Playstation Portal har redan sålt slut

Medlem

Glöm inte bort den här...

Logitech G Cloud


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Scalpers är riktig ohyra måste jag säga.
Finns det inget de kan göra för att komma åt dem? Typa man för köpa max en av en produkt osv.
Måste väl ändå vara som så att Scalpers köper upp så mkt i ett svep?!

Många butiker har börjat med att man bara får boka/köpa en produkt. Men bottar och skript gör att man kan komma runt detta så det blir fortfarande ett problem.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har aldrig scalpat, men säger vad jag brukar göra.

Om folk har så extremt låg mental kapacitet att de hellre betalar scalpers än att köper från butik så tycker jag att scalpers fyller en helt ok funktion.

Det är bamselätt att lösa, om folk slutar betala scalpers för deras tjänst så kommer scalpers till slut behöva sälja till förlust. Då kan vi andra köpa av dem när produkten är rabatterad!

Medlem
Skrivet av itsnotme:

PS5 bör endast vara i sovläge (rest mode). Konsolen behöver alltså inte stå fullt igång och surra i hemmet (när du startar din portal så kommer konsolen att starta i hemmet).
Och du kan spela över internet, du är inte begränsad till ditt hem, tex med mobilen som hotspot eller över fiber. Minst 5Mbps, rekommenderat 15Mbps

Ah ok. Har inte kollat in mycket mer om den sedan några månader efter revealen så det var lite luddigt hur det riktigt skulle fungera. Hade faktiskt nog vara hört över wifi än.

Men då finns det ju faktiskt ett mycket större användningsområde för den än vad man trodde.

Medlem

Oj är det folk som vill ha den alltså?
Jag trodde den var alldeles för nischad för det dyra priset.

Skrivet av itsnotme:

Har man inte en PS5 så kostar den 499usd + Portal 199usd vilket blir 698usd. En SteamDeck kostar 679usd, alltså i stort sett samma pris (19 dollars skillnad). Värdet är enormt mycket högre på en stationär PS5+portal jämfört med en enda SteamDeck.

Så mycket kostar inte en steamdeck. Eller min kostade inte i närheten av det iaf.

Medlem
Skrivet av rosski:

Inget jag har märkt av på min PS5a iaf. har nog haft den i rest mode iaf i 2 veckor så en trip till stugan borde den klara.

Hm.. verkar vara lite annorlunda än vad xbox har med quick resume. Med boxen om man inte stänger ner spelet så kan man fortsätta där man var.. men den fortfarande ner konsole helt i avstängt läge vilket inte PS5 behöver göra med rest mode. Man man kan fortfarande starta båda konsolerna remote i sina resoektive lägen då.

Bra att veta + den andra infon jag fick om att det faktiskt var mer än bara inom det egna wifi'et det funkade med portal.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja, vi som har barn har inte alltid tillgång till TVn. (Ja visst, man kan flytta PS5 till annan TV. Men palla.) Dock har jag bara spelat remote play på platta/mobil och tror inte jag kommer köpa PS Portal om den inte prissänks.

Ok, det är så det används. Tycker själv inte jag får någon bra ställning av att sitta och spela bärbart....... och sen så ser jag dåligt.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Har sett på lite recensioner som visar att maskinen otroligt nog fungerar bra. Jag är väldigt mkt anti spelstreaming men denna maskinen skulle jag nog kunna köpa till sommarstugan istället för att konka med mig rymdskeppet. Priset på 3k tycker jag däremot borde varit 2k

Det är 2k men sedan har du Sveriges skatt på det och tillägg.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Ok, det är så det används. Tycker själv inte jag får någon bra ställning av att sitta och spela bärbart....... och sen så ser jag dåligt.

Gå till optikern och fixa glasögon.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Den är najs men den är ju till och med ännu dyrare och spelar man bara PS så kan man lika väl köpa en Portal.

Medlem

Vill nästan tro att det bara är scalpers som köpt skiten. Vore kul.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Scalpers? Entreprenörer! 😆😆😆😆

Medlem
Skrivet av Allexz:

Har aldrig scalpat, men säger vad jag brukar göra.

Om folk har så extremt låg mental kapacitet att de hellre betalar scalpers än att köper från butik så tycker jag att scalpers fyller en helt ok funktion.

Det är bamselätt att lösa, om folk slutar betala scalpers för deras tjänst så kommer scalpers till slut behöva sälja till förlust. Då kan vi andra köpa av dem när produkten är rabatterad!

Fast grejjen är väl att de inte finns i butik för att scalpers köpt upp lagren. Så villhöver någon varan är de bundna till att köpa av scalpers. Jag tror ingen köper av scalpers om de inte behöver.

Själv har jag aldrig köpt av scalpers. Men jag köper heller inte tekniksaker begagnat alls, så det är inte så svårt att avhålla sig

Men det kan ju också bli så att man behöver vänta ett år eller så då. Men det är inte alla beredda att göra och har de pengarna så köper de av scalpers. Då faller det tyvärr.

Annars gillar jag tanken på att scalpers sitter med en massa varor som de inte får sålda och kanske till och med behöver sänka priset på för att lagren i butikerna fylls på igen.

Men med långa öppetköp-tidet via vissa butiker så är det tämligen riskfritt att ha en oöppnad vara liggande i kanske två-tre månader i vissa fall. Bara att skicka tillbaka innan tiden går ut om den inte blir såld.

Så ett steg skulle ju också vara att butiker kortar ned öppet köp. Men det lär ju bara hända om de får ovanligt många returer. Och då är vi tillbaka på det här med att inte köpa av scalpers. 😐

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Har man inte en PS5 så kostar den 499usd + Portal 199usd vilket blir 698usd. En SteamDeck kostar 679usd, alltså i stort sett samma pris (19 dollars skillnad). Värdet är enormt mycket högre på en stationär PS5+portal jämfört med en enda SteamDeck.

Skrivet av almblad:

Nja, enormt mycket högre värde skulle jag inte säga, men om du tycker det så. Köper hellre en SteamDeck, enligt din uträckning, för 19 dollar mindre som är mycket mer flexibel, och enligt mig, har bättre möjligheter till att spela bättre spel. Men, valet är fritt.

Om man dessutom inte väljer den absolut dyraste Steam Decken så kostar den ju nästan hälften av vad en PS5 + Portal kostar

Medlem

Nu kan man ju bara sia i spåkulan.
Nintendo kom med WiiU och efter det kom hybridkonsolen Nintendo Switch.

Om Sony inser att folk gillar Portal kanske de gör en egen hybridkonsol som tar samma spel som ps4+ps5 eller alternativt att den tar ps6 spel när playstation 6 finns ute. De behöver ju lixom bara 1080p eller mindre i upplösning. Borde kanske vara möjligt när Steam Deck 2 finns ute. Sony kanske inte vill hålla på med både skivor och kasetter så då skulle den väl i så fall bara ta digitala spel och fungera med samma Sony bibliotek som stationär konsol.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Scalpers borde steriliseras

Medlem

Hade gärna haft en men då ska prislappen ned en bit först. 3000 kr är väl saftigt.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Lika dumma som när folk köper dyra Sonos högtalare eller iPhones osv eller folk som köper mikrotransanktioner. Handlar ofta inte om priset. Känner man att de är värt det så köper man.

Dra inte in högtalare i det här..
det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

Medlem
Skrivet av Deekar:

Lika dumma som när folk köper dyra Sonos högtalare eller iPhones osv eller folk som köper mikrotransanktioner. Handlar ofta inte om priset. Känner man att de är värt det så köper man.

Företagen brukar ah rätt bra koll på vad deras produkter är värda...och så lägger de på lite extra på det. Ifall det inte längre blir "värt det" ifall det kommer en good-for-nothing-mellanhand och dubblar priset. Men visst, det finns ju alltid någon med för mer pengar än vett till varje produkt.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Scalpers? Entreprenörer! 😆😆😆😆

Det finns två typer av entreprenörer. De som faktiskt skapar något och de som rider på någon annan skapelses framgångsvåg.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det finns två typer av entreprenörer. De som faktiskt skapar något och de som rider på någon annan skapelses framgångsvåg.

Det är sällan entreprenörer skapar något. De nyttjar systemet och livnär sig i 9/10 på andra idéer och skor sig på det.
Du kan ta super-mega-entrepenören (för att inte glömma "gulligull-gossen") Elon Musk. Är något han sysslar med orginellt?
Han har tagit andras idéer och kört stenhårt på detta.

Det du tänker på som skapar något och levererar är "uppfinnare".

Medlem

Jag köper all min teknik numera från scalpers, man måste stötta den lilla entreprenören.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Jag köper all min teknik numera från scalpers, man måste stötta den lilla entreprenören.

Jo, iofs, men...fast nej, bara Nej.

Medlem

Har investerat i nya grepp till mitt Switch istället.

För övrigt hoppas jag på att det är väldigt få som är intresserade av denna produkt så alla scalpers får sitta där med sina osålda produkter och känna sig dumma.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av cyprox:

Om man dessutom inte väljer den absolut dyraste Steam Decken så kostar den ju nästan hälften av vad en PS5 + Portal kostar

Ja, äger man inte en PS5 och man är ute efter att spara pengar och nöjer sig med lägre fps, lägre upplösning, mindre skärm, mindre handkontroller och buggiga spel så kan man köpa en billigare SteamDeck.

Gen
Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja, vi som har barn har inte alltid tillgång till TVn. (Ja visst, man kan flytta PS5 till annan TV. Men palla.) Dock har jag bara spelat remote play på platta/mobil och tror inte jag kommer köpa PS Portal om den inte prissänks.

Man har väl förhoppningsvis fortfarande en mancave någonstans trots barn där TV och PS5 får vara ifred

Skribent

Jag undrar om inte denna produkt går Wii U-döden till mötes?

Bara i dessa kommentarer här på FZ verkar det råda förvirring om vad Portal egentligen göra. Frågor som: kan man bara streama hemma? Går det att köra via nätet? Etc. Detta tycker jag är ett tecken på att Sony varit dåliga på att förmedla informationen om sin egen produkt.

Ska bli intressant och se försäljningssifforna på denna enhet efter några månader.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja, vi som har barn har inte alltid tillgång till TVn. (Ja visst, man kan flytta PS5 till annan TV. Men palla.) Dock har jag bara spelat remote play på platta/mobil och tror inte jag kommer köpa PS Portal om den inte prissänks.

Har ni endast en TV apparat i hela bostaden. Är det inte ni föräldrar som bestämmer över tV eller är det barnen som kör med er. Växte upp på 80-90talet o då var det populärt med två tv apparater i varje familj eller är Sverige som land mycket fattigare nu 2023 än när jag växte upp

Quake-konnässsör
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag undrar om inte denna produkt går Wii U-döden till mötes?

Bara i dessa kommentarer här på FZ verkar det råda förvirring om vad Portal egentligen göra. Frågor som: kan man bara streama hemma? Går det att köra via nätet? Etc. Detta tycker jag är ett tecken på att Sony varit dåliga på att förmedla informationen om sin egen produkt.

Ska bli intressant och se försäljningssifforna på denna enhet efter några månader.

Känns som Sony försöker lösa ett problem i alla Playstationsanvändares hem, som egentligen inte finns? Jag är högst skeptiskt till att streama från sin konsol kommer inte vara problematiskt, men vi får se. Med anledningen för att TVen hemma blir ockuperade ofta och inte kan spela, köp en till billigare TV då. Man kommer ha mer nytta av ett extra TV än en Playstation Portal, som i mina ögon är en otroligt nischad produkt. Men det är jävligt intressant att scalpers är intresserade av denna produkt, vet de ens om vad produkten gör?

Men som du säger, ska bli intressant och se försäljningssiffrorna, tror att det kommer bli mindre än PS VR, dock så kostar denna mindre, så kanske mer intressant som ett testa och släng produkt för många.

Skribent
Skrivet av almblad:

Känns som Sony försöker lösa ett problem i alla Playstationsanvändares hem, som egentligen inte finns? Jag är högst skeptiskt till att streama från sin konsol kommer inte vara problematiskt, men vi får se. Med anledningen för att TVen hemma blir ockuperade ofta och inte kan spela, köp en till billigare TV då. Man kommer ha mer nytta av ett extra TV än en Playstation Portal, som i mina ögon är en otroligt nischad produkt. Men det är jävligt intressant att scalpers är intresserade av denna produkt, vet de ens om vad produkten gör?

Men som du säger, ska bli intressant och se försäljningssiffrorna, tror att det kommer bli mindre än PS VR, dock så kostar denna mindre, så kanske mer intressant som ett testa och släng produkt för många.

När det dessutom går att streama till en dator eller via mobilappen så känns produkten väldigt konstig. Jag har testat streama till min mobil här hemma när tv:n är upptagen och det funkar faktiskt hyfsat. Det enda denna produkt har som är bättre är ju att jag slipper blåtanda handkontrollen till mobilen. Men jag ser inte det direkt som något problem...

Ja jag tror scalpers inte har någon koll heller. Menar om vi här på FZ, som faktiskt har koll på saker, är lite förvirrade så lär de ju ha noll koll. De tänker väl Playstation = populärt och bara köper upp utan att kolla vad Portal egentligen är för något. Mest humor blir det ju om de efter några månader sitter där med sina osålda produkter och måste kränga dem för 1000 kr...då KANSKE jag köper en. XD


signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar