Att nya titlar snabbt tappar spelare är välkänt, men när Githyp.com gick ut med statistisk om att Kingdom Come: Deliverance tappat 95 procent (!) av sina spelare på Steam var det ändå anmärkningsvärt. 96 000 var toppen på antalet samtidiga ("concurrent") spelare under releasen vilket är fler än något annat nytt spel i år. Snittet låg då på 66 000. Idag sägs det ligga på 3 500.
Under helgen gick det betydligt bättre för åldringar som The Witcher 3: Wild Hunt (18 000 spelare som mest) och The Elder Scrolls V: Skyrim (33 000 låg toppen på här).
Creative director och en av skaparna bakom spelet, Daniel Vávra, förnekar dock det stora tappet på samtidiga spelare. Han säger att det inte är ett dramatiskt ras, utan ett normalt sådant och ställer det bredvid Far Cry 5 och Assassin's Creed Origins. Att det är ett snitt på 3 500 förnekar han också; 5 000 var det för två dagar sedan; 7 000 för två veckor sedan.
Samtidigt kan man fundera på varför Witcher 3 och Skyrim har fler spelare i dagsläget på pc.
There is an article about "dramatic drop" of concurent KCD players by 95% to 3500 average in last couple weeks. Lets do little fact check. Its not dramatic, its normal. Its not 3500, it was above 5000 two days ago, 7000 two weeks ago. So its not 95%. Plus they got my name wrong. pic.twitter.com/R7vTU6fMoD
— Daniel Vávra ⚔ (@DanielVavra) 2 maj 2018