Försök att stjäla Steam-konton

Medlem

Man får hoppas att det är få som luras av detta men tyvärr är det nog en hel del som kommer drabbas.
Får hoppas att det som hänt den senaste tiden får så stor medial uppmärksamhet att folk blir intresserade av att ta reda på mer fakta kring Internet säkerhet, man kan ju iaf hoppas även om jag starkt tvivlar på det.

Medlem

Tja, får ca 10-15 såna här liknande phishing e-mail per dag så jag har blivit immun mot dem för ett antal år sen, lite lustigt när man får mail om att ens Aion/warhammer/whatever account har blivit "compromised" iom att jag aldrig har spelat de spelen

Går man på sånt här så har man ju absolut ingen annan än sig själv att skylla.

Medlem
Skrivet av Javas:

Tänk på att företag ALDRIG frågar om ditt lösenord, då dom kan få tag på det i sin databas om du skulle be dom om det. Så om ni får mail eller blir kontaktad av någon som ber om lösenord så är det en scammer

Riktigt så är det inte, de flesta (välrenommerade) företag har lösenordsinformation och liknande krypterat, och kan inte själva komma åt den informationen heller, eftersom dekryptering ofta hanteras av TPM-baserade lösningar, eller liknande system.
Detta också för att få bort den mänskliga faktorn (alltså att någon anställd läcker info).

Det de kan göra är att nollställa ditt lösenord, på sin höjd, eller skapa ett nytt. Att utläsa det, i ren text, är dock sällan så enkelt. (Och är det det - ifrågasätt företagets säkerhet...)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar