Sony lanserar en youtube-kanal dedikerad till esport

Robot
Sony lanserar en youtube-kanal dedikerad till esport
Medlem

Bara bra att de introducerar en dedikerad E-sports kanal, då jag kan tänka mig att många, oinsatta, Playstation-ägare inte har en aning om vad som pågår på den scenen. Ser ut att vara hundratals turneringar, varje vecka eller så, om man utgår från länken i deras kanal, d.v.s. https://compete.playstation.com/en-se/all/?emcid=or-3r-466860.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd

Medan Sony gör allt rätt (nåja) gör M$ allt fel.

Det blir till att sälja boxen och köpa PS5 så fort jag får frugans tillåtelse.

Medlem

Det är alltid bra att även "mindre" E-sportspel får stå i rampljuset ibland.

Twitch består väl i princip bara av CS, Valorant, Lol och Dota2 när det kommer till E-sport.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är alltid bra att även "mindre" E-sportspel får stå i rampljuset ibland.

Twitch består väl i princip bara av CS, Valorant, Lol och Dota2 när det kommer till E-sport.

Allt finns på twitch, men det kan vara svårt att hitta. Twitch i sig har inget fokus alls på E-sport, men vissa spel är stora i sina kategorier.
Däremot så ser jag inte direkt att något av Sonys spel är några direkta kioskvältare när det kommer till Esport, men det är en helt annan sak.

Medlem
Skrivet av Esri:

Allt finns på twitch, men det kan vara svårt att hitta. Twitch i sig har inget fokus alls på E-sport, men vissa spel är stora i sina kategorier.
Däremot så ser jag inte direkt att något av Sonys spel är några direkta kioskvältare när det kommer till Esport, men det är en helt annan sak.

Nej, det är lite det jag menar. Självklart finns det mycket annat på Twitch, men framsidan och exponeringen består ju bara de stora spelen.

Medlem

Tycker det vore kul (och förmodligen gynnsamt) att slå ihop e-sport med speedruns, som också har ett rätt stort community. Vore kul att titta på någon competitive shooter mellan två topplag, eller att se vem som kan klara Super Mario Bros 3 snabbast t.ex. Allt samlat under ett gemensamt paraply (e-sport)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Apersson:

Medan Sony gör allt rätt (nåja) gör M$ allt fel.

Det blir till att sälja boxen och köpa PS5 så fort jag får frugans tillåtelse.

För ut den ur landet bara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

För ut den ur landet bara.

Frugan?

Avstängd

Låter dumt då Sony låser crossplay till PlayStation. Får hoppas på att Microsoft vill starta Esport kanal och fler spel körs då ej låsta och kan spelas crossplay på PC,Xbox Xcloud PlayStation och Switch.

Kommet bara vara låsta spel till PlayStation och Sony. Får inte se spel på PC eller Xbox.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Låter dumt då Sony låser crossplay till PlayStation. Får hoppas på att Microsoft vill starta Esport kanal och fler spel körs då ej låsta och kan spelas crossplay på PC,Xbox Xcloud PlayStation och Switch.

Kommet bara vara låsta spel till PlayStation och Sony. Får inte se spel på PC eller Xbox.

Oväntat att du skulle försöka få detta till något negativt!
Lugna dig med fanboyandet. Det är bara ett enormt företag som du strider för. De har egna advokater som gör det jobbet bättre än dig.

Medlem

De måste väl satsa på eget när Gran Turismo 7 var så dåligt att FIA bytte till Assetto Corsa.

Medlem
Skrivet av kebbe:

De måste väl satsa på eget när Gran Turismo 7 var så dåligt att FIA bytte till Assetto Corsa.

Du kanske ska läsa artikeln igen, då den handlar om att de startar en "Youtube"-kanal som fokuserar på E-sport som spelas på playstation (ex. Fifa, NBa, Apex etc).

För övrigt verkar FIA tycka att GT7 är riktigt bra numera, då de tillsammans med Polyphony och IOC, arrangerar Olympic Esports Series 2023, där GT7 är officiell plattform.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Sony verkar i alla fall inte sova på förstaplatsen. På relativt kort tid har man:

* Köpt Bungie (Multiplayer-utvecklare)
* Börjat släppa spel på PC
* Satsat på TV-serier baserade på egna IP:n
* Utvecklar just nu upp till 10 egna "game as service" titlar (enligt rykten?)

Tror Sony förbered sig för en framtid utan COD samtidigt som man insett att verksamheten måste utvidgas. Single-Player AAA-titlar i all ära men det behövs mer nu när konkurrenter är på hugget med plånboken.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Nej, det är lite det jag menar. Självklart finns det mycket annat på Twitch, men framsidan och exponeringen består ju bara de stora spelen.

Ja, framförallt så de stora spelen har många viewers just på de som streamar turnerningar också, om inte XQC sitter och spelar något obskyrt spel av någon anledning.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Låter dumt då Sony låser crossplay till PlayStation. Får hoppas på att Microsoft vill starta Esport kanal och fler spel körs då ej låsta och kan spelas crossplay på PC,Xbox Xcloud PlayStation och Switch.

Kommet bara vara låsta spel till PlayStation och Sony. Får inte se spel på PC eller Xbox.

Är inte så insatt i Esport men låter som en ganska dålig idé att köra konsoll mot PC? Och ingen använder väl Xcloud i såna sammanhang heller?

Att alla kör på samma plattform med samma förutsättningar är väl det bästa.

Medlem
Skrivet av matt76:

Du kanske ska läsa artikeln igen, då den handlar om att de startar en "Youtube"-kanal som fokuserar på E-sport som spelas på playstation (ex. Fifa, NBa, Apex etc).

För övrigt verkar FIA tycka att GT7 är riktigt bra numera, då de tillsammans med Polyphony och IOC, arrangerar Olympic Esports Series 2023, där GT7 är officiell plattform.

Vad FIA gick med på tillsammans med IOC för -23 Olympic Esports betyder noll och ingenting när man ser till resterande spel på den listan.
Det Olympic Esports som kommit till är det största skämtet för E-sport någonsin och kommer skada e-sportens rykte mer än hjälpa det.

Annars OT så är set väl bara positivt att PS gör något officiellt för att stödja den E-sport som utövas och kommer utövas framöver på konsolen.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Är inte så insatt i Esport men låter som en ganska dålig idé att köra konsoll mot PC? Och ingen använder väl Xcloud i såna sammanhang heller?

Att alla kör på samma plattform med samma förutsättningar är väl det bästa.

För FPS absolut, men racing, fighting och sportspel spelas ju oftast men något annat än mus och tangentbord så det är inga problem där.

Medlem
Skrivet av matt76:

Du kanske ska läsa artikeln igen, då den handlar om att de startar en "Youtube"-kanal som fokuserar på E-sport som spelas på playstation (ex. Fifa, NBa, Apex etc).

För övrigt verkar FIA tycka att GT7 är riktigt bra numera, då de tillsammans med Polyphony och IOC, arrangerar Olympic Esports Series 2023, där GT7 är officiell plattform.

GT är den enda esport som spelades seriöst på Playstation innan GT7 släpptes som ett MTX-fokuserat haveri, det var precis det jag baserade min kommentar på. Vilka spel genomkorrupta IOC ”valde” ut till OS är fullständigt irrelevant.

Medlem
Skrivet av Winzi:

För FPS absolut, men racing, fighting och sportspel spelas ju oftast men något annat än mus och tangentbord så det är inga problem där.

Kanske är sant i och för sig, men tänker även prestanda, PC kan ju ofta ha högre bilduppdatering. Är som sagt inte så insatt i hur det fungerar.

Medlem

Ja Sony har ju köpt företag som inriktar sig på det här. Så det är inte jätte konstigt om det blir mer av den här varan framöver. Någon nämnde Destiny och jag hoppas verkligen på ett Destiny 3 om inte för lång tid. 2an och jag kom aldrig riktigt överens om att aldrig använda token system i ett spel. Så länge det inte är väldigt sparsmakat som i Resident Evil remake tex.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Kanske är sant i och för sig, men tänker även prestanda, PC kan ju ofta ha högre bilduppdatering. Är som sagt inte så insatt i hur det fungerar.

Men är det ens ett problem ifall turneringarna körs på deras konsoler? Inte alla spel lär ju gå att göra esport på konsol med men nog borde det finnas tillräckligt många?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar