Konami tjänade 162 000 dollar på sin Castlevania-auktion med NFT-föremål

Robot
Konami tjänade 162 000 dollar på sin Castlevania-auktion med NFT-föremål

Konamis NFT-auktion var en lyckad affär.

#Castlevania, #Konami, #NFT


Medlem

Jag ballar ur.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Tänk på hur dum den genomsnittlige människan är...Och inse att hälften av alla är dummare än så!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Vad gick pengarna till?
Konami?

Medlem

Folk är fan korkade
Men det här förvånar mig inte för fem öre.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Medlem

Om jag ska försöka tänka hur en individ som kan lägga ut ett ganska stort belopp för dessa NFT grejer tänker. Så skiter dom nog fullständigt i att detta i det stora hela är negativt för branschen.

Och om jag ska vara ärlig, hade jag själv haft möjligheten att spendera en sån summa pengar utan något problem, hade jag antagligen gjort detsamma.

Den bittra sanningen

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tänk på hur dum den genomsnittlige människan är...Och inse att hälften av alla är dummare än så!

Jag är med i den halvan, men väl skrivet!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lite svårt att förstå att folk tar såna risker. Men egentligen inte så mycket märkligare än när folk köper svindyra skepp i Star Citizen.

Medlem

Folk är dumma i roten.

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Vad gick pengarna till?
Konami?

Vad jag kan förstå så gick pengarna till dem. Så de donerade inte till något välgörande ändamål eller liknande?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tjänar ju ännu mer pengar i framtiden på detta när folk säljer sina Castlevania NFT

Medlem

Konstgjord begränsad tillgång. Märkligt!

Medlem

Vilket bättre sätt att pissa på ett omtyckt varumärke än att fira dess 35-årsdag på detta sättet, fy...

Medlem

Kollade lite snabbt förut. Ingen av NFT har sålts vidare hittills. Alla befintliga bud ligger på mindre än 10% av ursprunliga inköpet. Så här på kort sikt har det inte varit en bra investering. Men budarna kanske enbart köper dessa för personlig nostagi?

Medlem
Skrivet av maq777:

Kollade lite snabbt förut. Ingen av NFT har sålts vidare hittills. Alla befintliga bud ligger på mindre än 10% av ursprunliga inköpet. Så här på kort sikt har det inte varit en bra investering. Men budarna kanske enbart köper dessa för personlig nostagi?

det må vara så, men om den första köparen alltså inte är en Konami person har företaget tjänat ganska bra för ngt som kostade inget att tillverka och sälja.
Men men kan ju undra förstås om inte ngn fick betalt av Konami att köpa enbart för att låtsas och få upp populariteten av det hela...

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

det må vara så, men om den första köparen alltså inte är en Konami person har företaget tjänat ganska bra för ngt som kostade inget att tillverka och sälja.
Men men kan ju undra förstås om inte ngn fick betalt av Konami att köpa enbart för att låtsas och få upp populariteten av det hela...

Det förekommer mycket bedrägerier av den typen när det gäller samlarmarknaden, så det skulle knappast förvåna.

Geeks Gaming

Printscreen och ladda upp på Imgur.

Medlem

Gratis pengar för Konami, så det är väl ganska smart. Sen huruvida det är en smart investering eller inte är såklart omöjligt att säga.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

- Halvfärdiga spel? Enorm succé.
- Spel uppstyckade i mikrotransaktioner och DLC? Enorm succé.
- Betala i förskott för produkter med en lång historia av att inte leverera vad som utlovats? Enorm succé.
- Gör spel till långvariga prenumerationstjänster genom ”games as a service” och ”season pass”? Enorm succé.
- Ta de numera uppstyckade spelen och lås mikrotransaktionerna bakom slumpmässigt utfall i lootlådor? Enorm succé.
- NFT….?

Spelare får vad de förtjänar.

Medlem
Skrivet av Juilt31:

Konstgjord begränsad tillgång. Märkligt!

Inte supermärkligt, tycker jag. Så har ju konstmarknaden fungerat i över hundra år.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Inte supermärkligt, tycker jag. Så har ju konstmarknaden fungerat i över hundra år.

Nja, i konstmarknaden har du ju fått konsten du betalat för, inte betalat för ett kvitto eller bild på den.

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vad jag kan förstå så gick pengarna till dem. Så de donerade inte till något välgörande ändamål eller liknande?

Om det ändå hade varit till något välgörande ändamål så hade det varit väldigt bra.
Inte ens om jag hade haft pengar så skulle jag köpa deras produkter via auktion om jag visste att all vinst bara gick till dem.

Medlem

Vet man ens ifall det är "riktiga" personer som köpt "föremålen"? Nog för att någon skulle kunna vara dum någ, men jag tänker att det lika gärna annars skulle kunna vara någon med anknytning till Konami eller rent av en strategisk plan att lyfta fram NFT som en "succéaffär" genom lobbying?
Med tanke på hur många miljarder som ligger i potten för den här typen av bedrägerier från både stort och smått håll så känns det nästan mer sannolikt än att en enskild samlare med för mycket pengar skulle betala det där för ingenting.

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Om det ändå hade varit till något välgörande ändamål så hade det varit väldigt bra.
Inte ens om jag hade haft pengar så skulle jag köpa deras produkter via auktion om jag visste att all vinst bara gick till dem.

Ja de hade ju kunna sänka till utrotningshotade vampyrer i Transsylvanien. ;P

Nä, men för att vara seriös, hade de skänkt pengarna till något hade jag kunnat stå bakom detta. Det rimmar ju bättre att faktiskt fira ett 35-årsjubileum med att göra något fint, istället för att bara casha in allt själv.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ender:

Nja, i konstmarknaden har du ju fått konsten du betalat för, inte betalat för ett kvitto eller bild på den.

Exempelvis fotokonst är ett himla myller där verken ofta är begränsade i sin tillgång och kan förekomma i både "äkta" officiell form och i reproduktionsform. Men där den tekniska skillnaden är nära noll. Där utgör "kvittot" det man betalat stora pengar för, snarare än själva verket.

Sen kan man även diskutera Warhols förhållande till äkthetsbegreppet i det här sammanhanget.

Det är inte exakt samma sak som NFT, men det finns definitivt tydliga paralleller.

Medlem

Så.. 17k dollar för i princip en jpg? 😶

Medlem

Så, av ren nyfikenhet följde jag länkarna till auktionen, och kunde se vilka "vinnarna" (gråt/skrattar lite på insidan) är. Om jag förstått saken rätt så är t ex. en lycklig "ägare" till ett litet filmklipp som alla kan se en (herr?) Waifuhunter007, som i sin tur säljer vidare klippen till nästa dumskalle/pengatvättare för endast 69 ETH, vilket för stunden verkar motsvara ca 2 milj SEK.

Sammanfattning:
En person som kallar sig Waifuhunter007 har alltså köpt ett kvitto till ägandeskap av klippet man kan se i länken under, samt äran att under en begränsad tid på 10 månader få just namnet "Waifuhunter007" publicerat på Konamis NFT-website...det borde gå att hitta om man klickar runt lite.
Det är lite svårt att ta in så mycket idioti utan mer kaffe, så rätta mig gärna ifall jag har fel.

Länk till "verket" och vad det kostar att köpa kvittot idag?: Castlevania - Holy Water VS Dracula

Medlem

Det skulle inte förvåna mig om NFT handlade mer om att tvätta pengar än att köpa jpg.
Köper du en NFT för 10K så skickas en helt annan produkt medans det går att förklara överföringen av pengarna till myndigheter och liknande.
Man skattar väl inte ens på NFT idag?

Medlem
Skrivet av bluebird:

Lite svårt att förstå att folk tar såna risker. Men egentligen inte så mycket märkligare än när folk köper svindyra skepp i Star Citizen.

Ja, de dyraste skeppen i SC är en bisarr prislapp på. Sen ligger det dyraste skeppet fortfarande "bara" på en fjärdedel av vad en genomsnitts-NFT här kostar, runt 3000 dollar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

123
Skriv svar