CD Projekt riskerar åtal för att ha lurat köparna

Medlem
Skrivet av Fulci:

När för ovanlighetens skull ett spel är buggigt på konsol, då är det hus i helvete. När usla konsolkonverteringar buggar på PC är allt som vanligt.

Förutom Arkham Knight då.

Medlem

Varför får jag känslan "stackars CDProjectRed" när dem faktiskt förtjänar att bli stämda efter all hyckleri?

Svaret är att jag har alltid varit ett stort fan av dem. Dem stog för vad som var bra i spel industrin, lyssnade på sina fans, gjorde bra spel, verkade inte allt för penga giriga m.m.

Hur kunde det gå så fel...

Medlem

Jag har undvikit all form av trailers och hype inför Cyberpunk så jag lider väl inte lika hårt som super fansen, men jag förstår besvikelsen.
Men jag hoppas och vågar nästan tro på att CDPR löser detta med tiden och att detta är bortglömt om ett år.

Optimeringar och en liten sänkning av upplösningen så att spelet rullar på stabilt i 30FPS, medans att dem jobbar hårt på att patcha för buggfixar så är nog detta löst om 3-6 månader.
Väldigt tråkig start, men jag tror inte att de kommer lämna spelet förens Cyberpunk är i godtagbart skick.

Lite andra exempel på spel som hade en väldigt dålig start men som nu anses som bra spel spel är Days Gone och No mans sky, vet inte riktigt hur det ser ut med FO76 och Anthem, men jag tror även dessa har blivit mycket bättre med tiden.

Avstängd

Åtal är nog på sin plats i det här fallet. CDPR har med vilja vilselett sina möjliga kunder för att dom själva vet hur skit spelet är.
Bra gjort av Sony och Microsoft att erbjuda full refund. Ännu bättre av Sony att plocka bort skiten från sin store. Hoppas Microsoft gör samma sak.

Skit ska skit ha.
Och kanske detta får anses som en lärpeng åt CDPR att äntligen lära sig utveckla spel


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Inaktiv
Skrivet av B-itta:

Varför får jag känslan "stackars CDProjectRed" när dem faktiskt förtjänar att bli stämda efter all hyckleri.

Svaret är att jag har alltid varit ett stort fan av dem. Dem stog för vad som är bra i spel industrin, lyssnade på sina fans, gjorde bra spel.

Hur kunde det bli så fel...

De började sälja aktier och cashade in good will mot pengar.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Varför får jag känslan "stackars CDProjectRed" när dem faktiskt förtjänar att bli stämda efter all hyckleri.

Svaret är att jag har alltid varit ett stort fan av dem. Dem stog för vad som var bra i spel industrin, lyssnade på sina fans, gjorde bra spel, verkade inte allt för penga giriga m.m.

Hur kunde det bli så fel...

Ledningen/styrelsen blev uppenbarligen girig, och jag blir ledsen när det händer min favorit spelstudio CDPR:

Dem har varit en frisk fläkt inom spelindustrin som aktivt jobbar emot företag som Ubisoft, EA och Activision med flera.

Tänker lite på dialogen Obi-wan hade med Anakin i slutet av Revenge of The Sith.

"you were supposed to destroy the sith, not join them".

Medlem

Man tycker att efter No man sky´s launch och Anthem so borde andra företag kanske lärt jag menar dom borde ju kunnat see hur dom spelen var och kanske tänkt vi ska ej göra så och vänta tills man är helt säker på spelet är redo. Och för fan i helvete anlita spel testare som hjälper till. Hade man haft spel testare som sätt att spelet ej var dugligt på xbox one/ps4 så kanske man kunde gått ut i god tid och sagt tyvär kan vi ej stödja dessa konsoler då spelet är för krävande.

Det finns så mycket dom kunde ha gjort under all dess tid dom hadde på sig. Men ja det finns nog 1000 ursäkter ni kan ge men lika bra att bara medge dom sket i blåskåpet i lite där till. Jag tycker synd om programerarna dom gjorde sitt jobb utan det är ledningen som sket i blå skåpet och jag hoppa fan dom blir utan sin bonus men det tvivlar jag på.

Medlem

Känns som cd projekts strategi "Amen gud vad snälla vi är som erbjuder refunds" var inte så smart

Medlem

Känns lite fånigt, men CD Projekt, skulle ha hållt sig till PC, PS5 och Xbox Series X, det kanske hade besparat dem själva kostnader och personalens hälsa.

Spelet kräver sin hårdvara för att kunna spelas på det sätt det är tänkt, det finns specat minsta rekommenderade hårdvarukrav på PC, alla vet att man bör ha högre, för att få en bättre upplevelse av spelet.

Det är såklart tråkigt att det finns de som köpt spelet till sin konsol utan att ens funderat på om det skulle funka, köper man ett spel så tänker man såklart att det borde juh gå, i alla fall om det handlar om ett spel till konsol.

Det borde ha skippat PS4 och kört PS5 och Xbox Series X samt PC enbart.

Redaktör
Skrivet av Hexon:

Jag är helt med på det. Men varann artikel handlar i stort sätt om samma sak.
Vi är väl medvetna om alla vid dagsläget att det inte går nått vidare bra för cdpr

Jag tycker det finns hur mycket bra som helst att skriva om spelet.

Det har varit mycket negativt nu, det har du rätt i. Vi får försöka gräva tag i lite fler positiva grejer också. Jag nämnde ju hotfixen i denna nyhet i alla fall. Tack för feedback!


signatur
Medlem
Skrivet av ebackman2:

Vem bryr sig om det fungerar bra på PC? Har man sålt ett spel för fullpris till en konsol ska det fungera på konsolen, punkt slut.
Vidrig PCMR-attityd.

Exakt. Det är marknadsfört för att som ett bra och banbrytande spel även på PS4/Xbox One. I verkligheten är det en undermålig upplevelse, och just detta att man hemlighöll det för att inte tappa förbokningar - det är det som man rättmätigt får skit för nu.

Jag blir förvånad över hur 63 procent av FZ:s läsare kunde svara att de har ett oförändrat, eller till och med större, förtroende för CDPR efter det här debaclet. Låt gå att PC-versionen för många är en grym upplevelse, men hur man förbise den här typen av affärsstrategi att vilseleda många av sina kunder har jag svårt att förstå. Lek med tanken att det var EA, Ubisoft eller Activision som gjort just detta. Det hade inte varit lika mycket medhårs som CDPR får nu.
Däremot ska de ha cred för att de över huvud taget öppnade upp för att man fick reklamera sitt spel. Visst är det brandsläckning, damage control och någon form av pudel. Men också något få andra utgivare skulle göra.

Själv köpte jag PS4-versionen till min PS5 och har spelat cirka 2h. Har lyckligtvis bra framerate och sprang inte på någon bugg. Däremot är grafiken och densiteten av innehåll i staden begränsad till vad en PS4/PS4 Pro klarar av, så jag avvaktar nextgen-patchen någon gång nästa är för att få en bättre upplevelse.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Vem bryr sig om det fungerar bra på PC? Har man sålt ett spel för fullpris till en konsol ska det fungera på konsolen, punkt slut.
Vidrig PCMR-attityd.

Jag håller med dig, släpper man ett spel på konsol så kan man tycka att det borde funka, har hög spelbarhet och ger en bra upplevelse, inte går som ett spann skit på en potatis.

De kunde dock ha skippat allt annat än PS5, Xbox Series X och Windows och Linux.

Man kan ju välja att inte köpa, samt göra egen research innan man lägger ut pengarna på det.

Att man skall få reklamera tycker jag är självklart.

eld
Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Och för fan i helvete anlita spel testare som hjälper till. Hade man haft spel testare som sätt att spelet ej var dugligt på xbox one/ps4 så kanske man kunde gått ut i god tid och sagt tyvär kan vi ej stödja dessa konsoler då spelet är för krävande.

De har massor med testare, de känner till problemen. Att spelet körde dåligt på xbox one och ps4 behövde man inte ens testare till för att veta.

Problemet är att vid press till ett släpp så måste man prioritera fixar, och i detta fall blev man tvungna (som utvecklare) att prioritera bort en hel del stora grejjer.

Medlem

Det blir svårt för CDPRs VD och ledning att sitta kvar efter uttalandet "it runs suprisingly well". Aktieägarna lär vara ännu mer förbannade än konsumenterna. Huvuden kommer att rulla och troligtvis kommer utvecklare att lämna bolaget. Kanske en total upplösning av bolaget blir resultatet.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Testpilot
Skrivet av Lilagröt:

Det tycker inte jag stämmer. Folk som kör på pc är duktiga på att gnälla när utvecklare inte gör sitt jobb.

Vi får hoppas nu då att då denna skitstorm gör att de tänker till och gör bra version till alla plattformar.
Det blev ju tvärsomvärlden att PS4/Xbox One fick skitversionen av multiplattform-spelet för en gångs skull.

Med de menar jag alla större utvecklare som släpper multiplattform.

Medlem
Skrivet av haiko:

Känns lite fånigt, men CD Projekt, skulle ha hållt sig till PC, PS5 och Xbox Series X, det kanske hade besparat dem själva kostnader och personalens hälsa.

Spelet kräver sin hårdvara för att kunna spelas på det sätt det är tänkt, det finns specat minsta rekommenderade hårdvarukrav på PC, alla vet att man bör ha högre, för att få en bättre upplevelse av spelet.

Det är såklart tråkigt att det finns de som köpt spelet till sin konsol utan att ens funderat på om det skulle funka, köper man ett spel så tänker man såklart att det borde juh gå, i alla fall om det handlar om ett spel till konsol.

Det borde ha skippat PS4 och kört PS5 och Xbox Series X samt PC enbart.

I så fall så skulle dem nog behövt släppa spelet senare när PS5 och Series X har en tillräckligt stor spelarbas, att gå miste om en marknad med över 160 miljoner sålda konsoler är nog inte så lätt, aktieägarna skulle nog inte ta så lätt på det heller.
Att fördröja spelet för bara Xbox one och PS4 är nog inte lätt heller, då det är nog bra mycket svårare att marknadsföra sämre versioner efter att PC och PS5/Series versionerna släppts.

Ända bra lösningen hade nog varit att släppa det i Mars/April, men antar att pressen på att finnas ute under julruschen var för hög.

Situationen är fruktansvärt tråkig, den bästa lösningen hade nog varit att fokusera på Xbox one/PS4 i ett tidigare stadie och sedan släppt PS5/Series/PC versionerna efter några månader.

För stora ambitioner är nog förklaringen på skicket just nu, spelet är väl i beta stadie där optimeringar och buggfixar brukar lösas.

Inaktiv

Just med tanke på att recensenter bara fick spela PC versionen är ju ett mörkande av Cdpr. Dom visste ju exakt vad dom gjorde när dom bara skickade ut dom.
Hoppas att dom får böta i slutändan. Många människor som blivit blåsta av deras fulspel.

Medlem

Det jag inte förstår är hur en advokatfirma bara kan stämma ett bolag för något som inte berör dem överhuvudtaget.
Vad händer om de vinner mot CDPR? Ska de få pengarna eller vart ska pengarna gå? Förstår inte syftet mer än att byrån själva ska få stå i rampljuset och förhoppningsvis tjäna pengar.

Skrivet av anon_176162:

Just med tanke på att recensenter bara fick spela PC versionen är ju ett mörkande av Cdpr. Dom visste ju exakt vad dom gjorde när dom bara skickade ut dom.
Hoppas att dom får böta i slutändan. Många människor som blivit blåsta av deras fulspel.

Inte bara det. Man tilläts endast visa CDPR:s egna gameplay, dvs ingen fick visa eget material och det pga hur trasigt och buggigt det är på alla platformar.

Redaktör
Skrivet av Wiinis:

Det jag inte förstår är hur en advokatfirma bara kan stämma ett bolag för något som inte berör dem överhuvudtaget.
Vad händer om de vinner mot CDPR? Ska de få pengarna eller vart ska pengarna gå? Förstår inte syftet mer än att byrån själva ska få stå i rampljuset och förhoppningsvis tjäna pengar.

Han som driver undersökningen är själv investerare, skriver han.


signatur
Medlem
Skrivet av eld:

De har massor med testare, de känner till problemen. Att spelet körde dåligt på xbox one och ps4 behövde man inte ens testare till för att veta.

Problemet är att vid press till ett släpp så måste man prioritera fixar, och i detta fall blev man tvungna (som utvecklare) att prioritera bort en hel del stora grejjer.

Troligen hade de fler externa testare än interna, vilket blev ett problem under pandemin då dessa inte kunde utföra sitt jobb:

"We have internal QA department, we are working with external companies as well, maybe one thing which didn’t help us is COVID as internal testers are able to test the game working at home,” Adam Kicinski, CEO of CDPR, said in the call. “But external testers working for external companies were not able to test the game from home because they have test centres and if they are not there they are not able to work."
(https://www.game-debate.com/news/29983/cyberpunk-2077-had-dec...)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har varit mycket negativt nu, det har du rätt i. Vi får försöka gräva tag i lite fler positiva grejer också. Jag nämnde ju hotfixen i denna nyhet i alla fall. Tack för feedback!

