Inlägg av MaxC

Inlägg som MaxC har skrivit i forumet

Svårt att smälta det här. Utan svenska PC Gamer hade jag aldrig haft de intressen jag har idag eller arbetat med det jag gör nu. Även om inte PC Gamer fick mig intresserad av spel, så är tidningen anledningen att jag fortsatte spela och insåg att datorspel var ett seriöst karriärsalternativ. Tack vare Thomas och Jocke lyckades jag snirkla in mig i spelbranschen (först som skribent i tidningen, och sedan - tack vare mina erfarenheter av tidningen - in i själva hjärtat av spelbranschen på Paradox).
Jag kommer sakna PC Gamer oerhört, och alltid känna enorm tacksamhet för allt jag fått uppleva sedan jag fick chansen att skriva för tidningen <3

Jävlarrr vilket proffs du är Calle <3

Trots att jag körde en hel del BF1942 när det begav sig så är det BF3 jag har haft absolut roligast med.

Skrivet av Hellspites:

Men ni misstolkade vad jag menade med att man skulle köpa spelet istället. Det var mer åt det hållet att man skulle ge utvecklarna pengarna och köpa spelet istället. skit samma

Nu får ju visserligen utvecklarna massa pengar i kompensation för att ligga gratis på Epic ett par dagar.

Köper numera enbart i företag jag vet något om, såsom Embracer, Activision Blizzard, EA osv (+ att jag har en större post i Paradox sedan vi fick köpa in oss inför IPOn).
Så fort jag går utanför magkänslan skiter det sig. Har dock dubblat pengarna sedan jag började, så det är ju åtminstone bra.

Köpte in mig lite för ett par månader sedan. Gått upp 20.000 sedan dess Behöver nog sälja snart för att inte tappa allt

Vi låg sist på Clanbase i Counter-Strike (pre 1.6) för en herrans massa år sedan. Det måste väl ändå ses som någon form av rekord?

Skrivet av KeyserSoze:

Så är det ju, om man inte har en specifik deal med valve om exklusivitet så är det bara att köra på, men många verkar tro att det sker en låsning från valve's sida så fort du publicerar ett spel via steam vilket är total bullshit.
Väldigt många spel släpps ju på både gog och steam samt någon egen launcher tex.

Jag tror han menade var att Steam låter utvecklare/utgivare plocka ut hur många Steam-koder av sina spel de vill, och sälja vidare till andra tjänster, alternativt sälja via sin egen webbplats. På dessa koder lägger inte Steam på några som helst kostnader. Därmed är det i teorin möjligt att helt skippa Steams cut på 30% (trots att spelet fortfarande aktiveras på Steam) och få 100% av intäkterna.
Men det kanske var det du syftade på också?

Skrivet av KeyserSoze:

Nog för att det är ett bra spel, men jag har flera synpunkter på spelet ändå.

Man kan inte ta en enda jävla drog i hela jävla night city och det finns inget som helst life choice att vara kriminell eller någonting sådant som utspelar sig annorlunda beroende på, inget karma system, inget reputation system, inget vittnes system, snutarna är ett rent skämt, teleporterar endast och gör det såfort ett litet våda skott träffat en civil och mejjar ner en hänsynslöst, inga biljakter i den öppna världen whatsoever, finns några som kan räknas på handen som är skriptade i storyn, inga stora sidor att ta i storyn eller världen för den delen, gäng man är allierad med eller fiende osv.

Har setat på discord med polaren samtidigt som vi spelat båda två, och våra spel har i princip utspelat sig exakt likadant med undantag för vissa väldigt små skillnader i viss dialog.

Skulle kalla det ett stämningsfullt openworld fps med rpg element, inte ett fully flexed rpg.
Där har vi spel som baldurs gate 3 som är i en helt annan liga i hur storyn kan utspela sig.

Men visst är det kul, men bra rpg core, nja. Den öppna världen kändes bra mycket mer levande i red dead 2 skulle jag påstå, bra mycket mer interaktion med npc's i det spelet med, i cyberpunk kan man inte interagera med random civila öht, i red dead 2 kan du hota, vara snäll, råna, kidnappa, tysta vittnen osv i cyberpunk så teleporterar snutar och snut drönare runt dig om du nuddat en civil med din motorcykel för att total mejja dig med automat vapen, inget "freeze your under arrest" utan pang pang bara, men kör du iväg 300 m så är allt glömt och lugnt, alltså det är inte mycket till dialog man kan föra med någon generellt faktiskt.

Jag tänkte själv när jag körde härom dagen, hur fan kan någon vara kriminell i night city, eller är det bara stackars "V" som är helt orimligt förpestad av lagens långa arm, jag menar här har vi 4 tygerclaw medlemmar som står och våldsamt machete mördar någon stackars kvinna och "V" kommer för att hjälpa, men råkar nudda någon annan med sitt fordon och star-trek polisen teleporterar in och fullständigt arkebuserar "V" medan tygerclaw får hållas med sitt lilla machete upptåg, vart finns rättvisan haha, speciellt när "V" fullständigt utrotar kriminalitet vart fan han än går, inget tack för hjälpen eller så :')

Det var underhållande spel att bränna igenom, men mycket som borde ha varit där var helt enkelt inte där.
Typ första besvikelsen var väl den konstiga flashbacken, ett år med jackie som borde ha varit 20 missions där borde fått värsta relationen, en mish mash trailer av alla trailers som släppts för att sedan vakna i lägenheten aningen förvirrad "v" som funderar på vad fan det var som hände, och vem fan är jackie, desto mer jag tänker tillbaka på spelet så är det mycket sånt, shortcuts.

Buggar och sånt i all ära, men spelet har faktiskt stora flaws i sin game-loop, även om jag tycker om det.
Hoppas dom fixar det likt no-mans sky, men då måste man ju erkänna att det faktiskt är så först.

Hålller med om allt här. Det är kul, men extremt innehållslöst.

Konosler är mitt nya favoritord.

Skrivet av A1200G:

PS3 @MaxC: Så du menar att spelutvecklare gillar Epic så mycket till skillnad från Steam? Ren spelutvecklar altruism.

@Alla: Självklart handlar Epics strategi om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det är det vi konsumenter vinner på. Ty KONKURRENS!

Lite osäker på vad du svarar på, om jag ska vara ärlig, men jag svarar lite mer generellt
Epic ger, som alla vet, pengar på bordet till vissa utvecklare som släpper sina spel exklusivt på deras plattform. Och spelen de ger bort gratis ger också en nätt liten summa, beroende på hur gamla/populära de är. Är det en äldre titel som inte säljer så bra är det en bra affär för alla inblandade. Hos Steam finaniseras sådana tilltag enbart av utvecklarna/utgivarna själva, vilket såklart kan ge en del trevlig PR men på kort sikt inte ger några intäkter. Så, ja. Många gillar Epic. Det är dyrt att utveckla spel, och om man då får en bunt pengar slängd framför sig är det svårt att tacka nej. Men för de större utgivarna är det en balansgång mellan säkra pengar på banken och den dåliga PR som följer med det. Man vill ju till Steam för eller senare, så med lite smart planering får man två pr-beats - ett när man hamnar på Epic och ett när exklusiviteten släppt och spelet släpps på Steam.
I längden är det såklart ohållbart för Epic att fortsätta den här strategin, men de har onekligen lyckats rucka på dominansen och det är bra för oss spelare.

Skrivet av A1200G:

Otroligt bra av Epic! 💪 Av mina 20 år på Steam har jag inte fått ett enda redigt spel gratis (förutom nån indie som ändå kostar 1€). Efter 1 år på Epic har jag fått ca 150 spel gratis, de flesta av kaliber.

Needless to say, alla mina köp numera sker på Epic. Känns skönt att visa 🖕den snåla miljardären Gabe. 🙂

Om man köper lojalitet med hjälp av gratis spel, hur lojal blir den kundkretsen i slutändan? Steam kanske inte ger bort spel (det är upp till varje utvecklare om de vill göra det eller ej) men de vidareutvecklar åtminstone sin klient konstant och skapar lojalitet genom att erbjuda en riktigt bra tjänst. Absolut inte felfri, men jämfört med Epics variant är den ju himmelriket.

Skrivet av SkogsTrollet:

https://i.imgur.com/5PM1v6z.jpg

Nu ska den bara stå så där i några timmar tills man är hemma från jobbet igen 🙄

Vart bor du? Adress, portkod och eventuell extranyckelgömma pls?

Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan spel som är släppta på eget bevåg kontra de med en utgivare i ryggen. Många mindre spelutvecklare verkar tro att bara de får ut spelet på Steam så är lyckan gjord. Vilket såklart inte är fallet.
Kort sagt: om man inte har hjälp av en utgivare, så är risken ganska stor att spelet försvinner i mängden, i och med att utvecklarna varken har expertisen eller medlen att både marknadsföra det och samtidigt upprätthålla ett community. Att lyckas på egen hand är såklart inte omöjligt, men det kräver en exceptionell produkt och en jäkla massa tur att tränga igenom bruset.

Skrivet av Tomas Helenius:

Calle hälsar och tackar!

höhö

1, Gubbe, men inte särskilt grinig.
2. Spelen var förmodligen sämre förr, men jag var mindre luttrad då, och därmed var allt lite mer spännande. Spelade betydligt mer varierat för 20 år sedan än vad jag gör idag. Idag spelar jag mest WoW:Classic (ett 16 år gammalt spel...!?) och CS (ett 20 år gammalt spel... suck). Längtar ofta till nya spel, men när de väl släpps så orkar jag liksom aldrig börja spela dem. Därav mitt välfyllda Steam-konto med 90% ospelade spel.

Skrivet av hannes.theorell:

Å andra sidan verkar inte trupperna mystiskt förintas ifall de avdankas när de är i främmande länder, som de gjorde i tvåan.

Det värsta hittills är att jag inte hittar funktionen för att koppla ihop min trupp med en allierad trupp så att mina arga krigarbönder snällt följer efter till nästa strid.

Det är för att det inte går Allierade följer efter dig efter bästa förmåga, men det går inte att slå ihop arméerna som man gjorde i 2:an.

Inte illa för en 46-åring ändå

Edit: Filade tiden något

"Tråkig video" säger karln om en trailer jag jobbat med i drygt 6 månader. Kränkt!

Avföljer!

12:e september 2003.

Level 51