Temat för 2007 års Nordic Game gick inte att ta miste på. Redan den första talaren, Paulina Bozek från Sony Computer Entertainment Europe, satte ribban genom att utropa MySpace som vår tids MTV, där användarna själva får skapa innehållet. Många i mediebranschen ser detta som ett hot mot densamma, men Bozek menar att det inte är ett hot utan snarare en möjlighet att vidga målgruppen.

SingStar - i täten

Ett exempel på detta är SingStar-serien, som hon själv basar över. Den har redan lockat icke-gamers till Playstation-konsolerna och när nu "next-gen"-steget ska tas görs det inte via miljontals polygoner eller högupplösta texturer utan via skräddarsydda spel. Hon kallar de framtida användarna för "Prosumer" (producer + customer) vilket i korthet innebär att du är lika mycket producent som kund. Det är du som skapar din egen spelupplevelse genom att själv välja vilka låtar du vill ha och ett YouTube-liknande system där du kan ladda upp filmer du spelat in och titta på andras filmer som du sedan kan kommentera och betygsätta.

Framtiden är redan här

- YouTube och MySpace

"Ebay is a MMO" - Ben Cousins

Just YouTube- och MySpace-fenomenen återkommer flera gånger under mina två dagar och kanske något förvånande är det DICE utsända Ben Cousins som tar resonemanget till dess spets. Han menar att det nu är sajter som visar vägen för spelbranschen med lättanvända sociala nätverk där användarna själva skapar innehållet och blir belönade för det. Detta är enligt Cousins framtiden, något som många spelutvecklare har blundat för betydligt längre än vad som är nyttigt.

MMO-spelens frammarsch är onekligen en del av den här trenden och genren fick en hel del strålkastarljus under de två dagarna. Det fanns en rad föredrag från MMO-utvecklare att välja på och jag gick på två. Det första hölls av Thomas Bidaux som talade om den "Darwinistiska utvecklingen av onlinespel". Detta låter förmodligen finare än vad det är, men den trevliga fransmannen tog upp ett antal intressanta idéer.

Allt hårdare MMO-marknad

- Bara de smarta överlever

World of Warcraft

En av de första punkterna han slog fast var att det kommer bli otroligt svårt att slå World of Warcraft på dess hemmaplan. MMO-markanden handlar i dagsläget om den starkes överlevnad i den miljö de lever i och när det gäller fantasy-MMORPG:s är WoW, som Bidaux så fint uttryckte det, en dinosaurie som slukar allt motstånd. Att Blizzards MMO dominerar sitt ekosystem innebär nu inte att det inte finns plats för andra arter. CCP är enligt honom ett utmärkt exempel på ett företag som insett behovet av att bryta sig ur normen och skapa något eget och han tror vi kommer att se allt fler spel som likt EVE Online startar i en något mindre skala och sedan bygger upp något eget och unikt.

"World of Warcraft can't be beaten" - Thomas Bidaux

En annan intressant synpunkt var den att Asien ligger långt före Europa och USA i MMO-evolutionen. Där har en mängd titlar redan gått över till annan finansiering än den månadskostnad vi är vana vid, en utveckling som Bidaux tror kommer att sprida sig till våra breddgrader. Där har den månatliga avgiften ersatts av priser för saker som vapen och valuta, något som hjälpt många spel att överleva på en marknad de annars skulle ha kvävts av. De har även en rad andra genrer som är både snabbare och lättare att utveckla jämfört med stora världar anpassade för rollspel och även detta är förmodligen på väg till väst.