Om Spider-Man 2: "Vårt jobb är att se till att du känner att oavsett hur långt det är, så är det värt de pengarna"

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Ok, men 900 spänn....?

Men vafan! Hade du handlat innan releasen hade du kunnat fynda det för 849:-!

Skrivet av lasselason:

Ja men låst till 899 kr digitalt, det betyder att för dem som köper ps5 utan diskläsaren är tvungna att betala det priset om de vill spela spelet.

Njaa en sanning med modifikation. Det kommer alltid reor;).

Avstängd
Skrivet av Deekar:

Du har hakat upp dig på 900kr va? Btw, värt vartenda krona. Köpte dock det för 789kr vilket inte ens är en utekväll på krogen. Räcker knappt till maten. Här har jag fått ett mästerverk och redan lagt 20h på det med min son:) Hade kunnat ge de dubbla om man får mästerverk varje gång!;)

Ah yes, du är alltså gladeligen en del av problemet med ockerpriser på spelmarknaden.
Det kommer inte sluta här, snart är 900 nya standardpriset på alla spel oavsett kvalitet.

Antar att du också ser fram emot en standardutgåva för 1500 nån gång i framtiden?


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Ah yes, du är alltså gladeligen en del av problemet med ockerpriser på spelmarknaden.
Det kommer inte sluta här, snart är 900 nya standardpriset på alla spel oavsett kvalitet.

Antar att du också ser fram emot en standardutgåva för 1500 nån gång i framtiden?

Har du hört talas om inflation? Spelen kostar lika mycket idag som för 20 år sen men är betydligt mycket mycket dyrare att utveckla!
Och nej, jag säger ju att jag köper fysiskt för 789kr🤣

Så till din fråga. Ja, jag kommer antagligen någon gång i framtiden betala 1500kr för ett spel. Precis som jag kommer betala 300kr för en fatöl i framtiden.

Avstängd
Skrivet av Deekar:

Har du hört talas om inflation? Spelen kostar lika mycket idag som för 20 år sen men är betydligt mycket mycket dyrare att utveckla!
Och nej, jag säger ju att jag köper fysiskt för 789kr🤣

Så till din fråga. Ja, jag kommer antagligen någon gång i framtiden betala 1500kr för ett spel. Precis som jag kommer betala 300kr för en fatöl i framtiden.

Spel kostar mer att utveckla kontra hur många ggr större dagens spelmarknad är gentemot dåtidens, jag har sett argumenten och jag köper det inte. Det tjänas snuskigt mycket pengar, men mycket vill så klart ha mer. Chefer ska ha bonusar, aktieägare ska ha oändlig utdelning, uppköp ska finansieras. "Spel kostar mer att utveckla" kan lika gärna läsas som "vi vill tjäna mer pengar".

Är folk villiga att betala ett högre pris så kommer företagen höja priserna, målet är att tjäna mer pengar. Du är ju tydligen villig att betala ett sådant pris, så det är väl egentligen en helt menlös diskussion. Där en ser träd ser en annan skog.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Spel kostar mer att utveckla kontra hur många ggr större dagens spelmarknad är gentemot dåtidens, jag har sett argumenten och jag köper det inte. Det tjänas snuskigt mycket pengar, men mycket vill så klart ha mer. Chefer ska ha bonusar, aktieägare ska ha oändlig utdelning, uppköp ska finansieras. "Spel kostar mer att utveckla" kan lika gärna läsas som "vi vill tjäna mer pengar".

Är folk villiga att betala ett högre pris så kommer företagen höja priserna, målet är att tjäna mer pengar. Du är ju tydligen villig att betala ett sådant pris, så det är väl egentligen en helt menlös diskussion. Där en ser träd ser en annan skog.

Du svarade alltså inte på frågan om inflation. Men aja, du kanske lever i en fantasivärld där bensinen kostar 4 kronor, snuset kostar 10kr och spelen fortfarande kostar 400kr trots att det är 40 år sen de faktiskt gjorde det. Sen att lönen inte hänger med inflationen är en mycket större fråga.

Avstängd
Skrivet av Deekar:

Du svarade alltså inte på frågan om inflation. Men aja, du kanske lever i en fantasivärld där bensinen kostar 4 kronor, snuset kostar 10kr och spelen fortfarande kostar 400kr trots att det är 40 år sen de faktiskt gjorde det. Sen att lönen inte hänger med inflationen är en mycket större fråga.

Inflation Schlimflation. Det finns vinnare i allt (även om det aldrig kommer vara löntagare wink wink).

Snarare att spel kostar samma idag som de gjorde då var för dels var priserna rent ocker (Bergsala, kanske låter bekant?) och dels på hur mikroskopisk spelmarknaden var då jämfört med nu, färre köpare innebär högre priser på dina nish-produkter.
Om något så börjar kostnaden för utveckling kontra spelpriser plana ut efter 30 år. Vilket leder tillbaka till "vi vill tjäna mer pengar", därför höjs priserna.


signatur

Todd Howard is a Cunt

123
Skriv svar