Folk har kunnat testa alfa- och betaversioner av Warhammer 40,000: Rogue Trader ett bra tag nu, men den här veckan är det dags för skarpt släpp. Lagom till det har Owlcat släppt en matig videogenomgång om vad man ska tänka på i spelets strider.

Stridssystemet är byggt från grunden och baseras på en uppsättning egenskaper (som vapenfärdighet, ballistisk färdighet, styrka, rörlighet etc.) och dolda tärningskast. Utöver dessa värden måste man även hålla ett öga på gruppens "anda" under stridens gång.

Den höjs när fiender dödas och sjunker när ens egna biter i gräset. Den börjar på 100 i varje strid, och sjunker den under 25 får man tillgång till speciella förmågor som kan hjälpa en att vända striden, men i utbyte mot nackdelar.

Utöver striderna kommer ens färdigheter även att prövas i diverse färdighetskontroller (skill checks), så det lönar sig att ha bred kompetens i sin grupp. Bredden kommer dock även den med ett pris, eftersom många gruppmedlemmar inte är särskilt toleranta mot specifika grupper som andra gruppmedlemmar kan tillhöra.

Warhammer 40,000: Rogue Trader släpps den 7 december, alltså nu på torsdag, på pc, Xbox Series X/S och Playstation 5.