Inlägg av kebbe

Inlägg som kebbe har skrivit i forumet

2007

Assassin's Creed
Bioshock
Blue Dragon
Call of Duty 4: Modern Warfare
Colin McRae: Dirt
Command & Conquer 3: Tiberium Wars
Crysis
Elder Scrolls IV: Shivering Isles
Enemy Territory: Quake Wars
Fear: Perseus Mandate
God of War II
Half-Life 2: Episode Two
Halo 3
Heavenly Sword
Legend of Zelda: Phantom Hourglass
Mass Effect
Metroid Prime 3
Motorstorm
Odin Sphere
Overlord
Portal
Ratchet & Clank: Tools of Destruction
Skate
Stalker: Shadow of Chernobyl
Stranglehold
Super Mario Galaxy
Team Fortress 2
The Darkness
The Witcher
Tomb Raider Anniversary
Uncharted: Drake's Fortune
Unreal Tournament 3
Warhawk
World of Warcraft: The Burning Crusade

Dagens ungdom kommer aldrig uppleva spelår i klass med de starkaste åren under 00-talet.

Inkluderar säkert kapitlet om hur han använde Empire of Sin till bedrägeri, sålde DLC som aldrig tänkte släppas och skrev saker i stil med ”Det är bara ett par hundralappar, släpp det och gå vidare” till folk som klagade på att ha blivit lurade.

Peter Molyneux som exempel på besvikelser från förr är lite skakigt. Fable levererade inte allt som utlovats men var fantastiskt ändå, likaså Black & White 2 och många andra av hans besvikelser som om de släpptes idag hade vunnit GOTY. Det värsta han stått bakom har varit i ”modern” tid.

Stora skillnaden mot hur det var förr är väl annars att medan det fanns många usla spel (framförallt under NES/SNES-generationen) så väntades man aldrig leva med skräp i de bra spelen. De dåliga spelen blev ökända och utskrattade (se: ryktet runt filmlicensspel). Dragon’s Dogma 2 förstör hela in-game-ekonomin och gör resande besvärligt för att sedan sälja valuta och snabbresande som mikrotransaktioner - Spelet hyllas med toppbetyg. Battlefield är inte bara ett utmärkt Battlefield 2 som står på egna meriter flera år tills nästa spel med ett par valfria tema-expansioner, istället levereras sådana spel, det vill säga multiplayerspel generellt, med betalda säsonger om 400kr per 3 månader, konstant fomo-hets, mikrotransaktioner och mängder av manipulativa virtuella valutor.

Baldur’s Gate 3 såldes ofärdigt i flera år och lyckades imponera på spelare när det väl släpptes; Mängder med GOTY-utnämningar och skriverier om dess storhet när det under tidigt 2000-tal mest hade varit ett spel i mängden. 2002 släpptes exempelvis Neverwinter Nights, Dungeon Siege, Morrowind och Wind Waker samtidigt. De slogs mot spel som SoF 2, Sly Cooper, Ratchet & Clank, Mafia, GTA Vice City, Resident Evil Remake, Jedi Knight 2, Battlefield 1942 och Kingdom Hearts. Detta klassades som ett normalt spelår och nämns inte ens i diskussionen om de stora åren där t.ex. 2007 är populärt. Baldur’s Gate 3 släpps tillsammans med 2-3 andra medelstora spel och den moderna publiken låtsas som att spel var bättre än någonsin 2023.

Ett bra exempel på förr mot nu är att Diablo IV släpps till tonerna av högsta betyg trots att det kostar närmare 800kr och har betalmodell hämtad från free2play-marknaden (och expansioner). Likt Dragon’s Dogma 2 så påverkade det givetvis inte betyget negativt för det är där förväntningarna ligger idag - Skräp är normen så lev med skräpet och låtsas som att det dugliga spelet under ytan är tillräckligt.

Like/Dislike-ratio på trailers brukar väl inte ha särskilt stor korrelation med försäljning. Assassin's Creed Shadows har ju enorma mängder dislikes men kommer sälja som smör, likaså tror jag Astro Bot kommer sälja väldigt dåligt. Tvivlar på att just Concord blir någon större framgång men det lär ju ha att göra med att spelare är trötta på allt live service-skräp med battlepass, mikrotransaktioner och fomo-hets.

Har nog inte sett så hemsk grafisk stil sedan Return to Monkey Island.

Om alla tilltänkta lösningar visat sig vara tidskrävande och komplicerade vad är då problemet med att bara slå samman trådarna till en enda tråd? Det förekommer ingen diskussion i trådarna, folk postar bara sitt resultat i inlägg ingen läser och väntar på nästa uppdatering.

Skrivet av Hipshot:

Jag tycker att det är roligare att du gjorde tråden om spelet än att det finns

Inte användarens fel att FZ tog bort ett fullt fungerande bloggsystem till förmån för en forumsektion där alla trådar klassas som bloggar.

Mysiga stadsbyggaren Workers & Resources: Soviet Republic lämnar Early Access den 20 Juni efter 5 år i Early Access.

Sony har väl gissningsvis statistiken på att det fungerar i och med deras ökade PC-satsning med gamla spel. Skulle personligen säga att den stadiga strömmen av nya spel gör det enkelt att vänta.

Ser reflektionerna ut så i spelet eller är det bara fotoläget? Oskärpan får det att se ut som en PS2-titel. Men roligt med 240. Tycker alltid att det är betydligt roligare att trimma och köra med vanliga bilar från olika generationer än diverse banracingbilar man har noll erfarenhet av i verkligheten.

Paradoxalt nog blir Stockholm fulare ju mer detaljer som läggs till.

Starka minnen från första Trine. Var underbart när man kunde köpa OST till iPod och lyssna Astral Academy på kvällspromenaderna med hunden.

Värt att vänta på inte-E3, gissar på många outannonserade höstreleaser.

DreamLeague 23 i Dota 2 är inne på sin finaldag.

12:00 - Lower bracket-final där förloraren vinner $120 000 och vinnaren når finalen.

16:00 - Bäst-av-5-final där vinnaren tar hem $300 000 ($175 000 till andraplatsen).

https://www.twitch.tv/esl_dota2

Hoppas på PC-release. Blir ju sugen på mer när man spelar Ghost of Tsushima.

Skrivet av 9-11:

Kunde svära på att Doge redan var död... Läste man inte den nyheten för nåt år sen... Måste ha varit något annat "meme-djur" jag tänker på antar jag.

Rip.

Det var Cheems, högra hunden i ”then vs now” memen, Augusti 2023.

Innan UE5 har ju grafiken stått stilla i 10 år så skiftet får gärna vänta lite.

Mutant+DLC är riktigt bra.

Skrivet av Ender:

Har fortfarande svårt att förstå hur mycket luft som slottet måste vara byggt på när en aktie rasar så enbart på grund av att ett KÖP inte gick igenom. Hade det handlat om en utebliven försäljning till stor vinst hade jag förstått det, eller att ett antal spel som det pumpats in miljarder i inte sålt som förväntat...men ett köp?
Det är ju inte så att de köpte en studio på nätet för 21 miljarder, betalade summan och det var en tom kartong som kom på Postnord. Pengarna bör ju i princip kvar, men ändå ses det som en företagsvältande förlust.

Då lär man inte ha mycket substans att stå på.

Fast det handlade ju om utebliven försäljning. Embracer skulle sålt Lord of the Rings-rättigheterna till Saudi, Saudi backade och Embracer stod utan pengar de redan hade köpt upp på annat håll. Hela kollapsen uppstår genom att de tvingas försöka sälja studios och licenser innan tiden är rätt.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Exakt detta. Jag älskar strategi och planering, men då får det komma kvalité också.

Age of Empires IV var helt i klass med RTS-genrens glansdagar. Verkar ha sålt helt ok sett till spelarsiffrorna.