Vilket är det bästa fps som jag inte spelat?

Medlem
Skrivet av Kasse:

Finns ju wolfenstein från 2009 som jag inte såg

Det är synd att bethesda försökt begrava det så djupt det bara går, för det är på många sätt ett bättre wolfenstein än de nya.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kolla på trailern och se ifall du gillar karaktärer och storyn.

Du har ju lirat flera MGS-spel tidigare så du känner ju till upplägget. USA/Västvärlden hotas av terrorister som påstår sig utvecklat ett mobilt vapen kapabelt till att avfyra atombomber. USA svarar med hemlig infiltrering av terroristernas bas. Den infiltrering står du för, eller rättare sagt elitsoldaten Solid Snake.

Spelet varvar actionfilm-inspirerad handling med stealth gameplay, boss fighter och en grov skopa humor. Spelet är ju till hälften en actionfilm så det finns gott om cutscenes och intressanta boss-karaktärer. Spelet ska även ha en eloge för ljud och musik.

De häftigaste karaktärerna i 1:an är enligt mig: Gray Fox, Psycho Mantis, Sniper Wolf och Revolver Ocelot.

Spelet finns ju att få tag på PC också. Jag tror man kan köpa ett exemplar på steam/humble och sedan lira spelet med 60 FPS i en Dolphin emulator (har inte testat på PC). Jag antar att ”HD edition” är den där Dolphin-varianten. Alternativt får man låna/köpa en Wii/Gamecube och spelet i fysisk form.

Det ser j-kligt coolt ut i en trailer på 4min. Det kan jag inte förneka. Men här blir också mina största problem med serien uppenbara. Spelen innehåller alldeles för mycket utfyllnad. Alldeles för långa. Dålig pacing.

Storyn är i grunden intressant. Men sedan har Kojima, i ett försök att verka vara en intellektuell kille, kastat in alldeles för många twists/invecklingar och tappar helt bort mig efter några alldeles för långa cut-scenes. Jag orkar liksom inte hålla reda på vilken snake eller boss vi har att göra med.

Jag börjar alltid med att försöka sneaka igenom allt. Misslyckas totalt. Hundra fienden får utropstecken över huvudet och jag börjar skjuta vilt och slänger mig med några rambo one-liners. Jag förstår att det det inte är så spelet SKA SPELAS, men det är så det spelas när jag är i farten.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Finns ju wolfenstein från 2009 som jag inte såg

Jag hade på känn att det fanns ett Wolfenstein jag missat. Det där måste jag ta tag i. Tack för tipset.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är synd att bethesda försökt begrava det så djupt det bara går, för det är på många sätt ett bättre wolfenstein än de nya.

Ja det är riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

youtube.com/watch?v=fzrFnjBEwl4

Kolla på trailern och se ifall du gillar karaktärer och storyn.

Du har ju lirat flera MGS-spel tidigare så du känner ju till upplägget. USA/Västvärlden hotas av terrorister som påstår sig utvecklat ett mobilt vapen kapabelt till att avfyra atombomber. USA svarar med hemlig infiltrering av terroristernas bas. Den infiltrering står du för, eller rättare sagt elitsoldaten Solid Snake.

Spelet varvar actionfilm-inspirerad handling med stealth gameplay, boss fighter och en grov skopa humor. Spelet är ju till hälften en actionfilm så det finns gott om cutscenes och intressanta boss-karaktärer. Spelet ska även ha en eloge för ljud och musik.

De häftigaste karaktärerna i 1:an är enligt mig: Gray Fox, Psycho Mantis, Sniper Wolf och Revolver Ocelot.

Spelet finns ju att få tag på PC också. Jag tror man kan köpa ett exemplar på steam/humble och sedan lira spelet med 60 FPS i en Dolphin emulator (har inte testat på PC). Jag antar att ”HD edition” är den där Dolphin-varianten. Alternativt får man låna/köpa en Wii/Gamecube och spelet i fysisk form.

Lite OT men tycker MGS till psx är betydligt bättre isf, twin snakes pajjade mer än det tillförde tyvärr.

Skribent
Skrivet av magma:

Skulle vara kul med en remaster på detta, spelade demot en hel del.

Verkligen. Frågan är om "nostalgiglasögonen" gör att man kommer ihåg det bättre än vad det faktiskt var. 🤔

Fast måste nog erkänna att kommer det en remaster blir det ett dag 1 köp.

Skrivet av maq777:

Oj, här får man massa bra tips man bara lämnar datorn för en kort stund.

Är väl inte den största C&C fantasten där ute. Men det här ser helt ok ut. Ska låta det smälta in lite.

Alltså, det är ju C&C men förutom att det är samma fraktioner och hög igenkänningsfaktor på enheter m.m. så har det ingenting med de övriga spelen att göra.

Som jag kommer ihåg det så är det ett enkelt FPS, inga uppgraderingar, special skills eller något. Bara du och dina vapen och sen skjuta på allt som rör sig, spränger en och annan tank o.s.v.

Ett annat FPS jag väntar på är "High on Life".

Medlem

Du har missat massvis med online FPS-spel som har mer realism än regel.

Några som jag tycker är väldigt bra och är värt att prova:
- Insurgency Sandstorm
- Rising Storm
- Hell let loose

De två sistnämnda är väldigt svåra att komma in i men det är få multiplayer-spel som fångar känslan att befinna sig i ett krig som dessa.

Som singelplayer rekommenderar jag: Dying Light 2. FPS mot zombies. Mycket närstrider.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ett annat FPS jag väntar på är "High on Life".

Ser också fram emot detta! Förutom att det passar min humor så ser ju ut att spela riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Du har missat massvis med online FPS-spel som har mer realism än regel.

Några som jag tycker är väldigt bra och är värt att prova:
- Insurgency Sandstorm
- Rising Storm
- Hell let loose

De två sistnämnda är väldigt svåra att komma in i men det är få multiplayer-spel som fångar känslan att befinna sig i ett krig som dessa.

Som singelplayer rekommenderar jag: Dying Light 2. FPS mot zombies. Mycket närstrider.

Jag har svårt för kooperativa online shooters. Mina lagkamrater gör ju alltid fel. Och då blir jag bara förbannad. När jag egentligen spelar för att få nöje.

Det finnns många som verkar gilla Dying Light. Jag har aldrig testat. Ska spana in det.

Medlem

Clive Barker's Undying! 😁

phi
Medlem

S.T.A.L.K.E.R-spelen:

Shadow of Chernobyl (2007)
Clear Sky (2008)
Call of Pripyat (2009)

Skrivet av maq777:

Die Hard däremot, var det ett seriöst förslag?

Visst var det det (?)

Två andra tips, eller tre.

- Cryostasis

- Legendary

- Entropy - Zero 2 (Gratis mod till Half-Life 2), ute nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tog ett av trådens förslag och spelade igenom Wolfenstein (2009). Jag hade sjukt roligt. Spel helt i min stil. Tack tråden (@Kasse @hipshot)!

Skrivet av Hipshot:

Det är synd att bethesda försökt begrava det så djupt det bara går, för det är på många sätt ett bättre wolfenstein än de nya.

Jag tror inte Bethesda har varit inblandade alls. Det är Activision som är utgivare (snart samma ägare dock). Så jag antar att det är massa licensstrul och skit.

Medlem

Jag är inte färdig än. Måste finnas många halvbra fps jag missat. Kom med fler förslag!

Medlem
Skrivet av maq777:

Tog ett av trådens förslag och spelade igenom Wolfenstein (2009). Jag hade sjukt roligt. Spel helt i min stil. Tack tråden (@Kasse @hipshot)!

Jag tror inte Bethesda har varit inblandade alls. Det är Activision som är utgivare (snart samma ägare dock). Så jag antar att det är massa licensstrul och skit.

Nej, det kan mycket väl vara activision, men samtidigt säljer activision mycket gamla spel och det är inte alls säkert de har kontroll på det där spelet längre, eftersom licensen ägs av bethesda/zenimax sedan de köpte ID, får jag mer eller mindre anta. Får se om ms kan få ut skiten digitalt sedan om köpet går igenom, men det är kanske inte så troligt...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

ZF
Medlem

Börjar det bli fult på disken efter all spel så:

".kkrieger"

Hur bra det är kan diskuteras, men helt klart fascinerande fortfarande.

Medlem

De nya Wolfenstein spelen är sjukt bra, åtminstonde Wolfenstein the new order

Medlem
Skrivet av ankangronto:

De nya Wolfenstein spelen är sjukt bra, åtminstonde Wolfenstein the new order

Fast dem har jag ju spelat, kolla listan!

Medlem

Darkwatch

Western zombie FPS som jag spelade på gamla original-Xboxen och älskade. Klart värt prova!

GoldenEye: Rogue Agent
Även den på gammel-xbox. Spela som skurk i 007-världen med en bionic eye som ger en röntgensyn etc. Inte jättebra men habil underhållning vad jag kan minnas.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är synd att bethesda försökt begrava det så djupt det bara går, för det är på många sätt ett bättre wolfenstein än de nya.

Jag tror inte Bethesda/Zenimax har något med det att göra, spelet var redan borta från Steam innan Bethesda köpte IPet.

Medlem
Skrivet av maq777:

Tog ett av trådens förslag och spelade igenom Wolfenstein (2009). Jag hade sjukt roligt. Spel helt i min stil. Tack tråden (@Kasse @hipshot)!

Jag tror inte Bethesda har varit inblandade alls. Det är Activision som är utgivare (snart samma ägare dock). Så jag antar att det är massa licensstrul och skit.

Kul! Ja det är ett riktigt najs spel. Nu blev jag sugen på att spela om det haha.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Du har bara half-life i listan men måste nästan anta att du spelat 2an? Annars är det ju ganska givet. Sen kanske de äldre wolfenstein spelen? Galen lista förövrigt, du har hunnit med en hel del haha.

Tog tag i livet och spelade igenom 2:an. Bra skit, inget snack om saken. Tack för tipset.

Medlem

Chronicles of Riddick tycker jag definitivt förtjänar en plats på listan. Vill minnas att CoR: Escape from Butcher Bay var ett mycket kompetent spel när det kom.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Dec
Medlem
Skrivet av maq777:

Tog tag i livet och spelade igenom 2:an. Bra skit, inget snack om saken. Tack för tipset.

Det finns ju Episode One och Two också, eller räknade du med dem? Sen så har du inte spelat det första Portal?

Som någon annan nämnde, så rekommenderar jag också S.T.A.L.K.E.R.-serien. Liknande atmosfär som Metro-spelen, men en mer öppen värld uppdelad i mindre områden. Det ska ju komma ett fjärde spel nästa år också. Jag har dock ingen koll på hur, eller om spelet är sammaknutet till resten av trilogin.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Chronicles of Riddick tycker jag definitivt förtjänar en plats på listan. Vill minnas att CoR: Escape from Butcher Bay var ett mycket kompetent spel när det kom.

Du har ju inte läst listan min vän. Men bra spel.

Skrivet av Dec:

Det finns ju Episode One och Two också, eller räknade du med dem? Sen så har du inte spelat det första Portal?

Som någon annan nämnde, så rekommenderar jag också S.T.A.L.K.E.R.-serien. Liknande atmosfär som Metro-spelen, men en mer öppen värld uppdelad i mindre områden. Det ska ju komma ett fjärde spel nästa år också. Jag har dock ingen koll på hur, eller om spelet är sammaknutet till resten av trilogin.

STALKER har jag alltid varit lite halv intresserad av. Jag tackar för tipset.

Jag väntar in trean innan jag tar de två andra epidoderna Personligen tycker jag portal saknar lite av shooter delen i first person shooter genren...

Medlem
Skrivet av maq777:

Du har ju inte läst listan min vän. Men bra spel.

Jag ber om ursäkt, var lite för trött att lägga märke till att Capcom Beat Em Up låg i bokstavsordning som samlingsnamn. Blev lite förvirrad


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Du har ju spelat allt för fa...
Men Far Cry 3 kanske? Blood Dragon såg jag på listan.

The Nomad Soul. Har actionsekvenser i fps-stil.

Timesplitters 2.

Resistance 2.

Battlefield 5.

Deathloop.

Ghostwire Tokyo. First person, men inte renodlad shooter. Coolt spel.

Sen har du walking simulatorer i stil med Firewatch, som du spelat. The Vanishing of Ethan Carter och Everybody´s Gone to the Rapture.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Du har ju spelat allt för fa...
Men Far Cry 3 kanske? Blood Dragon såg jag på listan.
The Nomad Soul. Har actionsekvenser i fps-stil.
Timesplitters 2.
Resistance 2.
Battlefield 5.
Deathloop.
Ghostwire Tokyo. First person, men inte renodlad shooter. Coolt spel.
Sen har du walking simulatorer i stil med Firewatch, som du spelat. The Vanishing of Ethan Carter och Everybody´s Gone to the Rapture.

Jag gillar spel helt enkelt Far Cry är den större fps-serie som jag tycker sämst om. Vet inte varför. Något som inte klaffar.

Deathloop ligger installerat på HDn och väntar på sin tur. The Nomad Soul ska prövas.

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag gillar spel helt enkelt Far Cry är den större fps-serie som jag tycker sämst om. Vet inte varför. Något som inte klaffar.

Deathloop ligger installerat på HDn och väntar på sin tur. The Nomad Soul ska prövas.

Jag har bara haft Far Cry 3. Bra spel, men för svårt för mig. Kan hålla med om att nåt kändes off, nåt med tonen. Samma när jag började på fyran. Våldet känns sadistiskt och jag tappade lusten att fortsätta.

Releasehästryttare
Skriv svar