Katastrof om xbox försvann

Medlem
Katastrof om xbox försvann

Det vore katastrof om Microsoft slutar tillverka nya konsoler.

Nintendo styrde marknaden tills playstation kom in.
Sony trodde dom kunde styra marknaden efter ps2 så dom var konsumentfientliga när dom släppte ps3. Som tur var så fanns xbox360 där för att kunna få ner Sony på jorden igen.

Microsoft var konsumentfientliga när dom släppte xbox one. Men som tur var så fanns ps4 och Ms fick bli ödmjuka igen.

Så om Microsoft skulle sluta tillverka konsoler, så har Sony hela marknaden och det vore väldigt dåligt för oss konsumenter.

Håller ni med? Eller ser ni det som positivt om det bara finns en konsol att välja?

Medlem

Givetvis vore det katastrof om Xbox eller Playstation skulle försvinna och bara den andra skulle vara kvar. Jag personligen ser inga tecken på att det är på väg dock, det kommer ju nyheter om nya enheter under utveckling nästan varje dag just nu. Även OM det skulle hända är jag också rätt säker på att någon annan tillverkare skulle dyka upp och ta den lediga platsen (Amazon? Google? Apple? Tencent? Någon helt ny? Någon gammal som återkommer? Steam box?).

Min personliga känsla är att Microsoft satsar mer på Xbox just nu än de gjort någonsin tidigare. Enorma satsningar och investeringar som gjorts. Att de eventuellt kommer släppa en del av sina spel som multi-plattform är bara positivt, men att det skulle betyda att de skulle sluta satsa på Xbox som konsol är enligt mig väldigt långsökt.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Givetvis vore det katastrof om Xbox eller Playstation skulle försvinna och bara den andra skulle vara kvar.

Bara om ingen annan fyllde det tomrummet, precis så som Microsoft själva gjorde med Xbox efter att Sega kastat in handduken. Jag är nostalgisk, så jag önskar ju att Sega gör comeback med en ny konsol och då kan Xbox lika gärna kvitta. Men jag vet att det är önsketänkande haha


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Konkurrens är alltid positivt.

Jag tycker premissen är lite löjlig när konkurrensen målas ut som att företag tar ner varandra på jorden igen och att någon skulle vara konsumentfientlig. Konkurrensen verkar mestadels gått ut på att försöka låsa så många utvecklare till att ge fan i att utmana hårdvaran eller rent av att de inte ska ge PC några fördelar utan fokusera utveckling mot konsoler. Har det blivit lite för snyggt på PC, så har utvecklare tvingats nedgradera grafiken.


signatur

Viam inveniam aut faciam

It's not a lake, it's an ocean

Det räcker med att föreställa sig en värld med enbart ett kaxigt Sony och ett kaxigt Nintendo på konsolsidan för att inse hur illa för konsumenterna det vore.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Alltid bra med konkurrens, men med det sagt hade jag gärna bytt ut Microsoft mot Sega eller varför inte SNK eller NEC? Men ja, det kommer ju inte att hända för det blir bara svårare och svårare att göra en konkurrenskraftig konsol idag om man inte har ett gigantiskt företag i ryggen som Sony/MS eller varit med från start (Nintendo). Det är för stora pengar inblandat för att nån annan ska kunna blanda sig i.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Bara om ingen annan fyllde det tomrummet, precis så som Microsoft själva gjorde med Xbox efter att Sega kastat in handduken. Jag är nostalgisk, så jag önskar ju att Sega gör comeback med en ny konsol och då kan Xbox lika gärna kvitta. Men jag vet att det är önsketänkande haha

Ja precis, det var därför jag skrev "och bara den andra skulle vara kvar" och sen tog upp att nån annan troligtvis skulle kliva in. Just Sega har jag svårt att tro även om det vore roligt. Mer troligt att exempelvis Amazon (eller Tencent) eller liknande gör en satsning för att ta den platsen

Medlem

Jag skulle inte kalla det en katastrof kanske. Tråkigt men de tillför ju ärligt talat inte så mycket just nu ändå. Försvinner Xbox så tar någon annan över (Sega). Men personligen så tror jag inte det händer i närtid. Finns det något som antyder att Xbox försvinner?

Inaktiv

Det finns ingen konsol som har allt, så det vore väldigt tråkigt om Xbox försvann.

Jag var inte intresserad av varken Xbox eller Playstation i början av förra generationen, men när det kom att äldre Xbox och Xbox 360 spel skulle börja fungera till Xbox One så blev jag intresserad av den men har än så länge inte haft ekonomi att köpa en.
Men skulle jag få råd så köper jag nog en Xbox Series X då GTA VI är det enda nya spelet som jag har intresse för och efter det skulle det typ bli Fable 2 och 3.
Inte många spel som jag har intresse för som sagt.

Med detta sagt så behövs det finnas konsoler som klarar av att spela äldre* spel från tidigare generationer och där är Xbox bäst just nu.

*tänkte skriva Vintage och Retro spel men kom på mig att jag inte tycker att Xbox har tillräckligt många år på nacken än för att jag vill skriva det.

Gen
Medlem

Xboxens "problem" tycker jag är att spelen även finns till PC. De som redan har en PC behöver antagligen ingen Xbox men däremot kanske de vill ha en PS5 eller Switch då dessa konsoler har exklusiva spel. Känns som att Xboxen tappar en del av marknaden på det sättet. Å andra sidan är det ju bra för spelen som når ut till större publik.

Medlem
Skrivet av Gen:

Xboxens "problem" tycker jag är att spelen även finns till PC. De som redan har en PC behöver antagligen ingen Xbox men däremot kanske de vill ha en PS5 eller Switch då dessa konsoler har exklusiva spel. Känns som att Xboxen tappar en del av marknaden på det sättet. Å andra sidan är det ju bra för spelen som når ut till större publik.

Ja precis. Jag har en series s bara för att den är var så billigt. Men det mesta spelar jag på min dator. Vore lite intressant att veta hur många fler konsoler Ms skulle sälja om dom inte släppte spelen på pc.

Medlem

Det är så man ångrar sig att man skaffade Xbox, skulle uppgraderat PC:n med en gång istället, även Ps5 spelen kommer ju dit verkar det som.

Vore enklare o bättre om det inte fanns exklusiva spel alls, man fick själv välja vilken låda/platform man vill spela spelen på.

Medlem

Microsoft är bara ute efter en sak och det är antal användare och deras konsol ger inte den användar boost dom vill ha.

Övertygad om att Microsoft kommer att fortsätta köpa spelstudios och gå all in på deras gamepass och för att boosta användare så kommer dom så småningom erbjuda gamepass till alla plattformar.

Xbox är bara en dyr grej som dom går back på och skulle dom ge upp Xbox och sälja gamepas till alla plattformar så vore det en ren vinstaffär istället för att begränsa sin spel tjänst till enbart sin egen konsol


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

1
Skriv svar