Hur tänkte ni egentligen, 343?

Medlem
Hur tänkte ni egentligen, 343?

Mitt första spel som jag testade via Gamepass var Halo: Infinite, men efter att ha gett det några timmar så kände ja att jag ville spela igenom Halo 5: Guardians först. Inte konstig i sig, då jag inte spelat Halo sen just Halo 4, alltså blev Halo 5 en naturligt fortsättning på min Halo-resa.

Efter att ha spelat igenom Halo 5: Guardians, så kan jag konstatera att det knappt känns som ”Halo”. Det verkar snarare som 343-studios har tagit en stor dos inspiration från Call of Duty (COD), genom att du rör dig snabbare och striderna levereras i ett högre tempo än i tidigare delar. Hela utformningen andas verkligen COD, men varför? Om jag vill spela ett strömlinjeformad FPS så väljer jag givetvis COD och inte Halo? Eller hur?

Nu blir det något bättre efter halva äventyret, men det ska ändå bli skönt att gå tillbaka till Halo: Infinite. Det började så lovande, och till skillnad mot Halo 5 så hade det den rätta ”Halo-känslan”. Men nu vill jag veta vad ni tycker om Halo 5: Guardians? Håller ni med om kritiken?

Medlem

Jag spelade en tredjedel på Halo 5 sedan sålde jag det och kollade på en video som gick igenom spelet lite snabbt, vilket skräp till spel. Till och med videon var tråkig att kolla på.
Storyn började bli intressant i slutet, är glad att jag inte slösade tid med skiten.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Jag spelade en tredjedel på Halo 5 sedan sålde jag det och kollade på en video som gick igenom spelet lite snabbt, vilket skräp till spel. Till och med videon var tråkig att kolla på.
Storyn började bli intressant i slutet, är glad att jag inte slösade tid med skiten.

Som jag nämnde i texten så blir det något bättre efter halva äventyret, men slutresultatet är knappt godkänt.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Det var en period där alla spel blev Call of Duty - även d spel som var motsatsen s som stealthiga Hitman (Hitman: Absolution) å tunga Killzone (Killzone 3). Microsofts fokusgrupp låg väl bara en generation efter.

Det har du rätt i, och för några år sedan skulle alla spel bli mer eller mindre ”open-world”. Senast självaste Super-Mario, i och med expansionen till 3D-World utgåvan.

It's not a lake, it's an ocean

Berättelsen i Halo 5 var taffligt berättad, Locke var ointressant och stal tid från Master Chief. Jag hade dock ändå hyggligt roligt med kampanjen i Halo 5, men det säger väl något att jag endast återvänt en gång. Halo Infinite känns definitivt som ett spel jag kommer återvända till för att spela om kampanjen på högre svårighetsgrad.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Så här i efterhand känns både Halo 4 och 5 lite konstiga i just spelmekaniken. Men jag tror som det påpekats här, det är lite barn av tiden spelen släpptes i. FPS skulle vara snabbare och mer "snappy", och Spartaner sågs väl som perfekta grejen till det med sina superdräkter. Bara kolla introt till 5:an när de hoppar ned och röjer en armé av aliens i rörelse nedför en backe? Alla spartaner där är ju typ superhjältar. Inget annat spel har de porträtteras så, de är supersoldater, men inte oövervinnliga. Är väl bara Master chief som ska sticka ut där lite, men gänget från introt i 5an hade sprungit cirklar runt Master Chief från övriga Halo-spelen.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Bara kolla introt till 5:an när de hoppar ned och röjer en armé av aliens i rörelse nedför en backe? Alla spartaner där är ju typ superhjältar. Inget annat spel har de porträtteras så, de är supersoldater, men inte oövervinnliga. Är väl bara Master chief som ska sticka ut där lite, men gänget från introt i 5an hade sprungit cirklar runt Master Chief från övriga Halo-spelen.

Ja, jäklar. Jag känner nästan lite sekundärskam när jag ser om det där introt i dag. Halo Infinite känns verkligen som ett riktigt Halo efter 4 och 5.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Ja, jäklar. Jag känner nästan lite sekundärskam när jag ser om det där introt i dag. Halo Infinite känns verkligen som ett riktigt Halo efter 4 och 5.