Det var väl egentligen i synnerhet ingen känga till er, även om det kan verka så och att jag skrev lyncha var väl kanske o ta i lite. Klart att det är högst relevant och skriva om det då det är en riktigt het gröt i dagsläget. Men man matas om hur dåliga cdpr är på alla slags sidor man är i och läser så jag kan inget annat än och tycka lite synd om dem.

Ni gör annars ett ypperligt jobb och det ska ni fortsätta med.

Medlem

Som många har sagt när folk klagar på ANDRA spel men jag har inte set någon nämna de angående cyberpunk "FÖRBOKAT INTE". Då hade du inte haft några problem. Om man förbokar så riskerar man alltid att åka på pumpen.
De finns ingen lag som säger att dom måste sicka ut Konsol kopior till media. De enda man kan tycka är illa tycker jag är om dom har sagt i trailers som visades på PC att de är samma på konsol. Vet inte hur mycket av den varan de har varit under tiden som dom har v isat trailers. Tycker de var otroligt korkat av CDPR att släppa de på Last gen tro man skulle gåt ut för ett år sen och sagt tyvärr last gen är för klent vi kommer inte släppa de på last gen Och bita i sura äpplet. Idiotisk och utveckla till 5 olika plattformar ett så massivt spel.
Ok så är de med portningar om inte jag minns helt fel så senast så hade horizon jätte mycket krascher etc när de släpptes på pc.

@Wiinis tänkte samma sak undrade just vem står bakom dem eller på vems begäran dom gör de.

Medlem

Det handlar ju om falsk marknadsföring, inget annat. Likt andra så har jag njutit av spelet, men dom har fortfarande undanhållit information om last gen versionen, vi kommer inte undan det oavsett hur mycket man gillar spelet i sig.

Man har bäddat upp den här situationen hos cdpr genom en rätt slug och vidrig taktik.
Jag gillar spelet, men jag kan inte försvara att dom säger "it runs suprisingly well on consoles" sedan rullar det i 15 fps.
Jag fattar att investerare är arga.

Medlem

Kunde man inte se att aktien var sjukt övervärderad som till stor del berodde på en konstig synergi mellan hajp och förväntade sålda ex så borde man spara i fonder. Faktum är att köpläget sällan ligger där man tror. Det är bara hålla koll på kursen framöver nu.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har varit mycket negativt nu, det har du rätt i. Vi får försöka gräva tag i lite fler positiva grejer också. Jag nämnde ju hotfixen i denna nyhet i alla fall. Tack för feedback!

Risken i att kombinera negativa och positiva nyheter i samma artikel, med en ingress som fokuserar på det negativa, är väl att det allt som oftast bidrar till att det positiva i nyheten glöms bort. I det här fallet hade det troligen varit bättre att nämna informationen om deras senaste "Hotfix" som en separat nyhet, då dess samband till artikelns huvudinnehåll är relativt svag.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Geeks Gaming

Är det någon som vet hur microsoft och Sonys certifieringsprocess ser ut?

Båda måste ju godkänt att spelet fick publiceras i det skick det var i

Redaktör
Skrivet av matt76:

Risken i att kombinera negativa och positiva nyheter i samma artikel, med en ingress som fokuserar på det negativa, är väl att det allt som oftast bidrar till att det positiva i nyheten glöms bort. I det här fallet hade det troligen varit bättre att nämna informationen om deras senaste "Hotfix" som en separat nyhet, då dess samband till artikelns huvudinnehåll är relativt svag.

Japp. Jag slarvar lite nu när de andra är jullediga och jag skriver nyheter själv. Drar ut den som egen nyhet senare.


signatur
Medlem

Spelet är nog 10/10 älskar det men har buggar.

Hoppas dom får massa skit 😎

Medlem

Tycker man även borde dra in Microsoft och Sony i ett potentiellt rättsfall. Det är ju trots allt dom som gjort påtryckningar på CDPR att porta spelet till dessa plattformar, och sedan gett grönt ljus för att *släppa* spelet på dessa plattformar trots dess ofärdiga skick.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Skriv svar