Diablo 3-skapare ryter till efter Diablo-skaparens kritik

Medlem
Citat:

Angående Cliffies kommentar om att D2 bygger kring en ability, du spelade inte D2 speciellt mycket när det väl begav sig antar jag

Nu snackar vi PvE här, inte PvP. D2 fokuserade på att buffa upp en skill vare sig du körde WW barb, frozen Orb eller Hydra. Sure du kanske hade leap, teleport eller en ability för att ta hand om immunes, men ut över det vet du att jag har rätt... förutsatt att du inte körde med någon CRAZY build jag aldrig hörts talas om. Informera mig gärna om jag har missat den isf. Men hur som haver så är min poäng den samma, combat i D3 är djupare och mer underhållande än i D2 även om inferno kiting inte är någon höjdare.

Medlem
Skrivet av Cliffie:

Ok, jag tänker ta Jay Wilsons sida här. Jag förstår Blizzard teamet helt här, de har arbetat på den här skiten i 10 år och även om resultatet inte är perfekt på något vis så är det deras bebis. Brevik skiter mer eller mindre över hela teamet och säger att om Blizzard North hade gjort det så hade det blivit fantasktiskt. Att leva upp till det folk förväntade sig av Diqblo 3 är helt omöjligt. Det går inte. På många nivåer är D3 mycket bättre än D2 (och det säger jag som någon som spenderade år med D2), men det spelar ingen roll när du har nostalgi att tävla med.

Missuppfatta mig inte D3 har stora problem med sitt endgame, men sättet Brevik uttrycker sig på är fan inte ok. Kritisera valen de gjorde är en sak men att antyda att D3 teamet inte har talangen nog att skapa D3 (men att han och Blizz N hade det) är fruktansvärt respektlöst att säga i en intervju. Då kan man ju fråga om "fuck that guy" är bättre att säga, men det var i alla fall i en privat chat på facebook och inte i en intervju.

word

Medlem
Skrivet av Cliffie:

Ok, jag tänker ta Jay Wilsons sida här. Jag förstår Blizzard teamet helt här, de har arbetat på den här skiten i 10 år och även om resultatet inte är perfekt på något vis så är det deras bebis. Brevik skiter mer eller mindre över hela teamet och säger att om Blizzard North hade gjort det så hade det blivit fantasktiskt.

Har du ens sett intervjun eller läst ett transcript av intervjun? För du kan nog inte ha mer fel här. Han är i intervjun återhållsam och förvånansvärt respektfull trots relativt ledande frågor. Han säger inget direkt oförskämt utan förklarar sin ståndpunkt sakligt.

Den här killen skapade D1 och D2. Är det någon man bör lyssna på som utvecklare av en uppföljare till de spelen är det honom. Han har all rätt i världen att säga vad han tycker om spelet på direkta frågor, dessutom är det helt och hållet legitim kritik han delar ut. Skiter han över utvecklingsteamet? Verkligen inte, och han säger definitivt inte att det skulle vara fantastiskt om North hade gjort det.

Så vad möts han då av för respons av personerna bakom uppföljaren till hans kreativa idé och förverkligande? Spelets Game Director och ansikte utåt kallar honom för en loser. Hur mycket respekt har han då för originalspelen tror du? En senior technical artist håller med och vill helst tumma upp mer än en gång. Silvernail är en av spelets system designers, han vidimerar Hagas åsikter genom att hänvisa till Diablo 3s rekordförsäljning. Samtidigt glömmer han också att nämna att Diablo 3 aldrig någonsin, under några som helst omständigheter, hade sålt så här bra om det inte vore för Brevik och den franchise han skapat. De här människorna hade inte haft det jobbet de har nu om det inte vore för samma människa de behandlar som skit.

Ändå tycker du att det är Brevik som boven i dramat? Dags för en reality check tror jag.

Medlem
Skrivet av Cliffie:

Ok, jag tänker ta Jay Wilsons sida här. Jag förstår Blizzard teamet helt här, de har arbetat på den här skiten i 10 år och även om resultatet inte är perfekt på något vis så är det deras bebis. Brevik skiter mer eller mindre över hela teamet och säger att om Blizzard North hade gjort det så hade det blivit fantasktiskt. Att leva upp till det folk förväntade sig av Diqblo 3 är helt omöjligt. Det går inte. På många nivåer är D3 mycket bättre än D2 (och det säger jag som någon som spenderade år med D2), men det spelar ingen roll när du har nostalgi att tävla med.

Missuppfatta mig inte D3 har stora problem med sitt endgame, men sättet Brevik uttrycker sig på är fan inte ok. Kritisera valen de gjorde är en sak men att antyda att D3 teamet inte har talangen nog att skapa D3 (men att han och Blizz N hade det) är fruktansvärt respektlöst att säga i en intervju. Då kan man ju fråga om "fuck that guy" är bättre att säga, men det var i alla fall i en privat chat på facebook och inte i en intervju.

Nu förstår jag hur du tänker,du tänker nästan som vartenda lätt tänkande person, ta nu inte detta fel som att jag menar du är iq befriad, såfall är 90% av planeten det.

Men många tänker inte kring boxen och ser saker och ting rätt.

1. diablo III ändrade vissa av de dåliga sakerna diablo i diablo II och förbättrade dom i diablo III.

Men att du accepterar detta, detta är ett av dom största spel företagen, 2. sakerna dom gjorde vart så simple minded och lätta att hitta att ett barn som spelat en level 60 i wow och en level 60 i diablo skulle kunna markera ut dom.

och detta är runt 11 år efter diablo II.

ja menar come on?

Det första folk i stora företag måste fatta SPEL SOM LEVER, får liv! varar länge.

vi kan ta ett exempel, darksiders II kom precis ut och är singelplayer spel.

hade det funnits coop med dlc, olika hardmodes på bossar, folk som kunnat göra egna maps, hade man älskat detta spelet för du hade ej tröttnat på det.

Nu ligger det här avklarat(Nöjd med köpet) men jag finner ingen glädje att plocka upp det, precis som deus ex.

Däremot kan jag gå in i ett dota2 game minst 5 gånger i veckan.

pga det är multiplayer, vad misslyckades oxå diablo III med? nerdummat spel, allt handlade om gear inget om spelarens skicklighet.

Där har vi största problemet, finns det INGEN skillcap i ett spel oxå där du kan bli bättre, sänks nöjjes faktorn i spelet.

Nu snackar jag inte om epeen och skryt, utan att man kan känna kanske fan jag är dålig på detta spelet klarar ej boss x.

Men efter 1 månads spelande klarar man det äntligen med sin kompis.

Detta förstår inte spel skapare, vilket är så djävulskt pinsamt och löjligt att dom kan ens ha den lön dom har, vad är det för folk dom anstället?

Baseline för ett spel och ett företag som vill göra ett bra spel är.

Multiplayer funktion,dev kit att göra egna banor osv(applåder till valve 10 gånger om fattar detta),lyssna på feedback ifrån vettiga spelare inte 16 åriga iq befriade morons.

Ha variation, att allt har sin fördel så du kan använda exempel 1hand yxa istället för 2hand yxa med sin funktion.

Den dagen ett PC skräddarsytt spel som darksiders kommer ut med multiplayer där folk kan göra banor själva och bossfighter, eller ett multiplayer liknande spel.

Den dagen säger jag det spelet kommer vara en bestseller by far!

Tyvärr kommer jag aldrig nog få se den dagen då jag ej utvecklar spel och spelutvecklare är så kassa på ideer att det gör ont i mitt hjärta, har gott om bra ideer.

Medlem

David var väldigt proffsig med sin åsikt. Det är klart Jay Wilson inte pallar att höra kritik, för de lyssnar inte på den från fansen heller.
Personligen tycker jag David hade rätt med allt han sa. Spelet sålde bra för så otroligt många förväntade sig något dom inte fick. Han har speciellt rätt med att Blizzard doesn't give a flying fuck om vad fansen säger.

Dom har inte ens släppt PvP än, som dom lovade att släppa det med. Det säger ju allt. Det kommer inte finnas en spelarbas när den patchen släpps.

Medlem
Skrivet av Cliffie:

Ok, jag tänker ta Jay Wilsons sida här. Jag förstår Blizzard teamet helt här, de har arbetat på den här skiten i 10 år och även om resultatet inte är perfekt på något vis så är det deras bebis. Brevik skiter mer eller mindre över hela teamet och säger att om Blizzard North hade gjort det så hade det blivit fantasktiskt. Att leva upp till det folk förväntade sig av Diqblo 3 är helt omöjligt. Det går inte. På många nivåer är D3 mycket bättre än D2 (och det säger jag som någon som spenderade år med D2), men det spelar ingen roll när du har nostalgi att tävla med.

