I expansionen bjuds du inte bara på det vanliga lullullet med nya enheter och kartor, här hittar man en helt ny grupp att styra över. Du ikläder dig rollen som Tyber Zann, notorisk brottsling och ledare för den kriminella organisationen Zann-konsortiet. På dagordningen står totalt herravälde över den kriminella världen, hämnd på imperiet samt Jabba the Hutts tillintetgörande.

På västfronten intet nytt

Nya enheter bjuds det givetvis på. Bland annat kan du nu kontrollera Luke Skywalker om du spelar som rebell, väljer du istället den mörka sidan får du tillgång till Dödsstjärnan version II. En annan nytillkommen funktion som de tre falangerna delar är möjligheten att bombardera planeterna från rymden. Detta under förutsättning att du har rätt skepp i omloppsbana kring planeten du krigar på. I övrigt finner man inga stora nyheter här.

Rymdstriderna känner man också igen från originalet och förutom nya enheter finner man inga förändringar här heller.

På östfronten mycket nytt

När man spelar kampanjen med Zann hittar man däremot massor av nya möjligheter i den strategiska vyn. Precis som för imperiet och rebellerna kan man här flytta sina trupper, bygga uppgraderingar till planeter i sin ägo och ta över nya planeter. Förutom dessa självklarheter har Zann en massa verktyg för att ägna sig åt sådant som maffian brukar vara känd för. Genom att sända en speciell enhet (defiler) till en annan grupps planet kan du utföra diverse illdåd. Bland annat kan du korrumpera planeten och få tillgång till både pengar och planetspecifika resurser utan att ta över planeten med militära medel. Om du nu ändå skulle vilja ta över planeten kan du i förväg sabotera byggnader och muta fiendens trupper så att de slåss för dig istället vilket ger dig klara fördelar när du sedan landsätter dina egna trupper. På samma vis fungerar det om du vill ha tillgång till ny teknik; varför ha en egen forskningsavdelning när man kan stjäla kunskapen från andra?

Dessa är bara ett fåtal exempel på de nya taktiska möjligheterna som Forces of Corruption bjuder på och personligen tycker jag numera att Zann och hans lakejer är den absolut mest intressanta gruppen att kontrollera.

Grafikmässigt har det inte skett några större förändringar. Lite snyggare texturer har tillkommit och utvecklarna har också lyckats få spelet att flyta på lite bättre än originalet känns det som. Ljudet är precis som tidigare utmärkt och tillgången till originalmusiken gör att Star Wars-känslan infinner sig snabbt.

Välkomponerat

Forces of Corruption innehåller precis de element som en bra expansion bör ha. Tillräckligt mycket nytt för att göra ett sönderspelat spel underhållande igen och lite småjusteringar som eliminerar tidigare irritationsmoment. För den som tyckte om originalet är detta ett måste. De nya strategiska möjligheterna är så omfattande att det nästan känns som ett nytt spel.

AMD Athlon 64 3700+
Gforce 7800 GT
2 GB RAM