Clubhouse och andra internettrender som försvann

Medlem
Clubhouse och andra internettrender som försvann

Som många minns så blev Clubhouse en rejäl fluga 2021 under pandemin, det pratades om det överallt på internet och det gjordes inslag om hur fantastiskt det var att man kunde samtala med flera människor samtidigt. Det var i början bara invites och det funkade enbart för oss med iPhones, många var säkert där inne för att man kunde lyssna på Bianca Ingrosso och andra kända influencers, även journalister. Jag fick min invite genom en fd studiekamrat. Trots att jag trodde appen kunde växa och förbättras så dog det ganska omgående efter att pandemin släppte och att flera andra sociala medier tog efter Clubhouses funktioner, Twitter har ju liknande funktion. Alltså att det blir som en live-podd fast med "vanligt folk", det var kul att lyssna på politiker som diskuterade politik till att några pratade om polisen men det fanns ju förstås grupper där de bara bråkade eller snackade skit.

Jag tror också att de höll i det här med invites för länge, de ville skapa en "word of mouth"-trend som spotify hade i början och även att alla android-användarna blev utestängda väldigt länge och när trenden var död så fick de vara med. Men jag fattar ju att det fanns många skäl att det dog ut, man vill ju träffa varandra och prata.

Vilka trender har ni sett på sociala medier som kommit och gått men dött ut ganska fort? Eller haft en låg aktivitet? Såg att Google+ lades ned för något år sedan men trodde ärligt talat att det dog ut direkt efter lanseringen.

Medlem

Aldrig hört talas om Clubhouse.. så himla stort kan det inte varit utanför vissa cirklar.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Aldrig hört talas om Clubhouse.. så himla stort kan det inte varit utanför vissa cirklar.

Intressant, det pratades om det i diverse poddar också, men det kanske var lätt att det blev knutet till en viss krets och vissa branscher, framförallt oss inom nöjesindustrin.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Aldrig hört talas om Clubhouse.. så himla stort kan det inte varit utanför vissa cirklar.

Samma här. Intressant att olika grupper kan få så totalt olika bild av någots popularitet.

Medlem
Skrivet av talavis:

Samma här. Intressant att olika grupper kan få så totalt olika bild av någots popularitet.

Eftersom det kunde vara flera tusen i en kanal/room eller vad det hette så är jag lite skeptiskt till att folk verkligen har missat det. Men det kan ju varit en faktor till att det dog ut, de som hakade på ledsnade och det fylldes inte på.

Medlem

Men vad är era exempel då? Som jag efterfrågade?

Skrivet av Zontos:

Men vad är era exempel då? Som jag efterfrågade?

Jag tänker på alla dessa chattar som försvann för en 15 år sedan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Zontos:

Men vad är era exempel då? Som jag efterfrågade?

Google Wave
Google+
Vine
MySpace


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Men vad är era exempel då? Som jag efterfrågade?

Nästan allt som Google skapat för sociala nätverk och kommunikation passar nog in i den beskrivningen. Väldigt hypat/populärt vid släpp, dött några månader senare.

Minns själv att jag var glad för Google+ som ett alternativ till Facebook. Det tog inte lång tid innan det var dött.

Medlem
Skrivet av talavis:

Nästan allt som Google skapat för sociala nätverk och kommunikation passar nog in i den beskrivningen. Väldigt hypat/populärt vid släpp, dött några månader senare.

Minns själv att jag var glad för Google+ som ett alternativ till Facebook. Det tog inte lång tid innan det var dött.

Ja det finns ju till och med en hemsida som heter killedbygoogle och det är oerhört många tjänster och appar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

minns gp chatten som en chat hub för många.

Medlem

VR Geeks från när folk fortfarande trodde att VR hade en framtid.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag tänker på alla dessa chattar som försvann för en 15 år sedan.

Ah men de levde ändå väldigt länge, däremot minns jag att det ibland ploppade upp communities som skulle dra in folk som aldrig växte men vad de hette minns jag inte, minns att några försökte göra en ny qruiser-sida som inte skulle vara som qruiser, men det dog ut lika fort som det kom. Kanske för att de ville ha invite-system vilket inte är så smart kanske alla gånger. (hade varit bra med en HBTQ site utan massa snuskiga gubbar i min mening) men nu har ju grindr tagit över den gruppen.

Skrivet av Mike Stranéus:

Google Wave
Google+
Vine
MySpace

Det roliga är att MySpace ändå finns kvar fortfarande och verkar vara hyfsat levande, vet att det var någon jag känner som försökte promota en artist genom att musikerna hade sin musik på myspace, jag vet inte om det PR-kampanjen lyckades men det var några år sedan.

Skrivet av talavis:

Nästan allt som Google skapat för sociala nätverk och kommunikation passar nog in i den beskrivningen. Väldigt hypat/populärt vid släpp, dött några månader senare.

Minns själv att jag var glad för Google+ som ett alternativ till Facebook. Det tog inte lång tid innan det var dött.

Jag kommer också ihåg Google+ men jag vet inte om det någonsin användes av så många, tror det var någon bekant som la upp saker där som jag fick notiser om på mailen, det var typ det. Det känns som att google har lite bråttom med sina projekt och lägger ned dom när de inte är nöjda, såg att de hade gjort en egen satsning på Youtube Originals, som skulle kunna varit bra om de hade velat utveckla det. Men de kanske har haft en tendens att tajma sina projekt i trender där det råder inflation, för streamingtjänster med serier finns det ju gott om.

--

En annan sida jag tänkte på som var väldigt poppis var Flickr, jag undrar om det är lika poppis idag.

Chefredaktör
Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Aldrig hört talas om, det är intressant att det ofta finns likvärdiga siter som försvinner för att en växer

Det fanns också en typ twitter-hårdvara eller vad man ska kalla det där man kunde läsa tweets. Problemet var bara att du enbart kunde läsa en tweet åt gången och det var lite svårt att skriva tweets, kanske en av det dummaste hårdvarorna som har kommit någonsin och det såg lite ut som en liten gameboy tror jag.

Medlem

ICQ


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Gnällkuk
Skrivet av Akronym:

En ny kund jag pratade med för första gången körde ICQ på deras jobb, hade ingen aning om att det fortfarande existerade


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

En ny kund jag pratade med för första gången körde ICQ på deras jobb, hade ingen aning om att det fortfarande existerade

Jag hade lite samma reaktion när en jag känner skulle promota en artist på myspace, jag trodde först att han hade blandat ihop det med bandcamp eller så, minns inte exakt men tydligen var han fullt seriös.
MSN fanns också kvar ett tag efter att "alla" hade sagt att det var borta minns jag apropå ICQ men det var inte så länge, kanske ett år bara.

Chefredaktör
Skrivet av Zontos:

Aldrig hört talas om, det är intressant att det ofta finns likvärdiga siter som försvinner för att en växer

Det fanns också en typ twitter-hårdvara eller vad man ska kalla det där man kunde läsa tweets. Problemet var bara att du enbart kunde läsa en tweet åt gången och det var lite svårt att skriva tweets, kanske en av det dummaste hårdvarorna som har kommit någonsin och det såg lite ut som en liten gameboy tror jag.

Jag var aldrig någon Jaiku-användare själv men jag hade en kompis som sa att "det där är nästa stora grej!"
Vilket det aldrig blev.
Det var iofs samma kompis som bjöd in mig tidigt till Facebook och sa att "det här är nästa stora grej!" Vilket det ju blev. Då alltså.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

En ny kund jag pratade med för första gången körde ICQ på deras jobb, hade ingen aning om att det fortfarande existerade

För mig innan man slutade med ICQ att det var väldigt många ryssar som använde det.
tror programet levde vidare i sitt egna lilla hörn.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Alla" pratade omClubhouse? Ok, var ganska tyst i mina cirklar i alla fall.

Skrivet av Akronym:

Vet att ICQ finns kvar, någon i min närhet pratade om det för nån månad sedan. Kommer ihåg mitt nummer, men associerade mail adressen är 2 byten-ago så ingen chans att köra det igen.

Google + hade jag i typ nåt år, kände typ inget som använde det.

Kommer ihåg ett par saker som Helgon, Groupon, Hotmail m.m. Den sista skulle läggas ner, men har fortfarande sett adresser så sent som 2021. Verkar som de går under MSN numera.

Bloggar, alla skulle ha en blog. Numera klämmer ut en tanke på facebook eller twitter. Orka liksom.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Jag var aldrig någon Jaiku-användare själv men jag hade en kompis som sa att "det där är nästa stora grej!"
Vilket det aldrig blev.
Det var iofs samma kompis som bjöd in mig tidigt till Facebook och sa att "det här är nästa stora grej!" Vilket det ju blev. Då alltså.

Hehe lite som när clubhouse dök upp så trodde jag det kunde växa, men eftersom det av någon anledning fastnade vid att bara ha invites och att det kanske bara var viss typ av människor som intresserade sig av appen, alltså oss som gillar typ twitter apropå twitter.

Skräpkulturpodden släppte förut ett avsnitt om gamla communities, men det är ju om siter som faktiskt lyckades länge.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

"Alla" pratade omClubhouse? Ok, var ganska tyst i mina cirklar i alla fall.

Vet att ICQ finns kvar, någon i min närhet pratade om det för nån månad sedan. Kommer ihåg mitt nummer, men associerade mail adressen är 2 byten-ago så ingen chans att köra det igen.

Google + hade jag i typ nåt år, kände typ inget som använde det.

Kommer ihåg ett par saker som Helgon, Groupon, Hotmail m.m. Den sista skulle läggas ner, men har fortfarande sett adresser så sent som 2021. Verkar som de går under MSN numera.

Bloggar, alla skulle ha en blog. Numera klämmer ut en tanke på facebook eller twitter. Orka liksom.

Det känns som att bloggar flyttade till facebook och twitter, man använde ju sina egna "väggar" som bloggar för man la ju upp bilder där, berättade att man åt kålpudding eller liknande för det finns ju likheter med 00-talsidorna med dagens sociala medier tycker jag.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Det känns som att bloggar flyttade till facebook och twitter, man använde ju sina egna "väggar" som bloggar för man la ju upp bilder där, berättade att man åt kålpudding eller liknande för det finns ju likheter med 00-talsidorna med dagens sociala medier tycker jag.

Jo, tyvärr blir det också en hel del echo chamber, pg av avstängdheten och att kanske dina vänner tycker samma som du. Bloggar är öppnare och för alla, men det tar så mycket tid att formulera tankar och man måste tänka på vad folk kan ha för invändningar och förekomma dem, samt skriva så att det lämnar så lite tolkning som möjligt och vara övertydlig. Jag hade den energin förut, nu tröttnar jag efter att ha skrivit en halv tweet...

1
Skriv svar