Xbox-försäljningen sjönk 30 % under årets första kvartal

Robot
Xbox-försäljningen sjönk 30 % under årets första kvartal

Men Microsofts intäkter ökade.

#microsoft, #xbox, #xbox-series


Medlem

Jag tror Starfield blir ett mer omtalat och långlivat spel på PC med dess modscen etc. Självklart kommer Microsoft sälja konsoler men jag tror inte det blir någon gamechanger.

Medlem

Ja, det kommer ju inte ut några exklusiva spel som inte samtidigt finns på PC :/


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ja, det kommer ju inte ut några exklusiva spel som inte samtidigt finns på PC :/

Det är nice. Jag gillar deras approach. Har man en bra pc behöver man inte xbox, annars är xbox ett bra val.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag tror Starfield blir ett mer omtalat och långlivat spel på PC med dess modscen etc. Självklart kommer Microsoft sälja konsoler men jag tror inte det blir någon gamechanger.

Skyrim fick ju senare modstöd även på konsol, så jag skulle gissa att även Starfield får det.

Medlem

Jag undrar hur säkert Phil Spencer sitter på sin post?

Vikande konsolförsäljning, Game Pass växer inte som man tänkt sig, ett flertal spelstudior som verkar ha problem och Activision-affären som verkar luta mot att den inte blir av.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det är nice. Jag gillar deras approach. Har man en bra pc behöver man inte xbox, annars är xbox ett bra val.

Jo absolut, jag som PC-gamer klagar inte på det men det kan ju delvis förklara varför konsolen säljer sämre än vad den annars förmodligen hade gjort. Hade spelen inte släppts till PC hade jag ägt en xbox vid det här laget.


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Tråkigt, men som sagt få bra (och framförallt exklusiva) spel och de som finns kan lika väl spelas på PC.
Blir detta deras sista konsol för att sedan helt övergå i tjänst? Xbox blir en prenumeration med olika tiers helt och hållet?

Skrivet av Margy:

Jag undrar hur säkert Phil Spencer sitter på sin post?

Vikande konsolförsäljning, Game Pass växer inte som man tänkt sig, ett flertal spelstudior som verkar ha problem och Activision-affären som verkar luta mot att den inte blir av.

Detta är ju en bra fråga. Har har presenterat någon bra framtidsplan (internt alltså) som gör att de känner att de fortsatt kan lita på honom eller har en ersättare börjat jagas? Vore intressant att vara fluga inne på väggarna där nu.

Geeks Gaming
Skrivet av Margy:

Jag undrar hur säkert Phil Spencer sitter på sin post?

Vikande konsolförsäljning, Game Pass växer inte som man tänkt sig, ett flertal spelstudior som verkar ha problem och Activision-affären som verkar luta mot att den inte blir av.

Som @Gertzy säger så beror det antagligen lite på om man presenterat en plan som är långsiktig eller kortsiktig.

Det hade varit intressant att se en mer detaljerad rapport om exakt vilken försäljning som minskat på hårdvarusidan.
Det känns lite som att tex kanske series s minskar rejält när tex Samsungs tv från 2021 och framåt (?) har gamepass som app och den börjar bli för ”klen” för nyare spel.

Att intäkterna ökat samtidigt som hårdvaran minskar känns ju lite som att man har en dyr tillverkning någonstans (uppenbarligen är deras #*#!*# handkontroller guld värda då de stundvis är omöjliga att få tag på )

Medlem

Xbox kommer kanske dö tack vare Game Pass till PC. finns inte mycket till anledning att ha en om man har, och eller satsar på PC.
Skulle Sony göra likadant och släpps ett riktigt "Game Pass" skulle förmodligen Playstation minska drastiskt i försäljning.

Medlem

Inte så överraskad över att inte sälja när man inte lyckats släppa 1 enda AAA spel sedan Halo Infinite 1,5 år sedan. Plus komponent bristen vägrar ge med sig för Microsoft. Och folk trodde de hade chip priority. Tror man får köpa in sig på flera fabriker för att lösa situationen. Roligt att Game Pass växer utan 1a part spel och att intäkterna är 1$ miljarder /månad.

Medlem

Kan tänka mig att många väntar på den uppgraderade versionen som bör komma nästa år. Tycker annars Microsofts prenumerationsupplägg för konsulter i kombination med Game Pass är klockrent. Har funderat lite på att sälja min stationära dator och köra en kombination av laptop och Xbox istället men avvaktar nog som sagt till nästa år.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Som @Gertzy säger så beror det antagligen lite på om man presenterat en plan som är långsiktig eller kortsiktig.

Det hade varit intressant att se en mer detaljerad rapport om exakt vilken försäljning som minskat på hårdvarusidan.
Det känns lite som att tex kanske series s minskar rejält när tex Samsungs tv från 2021 och framåt (?) har gamepass som app och den börjar bli för ”klen” för nyare spel.

Just det här med att både spelskärmar och TV-apparater börjar få Xbox-appen övertygar mig om att MS börjar gå från konsoltänk till spelservice-tänk. De har väl ändå nästan alltid sålt till förlust så om de släpper nästa "konsol" som typ en USB-C-sticka och handkontroll eller bara en app så du inte behöver köpa det om du har rätt TV (vilket bara lär bli fler och fler framöver) så kapar de dökostnaden och fokuserar på det verkliga inkomstbringande.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Inte så överraskad över att inte sälja när man inte lyckats släppa 1 enda AAA spel sedan Halo Infinite 1,5 år sedan. Plus komponent bristen vägrar ge med sig för Microsoft. Och folk trodde de hade chip priority. Tror man får köpa in sig på flera fabriker för att lösa situationen. Roligt att Game Pass växer utan 1a part spel och att intäkterna är 1$ miljarder /månad.

Var får du att Gamepass får in 1miljard $ i månaden från?

Geeks Gaming
Skrivet av bleken:

Var får du att Gamepass får in 1miljard $ i månaden från?

Tror hen tänker på ”content and services” som ska ha dragit in 12,7 miljarder dollar under FY 2022.
Sista jag såg var att GP hade 25 miljoner prenumeranter vilket då borde ge runt 260 miljoner dollar i månaden i intäkter

Medlem

När dom gick ut med Redfall i 30fps när man köpt en series x så räcker det kommer garanterat bli 30fps till starfield osså hejdå xbox får bli o uppgradera datan med ett 4070 istället.

Medlem

Jag är glad att crossplay finns på en hel del spel. vill inte behöva leta i evigheter för att hitta andra spelare i en lobby. men lite orolig blir man dock 😥


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Microsoft springer marathon, inte 100 meter.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Microsoft springer marathon, inte 100 meter.

ska dom springa jorden runt 1000 gånger då för maratonet verka börja vid xbox one med sin kinect sen nu gör dom exakt samma strunt igen blir tokig varit xbox fan sen 360 älska den konsolen men vad gör dom.

Medlem
Skrivet av bleken:

Var får du att Gamepass får in 1miljard $ i månaden från?

Brad Sams. Destin.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Brad Sams. Destin.

Får du nog ta och lyssna ordentligt, för dom får inte in 1miljard $ från Gamepass i månaden utan det är som Nordhnet säger, det är den totala inkomsten, dvs från försäljing av spel på deras shop osv med...

Skrivet av NordhNet:

Tror hen tänker på ”content and services” som ska ha dragit in 12,7 miljarder dollar under FY 2022.
Sista jag såg var att GP hade 25 miljoner prenumeranter vilket då borde ge runt 260 miljoner dollar i månaden i intäkter

Medlem

$260M/månaden är visserligen inte så illa det heller. Men ställt mot all spelförsäljning och så visar det ju tydligt att folk fortfarande köper spel "löst" - kan ju visserligen vara spel som inte finns på tjänsten (än) eller tagits bort av licenseringsskäl. Började spela Vampyr och någon dag senare var det borta så då blev jag t.ex. sugen på att köpa det.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ja, det kommer ju inte ut några exklusiva spel som inte samtidigt finns på PC :/

Och med Xbox Cloud Gaming så behöver man inte ens det.
Det enda jag saknar där är stöd för mus och tangentbord som Stadia (R.i.p) hade.

Sen tycker jag Xbox var roligare när de hade Kinect.
Det är roligt att se ungarna hoppa och studsa när de spelar.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag undrar hur säkert Phil Spencer sitter på sin post?

Vikande konsolförsäljning, Game Pass växer inte som man tänkt sig, ett flertal spelstudior som verkar ha problem och Activision-affären som verkar luta mot att den inte blir av.

Med tanke på hur många spelstudios de köpt upp och ändå inga super bra exklusiva spel.
Vad händer?

Eller så är det helt enkelt tänkt att, spel inte ska vara exklusiva enligt Microsoft/Xbox.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kan bero på att MS höjde rek priset på tex Xbox Series S till 3895 kr. Inflation, mycket har blivit dyrare. Folk håller nog i pengarna lite extra nu.

Medlem
Skrivet av anon_328705:

Kan bero på att MS höjde rek priset på tex Xbox Series S till 3895 kr. Inflation, mycket har blivit dyrare. Folk håller nog i pengarna lite extra nu.

Att folk håller i pengarna skulle vara ett bra argument om inte en dyrare PS5 hade sålt bättre än någonsin.

Medlem
Skrivet av bleken:

Får du nog ta och lyssna ordentligt, för dom får inte in 1miljard $ från Gamepass i månaden utan det är som Nordhnet säger, det är den totala inkomsten, dvs från försäljing av spel på deras shop osv med...

Nope. Eller okej då nearly så 999,3$ miljoner. Det är Xbox Live (silver och guld) Xbox Game Pass, PC Game Pass och Ultimate.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nope. Eller okej då nearly så 999,3$ miljoner. Det är Xbox Live (silver och guld) Xbox Game Pass, PC Game Pass och Ultimate.

De hade en intäkt på nästan $1 miljard senaste kvartalet (Q3) så i runda slängor någonstans mellan $300-330 miljoner genererade deras prenumerationtjänster månadsvis.

P.S. Xbox Live Silver övergick till Xbox Live Free för ett decennium sedan

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nope. Eller okej då nearly så 999,3$ miljoner. Det är Xbox Live (silver och guld) Xbox Game Pass, PC Game Pass och Ultimate.

Men då ber jag dej lyssna en gång till.. och lyssna ifall dom säger att ifall det är per månad eller per kvartal!!

Nu har du ju liksom redan kommit i full att det inte bara gäller Gamepass och att det tar in 1miljard $ per månad utan dom menar även Xbox Live vilket redan där visar hur fel du hade med din post.
Så nu skall du bara fatta att din käre Destin säger KVARTAL och inte månad!
Så go ahead och lyssna på han igen igen tack

Medlem
Skrivet av Therant:

Xbox kommer kanske dö tack vare Game Pass till PC. finns inte mycket till anledning att ha en om man har, och eller satsar på PC.
Skulle Sony göra likadant och släpps ett riktigt "Game Pass" skulle förmodligen Playstation minska drastiskt i försäljning.

Varför köpa en PC där det blivit så dyrt med komponenter när man kan köpa en Xbox bra mycket billigare o köra gamepass.

12
Skriv svar