PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av FLX:

Enligt en lite inofficiell undersökning på kundo så är brytpunkt för vem som får innan jul på Webhallen under perioden 2019-08-13 till 2019-08-20.

Brytpunkten är ju intressant. Men för mig som bokade i dec 2019 säger den tyvärr inte så mycket då man inte vet hur många som bokat mellan april och augusti. Troligtvis är över hälften av dessa bokningar de första 1-3 dagarna. Och troligtvis drogs tempot sen ned till den mer officiella avtäckningen i april 2020. Ja den som lever får se. Hade verkligen sett fram emot en på release. Minns att jag bokade PS4 i slutet av sommaren samma år som den släpptes och fick den till release så jag tyckte jag var ute i galet god tid.

Medlem
Skrivet av dex20:

Jag bokade där i Maj, men fick också samma svar som dig. Har inte hört något mer.

Ah, okej. Man ska nog inte förvänta sig så mycket det här året Återförsäljarnas lägesbedömning var inte värst uppmuntrande.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

Bokade ett PS5 (optisk läsare) i mitten av juni hos Inet. Det blir ingen konsol för egen del till releasedagen Någon annan som har bokat där omkring samma tid och fått vidare info?

Maj här också. Har sett någon med cd-läsare som tydligen skulle få till release vid mars-bokning någongång. Hoppas det stämmer, då ligger man nog inte helt risigt till. Hittar inte källan dock.

Medlem
Skrivet av FLX:

Enligt en lite inofficiell undersökning på kundo så är brytpunkt för vem som får innan jul på Webhallen under perioden 2019-08-13 till 2019-08-20.

Det verkar tyvärr inte vara någon "rak" turordningslista på Webhallen. Har du valt att hämta en PS5 i någon av de större butikerna i Sthlm har du större chans att få en än i en mindre butik i en mindre stad. Har en kompis som bokade 190731 i sthlm och får hämta upp innan jul, en annan kompis bokade 190614 för upphämtning i Linköping men får någon gång efter jul.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Det verkar tyvärr inte vara någon "rak" turordningslista på Webhallen. Har du valt att hämta en PS5 i någon av de större butikerna i Sthlm har du större chans att få en än i en mindre butik i en mindre stad. Har en kompis som bokade 190731 i sthlm och får hämta upp innan jul, en annan kompis bokade 190614 för upphämtning i Linköping men får någon gång efter jul.

Det låter ju helt bisarrt om det stämmer! Eftersom de inte fått leveransen ännu borde de ju dela upp den utifrån beställningar inte efter storlek på butik.

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Du bokade en dag innan mig, och jag har fått samma mail. Jag vill gärna tro att det är vi som antagligen får den på releasedagen om inte något går fel. Samtidigt så är det antagligen vi som är mest positivt inställda till Webhallens lösning för förbokning 😉

Ja det borde vara så. Ja, klart vi uppskattar det. Men för att vara lite objektiv i frågan; det är ju ändå lite gött att de blir så här - så blir det färre scalpers misstänker jag. Folk som är ute så tidigt är förmodligen folk som faktiskt vill ha den. Medan om det är känt att heta pryl X börjas säljas klockan Y, kan dessa hemska människor hänga på låset.

Webhallen har ju ALLTID haft det så här också, så inget nytt för den som är kund där måste jag ändå säga. Vi får se om dom gör några ändringar framåt eller inte.

Medlem
Skrivet av FLX:

Enligt en lite inofficiell undersökning på kundo så är brytpunkt för vem som får innan jul på Webhallen under perioden 2019-08-13 till 2019-08-20.

Låter ju sjukt märkligt, jag bokade i maj 2019 och får ingen av dem...

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Låter ju sjukt märkligt, jag bokade i maj 2019 och får ingen av dem...

Det låter ju faktiskt ännu märkligare, du borde ju fått
mail om ” mellan release och jul”

Medlem

Någon som vet när webhallen kommer släppa info ang XSX?

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Någon som vet när webhallen kommer släppa info ang XSX?

Sitter själv med samma fråga. Dålig kommunikation med kunderna från deras sida faktiskt.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Sitter själv med samma fråga. Dålig kommunikation med kunderna från deras sida faktiskt.

Precis och något som är ännu märkligare är att XSX faktiskt kommer innan PS5 men 0 info angående xbox lanseringen...

Skribent
Skrivet av Lirilesh:

Sitter själv med samma fråga. Dålig kommunikation med kunderna från deras sida faktiskt.

Jag ställde en rimligt generell produktfråga (inte PS5/XBX) till deras Facebook-support 18/6. Väntar fortfarande på svar. Deras kundtjänst är allt annat än godkänd.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Bokade en PS5 den 19 april 2020 via Webhallen och får naturligtvis ingen innan jul likt många andra vilket självklart är trist. Har därmed ställt in mig på en Xbox Series S istället, även fast jag inte haft Xbox sedan den första. Trodde inte ens att det gick att förhandsboka fortfarande, men gick via Webhallen och har även fått bekräftat från kundtjänsten att jag får den på release. Bara att man säljer den sen när man väl får PS5, alternativt att man har båda två beroende på hur det känns (eller kanske ännu sjukare att man skippar PS5 ^^). Faktiskt rätt taggad på Xbox nu bara för det

Medlem

Har någon hört något från Netonnet än? Har inte fått någon information överhuvudtaget än.

Medlem

Kontaktat CDON och frågat om jag är garanterad en Series X vid releasen. Över 24 timmar har gått och har ännu inte fått svar. Bokade samma dag som MS släppte förhandsbokningarna.

Borde jag vara orolig?

Medlem
Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Kontaktat CDON och frågat om jag är garanterad en Series X vid releasen. Över 24 timmar har gått och har ännu inte fått svar. Bokade samma dag som MS släppte förhandsbokningarna.

Borde jag vara orolig?

Just CDON har man inte läst mycket om, men dom flesta ÅF verkar kunna leverera XBOX till dom som var ute i tid och bokade. Till och med Webhallen har bekräftat att dom som har förhandsbokat XBOX hos dom får till release.

Men just CDON tycker jag det har varit ganska tyst om. Får hoppas du får svar snart!

Medlem
Skrivet av HightowerXVI:

Bokade en PS5 den 19 april 2020 via Webhallen och får naturligtvis ingen innan jul likt många andra vilket självklart är trist. Har därmed ställt in mig på en Xbox Series S istället, även fast jag inte haft Xbox sedan den första. Trodde inte ens att det gick att förhandsboka fortfarande, men gick via Webhallen och har även fått bekräftat från kundtjänsten att jag får den på release. Bara att man säljer den sen när man väl får PS5, alternativt att man har båda två beroende på hur det känns (eller kanske ännu sjukare att man skippar PS5 ^^). Faktiskt rätt taggad på Xbox nu bara för det

Jag rekommenderar inte att du köper Series S, då Series X är betydligt mer prisvärd.
Bakåtkompabiliteten är sämre(får varken samma prestanda eller alla förbättringar), mellanskillnaden i pris om du ska uppnå samma utrymme skiljer bara 800Kr samtidigt som att lagringsutrymmet antagligen kommer ligga på 300-350GB efter installation så det blir trångt ifall du ska ha mer än 2 stora spel inne samtidigt.

Om framtida spel får performance läge för lägre skärmupplösning eller ifall du uppgraderar till 4K framöver så ger Series X en stor fördel även där.

Men visst, spelar du bara Fortnite och sportspelen på en datormonitor i 1080/1440P så kanske det räcker med Series S, annars så rekommenderar jag verkligen Series S.

Medlem

Har fått bekräftat från cdon från två olika från kundtjänst, både chatt och mail, att man kommer få en ps5 på releasedag, då man var tidig och förbokade. Bokade ett ex i 8/4-20.
Förhoppningen är hög! Men väntar till man får plocka ut från ombud!

