Baldur's Gate III (1 av 2)

Moderator | Testpilot
Skrivet av ompalompa:

Det finns mycket olika saker har hittills gjort mig rätt besviken över BG3. Men det absolut värsta var att dom valde att använda "äkta" turbaserade strider såsom d&d IRL är, istället för att vidareutveckla det mer actionorienterade och taktiskt djypa systemet med pausbar realtid där alla karaktärer agerar samtidigt (med sexsekundersintervall) som de tidigate BG-spelen (och sina systerspel neverwinter nights) byggde på.
Systemet de har nu är förvisso likt det som IRL-rollspel använder, men det som är utmärkt runt ett köksbord är inte alltid så bra på en datorskärm...

Det systemet som BG1/2 använde var för mig själva kärnan i spelen och avsaknaden av det gör att BG3 inte alls känns som en uppföljare, och det turbaserade systemet de har nu är rätt mycket sämre.

Jag tycker själv det turordningsbaserade (likt vad de gjorde i Original Sin-spelen) är det bästa för strategi. Man kan i lugn och ro bestämma vem som ska göra vad, och karaktärer som Rogues känns som att de blir lättare att spela.

Det enda som blir segt, som någon annan här skrivit, är om fienden är typ 14 st. Det går alldelles för långsamt. Där skulle de kunnat ta något från Wasteland 3's bok där det finns ett alternativ som gör att fiender som är bredvid varandra i tidslinjen rör på sig och attackerar samtidigt. Sparar mycket tid, om än att man tappar möjligen ett fullt hänga med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

som vanligt kommer det bli 4/5 men när det är verkligen 5/5


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Det finns mycket olika saker har hittills gjort mig rätt besviken över BG3. Men det absolut värsta var att dom valde att använda "äkta" turbaserade strider såsom d&d IRL är, istället för att vidareutveckla det mer actionorienterade och taktiskt djypa systemet med pausbar realtid där alla karaktärer agerar samtidigt (med sexsekundersintervall) som de tidigate BG-spelen (och sina systerspel neverwinter nights) byggde på.
Systemet de har nu är förvisso likt det som IRL-rollspel använder, men det som är utmärkt runt ett köksbord är inte alltid så bra på en datorskärm...

Det systemet som BG1/2 använde var för mig själva kärnan i spelen och avsaknaden av det gör att BG3 inte alls känns som en uppföljare, och det turbaserade systemet de har nu är rätt mycket sämre.

Smaken är såklart som baken men förstår inte riktigt hur turbaserat har ett mindre taktiskt djup? Detta system är överlägset, enligt mig såklart, mycket på grund av att det just är mycket djupare.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nu har jag väldigt ny hårdvara men GPU:n får arbeta mest för mig (3440x1440 ultra), vetegudarna vilken frekvens men ligger på mellan 7-9gb VRAM och 70C (7900XTX).

CPU (7900x3d) arbetar knappt alls, endast några enstaka procent, och arbetsminnet ligger strax under 16gb.

Tillägg: kör i princip inget annat program i bakgrunden förutom discord. Kanske är av intresse när man jämför.

Jag kör ju i 1080p och då jobbar gpun mindre och cpun mer om jag förstått det rätt

Medlem

Spelet är utan tvekan brilliant. En självklar GOTY. Men med det sagt. Det är inte för alla.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

65 timmar in, och längtar till nästa genomspelning redan nu! Jag har ingen aning om hur mycket jag har kvar av första spelningen och hoppas det är mycket kvar. Det var längesedan man blev så insnöad i ett lir där man vill vända upp och ner på varje yta på kartan.

Har råkat gjort bort mig alldeles för många gånger med quests haha, tillexempel skulle man rädda tieflings ur fängelset men jag glömde eskortera dem så det smällde bara till när vakterna mosa ner dem


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

65 timmar in, och längtar till nästa genomspelning redan nu! Jag har ingen aning om hur mycket jag har kvar av första spelningen och hoppas det är mycket kvar. Det var längesedan man blev så insnöad i ett lir där man vill vända upp och ner på varje yta på kartan.