Ja hur coolt det än må vara rent filmmässigt, så känns det ju typ som ett gäng Ironmans från Marvel och inte speciellt mycket Halo. Halo, likt Mass Effect har alltid känts ganska grundat i sin scifi hur de porträtterar militär och mänskligheten. Det känns skönt att de hittat tillbaka till formen i Infinite igen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag var inget stort fan av 4an eller 5an men känner ändå att jag nästan behöver försvara 343 lite.
Man får ju tänka på att de spel som kom innan 4an gjordes av en helt annan studio. Sen får 343 detta i sitt knä där dom förväntas göra samma sak som en annan studio gjort utan samma folk/idéer/historia. Sen vill ju inte 343 heller bara göra en copy/paste utan de vill ju även sätta sin prägel på spelet.

Med det sagt är jag ändå glad att infinit känns mer som de gamla spelen


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Issue:

Jag var inget stort fan av 4an eller 5an men känner ändå att jag nästan behöver försvara 343 lite.
Man får ju tänka på att de spel som kom innan 4an gjordes av en helt annan studio. Sen får 343 detta i sitt knä där dom förväntas göra samma sak som en annan studio gjort utan samma folk/idéer/historia. Sen vill ju inte 343 heller bara göra en copy/paste utan de vill ju även sätta sin prägel på spelet.

Med det sagt är jag ändå glad att infinit känns mer som de gamla spelen

Verkligen. Halo 4 hade en bra kampanj som tyvärr led av några problem. Dels som du säger, första Halo-spelet för 343i där man var ganska försiktig, dels så blev berättandet lidande av att de flesta cutscenes var gömda i terminals som man kanske inte ens hittade vilket gjorde mycket ganska obegripligt. Men det var snyggt!

Halo 5 ja... Borde ha varit en spin-off i stil med ODST eller Reach. Ett helt ok, 3/5, spel men inte riktigt ett mainline Halo.

Halo Infinite däremot är både det bästa från förr men med ett mycket bättre berättande, utforskning av världen och fruktansvärt tight gameplay. Både SP och MP är grymt. Det tog sin tid, men 343 hittade rätt.


signatur

Jump in.

Medlem

Va så länge sedan så jag minns inte, minns bara att jag hade skoj med det iaf.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Issue:

Jag var inget stort fan av 4an eller 5an men känner ändå att jag nästan behöver försvara 343 lite.
Man får ju tänka på att de spel som kom innan 4an gjordes av en helt annan studio. Sen får 343 detta i sitt knä där dom förväntas göra samma sak som en annan studio gjort utan samma folk/idéer/historia. Sen vill ju inte 343 heller bara göra en copy/paste utan de vill ju även sätta sin prägel på spelet.

Med det sagt är jag ändå glad att infinit känns mer som de gamla spelen

Jadå, jovars. Både Halo 4 och Halo 5 är bra spel. Bara inte fantastiska som Halo och Halo 3. Så jag ser verkligen Halo Infinite som deras "svar på tal"-spel. Jag är nästan lite förvånad över att det blev så bra som det blev med tanke på den problematiska utvecklingen. Det hade kunnat bli så mycket sämre.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Håller med, det är ett konstigt spel. Svårt att förstå varför dom gjorde som dom gjorde, förmodligen brist på vägledning och idéer. Jag menar, det är ju inte så att det finns massor av böcker som de kunde blivit inspirerade av


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Verkligen. Halo 4 hade en bra kampanj som tyvärr led av några problem. Dels som du säger, första Halo-spelet för 343i där man var ganska försiktig, dels så blev berättandet lidande av att de flesta cutscenes var gömda i terminals som man kanske inte ens hittade vilket gjorde mycket ganska obegripligt. Men det var snyggt!

Halo 5 ja... Borde ha varit en spin-off i stil med ODST eller Reach. Ett helt ok, 3/5, spel men inte riktigt ett mainline Halo.

Halo Infinite däremot är både det bästa från förr men med ett mycket bättre berättande, utforskning av världen och fruktansvärt tight gameplay. Både SP och MP är grymt. Det tog sin tid, men 343 hittade rätt.

Jag minns att ja gillade Halo 4, men som sagt, annat med del 5. Ska bli intressant att fortsätta min resa med Infinite.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Så här i efterhand känns både Halo 4 och 5 lite konstiga i just spelmekaniken. Men jag tror som det påpekats här, det är lite barn av tiden spelen släpptes i. FPS skulle vara snabbare och mer "snappy", och Spartaner sågs väl som perfekta grejen till det med sina superdräkter. Bara kolla introt till 5:an när de hoppar ned och röjer en armé av aliens i rörelse nedför en backe? Alla spartaner där är ju typ superhjältar. Inget annat spel har de porträtteras så, de är supersoldater, men inte oövervinnliga. Är väl bara Master chief som ska sticka ut där lite, men gänget från introt i 5an hade sprungit cirklar runt Master Chief från övriga Halo-spelen.

Sant! Även Master Chief fick ju samma special förmågor som spartanerna, konstigt nog.

Som ja nämnde i en kommentar innan, så gillade jag 4:an när det begav sig.

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Sant! Även Master Chief fick ju samma special förmågor som spartanerna, konstigt nog.

Som ja nämnde i en kommentar innan, så gillade jag 4:an när det begav sig.

Ja jag gillade också 4an när spelet kom, men det känns lite weird idag rent spelmässigt? Dock är det fortfarande väldigt snyggt grafiskt. Har egentligen inget emot att utvecklarna gör förändringar, men det var skönt också att de backade tillbaka i Infinite och inte bara fortsatte på 5ans spelmekanik.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag gillade också 4an när spelet kom, men det känns lite weird idag rent spelmässigt? Dock är det fortfarande väldigt snyggt grafiskt. Har egentligen inget emot att utvecklarna gör förändringar, men det var skönt också att de backade tillbaka i Infinite och inte bara fortsatte på 5ans spelmekanik.

Jag har inte spelat det sen det släpptes, men Master-Chief Collection finns på Gamepass antar jag?
Vore trevligt att köra igenom det igen.

Minns också att det var ruskigt snyggt för sin tid, men kampanjen var väl inte alltför lång? Inte ”Halo 3-kort” kanske, men ändå ganska kort? Eller?

Ambassadör
Xbox

MCC finns på Game Pass, väldigt trevligt nuförtiden.

Halo 4 var väl varken jättekort eller långt... lite längre om man jagar terminals kanske


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

MCC finns på Game Pass, väldigt trevligt nuförtiden.

Halo 4 var väl varken jättekort eller långt... lite längre om man jagar terminals kanske

Om jag spelar igenom det igen, så får ja passa på att jaga terminals med andra ord.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Verkligen. Halo 4 hade en bra kampanj som tyvärr led av några problem. Dels som du säger, första Halo-spelet för 343i där man var ganska försiktig, dels så blev berättandet lidande av att de flesta cutscenes var gömda i terminals som man kanske inte ens hittade vilket gjorde mycket ganska obegripligt. Men det var snyggt!

Halo 5 ja... Borde ha varit en spin-off i stil med ODST eller Reach. Ett helt ok, 3/5, spel men inte riktigt ett mainline Halo.

Halo Infinite däremot är både det bästa från förr men med ett mycket bättre berättande, utforskning av världen och fruktansvärt tight gameplay. Både SP och MP är grymt. Det tog sin tid, men 343 hittade rätt.

3/5!


signatur

Ad hoc addendum

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Jag har inte spelat det sen det släpptes, men Master-Chief Collection finns på Gamepass antar jag?
Vore trevligt att köra igenom det igen.

Minns också att det var ruskigt snyggt för sin tid, men kampanjen var väl inte alltför lång? Inte ”Halo 3-kort” kanske, men ändå ganska kort? Eller?

Som skrivet, finns på Game Pass. Så bara köra!

Jag tror 4an är längre än både 2an och 3an? Men inte lika långt som 5an...det blev dock segt mot slutet av den anledningen.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar