Spel för ny datamaskin

Medlem
Spel för ny datamaskin

Hej hopp i lingonskogen. Nu har jag efter ca 10 år uppgraderat både modermodem och diskettlåda, så nu är jag redo att ta mig an världen.

Jag söker alltså tips på bra spel som kan vara lite tungvevade och att jag därför kanske har missat/ignorerat dessa.

Historik för lite kött på benen:
Jag gillade "det första nya Doom" och köpte Doom Eternal. Det var inte min kopp te.

Jag har införskaffat Horizon Zero Dawn, det tycker jag verkar intressant. Jag håller också koll på God of War som ska släppas till PC snart.

Jag tror alltså att jag är inne på något långsammare spel än Doom (jag börjar bli gammal). Men absolut inte uteslutande FPS Actionspel. Det senaste jag kört har varit The Ascent som jag har uppskattat mycket.

Jag har också kört mycket Sea of Thieves som har varit kul, så det ska testas med nya datamaskinen.

Så, låt oss öppna vår box of chocolates - vad är era topp-tips?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Hej

Cyberpunk 2077, Assassins' Creed Valhalla, Far Cry 6 kanske kan va nåt?

Medlem
Skrivet av zzap64:

Hej

Cyberpunk 2077, Assassins' Creed Valhalla, Far Cry 6 kanske kan va nåt?

Just det, det Assassins ska vara rätt bra? Jag gillade ettan skarpt

Cyberpunk - är det bra nu? Var ju lite tjorvigt i starten. Är det väldigt mycket snack i det? Jag får lite dåligt tålamod, om det inte är en story som griper tag i en.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Spelat Metro? Finns tre stycken, 2033, Last Light och Exodus. Exodus är nyast och bör kunna räknas som tämligen tungvevat. Det är väldigt snyggt. Inte ett mästerverk rent spelmässigt, men jag gillade det även om jag tycker dom två första är bättre. Rekommenderar dig att spela de andra två först eftersom dom hör ihop, om du inte redan gjort det 🙂
https://store.steampowered.com/app/412020/Metro_Exodus/


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Den nya Hitman-trilogin. Skulle gissa att tredje spelet släpps på Steam om två veckor när det gått ett år sedan det släpptes på Epic Store.

FM-guru
F.d. Sisyr

Red Dead Redemption 2, kanske? Långsammare action. Snyggt som fasen också.

Medlem

Resident evil 7 och 8, får inte missas

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Just det, det Assassins ska vara rätt bra? Jag gillade ettan skarpt

Cyberpunk - är det bra nu? Var ju lite tjorvigt i starten. Är det väldigt mycket snack i det? Jag får lite dåligt tålamod, om det inte är en story som griper tag i en.

På PC har det väl flyttit på bra från start (visst buggar har förekommit) , det är hos konsolerna det varit kaos och speciellt äldre generationen. Story ska vara rätt bra jag förståt det rätt, tyckte mig till och med läsa att det vunnit awards på just den punkten.

Medlem

Kul med ny datamojäng! Det jag har märkt hänt sedan C64 (och lite att ta i kanske) är att spelen idag tenderar att vara rätt "lättdrivna"?! Hear me out...

Jag har ett starkt minne av tiden då man hade en dator och en nytt spel släpptes som i princip inte gick att spela i mer än 2 fps om man inte uppgraderade hela rasket. Kommer speciellt ihåg första Max Payne som släpptes och var ett monster till grafik lull-lull. Jag behövde ny dator. Crysis, samma där. Finns säkert ett antal spel till man kan räkna upp.

Men idag sitter jag med en gammal i5:a, 16gb ram, rtx 2070, allt på ett dacke-doftande modermodem i ett alldeles för litet chassi och kan spela de nyaste spelen på i princip allt på max, okey, vissa spel flyter kanske inte på i jämna 14826265 fps, men vet ni vad kids, det behövs inte. För mig iallafall. Får jag ut 50-60 fps i det senaste (som kidsen sa 1998) så är jag nöjd.

Vart ville jag komma...jo...mycket handlar, tror jag, om att det har bromsats lite i "can it run crysis" världen. Spel är rätt bra optimerade och det krävs inte ett nytt grafikkort vartannat år, som det faktiskt nästan gjorde för säg 15-20 år sedan. Eller kanske 10 år sedan.

Kör tex nu nysläppta (Early access) Ready Or Not på steam. Unreal Engine 4, riktigt snyggt spel och det flyter på hur bra som helst på min stenåldersburk. Flight simulator funkar riktigt bra också efter de har optimerat det.

Så...oroa dig inte så mycket för vad som kommer att fungera bra på din nya häftiga personliga dator... välj spel som du tycker verkar lovande och njut sen. Gillar du det inte? Lämna tillbaka spelet via tex Steam.

Må era kretskort leva länge aka Ha en fortsatt bra dag

Medlem
Skrivet av Hussmannus:

Kul med ny datamojäng! Det jag har märkt hänt sedan C64 (och lite att ta i kanske) är att spelen idag tenderar att vara rätt "lättdrivna"?! Hear me out...

Jag har ett starkt minne av tiden då man hade en dator och en nytt spel släpptes som i princip inte gick att spela i mer än 2 fps om man inte uppgraderade hela rasket. Kommer speciellt ihåg första Max Payne som släpptes och var ett monster till grafik lull-lull. Jag behövde ny dator. Crysis, samma där. Finns säkert ett antal spel till man kan räkna upp.

Men idag sitter jag med en gammal i5:a, 16gb ram, rtx 2070, allt på ett dacke-doftande modermodem i ett alldeles för litet chassi och kan spela de nyaste spelen på i princip allt på max, okey, vissa spel flyter kanske inte på i jämna 14826265 fps, men vet ni vad kids, det behövs inte. För mig iallafall. Får jag ut 50-60 fps i det senaste (som kidsen sa 1998) så är jag nöjd.

Vart ville jag komma...jo...mycket handlar, tror jag, om att det har bromsats lite i "can it run crysis" världen. Spel är rätt bra optimerade och det krävs inte ett nytt grafikkort vartannat år, som det faktiskt nästan gjorde för säg 15-20 år sedan. Eller kanske 10 år sedan.

Kör tex nu nysläppta (Early access) Ready Or Not på steam. Unreal Engine 4, riktigt snyggt spel och det flyter på hur bra som helst på min stenåldersburk. Flight simulator funkar riktigt bra också efter de har optimerat det.

Så...oroa dig inte så mycket för vad som kommer att fungera bra på din nya häftiga personliga dator... välj spel som du tycker verkar lovande och njut sen. Gillar du det inte? Lämna tillbaka spelet via tex Steam.

Må era kretskort leva länge aka Ha en fortsatt bra dag

Absolut, jag håller med. Jag spelar fortfarande spel med retro-stil på PC som skulle funka på en gammal mobil Jag tycker t.ex. att grafiken i Last Ninja till C64 fortfarande är bra
Självklart är det spelupplevelsen som vinner i långa loppet.

I mitt fall nu så handlar det om att uppleva de spel som jag inte har kunnat driva på ett angenämt sätt de senaste åren.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Spelat Metro? Finns tre stycken, 2033, Last Light och Exodus. Exodus är nyast och bör kunna räknas som tämligen tungvevat. Det är väldigt snyggt. Inte ett mästerverk rent spelmässigt, men jag gillade det även om jag tycker dom två första är bättre. Rekommenderar dig att spela de andra två först eftersom dom hör ihop, om du inte redan gjort det 🙂
https://store.steampowered.com/app/412020/Metro_Exodus/

Nej, den serien har inte spelat men miljön har alltid intresserat mig. Den kanske jag ska lägga upp på wishlist.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Den nya Hitman-trilogin. Skulle gissa att tredje spelet släpps på Steam om två veckor när det gått ett år sedan det släpptes på Epic Store.

Jag tror att det senaste Hitman jag spelade var det första Ja det ska jag hålla ögonen på, det första var ju rätt kul då.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Red Dead Redemption 2, kanske? Långsammare action. Snyggt som fasen också.