Har råkat gjort bort mig alldeles för många gånger med quests haha, tillexempel skulle man rädda tieflings ur fängelset men jag glömde eskortera dem så det smällde bara till när vakterna mosa ner dem

Hahaha samma här. Det är ju därför det är roligt att spela igenom flera gånger så man kan göra andra val. Jag valde att attackera den där sadistiska druiden och resultatet blev inte riktigt det jag tänkt mig 😂

Medlem

Fantastiskt spel, man kastas tillbaks i tiden till då spel var bra, djupa och roliga först och främst. Sedan tycker jag spelets komplexitet lätt blir överdriven på papper, har själv aldrig spelat eller läst någonting om D&D utan väljer bara abilities och spells efter vad som låter roligt, fungerar kanon.

Medlem
Skrivet av Issue:

Från att ha varit totalt ointresserad till att faktiskt vara riktigt intresserad.. spännande.

Samma här. Började genast fundera om jag har dator till det.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Hur fungerar det med tiden i spelet? Jag tänker framförallt på varaktigheten på spells och snabbhet med vapen.
I BG1/BG2 fanns begreppen turn (= 1 min) och round (= 6 sek). En spell kunde till exempel ta 1 round att kasta och hade varaktighet 2 turns. Om magikern blev träffad undertiden som hen förberedde sin spell så blev hen avbruten och spellen var förbrukad.
Vad gällde vapenhantering så beroende på vilken klass man var och hur skicklig man var med respektive vapen så hade man ett antal attacker per round. Om en magiker dessutom kastade haste på en så fick man ännu mer attacker per round.

Hur fungerar dessa aspekter i BG3 som är turordningsbaserat?

Medlem

Det ska bli spännande att läsa del två! Personligen är jag helt förälskad i spelet. Är inte igenom det ännu men jag längtar redan till varv nummer två. Mina kollegor på jobbet är nog redan trötta på mitt tjat om detta mästerverk 😍

Medlem

5 av 5 är bara 25 timmar in. och tror jag ska göra en ny karaktär. Har väntat på detta sedan dragon age origins.


signatur

Allätare

Moderator | Testpilot
Skrivet av gonzo247:

5 av 5 är bara 25 timmar in. och tror jag ska göra en ny karaktär. Har väntat på detta sedan dragon age origins.

Där sa du något. Även om det är en helt annan typ av spel (inte lika mycket fritt när det kommer till rollspelandet och mer linjärt) så är det fantastiskt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Dödgrävaren
Skrivet av stephan900:

Hur fungerar det med tiden i spelet? Jag tänker framförallt på varaktigheten på spells och snabbhet med vapen.
I BG1/BG2 fanns begreppen turn (= 1 min) och round (= 6 sek). En spell kunde till exempel ta 1 round att kasta och hade varaktighet 2 turns. Om magikern blev träffad undertiden som hen förberedde sin spell så blev hen avbruten och spellen var förbrukad.
Vad gällde vapenhantering så beroende på vilken klass man var och hur skicklig man var med respektive vapen så hade man ett antal attacker per round. Om en magiker dessutom kastade haste på en så fick man ännu mer attacker per round.

Hur fungerar dessa aspekter i BG3 som är turordningsbaserat?

Har inte kommit till Act2 än, men än så länge är alla spells instant casts. Antal attacker går upp med level beroende på vilken klass man kör, som munk har man follow ups, efter att man slagit någon med sin pinne får man en freebie punch typ.

Moderator | Testpilot
Skrivet av JackG100:

Har inte kommit till Act2 än, men än så länge är alla spells instant casts. Antal attacker går upp med level beroende på vilken klass man kör, som munk har man follow ups, efter att man slagit någon med sin pinne får man en freebie punch typ.

Koncentration är fortfarande en grej. Gör jag bless med min Cleric och de blir anfallen och tappar koncentrationen så försvinner min bless.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra recension!

Jag har spelat 40 timmar och har precis klarat Act 1. Jag gör vartenda sidouppdrag och utforskar varje del av alla områden. Inte för att jag känner att jag måste, utan för att allt jag hittar är intressant. Jag har aldrig spelat ett spel med ett sådant fantastiskt djup. Baldur's Gate III agerar som en "dungeon master" och du har en total frihet att skapa precis vilket äventyr du vill.

Kan inte minnas senaste gången jag längtade efter att få spela ett spel så mycket. Jag tänker på det när jag inte spelar. Och när jag spelar det njuter jag av varenda sekund. Det här har potential att bli det bästa spelet någonsin för mig.

Tekniskt är det också imponerande. Fantastisk grafik och jag ligger konstant på 144 fps med 3080 RTX. Inga fps-dippar eller liknande. Och att spelet har fullt stöd, inklusive cinematics(!), för ultrawide är underbart! Har stött på några mindre buggar, men det vore väl konstigt annars i ett spel med miljoner olika vägar. Dock ingen allvarlig bugg. Det enda större minuset är inventory, men det är ju en bagatell.

Nä, nu ska jag tillbaka till Forgotten Realms! Jag håller på att bli en D&D-fantast på grund av det här spelet. Har inte varit så förtjust i ett spel sedan tonåren.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mikaelh:

Tekniskt är det också imponerande. Fantastisk grafik och jag ligger konstant på 144 fps med 3080 RTX. Inga fps-dippar eller liknande. Och att spelet har fullt stöd, inklusive cinematics(!), för ultrawide är underbart! Har stött på några mindre buggar, men det vore väl konstigt annars i ett spel med miljoner olika vägar. Dock ingen allvarlig bugg. Det enda större minuset är inventory, men det är ju en bagatell.

Det där är intressant. Har också en 3080 och det kan dyka till under 60 för mig i korta stunder


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Dödgrävaren
Skrivet av uberpwnage2.0:

Koncentration är fortfarande en grej. Gör jag bless med min Cleric och de blir anfallen och tappar koncentrationen så försvinner min bless.

Ja så är det ju också, man behöver hålla fokus uppe.

Jag upplevde spelet som väldigt laggigt med DX11 i vissa områden, men med Vulcan så flyter det på bra med mitt 3080.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det där är intressant. Har också en 3080 och det kan dyka till under 60 för mig i korta stunder

Kör du Vulkan? Det har mycket bättre prestanda än DirectX. Jag testade DirectX ett tag och märkte då av fps-dippar.

Baldur's Gate III kanske är CPU-intensivt? Jag investerade nyligen i en spelprocessor - Amd Ryzen 5800x3d. Har sett en rejäl prestandaboost i alla spel med den.

Moderator | Testpilot
Skrivet av JackG100:

Ja så är det ju också, man behöver hålla fokus uppe.

Jag upplevde spelet som väldigt laggigt med DX11 i vissa områden, men med Vulcan så flyter det på bra med mitt 3080.

Skrivet av Mikaelh:

Kör du Vulkan? Det har mycket bättre prestanda än DirectX. Jag testade DirectX ett tag och märkte då av fps-dippar.

Baldur's Gate III kanske är CPU-intensivt? Jag investerade nyligen i en spelprocessor - Amd Ryzen 5800x3d. Har sett en rejäl prestandaboost i alla spel med den.

Då testar jag Vulkan! Kommer nog fortsätta med DX11 då HDR fungerar där, men brukar ju finnas lösningar för att få det fungera ändå Tack!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte min typ av spel men kul det är bra, denna genre har väl varit i stort sett död så kul med något nytt för de som gillat denna stil.

Medlem

Riktigt RIKTIGT länge sedan jag sist önskat att jag hade en Karins Lasagne (eller liknande) till att bara kasta in i micron så vi kunde undvika slöseri av värdefull speltid på världsliga saker som matlagning.

Sambon är lite fram än mig (Akt III ikväll, kanske?) och herre vilken fullträff Larian lyckats med. Just det där kreativa "jamen om jag *KorkadMenDesperat-Idé* så kanske...?!" Gah, lysande.

En till sak, hah! Vi pratar i .... "kodord" för att minimera spoil-potential men samtidigt har vi sånt jävla sug att vilja dela med oss av spelet... Noice!

Svårt att se hur detta inte kommer bli mitt GOTY.

Tack för recensionen, suveränt! Ser fram att läsa del två.

Medlem

Grymt bra spel, precis som föregångarna!

Min första genomspelning lär ta ett bra tag, haha!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Inaktiv

Måste bara fråga om jag är den enda som redan tröttnat på "slowly dying hero" tropen?
(Red Dead Redemption 2 och Cyberpunk)

Medlem

Alltså, jag kommer behöva terapi... 40+ timmar in och har inte ens kommit från act 2.

70h in och jag är väldigt imponerad. Om jag förstått det hela rätt är jag typ 3/4 igenom storyn (en bit in i akt 3). Det är väldigt mycket rosor, det finns en del saker som är av risig karaktär, men mycket rosor.

+ Helt klart ett spel i en helt egen liga när det kommer till RP, story, inlevelse och berättande. Det finns dippar, men genomsnittsnivån är hög och topparna är väldigt höga. Spel där jag 70h in i en karaktär jag är extremt investerad i inte annat än kan tänka på en nystart:

"och så vill ja spela såhär! med en sånhär!... eller en sånhär! fast då hade jag nog istället spelat såhär!... kanske GAH ja vill spela såhär också!" - är det något speciellt med. Kände samma med Pathfinder WotR under min första genomspelning där, men detta är i en division högre.

Ett extra slag för röstskådespelandet också som är väldigt imponerande i sig, men än mer imponerande när det är så brutalt mycket.

Många är skeptiska till de turbaserade striderna men dessa faller mig personligen väl i smaken. Väldigt bra strategiskt djup om man vill det.

- Som någon skrev ovan, balansering av kompanjonernas kåthet behövs. En hel del tekniska problem som dörrar som inte öppnas om man sparar vid fel tillfälle och sånt. En del värre RP-relaterade tekniska problem där motorn inte riktigt har hängt med. Uppenbarligen tror att jag har gjort A utan att jag aktivt valt att göra B ändock och ger dem mig konversationsmöjligheter för A, som inte borde finnas. "Vill du prata om dendär natten när vi... ja du vet?".... *NEJ DET VILL JA INTE FÖR VI HAR INTE GJORT DET! SLUTA!* det tar på rollspelandet en hel del tyvärr. Egentligen vet jag inte hur mycket sånt det är tal om, men det är också en del av problemet. Ganska mycket upprepande dialog där spelet borde förstått att detta är inte en konversationskedja som skulle aktiverats igen.

Det mesta ovan kan som tur va patchas bort tror jag.

Har även lite åsikter om valet av miljöer samt hur akterna är fördelade i vilka områden. Tyvärr så är det nästan alltid så i spel som dessa att det finns områden, sektioner som man bara inte uppskattar lika mycket som andra och ja känner redan nu att när ja kommer till denna delen igen (i nästa genomspelning), så kommer ja bara vilja komma vidare. Egentligen inte för att det är dåligt, alls. I ett annat spel hade de dåliga områdena varit högstandard men här arbetar den generellt extremt höga nivån emot sig själv.

MEN, ja det är utan någon tvekan 5/5. Ett konstverk av mastodontkaraktär.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Det finns mycket olika saker har hittills gjort mig rätt besviken över BG3. Men det absolut värsta var att dom valde att använda "äkta" turbaserade strider såsom d&d IRL är, istället för att vidareutveckla det mer actionorienterade och taktiskt djypa systemet med pausbar realtid där alla karaktärer agerar samtidigt (med sexsekundersintervall) som de tidigate BG-spelen (och sina systerspel neverwinter nights) byggde på.
Systemet de har nu är förvisso likt det som IRL-rollspel använder, men det som är utmärkt runt ett köksbord är inte alltid så bra på en datorskärm...

Det systemet som BG1/2 använde var för mig själva kärnan i spelen och avsaknaden av det gör att BG3 inte alls känns som en uppföljare, och det turbaserade systemet de har nu är rätt mycket sämre.

Tycker tvärtom, striderna var det sämsta och det som åldrats sämst med BG 1, 2 m fl. Att kunna köra taktiskt a’la Xcom istället för kaotiskt där alla skjuter på varandra är en stor förbättring

FM-guru
F.d. Sisyr

Sorry för uteblivna svar - jobbat hela dagen! Försöker beta av några nu men missar säkert en del. Bara att hojta om man undrar något.

Skrivet av bronie:

Haha, jag hann spela ungefär 30min själv innan jag fick höra "börjar du utan mig?".

Tror frågan är relevant även för singleplayer. Hur spelar du? Plockar du på dig en massa uppdrag och försöker spela alla samtidigt eller tar du ett i taget och "rollspelar" dig genom varje äventyr? Jag tenderar att vara lite av en completionist-spelare, så har en tendens att plocka på mig alla uppdrag/ och snacka med alla NPCer i samma område innan jag beger mig till nästa, men upplever att detta förstör spelupplevelsen i BG3.

I och med att jag recenserar och har deadlines att hålla blir det ju ingen "completionist"-spelning, direkt. I den här typen av spel brukar jag dock ändå inte försöka göra "allt" på en genomspelning, för det är ju mer eller mindre designat att spelas flera gånger. Så då kan man gott ta sig an en del saker på nästa vända, tänker jag.

Skrivet av Dreijer:

Hör min bön, jag hoppas verkligen att detta kommer till Xbox till slut. Fantastisk första del av recensionen.

Tack så mycket!

Skrivet av G4ruda:

Solklar GOTY och troligtvis ett av de bästa spel jag spelat, trots att det är lite för tidigt för att ge ett slutgiltigt omdöme.

Älskade Divinity och här har man, som recensionen beskriver, tagit det kreativa och adderat tyngd och allvar. Mycket att lära sig.

Enda jag är lite besviken på hittills är karaktärsskapandet där jag kände mig begränsad. Fanns nästan fler olika penisar att välja på än ansikten.

Ja, det är väl inget jag stör mig märkvärdigt på men visst är det lite synd att man inte kan modifiera sitt ansikte lite mer fritt med tanke på hur mycket skärmtid ens nuna faktiskt får i spelet. Å andra sidan var jag väldigt nöjd med min Cornelius,..

Skrivet av ompalompa:

Det finns mycket olika saker har hittills gjort mig rätt besviken över BG3. Men det absolut värsta var att dom valde att använda "äkta" turbaserade strider såsom d&d IRL är, istället för att vidareutveckla det mer actionorienterade och taktiskt djypa systemet med pausbar realtid där alla karaktärer agerar samtidigt (med sexsekundersintervall) som de tidigate BG-spelen (och sina systerspel neverwinter nights) byggde på.
Systemet de har nu är förvisso likt det som IRL-rollspel använder, men det som är utmärkt runt ett köksbord är inte alltid så bra på en datorskärm...

Det systemet som BG1/2 använde var för mig själva kärnan i spelen och avsaknaden av det gör att BG3 inte alls känns som en uppföljare, och det turbaserade systemet de har nu är rätt mycket sämre.

Ja, näe, jag vet inte om jag håller med. Jag tycker både RTwP och turordningsbaserat har sin charm och finner inte att bytet är till det sämre - bara annorlunda. Det taktiska djupet kvarstår även i vilket fall. Inledningsvis tyckte jag det var mest synd att det ens grupp bara består av fyra karaktärer istället för sex, men ett antal timmar in i spelet hade jag vant mig och nu känner jag att det gör detsamma.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Det enda jag kommer på som faktiskt stört mig hittills är att companions är alldeles för överkåta av sig. Det känns som att jag behöver anstränga mig för att undvika att kåta upp mina companions, särskilt de manliga karaktärerna i alla fall. Det verkar som att 3 av 4 alternativ är ibland att på något vis stöta på dom? Astarion kan jag förstå är lite som han är men det kändes jävligt konstigt när Gale kåtade upp sig mot min karaktär (som av någon anledning verkade tycka om det trots att jag inte valt det) och jag hade fram tills dess varit ganska dryg mot honom. Efter jag lyckats ta mig ur den situationen gick jag för att snacka med Wyll och även där blev det plötsligt att våra karaktärer var kåta av sig. Lägg ner för i helvete, jag vill bara kunna ha ett normalt vänskapligt förhållande utan att det slutar med läpparna runt varandras korvar!

Det har fått mig att undvika att prata med dom en hel del...

Haha det är det som är det sjuka med D&D, det är så extremt sexuellt ibland. Vill inte vara en sån som klankar ned på det, men en stor del av rollspelandet verkar handla om att få leva ut sina sexuella fantasier (*för folk som har svårt med det i verkligheten*). Håller med om att det är så löjligt överdrivet i spelet så himla tidigt då det känns som hälften av dialogvalen med kompanjonerna har en sexuell vinkel. Saknar en ordentlig uppbyggnad som Mass Effect, Dragon Age och Witcher hade, där man först var tvungen att bygga upp relationen över lång tid och sen tydligt ta ett beslut om man ville ta relationen vidare eller inte.

Medlem

Rätt ny till genren och det tog ett tag att få grepp om det hela men det lossnade när jag körde multiplayer. Fruktansvärt kul, timmarna far förbi och det får mig att tänka på de få gånger jag körde rollspel som liten!

Skill checks skaver dock lite och hade önskat att andra gruppmedlemmar kan träda fram och hjälpa till oavsett vem som startat en konversation till exempel. När spelet kretsar kring att man som grupp ska ta sig vidare så känns det lite onaturligt när det självklara alternativet istället står och tittar på solnedgången 3 cm bakom. Hoppas verkligen på någon typ av förbättring här, gruppen som helhet skulle kännas betydligt mer involverad även utanför strid.

Skriv svar