Missuppfatta mig inte D3 har stora problem med sitt endgame, men sättet Brevik uttrycker sig på är fan inte ok. Kritisera valen de gjorde är en sak men att antyda att D3 teamet inte har talangen nog att skapa D3 (men att han och Blizz N hade det) är fruktansvärt respektlöst att säga i en intervju. Då kan man ju fråga om "fuck that guy" är bättre att säga, men det var i alla fall i en privat chat på facebook och inte i en intervju.

Om D3 är resultatet av 10(!) års utveckling, så bör de genast sparka hela D3 teamet.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om D3 är resultatet av 10(!) års utveckling, så bör de genast sparka hela D3 teamet.

D3 låg i utveckling i 6 år, inte 10, jag tog i lite. Det var dock ungefär 12 år sedan D2 kom ut och även om jag inte håller med om att de ska få sparken (kom igen för fan, kan du ta i lite mer?) så är 6 år i en liten kuvös utan riktig feedback från världen för länge att jobba på ett spel... oavsett vilken utvecklare vi pratar om.

Citat:

Nu förstår jag hur du tänker,du tänker nästan som vartenda lätt tänkande person, ta nu inte detta fel som att jag menar du är iq befriad, såfall är 90% av planeten det.

Men många tänker inte kring boxen och ser saker och ting rätt.

1. diablo III ändrade vissa av de dåliga sakerna diablo i diablo II och förbättrade dom i diablo III.

----- Förkortad pga lång post, läs gärna hela posten på sida 3 ----

Förstår inte riktigt vad det är du menar att jag har fel på då vi mer eller mindre diskuterar två helt olika saker. Du snackar om livslängden på Diablo 3 och jag försvarar Jay Wilson för att han, och hans team, blir upprörda (och säger lite dumma saker) när någon förolämpar dem på ett väldigt subtilt sätt. Stora delar av det du skrev pratade jag om i en senare post i samma tråd där jag säger att D3 har stora problem med sitt endgame, dvs sin livslängd.

Citat:

Har du ens sett intervjun eller läst ett transcript av intervjun? För du kan nog inte ha mer fel här. Han är i intervjun återhållsam och förvånansvärt respektfull trots relativt ledande frågor. Han säger inget direkt oförskämt utan förklarar sin ståndpunkt sakligt.

Den här killen skapade D1 och D2. Är det någon man bör lyssna på som utvecklare av en uppföljare till de spelen är det honom. Han har all rätt i världen att säga vad han tycker om spelet på direkta frågor, dessutom är det helt och hållet legitim kritik han delar ut. Skiter han över utvecklingsteamet? Verkligen inte, och han säger definitivt inte att det skulle vara fantastiskt om North hade gjort det.

Så vad möts han då av för respons av personerna bakom uppföljaren till hans kreativa idé och förverkligande? Spelets Game Director och ansikte utåt kallar honom för en loser. Hur mycket respekt har han då för originalspelen tror du? En senior technical artist håller med och vill helst tumma upp mer än en gång. Silvernail är en av spelets system designers, han vidimerar Hagas åsikter genom att hänvisa till Diablo 3s rekordförsäljning. Samtidigt glömmer han också att nämna att Diablo 3 aldrig någonsin, under några som helst omständigheter, hade sålt så här bra om det inte vore för Brevik och den franchise han skapat. De här människorna hade inte haft det jobbet de har nu om det inte vore för samma människa de behandlar som skit.

Ändå tycker du att det är Brevik som boven i dramat? Dags för en reality check tror jag.

Det här är draget direkt ifrån intervjun:
"I am also a little happy, which I hate to say, it shows that the people that were involved in Diablo really did matter, and so I am happy that it has come to light that how talented that group was and how unique and special that group was. I am hoping that, as this happens very often in the industry, you see it with Call of Duty and things like that , when the people leave the game changes and it shows how critical people are in this industry."

Det är huvudsakligen det här stycket jag tänker på, det finns flera genom hela intervjun, men det här är tydligast. Vad han mer eller mindre säger här är att Jay Wilson och hans team inte hade talangen nog för att göra Diablo 3 men om Blizzard South hade funnits kvar så hade de gjort det, för de är awesome (och de är de, men förstå mig rätt det här låter inte bra alls). Jay Wilson och Co har jobbat på D3 i 6 år och jag misstänker att Jay är väldigt stolk över sitt team. Om någon förolämpar dem så tror jag misstänker jag att det är väldigt lätt att ta en defensiv position över hela grejen och säga någon man kanske inte borde ha sagt.

Jag tänker inte säga att det var bra eller rätt av Jay Wilson och resten av D3 teamet att bete sig som de gjorde och även om Facebook är privat... så är det ju inte _privat_. Vill du säga något som inte världen ska höra så ska man ge fan i att skriva det på Facebook. Vad jag tänker säga dock är att jag förstår varför de reagerade som de gjorde, för de är människor de med och gör fel ibland. Samma sak gäller Brevik, han var säkert lite bitter över att någon annan tog över serien han var med och startade samt fick att växa och bli enorm så jag kan förstå honom också... men det betyder inte att jag tycker att det är ok att smutskasta andra utvecklare i en intervju. Hade han, likt Jay, sagt något elakt om dem via Facebook hade jag inte brytt mig... det är bara så jävla fel att dissa någon sådär för hela världen att se.

Medlem

Om man läser mellan raderna så sågar David i princip hela D3 teamet vid fotknölarna. Allt han egentligen säger är att det är fel människor som jobba på D3. Hur tar man det inte personligt? Jay är bara lite mer rakt på sak. Och nej, jag är ingen fanboy. Sluta spela D3 efter jag maxa ut min barbar som alla andra. D3 kanske är sämre än de tidigare spelen, men det hör inte till den här diskussionen. David såga Jay. Jay såga David. So what?

Medlem

jag ser det här som en förlängning av "vi gör en hemlig karta som förlöjligar alla fans av de två gamla spelen och deras åsikter om vårt val att anamma WOW-looken i denna serie som faktiskt är vår nu och vi får göra vad vi vill" ... fans blir sura för att jay's kommentar understryker folks aningar om att de skiter i arvet! spelet är svinroligt, men det är också sprängfyllt av nalle puh-färger och comic relief, fuck those losers! de har faktiskt inte talang för kärnan av vad folk förväntar sig av gameplay (loot och svårighetsgrad-kontra-level) och stämning i ett sånt här spel. Det känns inte som en subjektiv åsikt att uttrycka, blizzard north gjorde bra spel och "blizzard kvar" gör skoj tidsfördriv. med det sagt har de flera år på sig att släppa expansions och patchar, om man ska jämföra med hur d2 var. men det kanske skulle visat dem var de borde styrt kosan från början, så vi slapp vänta.


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av Whe112:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Whe112:
Skrivet av Cliffie:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Cliffie:

På många nivåer är D3 mycket bättre än D2.

Sgt Clueless has reported in.

Hur blind av nostalgi får man vara? På vilket sätt är skilltreet i D2 bättre än det vi ser i D3? Kom inte och försök inbilla mig att det var mer variation där än vad det är i D3 för så är det inte. Näst på listan har vi combat, har du spelat D2 pä siståne? D2 var FANTASTISKT när det kom ut, men combat bygger kring en ability. Så enkelt är det, och det duger inte idag. D3 gör det mycket bättre än D2, det är mer variation och det känns mycket bättre. D3s combat går sönder på inferno när det är så pass svårt som det faktiskt är, D3 är inte skillbaserat nog (med aktiva blocks o liknande) för att spelaren ska kunna kompensera för den högre svårighetsgraden så du måste lösa det med gear enbart. Men med det sagt, jag sa från första början att D3 har endgame problem. Värt att notera också är att om D2 hade haft inferno isället för ladders hade det varit ännu sämre... tro mig.

Men självklart är det sant att D2 gör saker bättre än D3 dock, huvudsakligen items men även ladders o liknande. RMAH och vanligt AH i D3 har tyvärr inte fungerat speciellt bra heller. Jag tror de kan fixa D3 som ett spel men att rädda ekonomin utan ladders eller resets är jag osäker på. Jag är inte helt nöjd med D3 heller men jag blir så jävla less på allt blindt hat spelet får från får som inte kan tänka själva utan bara gör som resten utav internet gör. Hatar.

Så känner jag iaf.

Skrivet av Cliffie:

Ok, jag tänker ta Jay Wilsons sida här. Jag förstår Blizzard teamet helt här, de har arbetat på den här skiten i 10 år och även om resultatet inte är perfekt på något vis så är det deras bebis. Brevik skiter mer eller mindre över hela teamet och säger att om Blizzard North hade gjort det så hade det blivit fantasktiskt. Att leva upp till det folk förväntade sig av Diqblo 3 är helt omöjligt. Det går inte. På många nivåer är D3 mycket bättre än D2 (och det säger jag som någon som spenderade år med D2), men det spelar ingen roll när du har nostalgi att tävla med.

Missuppfatta mig inte D3 har stora problem med sitt endgame, men sättet Brevik uttrycker sig på är fan inte ok. Kritisera valen de gjorde är en sak men att antyda att D3 teamet inte har talangen nog att skapa D3 (men att han och Blizz N hade det) är fruktansvärt respektlöst att säga i en intervju. Då kan man ju fråga om "fuck that guy" är bättre att säga, men det var i alla fall i en privat chat på facebook och inte i en intervju.

Värt att lyfta dessa inlägg igen. Håller verkligen med dig här, Cliffie. Oavsett resultatet vi sitter med nu (vilket även jag håller med om, har problem som behöver fixas) så förtjänar det här teamet på Blizzard mer cred än vad 95 % av inläggen här på FZ levererar. De har arbetat otroligt hårt på den här produkten, i hopp om att ge oss, fansen, ett så underhållande spel som möjligt. Nej, de nådde inte hela vägen. Men ärligt talat, som Cliffie säger, hur fasen skulle det i realiteten gå till? Att göra ett spel som trumfar föregångarna på alla punkter (i.e gör samtliga fans lyckliga), samtidigt som det måste utvecklas och bli en egen produkt. Det är helt enkelt inte möjligt, och de som väntade sig det har sannerligen väntat helt i onödan...

Jag tycker om Diablo 3. Det är inte perfekt, nej, men det är fortfarande ett stabilt, underhållande spel, i mina ögon. En värdig uppföljare (there, I said it, rösta ner hur mycket ni vill) till de tidigare spelen (och som med tiden kommer att bli ännu bättre).

"Dom jobbade hårt på det?" Vafan e detta mellanstadiet eller? Jag gav dom mina pengar och jag blev grymt besviken, precis som många andra. Kom inte och påstå att jag måste vara snäll och låtsas som om spelet e bra för att inte såra deras små känslor...

Nej, man behöver inte vara snäll om inte spelet faller än i smaken. Vad jag däremot talar för är respekt. Jag kan mer eller mindre hata ett spel, en film, en bok, men jag respekterar fortfarande utvecklarna för att de tog sig tiden att utveckla produkten till mig. Respekt förtjänar alla, oavsett om man lyckats eller misslyckats med något. Genom att visa detta, exempelvis med hjälp av konstruktiv kritik, ger man i alla fall utvecklarna en chans att förbättra spelet (och inte göra samma misstag igen i framtiden). Sen om utvecklaren faktiskt gör det eller ej är omöjligt att svara på. Vad som dock är säkert är att kommentarer i stil med "diablo 3 är skit, kommer aldrig mer köpa något från blizz" inte leder till någonting positivt över huvud taget; vare sig för dig som konsument, eller utvecklaren i fråga.

Jag tror du måste inse att dom uvecklar inte detta för att vara schyssta mot dig, dom gör det för att få dina pengar. Dom enda som inte fick vad dom ville i detta fallet var spelarna, eller stora delar av dom iaf.

Inaktiv

Tycker Brevik var riktigt diplomatisk men sa ändå vad han tyckte i intervjun, och då kommer det nuvarande Diablo 3-teamet och gnäller? På facebook? Snälla, slit your wrists and cry me a river. Jävla lipsillar.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av SToFo:

Tycker Brevik var riktigt diplomatisk men sa ändå vad han tyckte i intervjun, och då kommer det nuvarande Diablo 3-teamet och gnäller? På facebook? Snälla, slit your wrists and cry me a river. Jävla lipsillar.

Ironi är att kalla D3 teamet lipsillar och be dom begå självmord för att dom inte var diplomatiska med sin kritik, medan man själv gnäller över det på ett socialt nätverk. På FZ.se? Snäll, slit your wrists and cry me a river. Jävla lipsill.

Inaktiv
Skrivet av Zoulz:
Skrivet av SToFo:

Tycker Brevik var riktigt diplomatisk men sa ändå vad han tyckte i intervjun, och då kommer det nuvarande Diablo 3-teamet och gnäller? På facebook? Snälla, slit your wrists and cry me a river. Jävla lipsillar.

Ironi är att kalla D3 teamet lipsillar och be dom begå självmord för att dom inte var diplomatiska med sin kritik, medan man själv gnäller över det på ett socialt nätverk. På FZ.se? Snäll, slit your wrists and cry me a river. Jävla lipsill.

Ouf! Här trampade man på en öm tå, minsann! Att du vände på steken sådär gjorde ju verkligen såååå ont i mitt hjärta :((((( buhuhu... Han var ju helt konstruktiv i sin kritik mot hur varumärket har förändrats sedan han hoppade av teamet. Ska han ljuga tycker du? Ignorance is bliss för vissa tydligen. Sen är "Slit your wrists and cry me a river" en metafor för "sluta gnälla, kunde bry mig mindre" typ, och inte att jag vill att de ska begå självmord. IQ? Fan vad trött jag blir på fanboys som dig.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Är nog svårt att veta vad som händer bakom kulisserna.. samt många som sätter nostalgi-gråten i halsen när de jämför gamla med nya spel. Allt är ju bättre som man minns det.. testa samma spel idag igen å upptäck alla brister

Inaktiv
Skrivet av Katana:

Är nog svårt att veta vad som händer bakom kulisserna.. samt många som sätter nostalgi-gråten i halsen när de jämför gamla med nya spel. Allt är ju bättre som man minns det.. testa samma spel idag igen å upptäck alla brister

Har spelat D2 sedan det kom ut i princip och har alltid haft mycket roligare med det än med D3. D3 höll i ca 2 veckor medans D2 håller än idag. Nuf said.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av Katana:

Är nog svårt att veta vad som händer bakom kulisserna.. samt många som sätter nostalgi-gråten i halsen när de jämför gamla med nya spel. Allt är ju bättre som man minns det.. testa samma spel idag igen å upptäck alla brister

lirade d2 lod igår och i söndags och det är fortfarande riktigt skoj ... d3 är smidigare och känns skönare, men är tråkigare och inte lika "belönande" om man kan översätta rewarding så.


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Det är knappast en hemlighet att Diablo 3 är en besvikelse för många fans.

Det första och värsta är att spelet är för kort, alldeles för kort. Det är som om att designteamet sa "vi behöver inte ha det så långt, folk spelar ändå om det på högre svårighet".

Spelet är inte heller så "mörkt" som föregångarna.

Sen är det tråkigt att bossar ger sämre loot och är lättare än elit packs. Är det inte meningen att bossarna ska vara de riktiga utmaningarna?

Sen, inte för att jag bryr mig så mycket, så var grafiken 5+ år gammal. Knappast ögongodis och allt annat än optimerad.

Att spelet inte var värdigt vid release är att kapitel i sig. RLAH är kanske det bästa exemplet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av fork_:

Makalöst ironiskt.
Enda anledningen till att Jay Wilson och co sitter och pekar på sina försäljningssiffror är att Brevik gjorde det möjligt för dem.

Detta är dagens sanning mina vänner

Medlem

Spelar fortfarande D2 och det är fortfarande lika kul som det var förut bara man får några kompis med sig som man kan tävla med och dela med sig eq till. Testade lite D3 och kollade en del, och visserligen var det snyggt, men jag känner ingen större lust att spela igenom det.

Pinsamt beteende av Blizzard. Efter att ha läst Jay Wilsons kommentar förväntade jag mig en riktigt elak intervju med David Brevik, men han lät tvärtom väldigt sansad och försiktig i sina uttalanden. Otroligt barnsligt att reagera på det där viset.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Pinsamt beteende av Blizzard. Efter att ha läst Jay Wilsons kommentar förväntade jag mig en riktigt elak intervju med David Brevik, men han lät tvärtom väldigt sansad och försiktig i sina uttalanden. Otroligt barnsligt att reagera på det där viset.

Hear hear!


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Då får väl Jay Wilson visa hur Diablo ska se ut i Diablo 4 (hans 3:a)

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

1, 2 > 3

Tackar, ska genast ta och damma av mina fyra Diablo II skivor!

Medlem

som någon redan påpekade, omg facebook drama!
fz goes aftonbladet

Medlem

Känner mig lite äcklad att jag ens betalade för mitt Diablo 3 nu. :'(

Blir bara mer och mer ledsen över att D3 inte blev ett D3 utan något helt annat spel som bara snott namnet.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cliffie:

Ok, jag tänker ta Jay Wilsons sida här. Jag förstår Blizzard teamet helt här, de har arbetat på den här skiten i 10 år och även om resultatet inte är perfekt på något vis så är det deras bebis. Brevik skiter mer eller mindre över hela teamet och säger att om Blizzard North hade gjort det så hade det blivit fantasktiskt. Att leva upp till det folk förväntade sig av Diqblo 3 är helt omöjligt. Det går inte. På många nivåer är D3 mycket bättre än D2 (och det säger jag som någon som spenderade år med D2), men det spelar ingen roll när du har nostalgi att tävla med.

Missuppfatta mig inte D3 har stora problem med sitt endgame, men sättet Brevik uttrycker sig på är fan inte ok. Kritisera valen de gjorde är en sak men att antyda att D3 teamet inte har talangen nog att skapa D3 (men att han och Blizz N hade det) är fruktansvärt respektlöst att säga i en intervju. Då kan man ju fråga om "fuck that guy" är bättre att säga, men det var i alla fall i en privat chat på facebook och inte i en intervju.

Om D3 är resultatet av 10(!) års utveckling, så bör de genast sparka hela D3 teamet.

Vilket dom gjorde. Brevik var med i det teamet.

Medlem
Skrivet av Zoulz:

Om man läser mellan raderna så sågar David i princip hela D3 teamet vid fotknölarna. Allt han egentligen säger är att det är fel människor som jobba på D3. Hur tar man det inte personligt? Jay är bara lite mer rakt på sak. Och nej, jag är ingen fanboy. Sluta spela D3 efter jag maxa ut min barbar som alla andra. D3 kanske är sämre än de tidigare spelen, men det hör inte till den här diskussionen. David såga Jay. Jay såga David. So what?

Men på de punkter han tar upp så förtjänar dom att sågas efter fotknölarna. Blizzard har ju för böveln haft facit i hand när dom gjort D3, vilket dom uppenbarligen behövt, då dom lik förbannat misslyckats med de mest fundamentala i hela spelet, dvs lootet. Det är som om någon i teamet lagt märke till att: "hey, it seems that the Diablo community loves to keep playing this game due to the lootcarrot. Hey, i know, let's remove the carrot!". Jag menar, vad fan trodde dom, att folk spelade Diablo 2 i 1-3 år för att det var så spännande att döda Diablo?
Det känns uppenbart att dom tagit all kritik personligt, (och då inkluderar jag inte allt 12-års gnäll i still med "fuck Blizzard och deras skitspel!" vilket jag anser inte hör hemma i någon spelcommunity) vilket dom ska, då dom faktiskt har slarvat en hel del i sina val vad gäller design kring loot. Alla håller inte med mig, men jag anser att spelet hade varit helt OK ifall legendarys hade varit legendariska, och droppat ungefär som Uniques i D2. Att det var buggit i början var frustrerande, men inte mycket mer än så.

Medlem

"I am hoping that, as this happens very often in the industry, you see it with Call of Duty and things like that , when the people leave the game changes and it shows how critical people are in this industry."

kunde inte sagt det bättre själv

Medlem

Förstår fortfarande inte vissa matematiska tänkanden ,
Vi får en uppföljare till ett av dem bästa spelsläppen genom tiderna . Mest troligt kommer det vara svårt att leva upp till det .
Spelet gjorde ej det . Det vart ett medelmåtta spel (Helt klart värt pengarna) Då de flesta har spenderat iaf 20 h + på det .
Hur kan alla hata ett spel och kalla det dåligt när det ej är det ,
Nej det är inte det bästa eller något som är utanför mängden .,
Men inte är det väl ett kasst spel . Då finns det andra spel att klaga på som är sämre, Betydligt fler.


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av Cliffie:
Skrivet av Mirage:

Om D3 är resultatet av 10(!) års utveckling, så bör de genast sparka hela D3 teamet.

D3 låg i utveckling i 6 år, inte 10, jag tog i lite. Det var dock ungefär 12 år sedan D2 kom ut och även om jag inte håller med om att de ska få sparken (kom igen för fan, kan du ta i lite mer?) så är 6 år i en liten kuvös utan riktig feedback från världen för länge att jobba på ett spel... oavsett vilken utvecklare vi pratar om.

Med tanke på hur kass resultatet blev, så jo, de borde få sparken för inkompetens. 6 år för att utveckla D3? Seriöst? De hade allt på ett silverfat redan. De behövde bara en story och lite finslipning. 3 år på sin höjd.


signatur

I drank what?

Skriv svar