#No Man's Sky släpps på PS4 i Nordamerika i dag, och i morgon har rymdutforskaren äntligen premiär i Sverige och Europa (Steam-versionen släpps sannolikt den 12:e, worldwide). Under de många år spelet utvecklats har många bildat sig en uppfattning om vad det handlar om. Vilket kanske inte alltid ligger i fas med vad No Man's Sky i nuläget är.

Därför har Sean Murray, #Hello Games grundare och ansikte utåt, ryckt in och i sex punkter stolpat upp vad No Man's Sky är för sorts spel och vad du kan göra i det.

[ul]
[li]Exploring a universe of pretty procedurally generated worlds, with beautiful creatures[/li]

[li]Trading with NPCs[/li]

[li]Combat against robots/mechs and cool space battles[/li]

[li]Survival/crafting in a universe sized sandbox[/li]

[li]An awesome procedural soundtrack from my genuine favourite band (check the NMS album out here)[/li]

[li]For one small moment, you might feel like you’ve stepped into a sci-fi book cover

[/li]
[/ul]

Han går också in på vad spelet inte är. Nämligen ett spel med pvp-multiplayer, där du spakar fraktskepp eller bygger städer och civilisationer. Murray säger att såna saker kan komma att patchas in vad det lider, men i nuläget handlar No Man's Sky alltså inte om sånt.

That means this maybe isn’t the game you *imagined* from those trailers. If you hoped for things like pvp multiplayer or city building, piloting freighters, or building civilisations… that isn’t what NMS is. Over time it might become some of those things through updates.

For instance, freighters and building bases *are* coming! Read about updates coming here.

Här på FZ sitter vi och väntar på att vårt No Man's Sky ska behaga dyka upp (recensionsexemplaren skickas fysiskt – oklart varför – och officiellt har logistiken krånglat). Vi hoppas kunna ge våra första intryck av det massiva spelet innan veckan är slut.