Medlem
Skrivet av Zainter:

Har fått bekräftat från cdon från två olika från kundtjänst, både chatt och mail, att man kommer få en ps5 på releasedag, då man var tidig och förbokade. Bokade ett ex i 8/4-20.
Förhoppningen är hög! Men väntar till man får plocka ut från ombud!

Glad för din skull. 8/4 känns ju märkligt nog att vara sent ute jämfört med många andra återförsäljare som tex Webhallen. Ångrar verkligen att jag inte valde en annan återförsäljare med mindre tryck på förhandsbokningar.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Glad för din skull. 8/4 känns ju märkligt nog att vara sent ute jämfört med många andra återförsäljare som tex Webhallen. Ångrar verkligen att jag inte valde en annan återförsäljare med mindre tryck på förhandsbokningar.

Är överraskad över att så många valde att förhandsboka hos Webhallen faktiskt..

Medlem
Skrivet av glennuendo:

Har någon hört något från Netonnet än? Har inte fått någon information överhuvudtaget än.

Jag läste på deras produktsida för PS5, som har en "frågor & svar", på frågan om de som förhandsbokat får till release, har de svarat:
"Det vet du inte innan den är skickad ifrån oss. Du får nämligen ett mail så fort ordern har lämnat vårt lager. Vi kan inte se din kö plats. / Emelie"

Spontan tanke, för allas skull, så bör de preppa orders mot enheter inkomna så fort de anländer.
Så att en kan få besked så snabbt som möjligt, annars blir det väl inga besked förrän 1-2 dagar före.
De bör ju veta ett bra tag före hur många enheter som är på väg in, dagen eller två dagar före känns sådär.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Är överraskad över att så många valde att förhandsboka hos Webhallen faktiskt..

Har aldrig haft problem förut med förhandsbokningar hos WH. Bokade mitt PS4 i aug/sep samma år som release och fick en utan problem. Men i år räckte det inte med att vara ute ett år i förväg och då hade inte ens ”Corona-effekten” slagit till.

Det är intressant att många spelpoddar jag lyssnar på inte heller lyckats knipa ett PS5 till release. Det är ju ett tecken på att även de mest hängivna gamers inte lyckas knipa en enhet till release det här året.

Verkar också som de flesta kedjor inte kommer sälja över disk pga de långa bokningsköerna. Alla de butiker jag har kontaktat (olika elgiganten, webhallen, inet etc.) kommer inte sälja över disk. Så nu får man lida in det nya året

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Jag läste på deras produktsida för PS5, som har en "frågor & svar", på frågan om de som förhandsbokat får till release, har de svarat:
"Det vet du inte innan den är skickad ifrån oss. Du får nämligen ett mail så fort ordern har lämnat vårt lager. Vi kan inte se din kö plats. / Emelie"

Spontan tanke, för allas skull, så bör de preppa orders mot enheter inkomna så fort de anländer.
Så att en kan få besked så snabbt som möjligt, annars blir det väl inga besked förrän 1-2 dagar före.
De bör ju veta ett bra tag före hur många enheter som är på väg in, dagen eller två dagar före känns sådär.

Konstigt svar. Klart de borde kunna se din köplats även om de inte vill berätta den av olika anledningar. Däremot låter det ju snarare som de inte vet exakt hur många enheter de får. Komplett gick ju tidigare ut med att Sony levererar färre enheter än de först angett. Kanske hoppas ÅF om att de ska ändra sig igen? Verkar ju också extremt otydligt från SONYs sida hur många leveranser som sker innan jul (1, 2?)

Å andra sidan kan man ju inte göra så mycket mer än att vänta. När WH gick ut med sin leveransinformation var det ju försent att boka någon annanstans, jag har kastat iväg bokningar till MediaMarkt och CyberPhoto men har svårt att tro att de kommer kunna leverera tidigare än min 1 år långa bokning från WH.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Konstigt svar. Klart de borde kunna se din köplats även om de inte vill berätta den av olika anledningar. Däremot låter det ju snarare som de inte vet exakt hur många enheter de får. Komplett gick ju tidigare ut med att Sony levererar färre enheter än de först angett. Kanske hoppas ÅF om att de ska ändra sig igen? Verkar ju också extremt otydligt från SONYs sida hur många leveranser som sker innan jul (1, 2?)

Å andra sidan kan man ju inte göra så mycket mer än att vänta. När WH gick ut med sin leveransinformation var det ju försent att boka någon annanstans, jag har kastat iväg bokningar till MediaMarkt och CyberPhoto men har svårt att tro att de kommer kunna leverera tidigare än min 1 år långa bokning från WH.

Håller med.
De enda förklaringar jag kan tänka är att 1) det hon skriver stämmer, vilket jag då tolkar som att kundtjänst inte kan se individuella kunders platser i en kö, även om de skulle finnas i systemet. Eller då, 2) de har tagit ett antal förbokningar som de inte vet om de kan möte. Eller ja, kan ju också vara båda två, så klart.

Oavsett, det känns rätt muddigt hela situationen.
Jag misstänker att jag var en av de första att förhandsboka på NetOnNet, så jag har ett hopp om att få.
Det i kontrast mot att t.ex WH tagit emot förbokningar i snart 18 månader och endast de som bokat vid den releasen verkar få.
Självklart tråkigt att inte alla kan få vid release, samtidigt som en kan ha åsikter om de olika sätten som förhandsbokningen skett på.

Skrivet av Zainter:

Har fått bekräftat från cdon från två olika från kundtjänst, både chatt och mail, att man kommer få en ps5 på releasedag, då man var tidig och förbokade. Bokade ett ex i 8/4-20.
Förhoppningen är hög! Men väntar till man får plocka ut från ombud!

Blev också glad för de svaret från Cdon, bokade 22 Januari, tills jag skrev till dom en andra gång och fick exakt samma svar från en annan person. Prata med en polare som bokade 4 månader senare och även han fick exakt samma svar. Att han var en av dom första som bokade så han får sin på release.
Känns som när de är 4 månader emellan oss så har jag svårt att se att även han kan var en av dom första.
Känns som dom hellre ljuger för kunderna än att göra dom besvikna.

Medlem
Skrivet av daniel.johansson.73997:

Blev också glad för de svaret från Cdon, bokade 22 Januari, tills jag skrev till dom en andra gång och fick exakt samma svar från en annan person. Prata med en polare som bokade 4 månader senare och även han fick exakt samma svar. Att han var en av dom första som bokade så han får sin på release.
Känns som när de är 4 månader emellan oss så har jag svårt att se att även han kan var en av dom första.
Känns som dom hellre ljuger för kunderna än att göra dom besvikna.

Kan vara så de flesta bokar först via wh,inet,mm eller elg.(tänkte göra en beställning från dessa först) Så turen hamnar i att ta en mindre åf? Eller att de tidigt fått veta hur många ex de får?, anyway, glad både för din och din polares skull att ni har turen att då krängt ett ex! Dock är man försiktigt optimistiskt, till mailet att det är på g till ens brevlåda!

Skrivet av Zainter:

Kan vara så de flesta bokar först via wh,inet,mm eller elg.(tänkte göra en beställning från dessa först) Så turen hamnar i att ta en mindre åf? Eller att de tidigt fått veta hur många ex de får?, anyway, glad både för din och din polares skull att ni har turen att då krängt ett ex! Dock är man försiktigt optimistiskt, till mailet att det är på g till ens brevlåda!

Man kan ju hoppas!
När den står fint ikopplad hemma, då är jag nöjd 😉

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Ser ut som att alla som bokat kommer få en stod det nu ser jag

Va iväg till Elgiganten i en mindre stad och frågade om de skulle ha någon ps5a i butik på release. Tycker jag fick ett ganska så otydligt svar, först lät de som att de inte skulle få in någon sen så lät de som att de skulle ha några få endå, så tänker att antingen så visste han inte eller så fick han inget säga. Man kanske får höra dagen innan om de har någon info då, isåfall kommer jag åka dit innan öppning och kolla läget iallafall, frågan är hur länge man orkar köa

Skriv svar