Ja jag har funderat på detta. Jag testade ett av dem, det måste varit ettan på nån PS. Jag tyckte att hästridningen i de första uppdragen var väldigt styltig och oföljsam, så jag lade ner Det var nog lite orättvist så jag får nog ge tvåan en chans.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Resident evil 7 och 8, får inte missas

Just det, jag spelade ettan, det var grymt. Kanske dags att ge serien en ny chans!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Resident evil 7 och 8, får inte missas

Vilket av dem skulle du rekommendera?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Nerox:

På PC har det väl flyttit på bra från start (visst buggar har förekommit) , det är hos konsolerna det varit kaos och speciellt äldre generationen. Story ska vara rätt bra jag förståt det rätt, tyckte mig till och med läsa att det vunnit awards på just den punkten.

Ja det måste nog testas. Jag håller som sagt på med The Ascent nu och cyberpunk-miljön är ju cool. Det får hamna på listan när det blir sug för den miljön igen.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Just det, det Assassins ska vara rätt bra? Jag gillade ettan skarpt

Cyberpunk - är det bra nu? Var ju lite tjorvigt i starten. Är det väldigt mycket snack i det? Jag får lite dåligt tålamod, om det inte är en story som griper tag i en.

Jag hade väntat lite med Cyberpunk, ryktas om en soft reboot alldeles strax med väldigt stor uppdatering.

Prey kanske? Det senaste från 2017. Påminner lite om System Shock 2 om det är något du spelat och tycker om.

The Witcher 3? Bara kolla på någon recap video om vad som hänt innan. Kan behöva några mods för att bli ännu bättre.

Death Stranding om du gillar slow paced open world med mycket mystik.

Kingdom Come: Deliverance om du vill ha ett mysigt medeltids open world rpg. Kan även detta behöva några mods för att bli riktigt bra.

Dock är inga av dessa förutom Kingdom Come rätt tungvevade, så du kanske redan kört dem.

Medlem

Om du inte gjort det redan skaffa Tomb raider trilogin på epic, du har till innan 17:00 på dig.

Själv rekommenderar jag Far Cry 5, Division 2, Battlefront 2, Mass Effect trilogin, Witcher 3 alla dessa bör du kunna hitta billigt ser ingen anledning att hetsa in i det allra senaste spelen om du haft ett längre uppehåll från pc spelandet.

Vad det gäller spelprestanda, så länge man har en dator som har högre prestanda än gällande konsolgeneration är det i regel inte några problem.

Medlem
Skrivet av stjärnsoldat:

Om du inte gjort det redan skaffa Tomb raider trilogin på epic, du har till innan 17:00 på dig.

Själv rekommenderar jag Far Cry 5, Division 2, Battlefront 2, Mass Effect trilogin, Witcher 3 alla dessa bör du kunna hitta billigt ser ingen anledning att hetsa in i det allra senaste spelen om du haft ett längre uppehåll från pc spelandet.

Vad det gäller spelprestanda, så länge man har en dator som har högre prestanda än gällande konsolgeneration är det i regel inte några problem.

Tack för tipset om Tomb Raider, det är nedladdat

Jag körde en del The Witcher 3, jag fastnade inte för det riktigt konstigt nog...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Jag hade väntat lite med Cyberpunk, ryktas om en soft reboot alldeles strax med väldigt stor uppdatering.

Prey kanske? Det senaste från 2017. Påminner lite om System Shock 2 om det är något du spelat och tycker om.

The Witcher 3? Bara kolla på någon recap video om vad som hänt innan. Kan behöva några mods för att bli ännu bättre.

Death Stranding om du gillar slow paced open world med mycket mystik.

Kingdom Come: Deliverance om du vill ha ett mysigt medeltids open world rpg. Kan även detta behöva några mods för att bli riktigt bra.

Dock är inga av dessa förutom Kingdom Come rätt tungvevade, så du kanske redan kört dem.

Bra, jag lägger Cyberpunk på framtidslistan så länge

Kingdom Come har jag haft ögonen på - är det bra känsla i strider osv? Eller är det mer fokus på story?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv
Skrivet av stjärnsoldat:

...Division 2.

Hur är Division 2 nuförtiden?
Körde ca 200h vid release men sen dess har jag inte rört det. Brukar inte gilla looters men det var riktigt kul.
Hur trasig lär min build vara?

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Just det, det Assassins ska vara rätt bra? Jag gillade ettan skarpt

Cyberpunk - är det bra nu? Var ju lite tjorvigt i starten. Är det väldigt mycket snack i det? Jag får lite dåligt tålamod, om det inte är en story som griper tag i en.

Har ju kommit mååånga Assassin's Creed sedan ettan, med varierande kvalitet. Men Valhalla tycker jag är riktigt bra!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Hur är Division 2 nuförtiden?
Körde ca 200h vid release men sen dess har jag inte rört det. Brukar inte gilla looters men det var riktigt kul.
Hur trasig lär min build vara?

Har inte spelat det sedan i tidigt i somras men det ska komma en stor uppdatering nu någon gång i första kvartalet. Fanns flertalet builds som fungerade i somras åtminstone.

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Ja det måste nog testas. Jag håller som sagt på med The Ascent nu och cyberpunk-miljön är ju cool. Det får hamna på listan när det blir sug för den miljön igen.

Ja, det låter vettigt. Jag tänkte vänta tills det är på en bra rea samt när next gen verisionerna kommer . Även ifall man vet att det fungerar idag på både new gen och PC så kan jag lika gärna vänta tills realsen av new gen (detta innefattar även updates för PC). För min del blir det dock att köpa det för PS5. Lite besviken att de helt (nåja nästan) bekräftat att det inte kommer något tredjepersonsläge. Jag hade en förhoppning om detta som blev gusad av en dev log för ett rätt bra tag sedan, vilket bör ses som spiken i kistan för att tredjeperson någonson kommer bli verklighet. Inte så att det är en dealbreaker ifall det endast är firstperson , bara det att jag gärna hade föredragit tredjepersons.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Ja, det låter vettigt. Jag tänkte vänta tills det är på en bra rea samt när next gen verisionerna kommer . Även ifall man vet att det fungerar idag på både new gen och PC så kan jag lika gärna vänta tills realsen av new gen (detta innefattar även updates för PC). För min del blir det dock att köpa det för PS5. Lite besviken att de helt (nåja nästan) bekräftat att det inte kommer något tredjepersonsläge. Jag hade en förhoppning om detta som blev gusad av en dev log för ett rätt bra tag sedan, vilket bör ses som spiken i kistan för att tredjeperson någonson kommer bli verklighet. Inte så att det är en dealbreaker ifall det endast är firstperson , bara det att jag gärna hade föredragit tredjepersons.

Det är väl en vattendelare det där. I vissa spel som är i tredje person så hör man tvärtom Men jag håller med, det är nåt visst med känslan i tredje person. Det kanske är för alla timmar Fallout och Baldur's Gate man spelat...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Iron Harvest är ett bra spel om man tycker om rts.
Satisfactory om man har tid att slösa. Man inser att man suttit 5 timmar istället för 30min.
Metro Exodus har jag själv precis börjat spela. Skulle säga att detta är vad Fallout 4 skulle ha varit.
Forza Horison 5 är också ett säkert kort med

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Iron Harvest är ett bra spel om man tycker om rts.
Satisfactory om man har tid att slösa. Man inser att man suttit 5 timmar istället för 30min.
Metro Exodus har jag själv precis börjat spela. Skulle säga att detta är vad Fallout 4 skulle ha varit.
Forza Horison 5 är också ett säkert kort med

Satisfactory har jag kollat på, men det ser ut som det blir hundra tusen (uppskattningsvis) grejer att hålla koll på efter ett tag?

Forza är jag lite sugen på. Men är det mycket arkadkänsla i det eller mer mot det realistiska hållet?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Jag tror att Control och Jedi: Fallen Order skulle kunna intressera dig.

Medlem

Om strategi faller dig på läppen så måste jag komma med min vanliga rekommendation på temat.

Stellaris.

Ja, det är ett Paradox spel, så det finns en miljon DLC att köpa. Men det är ett habilt spel även i vanilla läge. Och mycket lättare att sätta sig in i än t.ex Europa Universalis 4.

Och ja, det är aningen tungrott, särskilt i endgame fasen. Min förra dator, en Intel Core i7-4790K parad med ett GTX 1070 laggade märkbart efter cirka två tredjedelar av kampanjen, och var rent ut sagt trött nära slutet av densamma.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Har du skaffat dig en fläskig speldator så är det dags att skaffa sig ett VR headset.
Tacka mig senare 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar