Thief II: The Metal Age är Looking Glass andra spel i First person sneaker genren. Den här genren introducerades ordentligt till PC-världen tack vare Thief: The Dark Project som kom snart för ett år sen. Den här speltypen går inte ut på att skjuta så många som möjligt, utan istället att smyga, infiltrera och utföra uppdrag utan att bli upptäckt. Första Thief spelet blev snabbt ett av mina egna favoriter. Men kommer Thief II klara av dagens konkurrans med bättre grafik, bättre AI och tillräckligt mycket ändrat för att det inte ska bli Thief 1.5 bara?

Bakgrund:

I Thief tog man rollen av en professionell tjuv vid namn Garret. Då menar jag ingen liten ficktjuv utan mer i stil med Sean Connery i filmen entrapment. Miljön det hela utspelar sig kan mest liknas vid medeltiden, men dock med en del skillnader. De första uppdragen var ganska normala, men snart märkte man mer och mer hur det inte stod riktigt rätt till. Kort och gott så slutade man i något som kan liknas vid helvetet där man kämpade mot en demon som kallade sig The Trixter. Till slut fick man bara acceptera att världen spårat ur och man slogs mot en uppsjö av monster och konstiga varelser. Looking Glass har sagt att i Thief2 kommer man gå ifrån det riktigt onaturliga och koncentrera sig mer på människliga motståndare (datorstyrda dock). Men tro mig, ni får ändå tillräckligt med mystik för att det skall skapa den perfekta känslan Thief hade.

Staden

Man bor och arbetar i en medeltidsliknande stad med stora industrier och även en hel del magi och mystik. Polisstyrkan i staden har precis tagits över av en korrupt Sheriff vid namn Gorman Truart. Staden är uppdelad i skikt precis som vilken medeltidsstad som helst. Det finns de högt uppsatta som har tjänare och vakter, sedan kommer de vanliga invånarna som lever enkelt i små hus till sist hittar man tiggarna och de fattiga på stadens botten. Staden består av små två eller tre våningshus främst men i vissa delar av staden har det börjat torna upp sig enorma byggnader.

The City Watch

The City Watch är stadens polis som alltid är ute efter dig. Men nu när deras korrupta Sheriff Gorman Truart av nån anledning är ute efter dig så ligger du ännu risigare till. Det finns fortfarande poliser som inte gillar sheriffens sätt, men de brukar försvinna på något mystiskt sätt.

The Hammerites

För er som spelade Thief1 så stötte ni ofta på The Hammerites. Det var en sekt som tillbad deras gud The Builder som stod för teknikens utveckling. De hade en hammare som symbol och lärde ut sin religion genom mystiska präster. Nu har däremot The Hammerites börjat försvinna, och detta på grund av en ny sekt, nämligen The Mechanists.

The Mechanists

Det här är en ny sekt som också dyrkar The Builder men enligt The Hammerites så är de mer intresserade av egen vinning och följer inte The Builder. Allt man vet är att de är superba uppfinnare och kan bygga alla möjliga sorters maskiner. Man förstår snabbt att de har något i baktankarna när dom förser de rika med vaktrobotar och andra maskiner, men vad vet ingen.

Singleplayer

Singleplayer delen går ut på ett antal uppdrag som utförs i följd. På varje uppdrag har man en del olika mål att utföra som kan sträcka sig från att stjäla en viss mängd pengar till att kidnappa personer eller skugga folk. Det första uppdraget du ska utföra är ganska enkelt, men är även en sorts träningsuppdrag där du får hjälptexter om vad du kan göra i alla möjliga situationer. Uppdragen är starkt varierade till skillnad från vad vanliga 3D-action spel ofta är. Oftast finns det även speciella händelser under varje uppdrag som gör det speciellt i sig.

Det hela kan på sätt och viss bli ett sorts pussel, men ofta har varje problem flera lösningar. Som exempel kan sägas en bana där man måste avsluta med att ta sig ut ur byggnaden. Problemet är att där står en vakt vid framdörren och eftersom ?besöket? måste vara hemligt får man inte slå ner honom. Antingen kan man försöka smyga fram bakom honom, dyrka upp dörren och ta sig ut. Men är man lite uppmärksam så kan man istället skjuta en rep pil i taket, klättra upp och ta sig ut genom ett fönster ovanför dörren. Pusslen är tur nog aldrig så svåra att man fastnar där utan att kunna komma vidare.

Multiplayer

Inte mycket att säga, det finns inget. Tyvärr får vi nog inte se det heller eftersom det inte är ett spel det riktigt passar till. Man kan ju alltid hoppas på Thief III.

Banor och miljöer

Eftersom hela storyn i spelet främst handlar om The Mechanists så är det ganska självklart att många banor är inspirerade av deras dröm om ett samhälle helt utan grönska. Dock utspelar sig en del uppdrag i helt andra miljöer, som stora skogar, piratö:ar, och för er som spelat Thief1 kommer ni träffa på The lost city igen. Dock ser det inte riktigt ut som när ni var där senast.

Mörker och ljud

Som en tjuv måste man tänka på två saker för att kunna ta sig fram obemärkt. Att inte synas och inte ge ifrån sig ljud. Det är faktiskt lättare sagt än gjort på vissa ställen. Kan man röra sig på mattor är det inga problem att röra sig ljudlöst, men är det kakelgolv så kvittar det hur sakta man smyger, man kan ändå höra sina fotsteg.

Men det kvittar om man rör sig ljudlöst om man ändå inte kan gömma sig. Ljuset är din värsta fiende och du ska alltid veta var du har närmaste skugga att ta skydd i. Tur nog finns det en mätare som visar hur gömd man är.

Motståndarna

Vet inte egentligen om AI:n har förbättrats så mycket, men de har i alla fall gjort så vakterna känns verkligare. Främst genom att låta vakterna stå och prata för sig själv, eller om det är någon annan i närheten för de en diskussion. De har dessutom flera grader innan de upptäcker dig. Hör de bara ett litet ljud eller ser dig lite grann så undrar de vad det var men utan att försöka hitta dig. Skulle du däremot göra några kraftigare ljud eller synas ännu mer så börjar de leta efter dig. Har de dessutom upptäckt dig helt och hållet men du lyckats gömma dig så är det mycket mer på sin vakt efteråt och det är så gott som omöjligt att smyga förbi dem.

Vakterna är utrustade med svärd eller pilbåge och de är riktigt duktiga på att använda dessa. Du kan möjligtvis klara av en ensam vakt i närstrid. Men efter hans rop på hjälp och ljudet av svärd så brukar det komma fler springande. Det är starkt rekommenderat att hålla sig utanför dueller och bara ta till svärdet som en sista utväg.

Förutom människliga vakter så möter du mycket fler motståndare. Eftersom det här är mycket av spänningen i spelet så ska jag inte avslöja mer, men det finns fortfarande mycket mystik och magi i världen vilket gör att du kommer möta alla möjliga konstiga varelser.

Vapen och utrustning

Du har främst tre vapen; en blackjack, ett svärd och en pilbåge. Svärdet som jag redat tagit upp är en sista utväg som helst aldrig skall behöva användas. Blackjacken är ett utomordentligt vapen för att slå dina motståndare medvetslösa. Allt du behöver är att smyga upp bakom dem och slå dem i skallen så svimmar de. Se dock till att gömma undan kroppen så att ingen vakt råkar snubbla över den.

Pilbågen däremot har en massa användningsområden. Först och främst kan den självklart skjuta vanliga dödande pilar, men det finns en mängd andra. Bland annat pilar som sitter fast i ett rep vilka kan ge dig nya flyktvägar eller sätt att ta dig in i en välbevakade byggnader. Det finns även mosspilar som skapar mossa på marken som gör att dina fotsteg inte hörs.

Den mest användbara piltypen du har är dock vattenpilarna. Först och främst kan de släcka facklor och eldar, vilket gör att de är ditt viktigaste vapen för att ta dig fram obemärkt. Du kommer snart märka att de även har en annan användning som kommer visa sig livsviktig, vad kommer du kunna läsa i ett pergament du hittar i ett av The Mechanists många tempel.

Förutom dessa kommer du även ha tillgång till en mängd annan utrustning. Som osynlighetsdrycker, en kamera du kan slänga iväg som är kopplad till ditt eget mekaniska öga och ett stort antal andra föremål du kommer behöva. Inte minst dina dyrkar som du kan använda för att öppna kistor eller låsta dörrar.

Grafik och ljud

Det är möjligt att jag inte tycker grafiken ser så mycket bättre ut än i Thief för att mina krav gått upp sedan jag spelade det, men grafiken är ändå knappast i stil med Quake3 motorn till exempel. Men det är faktiskt ändå helt tillräckligt för att skapa en bra känsla, speciellt om man kan spela i höga upplösningar. Ljudet har jag inte märkt några större ändringar i men det sköter ändå sin uppgift riktigt bra. Det finns dock mer ljud än i Thief, bland annat tal från vakter och bakgrundsljud, vilket hjälper till att skapa en bra känsla och stämmning. Ljudet från en del väsen är dessutom riktigt ruskigt vilket gör att man blir riktigt nervös när man börjar höra stönande och kedjor som rasslar under marken.

Sammanfattning

Det här är enligt mig ett helt underbart spel som ger en riktigt bra känsla av inlevelse. Det förlorar kanske lite på grund av att grafikmotorn inte är så vass som den kunde varit, men tycker ändå det klarar sig bra. Storyn kommer fram på ett riktigt bra sätt och precis som i Thief1 så börjar man snart förstå att nått är riktigt fel men inte exakt vad. Det enda jag har att säga något emot är att spelet är ganska likt Thief1. De skulle gärna fått komma med lite mer nyskapande förutom själva storyn. Det gör att jag egentligen skulle vilja ge spelet 4.5 av 5 möjliga. Men eftersom det nu inte är möjligt så ger jag det en 4:a. Men för alla som gillade Thief1 är detta spel ett måste. Och vill ni bara spela ett riktigt bra spel eller testa ett lite annorlunda 3D spel så gå genast och köp det.