varit en bra lösning i det här fallet.

Det kommer nog en State of Play närmare release och det finns mer spel att visa. Nu får vi ju "bara" designen. En djupdykning lär följa!

Tror inte heller de kommer invänta större PS5-produktion, utan det släpps väl när det är redo. Skulle de vänta på mer optimal marknad skulle de nog behöva vänta 1-3 år och det lär inte hända. Det blir väl som med PS5an, en del får tag på den, den stora massan inte, men kommer nog ligga ute på Ebay/Blocket etc för den som kan tänka sig betala premium. Men det har ju trots allt sålt många PS5or så det finns ju redan en marknad - även om den inte är stabil som brukligt.

Medlem

Yessir, här ska handlas. Min OG-vive börjar bli skrotig och är sugen på något nytt, det här blir perfekt

Medlem

Om sonys vr spel ingår i prenumerationstjänst så kan jag tänka mig skaffa ett headset. Jag vill inte sitta på digitala VR licenser som jag köper styckevis av Sony och som blir onödiga den dagen jag ledsnat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar