Elden Ring - Recension del 2

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Oj. Har inte haft några krascher alls och kan bara komma på en enda märkbar bugg under min tid med spelet. Den var förvisso störig, då jag fastnade i luften när jag hoppade över en sten, hängde där ett litet tag och sen dog jag när spelet inte kunde komma på nån annan lösning på problemet. Förlorade väl runt 15 000 blodekon, själar, runor eller vad det valutan heter den här gången. Blev inte glad.

Får nog ändra mig angående den där megabjörnen, för jag lyckades med exakt samma sak igen. Nere vid Agheel Lake South, en sådan gänglig snubbe med svärd på en klippa. Dödar jag honom så dyker den där björnen upp i ett rökmoln liksom och slaktar mig. Lite apropos bara.

Bara en krasch än så länge och spelat i en 10 timmar. Och det var alldeles i introarean.

Det gäller att inte vara allt för fäst vid sina runsjälsblodekon

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Men resan finns ju där i texten? En recension är ju mer än bara betyget. Det står ju vad jag tycker är bra och vad jag tycker är mindre bra i spelet i recensionen. En text som förklarar hur jag tänkt vore ju bara samma sak igen, fast kanske med fler tydliga referenser till den där siffran på slutet som redan får mer uppmärksamhet än vad som kanske är sunt.

Det viktiga är ju att du som läsare får ut nånting av recensionsen. Inte att du håller med om allt, eller att du hade valt en annan siffra längst ner.

Absolut, just din recension var tydlig och kanonbra på den fronten och jag uppskattar även att du är så pass tillgänglig för vidare diskussioner i kommentarsfältet. Jag pratar mer i breda ordalag i de specifika fall när det kommer till spel som så här extremt skiljer sig från den breda massan och/eller där betyg mellan recensenter och ”vanliga” spelare inte riktigt linjerar. Att jag raljerar och vädrar mina tankar just på FZ beror på att jag uppskattar nivån på de diskussioner som förs här och inte på att den här recensionen skulle utmärka sig negativt. Se det istället som en bestraffning för att ni är tillgängliga och att era medlemmar håller god ton 🙂

Angående siffrorna på slutet håller jag med, många av mina favoritrecensenter har frångått ett numeriskt betyg men jag antar att de är ett nödvändigt ont för att på ett snabbt vis kunna sammanställa eller få en överblick över vad folk tycker om en viss produkt.

Skribent
Skrivet av Ugly_Bob:

Absolut, just din recension var tydlig och kanonbra på den fronten och jag uppskattar även att du är så pass tillgänglig för vidare diskussioner i kommentarsfältet. Jag pratar mer i breda ordalag i de specifika fall när det kommer till spel som så här extremt skiljer sig från den breda massan och/eller där betyg mellan recensenter och ”vanliga” spelare inte riktigt linjerar. Att jag raljerar och vädrar mina tankar just på FZ beror på att jag uppskattar nivån på de diskussioner som förs här och inte på att den här recensionen skulle utmärka sig negativt. Se det istället som en bestraffning för att ni är tillgängliga och att era medlemmar håller god ton 🙂

Angående siffrorna på slutet håller jag med, många av mina favoritrecensenter har frångått ett numeriskt betyg men jag antar att de är ett nödvändigt ont för att på ett snabbt vis kunna sammanställa eller få en överblick över vad folk tycker om en viss produkt.

Ah, jag förstår. Och jag menade inte att låta sur eller så, för det är jag inte. Jag undrade mest. För det mesta brukar folk tycka att vi är lite väl snåla på FZ. Det gör ju att de här höga betygen sticker ut lite mer också, som vilket de ju ska göra.

Skribent
Skrivet av otapamo:

Får nog ändra mig angående den där megabjörnen, för jag lyckades med exakt samma sak igen. Nere vid Agheel Lake South, en sådan gänglig snubbe med svärd på en klippa. Dödar jag honom så dyker den där björnen upp i ett rökmoln liksom och slaktar mig. Lite apropos bara.

Bara en krasch än så länge och spelat i en 10 timmar. Och det var alldeles i introarean.

Det gäller att inte vara allt för fäst vid sina runsjälsblodekon

Tror den kommer upp ur backen, faktiskt, om vi tänker på samma ställe. Fattar inte varför det ligger en nedgrävd björn där, men... det gör det. Finns även ett område där det kommer upp fiender (inte björnar, dock) ur marken mest överallt. Men där kan man åtminstone se var de är.

Medlem

Det här spelet har bedrövliga pop ins. Gräs osv poppar in hela tiden.
Enormt störande så i det skick det är just nu är det definitivt inget perfekt spel.
Och grafiskt lämnar det mkt att önska. Många NPCer + ens egen karaktär ser direkt bedrövliga ut. Som ps3 versioner typ haha.
Otroligt fula.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Det här spelet har bedrövliga pop ins. Gräs osv poppar in hela tiden.
Enormt störande så i det skick det är just nu är det definitivt inget perfekt spel.
Och grafiskt lämnar det mkt att önska. Många NPCer + ens egen karaktär ser direkt bedrövliga ut. Som ps3 versioner typ haha.
Otroligt fula.

Men de är fina på insidan. Sjukt snälla.

Medlem

Det är väl bara att inse att man antingen älskar eller hatar dessa spel. Typ.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Men de är fina på insidan. Sjukt snälla.

haha ja det är sant!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Ah, jag förstår. Och jag menade inte att låta sur eller så, för det är jag inte. Jag undrade mest. För det mesta brukar folk tycka att vi är lite väl snåla på FZ. Det gör ju att de här höga betygen sticker ut lite mer också, som vilket de ju ska göra.

Nejdå, det gjorde du absolut inte. Det är jag som överanalyserar och fastnar vid siffror.

Varning för ett långt inlägg med inslag av off-topic!

Grejen är att jag:
1. Är extremt fyrkantig och nästan maniskt strukturerad
2. Med stor sannolikhet har en släng lättare OCD
3. Har pluggat statistik på universitetsnivå

De här egenskaperna samverkar till en "perfect shitstorm" när det kommer till dataanalys där jag bara måste få ihop eller åtminstone förstå siffrorna, inte minst för min egen skull. Tar man därför låt säga 50 proffsrecensenter och 50 vanliga spelare vill jag någonstans tro att deras upplevelser av ett specifikt spel linjerar någorlunda, oaktat att det är svårt att kvantifiera en subjektiv upplevelse.

Två gånger under senare år har detta fenomen triggat igång mig och fått mig att undersöka vidare; först med The Last of us: Part 2 och nu med Elden Ring. I det första fallet kan man absolut hävda att berättelsen var en vattendelare och att vissa beslut som fattades bjöd in till review bombing (för övrigt ett fenomen som är lika trevligt som en sprucken blindtarm för någon som mig) men även därutöver var där en tydlig diskrepans mellan recensenter från traditionell media, YouTubers/Influencers och "vanliga" användare. Större YouTubers som SkillUp, Angry Joe, Geeks + Gamers, Bellular, YoungRippa m.fl. var alla negativa till TLoU och snittet ligger än i dag på 5,7/10 efter drygt 150k betyg samtidigt som det har ett critic score på 93/100.

Även med en generöst tilltagen standardavvikelse på t.ex. tio procent faller Elden Ring långt utanför att vara jämställt mellan de olika grupperna. Det är (åtminstone var det i förrgår) som tidigare nämnt det näst högst betygsatta spelet genom alla tider på Opencritic och jag läste någon recension som rakt ut omnämnde det till det bästa spelet någonsin utan att jag ansåg att det förklarades tillfredställande varför i texten och där personen själv lös med sin frånvaro i diskussionerna efteråt. Användaromdömen ligger i skrivande stund på 6,6/10 resp. 7,7/10 för XSX och PS5 med last gen-versionerna och den dåligt optimerade PC-versionen ännu lägre.

Jag tycker att detta är väldigt intressant och är som sagt mest ute efter att förstå varför sådana här högprofiltitlar ofta betygsätts så pass olika mellan olika typer av recensenter, i de strikt numerära omdömena, och hur man skulle kunna, om det ens är möjligt, överbrygga detta eller på något sätt "översätta" critic score till user score. Är recensenter på traditionell media alltför måna om sina relationer till utvecklare/utgivare? Är YouTubers/Influencers alltför många om relationen till sina följare och serverar vad de tror att de vill ha? Försämrar vanliga spelare sin upplevelse genom att ha en podcast på parallellt med spelandet och en chipspåse bredvid sig i soffan som de prasslar med samtidigt som de inte hinner sätta sig in i spelet ordentligt under sina 20 minuter långa/korta sessioner mellan blöjbyten eller andra hushållssysslor?

Ber om ursäkt för långt raljerande, jag gillade din recension och du motiverade absolut betyget. Ville mest förtydliga vad jag menade med att vidare diskussioner ibland behövs när det kommer till titlar av den här magnituden och att erfarenhetsutbyte och transparens gynnar såväl recensent som läsare. Att inlägget hamnade just här beror som sagt på att ni är ett steg över de flesta just när det gäller de här bitarna, vilket kanske var lite olyckligt då just din recension uppfyller det jag gnällde om

Medlem

Det här spelet har nu alldeles för många tior för att jag inte ska köpa det. Har bara ingen tid att spela det just nu. Men det lär väl inte bli sämre med tiden efter några patchar.

eld
Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Känns som ytterligare ett spel där kritiker och spelare inte är helt överens. Användarbetygen på metacritic pendlar nu mellan 5,3-7,7 av 10 beroende på plattform medan spelet ligger på topp-10-listan över de bästa spelen någonsin enligt kritiker.

På opencritic var det, åtminstone i går, det näst högst betygsatta spelet någonsin; högre än A Link to the Past, Ocarina of Time, The Witcher 3, Resident Evil, Super Mario 64, RDR1+2, samtliga Metal Gear Solid-, GTA-, Halo-, God of War-, Diablo-/Warcraft-/Starcraft- och Final Fantasy-spel. Av ca 5.000.000 existerande spel (enligt National Video Game Day) är detta alltså det näst bästa.

Smaken är absolut högst personlig men ibland kommer det sådana här titlar där det är en oerhörd diskrepans mellan vad proffs och alldagliga användare tycker och jag anser alltid att det är väldigt intressant. Anklagar absolut inte någon för något men när spel får den här sortens omdömen tycker jag att det motiverar en vidare diskussion och nog det hade varit väldigt intressant att få följa med på en recensionsresa på de här titlarna och se hur tankegången går vid betygsättning 🙂

Då får man kolla på vad det kan vara som gör att betygen har sån skillnad, och man får lätt svar: performance-problem på pc.

Går du in på steam reviews så får man kämpa för att hitta en negativ review som säger något dåligt om själva spelet, det finns till och med en hel drös negativa som börjar med hur fantastiskt spelet är men såklart lämnar en negativ review på grund av de tekniska problemet.

Skribent

Intressant nu när spelare börjar dela med sig och jag inser alla grejer jag inte hittat, som hade kunnat göra livet lite enklare.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Intressant nu när spelare börjar dela med sig och jag inser alla grejer jag inte hittat, som hade kunnat göra livet lite enklare.

Än idag hittar folk nya saker i Dark Souls 1. Nåja, kanske inte, men det har alltid funnits väldigt mycket att upptäcka i dessa spel. Verkar EXTREMT i Elden Ring. Jag gillar.

Medlem

Hm skulle personligen ge spelet toppbetyg i sin genre, likt forza skulle fått toppbetyg inom bilspel. Men ska det betygsättas som metacritic mot alla andra spel så skulle jag ge detta runt 90/100 eller 9/10 eller 4,5/5. Dark souls har alltid varit nära eller inom 10/10 på spelmekanik och estetik men story har aldrig varit särskilt bra, "du vaknar upp ensam med minnesförlust i en värld full med monster som du måste döda". För mig är handlingen totalt opersonlig och generell. Hack and slash med tyst protagonist där npcs aldrig blir något annat än tillfälliga möten i förbifarten till att hacka ihjäl nästa monster i en mörk och förutsägbart dyster värld.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Men de är fina på insidan. Sjukt snälla.

Njaaaa, det där är inte helt sant

Medlem
Skrivet av Lurvdjuret:

Du har missat DS2 ser jag, ett spel som väldigt många fans avskyr. Jag älskar From Softwares men skulle inte hylla ett mediokert spel. Kolla på cyberpunk, hur många CDPR fans kritiserade inte det?

OK

Skribent

Jag skulle säga att det tidigare varit halvt omöjligt som kritiker att kritisera From Softwares spel utan att få genuint arga fans efter sig. Jag fick en hel del skit bara för det enkla konstaterandet att Bloodborne hade dålig framerate, vill jag minnas. En framerate som är och var mycket svajigare än Elden Ring för mig, utan tvekan (även om jag absolut förstår att vissa råkat ut för betydligt värre problem än jag i Elden Ring).

Så om det nu ändrats så att det faktiskt går att prata om brister i From Softwares spel utan att det blir gråt och tandagnisslan, för att citera Bibeln, så är det väl positivt i slutänden. Det bästa vore väl om folk inte blev så himla arga för att det finns olika åsikter om ett spel, samt att alla en gång för alla började ignorera Metacritic-snitt. När Zelda-fans blev vansinniga på recensioner som drog ner snittet för Breath of the Wild slog jag mig för pannan så hårt att jag fortfarande har hjärnskakning. Bara spela ert favoritspel istället!

Så nu ska jag följa mitt eget råd och spela lite Infernax. Ett gött litet pixelspel som är väldigt mycket som Simon's Quest (fast bra), parat med lite Dark Souls-doftande atmosfär. Jag är lite för trött i skallen för att spela mer Elden Ring denna söndagskväll.

Medlem

Tycker spelet är helt fantastiskt än så länge. Verkligen magisk stämning de skapat. Lite taskig prestanda här och var med det löses förhoppningsvis framöver.

Medlem

Kolla för PC. https://www.metacritic.com/game/pc/dark-souls-ii

Medlem

Ja och fortfarande 91% av kritiker.
Samt att det visar att PC versionen är dålig, vilket inte bevisar något om spelet i det stora hela då det har bra betyg på andra plattformar.

Medlem

Spelade precis hos brorsan... grymt bra. Sen började världens lagg. Aldrig sett denna typ av lagg förut. Så nja.. 5/5 vet jag inte om detta spel förtjänar. Det är inte ju ens klart.

eld
Medlem

Elden ring kör bra på steamdeck!

Medlem

Elden Ring är helt underbart. Hemligheter och gömda dungeons överallt och till skillnad från UBI Soft så litar From Software på att spelarna ska finna dom själva. Så skönt med ett open world utan massa ikoner på kartan som bara blir som en himla checklista. Roligare att upptäcka själv eller följa andra spelares meddelanden. Och när man väl kommer i en dungeon blir det lite som att spela ett klassiskt härligt Dark Souls. Kör det på PS4 och det funkar hur prima som helst (förutom att jag hoppar ut från servern med jämna mellanrum men det var man ändå beredd på såhär direkt efter release)

Skrivet av Joakim Kilman:

Jag skulle säga att det tidigare varit halvt omöjligt som kritiker att kritisera From Softwares spel utan att få genuint arga fans efter sig. Jag fick en hel del skit bara för det enkla konstaterandet att Bloodborne hade dålig framerate, vill jag minnas. En framerate som är och var mycket svajigare än Elden Ring för mig, utan tvekan (även om jag absolut förstår att vissa råkat ut för betydligt värre problem än jag i Elden Ring).

Så om det nu ändrats så att det faktiskt går att prata om brister i From Softwares spel utan att det blir gråt och tandagnisslan, för att citera Bibeln, så är det väl positivt i slutänden. Det bästa vore väl om folk inte blev så himla arga för att det finns olika åsikter om ett spel, samt att alla en gång för alla började ignorera Metacritic-snitt. När Zelda-fans blev vansinniga på recensioner som drog ner snittet för Breath of the Wild slog jag mig för pannan så hårt att jag fortfarande har hjärnskakning. Bara spela ert favoritspel istället!

Så nu ska jag följa mitt eget råd och spela lite Infernax. Ett gött litet pixelspel som är väldigt mycket som Simon's Quest (fast bra), parat med lite Dark Souls-doftande atmosfär. Jag är lite för trött i skallen för att spela mer Elden Ring denna söndagskväll.

Fast frameraten i Bloodborne var inte så illa. Allt som flyter bättre än vad Blighttown gjorde på 360 är okay i min bok 😄 Mitt största problem i en för övrigt fantastisk serie spel är att det är svårt att läsa av bossars attacker ibland och veta vilket håll man ska rulla för att undvika skada. Slutar med att jag uppgraderar en greatshield till max och hoppas på det bästa 😅 En riktig skitboss kan tillfälligt få mig att bli jättesur på spelet men när hen till sist dukar under är det återigen världens bästa spel.

Medlem
Skrivet av Esri:

Ja och fortfarande 91% av kritiker.
Samt att det visar att PC versionen är dålig, vilket inte bevisar något om spelet i det stora hela då det har bra betyg på andra plattformar.

Spelet är inte dåligt, det är bara det sämsta souls spelet. Bevisar väl precis vad jag säger att många fans inte gillar det, du kan gå in på valfri tråd på souls reddit så är det nån som gnäller på 2an. Du sa att fans bara hyllar souls spelen oavsett brister vilket inte stämmer.

Medlem

Först "souls" spelet någonsin jag är är gammal som ett museum men när där stod "try jumping" såklart gör jag det tog 1 min "you died" 4 timmar in nu och älskar verkligen det

Medlem
Skrivet av stoffe20:

Först "souls" spelet någonsin jag är är gammal som ett museum men när där stod "try jumping" såklart gör jag det tog 1 min "you died" 4 timmar in nu och älskar verkligen det

Haha, måste erkänna att jag också hoppade där. 😂


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Skribent
Skrivet av stoffe20:

Först "souls" spelet någonsin jag är är gammal som ett museum men när där stod "try jumping" såklart gör jag det tog 1 min "you died" 4 timmar in nu och älskar verkligen det

En klassiker. Man måste ju testa?

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

En klassiker. Man måste ju testa?

Bara slog mig för pannan efter helt underbart

Medlem

Spelat ca 10 timmar nu...På PS5...FROM alltså...
Känns helt magiskt

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag skulle säga att det tidigare varit halvt omöjligt som kritiker att kritisera From Softwares spel utan att få genuint arga fans efter sig. Jag fick en hel del skit bara för det enkla konstaterandet att Bloodborne hade dålig framerate, vill jag minnas. En framerate som är och var mycket svajigare än Elden Ring för mig, utan tvekan (även om jag absolut förstår att vissa råkat ut för betydligt värre problem än jag i Elden Ring).

Så om det nu ändrats så att det faktiskt går att prata om brister i From Softwares spel utan att det blir gråt och tandagnisslan, för att citera Bibeln, så är det väl positivt i slutänden. Det bästa vore väl om folk inte blev så himla arga för att det finns olika åsikter om ett spel, samt att alla en gång för alla började ignorera Metacritic-snitt. När Zelda-fans blev vansinniga på recensioner som drog ner snittet för Breath of the Wild slog jag mig för pannan så hårt att jag fortfarande har hjärnskakning. Bara spela ert favoritspel istället!

Så nu ska jag följa mitt eget råd och spela lite Infernax. Ett gött litet pixelspel som är väldigt mycket som Simon's Quest (fast bra), parat med lite Dark Souls-doftande atmosfär. Jag är lite för trött i skallen för att spela mer Elden Ring denna söndagskväll.

Lite sjukt ändå, blir samma personer arga för att kompisen inte gillar samma öl också ?
Recension = åsikt. Ibland har jag funnit mig att verkligen inte hålla med en Recensent, vad gör jag då ?
Inser att denna recensent inte har samma smak som mig och försöker hitta någon som verkar uppskatta samma sak i spelen.
Bli arg ? Tröttsamt hur aggressivt och hostile internet är.

Skriv svar